2898: De utvalda till Valhall och andra lekar

Konståret 2019 torde kunna beskrivas som ”fint och trevligt”. Inga orosmakare, inga tecken på annat än fortsatt etablering av de socialkritiska harangerna. Mårten Arndtzén återupplivar tanken på leken och homo ludens och dess förespråkare Johan Huizinga. (P1) För mer än ett halvsekel sedan var han en storhet i konstteorin. Andra tider nu och Arndtzén nämner den tyske konstkritikern Hanno Rauterberg och dennes ståndpunkt att ”Upplösningen av gränsen mellan konst och liv haren förväntan att konsten ska representera livet – men inte som spegel, alltså som det är – utan istället som det borde vara. Konsten blir en kompensatorisk inrättning, museerna ett slags ’rena’ platser i en smutsig värld.”

Det stämmer väl rätt väl och för att renheten skall bevaras får inte heller konsten vara i vägen. Veganerna i Cambridge klarade inte av ett holländskt stilleben (Times).

Andra små lustigheter berättas av aftonbladets musikskribent Lennart Bromander (Aftonbladet). Göteborgsoperan ger Valkyrian och naturligtvis måste den anpassas till det som krävs av Rättvisans Vägledare. Men nog blev det lite för bra den här gången när regissören tog i ordentligt. Gravallvarligt tänkte regissören kring Valhall men ingalunda inflikades Ulf Peder Olrogs tongångar i detta intressanta ämne. Vad har man för sig på Valhall efter dåd? Regissören bereder plats för Dalai Lama, Anna Lindh, Nelson Mandela och Greta Thunberg. Skall de ta sig en svängom på Valhall i natt?

Det här inlägget postades i Konstkritik. Bokmärk permalänken.

5 svar på 2898: De utvalda till Valhall och andra lekar

  1. Jor-El skriver:

    Jag känner ändå viss sympati för veganerna i Cambridge. Det man önskade var ju bara som jag förstår det ett avlägsnande av tavlan från just universitetets matsal, inget annat. I jämförelse med andra grupperingars reaktioner och åtgärdskrav på för dem misshaglig konst känns det som en axelryckning.

  2. DanTor skriver:

    Intressant dedär med veganeriet eller föralldel detta oregelbundna fält runtom dessa ett fält av, aktivitet.
    Hursomhelst, sagt det förr säger det igen mera bildverk av typen stilleben, nä-nä, nu endast från växtrike och i dethär finsalongs-utrymmet passar ju äpplen den avgörande frukten för kunskap, ehmm nope vid det tillfället då menas kunskap som, ont eller gott.
    Kan sådan grundkunskap va-nått för Cambirdgerna att fundera över fram till sitt slutliga ambitions-steg som samhällsförvatare, har ju gått sådär hitintills nu senast om vi håller ursprungs-äpplet i minnet, Windsor-Prins och Asange.

    Förresten har fåtts fram fundering om längden för ett tidspann veganismen, på-av.

  3. Stefan skriver:

    Tavlan innehöll förmodligen ingredienser som var närodlade och ekologiska med minimalt matspill. Varför inte anlägga det perspektivet?
    Jämför med veganskt “smör” som är ett destillat av märkliga oljor från jordklotets alla vrår. Produkten har mer flygtimmar än Stålmannen.

  4. CeDe skriver:

    Smör, en mjölkprodukt producerat av veganer. Mänskliga veganer föder upp sin avkomma med likvärdig produkt.
    Så vad är problemet gott folk – ät smör och må väl!

  5. DanTor skriver:

    Påtalom bild-verk tog entitt, jupp RT, åsepåfaen nu snackar vi tvättat å-fint icke en repa inget öga är torrt, nått för vegge-Cambirdgerna att sukta efter.

    Tag entitt på bild nummer två vad ser jag-här välskottat åfint notera snökanten välskuren eller hur! dessutom, gottfolk, icke en flinga liggandes vi sidorna av det skottade vart tog den skottade snön vägen och vadtror ni kande vanått för veganeriet på Cambridge att fundera över, jajo givetvi först ett äpplebett.

    ( https://www.rt.com/news/474957-kim-horse-trip-photos/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.