Det händer då och då att Sinziana Ravini får ett ideologiskt utbrott (Aftonbladet). Sådant sker när något går emot hennes heliga övertygelse. Den som utmanat allt det hon aktar är den här gången Lars Anders Johansson som har gett ut boken Att dansa efter maktens pipa. Johansson får kategoriseras som kulturkonservativ och det är alltså där skon klämmer.
Jag skulle tycka att även den hårdföra konstvänstern kunde visa en vilja till att diskutera med meningsmotståndare. Detta med tanke på hur dåligt konstens politisering fungerar utanför de egna leden och tillika problemen kring konstens identitet, berättigande och dess nuvarande stiltje.
Men så icke en rasande Ravini som bemöter med Johansson med kraftfulla påhopp: ”För här målas fan på väggen på var och varannan sida: Kulturbyråkrater är korrupta. Det svenska kulturarvet har sopats undan från museerna. Vi håller på att bli ett historielöst, obildat folkslag. Och så vidare.”
Ja, det är sådant som har diskuterats tämligen länge. Man skall inte överdriva omfattningen men det är naturligtvis motiverat att framhålla några välkända problem.
Efter ett par spalter kommer Ravini in på en av sina absoluta hatfavoriter, Roger Scruton, estetikern som är en hjälte bland kulturkonservativa. Scruton gillar inte de mer anslående delarna av samtidskonsten, vilket knappast kan förvåna någon. Men smaken är olik. Han tycker att Tracey Emin är degenererad och det är väl inte helt oriktigt men vad spelar det för roll? Man får tycka vad man önskar. Å andra sidan kan man inte komma ifrån att Scrutons position som försvarare av den klassiska estetiken har förstärkts. Vi får nog tänka oss att en fortsatt diskussion om konstbegreppets förändring tvingas förhålla sig till den spekulativa estetiken. Scruton är väl inte det starkaste namnet men han är ganska oförarglig. Om man inte ser rött varje gång man ser något som inte passar in i det enda tänkbara.
Slutharangen är upplivande:
”Kultur måste skyddas från marknadskrafterna, annars får vi ett aggressivt, konkurrensinriktat djungelsamhälle.
I mångt och mycket är vi redan där, men det kulturpolitiska stödet erbjuder ett rättvisare samhälle, ett samhälle där fler människor kan bedriva eller konsumera en smal och risktagande kultur. För det som är smått i dag kan bli stort i morgon och tvärtom.”
Jag tycker att man kan komma med ett bättre försvar för kulturpolitiskt stöd än det här. Det är trots allt så att kulturkonsumenterna är den bildade medelklassen och delar av överklassen. Vem som ägnar sig åt ”risktagande kultur” kan man med intresse fråga sig. Det är möjligen jag som har gjort en gest åt det hållet men å andra sidan har jag inte fått något kulturpolitiskt stöd. Och så givetvis sektionen svenskhet:
”Det är väl precis det, antar jag, som Johansson inte gillar: att kultur inte är statisk, att kanon förändras, att kulturidentiteter är kalejdoskopiska, att flera av våra starka opinionsbildare är svenskar med andra kulturella erfarenheter än den ”typiskt svenska”. Annars skulle han inte angripa Baker Karim eller Behrang Miri, som gjort så mycket för att demokratisera det svenska kulturlivet.”
Jodå vill man vara lite elak kan man, som demokratiseringsexempel, påminna om att Karims påhopp på Heberlein eller Miris justering av Tintin i Kongo. Den sistnämnda skriften har en ständig aktualitet sedan det framkommit att Botkyrkas kommuns bibliotek ej censurerat densamma utan blott bränt den gamla och införskaffat en uppdaterad nyutgåva.
Det gällde Pippi i Söderhavet som Botkyrka bibliotek gallrade ut och ersatte med den nya versionen där negerordet är censurerat. Tror inte att Tintin i Kongo finns i uppdaterad politisk korrekt version, varje sida skulle i så fall behövas ritas om och storyn helt ändras men har för mig att en varningstext i alla fall är tillagd i början. Skulle i och för sig vara intressant om någon tecknare gjorde Tintin i Kongo helt PK med dagens värdegrund
Tintin med dagens värdegrund är förmodligen inte sisgender utan en transperson.
Sinziana Ravini skriver i Aftonbladet:
”Varje gång jag hör ordet kultur, osäkrar jag min revolver, brukade Goebbels säga.”
– Det låter påhittat. Och som vanligt, ingen lögn är fel om man tycker man slåss för den goda saken. När jag kollar vart uttrycket kommer från så hittar jag detta:
”den tyske dramatikern Hanns Johns lät en av aktörerna i sitt expressionistiska drama Schlageter från 1933 yttra orden ”Varje gång jag hör ordet kultur osäkrar jag min revolver” (Nationalencyklopedin band 10).”
Vänsterns hegemoni (sedan slutet av 60-talet) inom konst-/kultur- o ideologiproduktion (samhällets överbyggnad/Marx/Gramsci) håller sannolikt/möjligen på att erodera/vittra ner. Den kvarstår mer som vänskapskorruption/nepotism – man anställer varandra inom media generellt och fr.a. inom ”public service”-bolagen i Europa, men man förlorar alltmer trovärdighet/respekt hos publiken/läsarna.
D.P skriver: ”-Skulle i och för sig vara intressant om någon tecknare gjorde Tintin i Kongo helt PK med dagens värdegrund”. Dessvärre tror jag att det är åt det hållet det barkar med det mesta inom kulturen (sagor, litteratur, film, konst, musik). Ex.vis får nog snart Agatha Christies ”10 små negerpojkar” en ny mer ”tidsanpassad” titel. Kanske 10 små mörka pojkar…? Skådespelaren Jude Laws namn på kommande bioaffischer i Sverige behöver förmodligen också att anpassas till tidsandan. Astrid Lindgrens unkna kvinnoporträtt prosiluskan i berättelserna om Pippi behöver naturligtvis också moderniseras och ersättas med en heterosexuell maskulin man som behöver sättas på plats. Så kommer det att rulla på… Det var någon som sa att där böcker brinner kommer snart människor att brinna.
Agatha Christies 10 små negerpojkar har redan ändrats till Och så var det bara en
http://www.expressen.se/nyheter/bokklassikern-tio-sma-negerpojkar-far-nytt-namn/
Titeln ”Tio små negerpojkar” ändrades redan när boken gavs ut i USA 1939. Istället för originaltiteln ”Ten little niggers” fick den amerikanska utgåvan namnet ”And Then There Were None”.
Naturligtvis skall ”Tintin i Kongo” finnas på biblioteken men inte på barnavdelningen. Det finns redan en avdelning för rasism i bibliotekssystemet, där passar Hergés försök att rättfärdiga ett av nittonhundratalets största folkmord som handen i handsken.
Det finns redan en PK-version av ”Tintin i Kongo”. Det är inte en serie men ändå ett skönlitterärt verk nämligen en roman.
Jag menar naturligtvis Joseph Conrads mästerverk ”Mörkrets hjärta” skriven redan 1899. I sin roman visar Conrad upp kolonialismen i dess sanna dager. Det som driver kolonialismen är girighet och resultatet är massmord, plundring och anarki förklädd till filantropi.
Den belgiska kolonisationen väckte redan vid förra sekelskiftet uppmärksamhet i Europa på grund av den exeptionella grymheter som blev resultatet av belgarnas kolonisering av Kongo. Minst fyra miljoner dog på grund av tvångsarbete, våld och sjukdomar. I dag verkar många ha glömt dessa brott!
Ulf, bra at du minner oss om den onde siden av europeisk kolonialisering.
Hvordan ville verden sett ut uten vestlig innflytelse? Kjenner noen til undersøkelser eller skjønnlitteratur om emnet?
Hej Inge, här är en intressant fundering på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=FnN0RurtJWc
Ett är i alla fall säkert Ulf. Afrikanerna hade sluppit det islamska oket!
Hur då?
Kolonialtiden under 1900-talet bidrog till att påskynda islamiseringen,
http://www.global.finland.fi/public/default.aspx?contentid=46310&nodeld=32313
Ulf , apropå ”Mörkrets hjärta”.
Jag var förbi Belgien häromåret, Antwerpen , en stad som inte kändes särskilt modern. Antwerpen är känd för sin dominerade diamantindustri, som i stort sett drivs av en etnisk grupp. Och man behövde inte vara där många minuter, i Antwerpen city, innan man ser ortodoxt klädda män på gatorna. Är inte diamantindustrin en del i den rovdrift med gruvor och utnyttjande av arbetskraft ?
På wikipedia kan jag läsa detta: ”Belgiska Kongo dominerades av mäktiga koncessionsbolag. De stora bolagen behöll sitt politiska och ekonomiska inflytande fram till 1960-talet. 1933 förlorade den företagsstyrda provinsen Katanga sitt självstyre. ”
När det gäller människor som dog : ”The lack of accurate records makes it difficult to quantify the number of deaths caused by the ruthless exploitation and the lack of immunity to new diseases introduced by contact with European colonists.”
– vilka personer äger och styr gruvbolagen ? det är väl där man får leta efter syndabockar.
Vilken intressant artikel du länkade till ”CeDe”. Afrikanerna valde alltså de arabiska slavhandlarnas religion framför de europeiska kolonisternas.
Säger något om hur den europeiska kolonisationen uppfattades av afrikanerna!
Nej ”minnesdagen”. Det är kolonialmakten i detta fall Belgien som tillät dessa kriminella metoder som stympning, mord och utpressning gentemot afrikanerna i Kongo som är huvudansvarig.
Hade Belgiska staten sett afrikanerna som likställda belgiska medborgare boende i Belgien så hade naturligtvis aldrig dessa övergrepp aldrig ägt rum vare sig Kongo ägts av den belgiske kungen eller varit formellt underställd regeringen i Bryssel..
Ja, artikeln är intressant. Den berättar också att muslimerna hindrade kristendomens spridning i de aktuella länderna genom våld.
…ett våld som fortfarande är aktuellt!
Nej ”CeDe”, det var väl kolonialmakten som förbjöd kristen mission i vissa delar av Afrika.
Jag citerar: ”Kristen missionsverksamhet förbjöds i muslimska regioner, såsom norra Togo, norra Nigeria, norra Kamerun och norra Sudan, vilket väckte omfattande kritik i vissa kretsar i Europa. Enligt den lokala kolonialadministrationen var det fråga om ”muslimska” områden – en stämpel som dock inte motsvarade verkligheten”
Vi får väl konstatera att det är som det är, Ulf. Men riktigt bra är det inte och en förändring kan bara utgå från nuet.
Det tar aldrig minnesdagen särskilt lång tid att exponera sitt judehat. Teknologin , idévärlden och juridiken bakom europeisk global expansion, känt som kolonisation, var inte judisk, utan kristen. Om det finns hundra ortodoxa judar i Antwerpen, betyder det att de är skyldiga till Belgiska Kongo? Nej, det betyder att några stycken överlevde nazisternas utrotning. Sen finns förstås en ytterst långväga koppling, där judarnas religion ligger till grund för kristendomen, vilken till slut lyckades bilda de beväpnade europeiska nationalstater som kvävde islams sjörövare och inledde kolonisationen.
Ingen förnekar belgiska kungens rovdrift i Kongo. Tintin är en serietidning med lätt kolonial attityd. Hur kommer det sig att man i Europa får sprida den muslimska våldsförespråkande hatskriften koranen, men inte lätt daterade serietidningar ur vår egen populärkultur, som inte alls propagerar för mord, utan bara tar sin avstamp i en tid och en plats med vissa förutsättningar?
Det är en slags dubbelmoral, en regeluppsättning för oss, en för de andra. Det egendomliga är att attityden mot de andra är mer förlåtande än mot oss själva. Det brukar, helt naturligt, vara tvärtom. Och borde vara det.
Helt riktigt sl, vi står handfallna inför det islamska våldet och anklagar bara oss själva.
sl går igång som vanligt.
Finns inget hat i att påpeka att historien inte är svartvit. Alltså, jag reagerade på när Ulf generaliserande skrev belgare. Det är inte bara vita kristna män som är skyldiga till allting som hänt. Speciellt inte alla.
När det gäller diamantindustrin i Antwerpen så stod den under tyskarnas beskydd under hela kriget. Så därmed är det rent struntprat att påstå något annat, alltså det du skriver om utrotning.
Enligt wikipedia så deporterades 67 procent av den judiska befolkningen i Antwerpen till koncentrationsläger av tyskarna. Onekligen ett märkligt beskydd!
Till det kommer att antalet anställda i diamantindustrin minskade från 27 000 år 1940 till 3 500 vid befrielsen i slutet av kriget.
Ditt påstående ”minnesdagen” att diamantindustrin i Antwerpen inte drabbades av den tyska ockupationen verkar i ljuset av dessa siffror som inte särskilt trovärdigt.
Jag sätter inte igång någonting alls, utan pekar bara på den grundläggande låga trovärdighet som vidhänger minnesdagens inlägg. Där finns en ljusskygg agenda, som minnesdagen uppvisar i detaljerna. Judehat sänker varje inlägg. Jag ser det genast.
sl, les om jødisk overmennesketenkning og bli skremt. Den er like stygg som tilsvarende ideologier blant andre grupper, men den er farligere å påpeke.
Hur yttrar sig denna ”overmennesketenkning” och varför är det så farligt att skriva om detta tänkande/ideologi?
Ulf, gode spørsmål.
Såhär kan det judiska övermännisketänket se ut:
http://www.timesofisrael.com/5-of-ovadia-yosefs-most-controversial-quotations/
“Goyim were born only to serve us. Without that, they have no place in the world – only to serve the People of Israel.”
“Why are gentiles needed? They will work, they will plow, they will reap. We will sit like an effendi and eat… That is why gentiles were created.”
Så vem var Rabbi Ovadia Yosef? En ultraortodox kuf långt ute i marginalen som ingen modern israel bryr sig om?
Nå, efter sin död 2013 följde 800 000 honom till den sista vilan…
http://www.haaretz.com/israel-news/1.551075
Men inge svar, Inge!