2213: Löpning, evenemang och kommentarer

Idag har jag varit ute och sprungit. Efter att ha varit lite indisponerad över jul och nyår gäller det nu att komma igång och tillbaka. Min rekordtid på 2 000 meter är 11.25 och dit har jag ett stycke kvar. Idag gick det på 11.55. Men vänta bara.

Den här veckan (lördag den 6 feb) är det debatt och föredrag i Köpenhamn med Fri Debat: ”Kunst, blasfemi och demokrati”. Evenemanget finns på Facebook.

Täta turer till Köpenhamn, veckan därpå (13 februari) blir det konferens om konst och yttrandefrihet med Lars Vilks-kommittén. Det blir också prisutdelning ”Copenhagen Art and Freedom of Expression Award”. Priset ges till Passion of Freedom från London. Man kommer också att få ta del av ett konstverk om vilket inga uppgifter kan ges på förhand. Kommittén. Facebook.

Jag vill också passa på tillfället att besvara ett par kommentarer med anledning av mina senaste blogginlägg:

”Betyder ’alltför lätt teorivikt’ att det bakomliggande teoretiska resonemanget om bildens innehåll eller bildens relation till verkligheten är för liten?
För liten i relation till vad; nerlagt arbete eller vad konsteliten anser kan krävas.
Om det gäller bildens relation till verkligheten; vems verklighet avses? Konstnärens eller kritikerns?
Är det så att nästan hur dålig bild som helst är ’stor konst’ om den teoretiska aspekten uppfylls?”

Det var alltså det här med att konsten utanför den internationella samtidskonsten har som jag skrev alltför lätt teorivikt. Konsteliten har satt standard och just på den punkten finns det ingen anledning att invända. Det är där vi befinner oss och den som vill vara med får göra sig medveten om teorins betydelse och vad som är gångbart. Kommentatorns ”relation till verkligheten” är ett väldigt snårigt begrepp som i sig kräver en del av den som vill laborera med detta. Det finns inga raka rör i konsten som man väl tänkte sig förr i tiden. Varje konstverk är teoriberoende. Det gäller både konstnären och kritikern. En bild kan vara dålig och bli stor konst men i så fall är den egentligen inte dålig utan relevant. För att ta det banalaste av exempel. Duchamps pissoar är inte någon större visuell upplevelse men onekligen stor konst. Men det går naturligtvis inte med vad som helst. Något som var och en kan konstatera om man läser recensioner av samtidskonsten. Ibland blir det inte bra hur mycket teori man än försöker ösa över några objekt.

Här är en kommentar till:

”…’i det läge vi har hamnat nu har man fått för mycket teori som inte längre kan omsättas till något som motsvarar det man förväntar sig.’
Vad förväntar man sig?
Hur ombildas teorin idag och vilka problem medför det?
Hur löser man det och går framåt utan att halka ner i lägre hierarkier, om du får spekulera?”

Eftersom estetiken numera är sekundär är det teorin som står för det primära. Den skall så att säga göra det basala arbetet. Det som dominerar i teoriutbudet är den sociala och politiska medvetenheten och här är frågan vart man tänker sig att det skall leda till. Det hjälper inte att stå fast vid en återkommande vokabulär och dra in ständigt nya teoribildare kring ungefär samma teman. Skall man göra något, som jag ser det, är det att göra sig medveten om schabloner och standard som gör att det är rimligt lätt att skaffa sig en överblick av hela den enorma verksamhet som den internationella konstscenen bjuder på. Man skall också ha klart för sig att många av de verk som skapas skulle kunna ses på helt andra sätt än att de blir anpassade till curatorernas och kritikernas (men även konstnärernas) ideologier.

Det här inlägget postades i Föreläsningar, konstteori. Bokmärk permalänken.

4 svar på 2213: Löpning, evenemang och kommentarer

  1. Per skriver:

    “Det som dominerar i teoriutbudet (inom den internationella samtidskonsten) är den sociala och POLITISKA MEDVETENHETEN (…) många av de verk som skapas skulle kunna ses på helt andra sätt än att de blir anpassade till curatorernas och kritikernas (men även konstnärernas) ideologier.” (Min textmarkering)

    Är det inte tvärtom fråga om en politisk OMEDVETENHET?, vilket iofs Vilks möjligen tycks flagga för med avslutningen av citatet. Dessa “elittrupper” tycks vara helt blinda för hotet från islamfascismens utbredning. Osv. Och att tex “vita medelålders (“lågutbildade”) män skulle utgöra basen för vår tids fascism är enligt min mening falskt. En betydande andel av mörkhyade män i Asien/Mellanöstern o Afrika, och som alltmer etablerar sig i Europa (-s förorter till de större städerna), ligger närmare till hands som hot mot demokrati, sekularisering, jämställdhet mellan män o kvinnor, yttrandefrihet osv.

  2. Lars Vilks skriver:

    Jag såg det. Det stod klart vid rättegången att de här figurerna inte hade rent mjöl i påsen. Till slut kom det fram ovedersägligt…

  3. Krister skriver:

    Och så fick han 135 000 kr av staten i skadestånd.

    Ett bra bidrag för att resa ner och ansluta sig till IS.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.