2050: Venedigbiennalen (1)

Under några dagar har det inte skrivits på bloggen. Orsaken är att jag har varit på Venedigbiennalens pressdagar. Det skulle hållas hemligt. När jag väl kom på plats blev det mindre diskret när jag tågade fram med hela mitt följe. Vid ett tillfälle blev jag tagen för en rysk oligark men sådant kan man stå ut med.

Så är frågan om denna biennal lade något väsentligt till bilden av samtidskonsten. Venedigbiennalen är förmodligen den väsentligaste av alla konstvärldens institutioner men dess viktigaste delar är svåra att få syn på: alla möten och nätverksbyggande. Utställningen är den inte oväsentliga cocktailmusiken. Utan den blir det förstås inget. Den internationella huvudutställningen var tämligen förutsägbar. Okwui Enwezors väldiga tema All the Worlds Futures innehåll var vad man kunde förvänta sig. Många afrokonstnärer och i övrigt många av konstnärerna som har följt honom genom åren i hans utställningar. Några riktiga highlights leta är svåra att finna. Det brukar ju vara så att kritikerna tipsar varandra men den här gången var det tunt med det. På intet sätt betyder detta att utställningen skulle vara dålig. Tvärtom, kvaliteten kan man inte klaga på. Här finns det mesta av gammalt och nytt, inte minst en del mindre kända afrikaner, asiater och afroamerikaner. Och gamla mästare som t ex Bruce Nauman (3), Georg Baselitz (16), Harun Farocki (34) Andreas Gursky (58), Thomas Hirschhorn (87), Isa Genzken (91) Chris Ofili (781), inte att förglömma den klassiska konceptualisten Adrian Piper (193) som belönades med guldlejon som bästa konstnär.

Om något ändå är centralt får man tänka sig uppläsningen av Marx Das Kapital i arrangemang av ingen mindre än Isaac Julien (258). Inte för att det väcker någon entusiasm, ett tröstlöst läsande, kanske ett symboliskt hopp om lite neomarxism i leden.

kapitalVen
Das Kapital

konstvVen
Konstvärlden söker varandra och det outsägliga

eichhorn
Enwezor har också fått göra en målning i ett projekt av Maria Eichhorn (1197). Hon brukar få vara med i Enwezors utställninar. Det skall vara den blå. Projektet går ut på att någon skall göra en målning varje dag under utställningen.

deller ro
Jeremy Dellers (208) jukebox Rock – Ola som spelar upp fabriksljud

Det här inlägget postades i Biennaler. Bokmärk permalänken.

12 svar på 2050: Venedigbiennalen (1)

  1. CeDe skriver:

    Lite tragikomiskt att gå omkring på en konstbiennal omgärdad av ett garde med dragna automatvapen.
    Kanske det av en och annan kunde uppfattas som en installation.

  2. CeDe skriver:

    Inte så kul med tanke på att Frankrike tillåter barnaga.

  3. Rurik skriver:

    Jyllandposten om Venedigbien nalen . . Kirke omdannet til moské skaber kontrovers i Venedig

    Det er en provokation, siger politiker om Islands bidrag til den årlige biennale i Venedig.

    Islands bidrag til den årlige udstilling af moderne kunst i Venedig skabte røre lørdag, da den 56. biennale åbnede for publikum.

    Den schweizisk-islandske kunstner Cristoph Büchel har forvandlet en nedlagt katolsk kirke til en moské. Installationen med titlen “La Moschea” er skabt i Santa-Maria della Misericordia. Island har lejet bygningen af den private ejer.

    Flere muslimer kunne lørdag ses bede i den omdannede kirke og hyldede initiativet som et forsøg på at fremme religiøs tolerance.

    De troende, der havde efterladt deres fodtøj ved indgangen, kunne ses knæle med ansigtet vendt mod Mekka, mens besøgende på udstillingen spadserede forbi.

    Venedig er en by med historiske handelsforbindelser til den muslimske verden, men installationen har ifølge kunstneren til formål at henlede opmærksomheden på fraværet af en moské i den ældste del af byen.

    Bystyret i Venedig er ikke entydigt begejstret for det islandske bidrag. Flere lokale politikere har udtrykt forbehold. Bygningen kan blive et angrebsmål for anti-muslimske grupperinger eller for radikale islamister, har det lydt.

    Borgmesteren i Veneto-regionen, Luca Zaia, går så vidt, at han betegner installationen som en “provokation”.

    – Det virkelige problem er ikke religionsfrihed, men at man ikke respekterer reglerne i en international kunstudstilling, siger han.

    Mens bidraget fra Island løb med en del af opmærksomheden på førstedagen, så tildelte juryen Armenien Den Gyldne Løve, der er den mest ærefulde pris ved biennalen, for det bedste nationale bidrag.

    Samme pris i kategorien for bedste kunster gik til Adrian Piper fra USA.

    Biennalen varer til 22. november.

  4. mohammad skriver:

    Provocerande?

    Vad vet en stackars obildad borgmästare om den saken?

    Tillhör hen egentligen den initierade Konstvärlden i sådan utsträckning att hen överhuvudtaget äger rätt att yttra sig…?

  5. Rurik skriver:

    Vilks.net
    Lars Vilks konstnären konceptualisten målaren skulptören
    2049: The Mosque i Venedig
    16 kommentarer
    Den schweiziske konstnären Christoph Büchel (1.667) representerar Island under Venedigbiennalen. Hans projekt består i att under en tid omvandla en tidigare kyrka till en moské. Detta sker i samarbete med den lokala muslimska föreningen. På samma gång skall projektet fungera såväl som konst som ett fungerande religiöst rum. Ett speciellt relationellt projekt där man får anta att konstmedvetenheten hos de utövande muslimerna inte är så stor att den blir en störande faktor. Intrikat är det i varje fall och provocerande. Staden Venedig tillåter inte moskéer i den historiska stadsbilden men här blir det alltså fråga om ett tillfälligt undantag.

  6. Från Graven skriver:

    Mohammad

    Tja, vad vet en muslim om vad som är provocerande och inte?

  7. minnesdagen skriver:

    “Maria Eichhorn, Projektet går ut på att någon skall göra en målning varje dag under utställningen”
    – Kanske för mycket att hoppas på att LV fick ta hand om måleriet en av dessa dagar.

    “Jeremy Dellers, jukebox Rock Ola som spelar upp fabriksljud”
    – Hade jukeboxen spelat upp böneuppläsningar från Koranen istället, så hade det varit i linje med Büchels Kyrka-Moské omvandling.

    “Isaac Julien – Das Kapital”
    – Att läsa upp Koranen hade varit mer i tidens anda.

  8. mohammad skriver:

    Von Graven…

    Jag har hört från initierat håll (gissa vilket) att “…den helt överväldigande delen av genuin kvalitet, alltså sådan konst som tar plats i konsthistorien, har varit provocerande.”

    Varför skulle då Christoph Büchels projekt vara annorlunda, menar du att det saknar verkshöjd?

    Och vem är då du att bedöma den saken, din gamle gengångare…?

  9. Från Graven skriver:

    Jag bryr mig inte. Trodde du det?

    Vill dom göra konstinstallationer som provocerar så är detta endast bra.

    Det som provocerar mig är när man tillber en doktrin som säger att kvinnan är värd mindre än mannen och att man får slå henne om hon inte lyder (Koranen 4:34).

    Då är det inte konst längre.

    Då är det islam.

  10. mohammad skriver:

    Von Graven

    Jag lyfte frågan om opponenten var tillräckligt kompetent att avgöra konstverkets provokativa aspekt.

    Hur får du då in, och specifikt, tillbedjan av Koran 4:34 i sammanhanget…hehe

  11. CeDe skriver:

    moham,

    Kanske du ska ta reda på opponentens kompetens innan du fördomsfullt degraderar honom till en obildad stackare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.