1414: Att manifestera den allmänna meningen

En av de intressanta sidorna av de kommande manifestationerna mot rasism är att de utgör en demonstration av maktens uppfattningar. Det handlar alltså om en manifestation som har en total dominans i den svenska politiken. Visserligen frammanas deklarationer som påstår att rasismen växer i Sverige. I och för sig är detta riktigt på samma sätt som konstbegreppet står under tillväxt. Konsten idag omfattar alla möjliga aktiviteter och med rasismen är det alltså på liknande sätt. Det är numera tillräckligt med misstanken.

 

Antagligen är det så att antirasisterna inte är särskilt intresserade av att göra något åt själva rasismen. Johan Lundberg påtalar stillsamt något i den vägen i en artikel i SvD. Han tipsade Expressen (ni vet den alerta ”Expressen avslöjar”, ”gräver”), om antisemitism som förekom på verksamheter arrangerade av Afrosvenskarnas Riksförbund och ett islamiskt studieförbund. Expressen intresserade sig naturligtvis inte för detta. En regel är alltid den givna att det skall handla om en utsatt grupp som befinner sig lägst ner i den sociala klassordningen. Men frågan är om de engagerade egentligen vill ändra på något. För det är bra som det är, rasismen är politiskt användbar och framför allt ett maktmedel. Jag tror att en sociologisk analys av antirasismen skulle ge en del intressanta resultat. Inte för att det skulle medföra de helt stora överraskningarna men dock. En vägvinnande metod kan vara att beskriva antirasismen genom maktanalys. Antirasismen är ett maktmedel med vilket man kan angripa vem som helst (bortsett från de ”svaga grupperna”) och med avsevärd verkan. De utsatta är å andra sidan tämligen maktlösa utdefinierade som de är genom upprepningen av sin ständigt tilldelade svaghet och oförmåga. Men de kan användas genom att framträda som offer vilket de naturligtvis gör eftersom det inte finns mycket att välja på. Det fysiska objektet för rasismen är dock inte tillräckligt utan vederbörlig hjälp från lämpliga antirasistiska talesmän och organisationer. Dessa kan arbeta på att flytta fram sina politiska och personliga positioner genom att ta till de brösttoner som präglar vår tids politiska retorik. Några hjälpande klassresor kan de inte erbjuda. Viljan till makt är sådan, den som en gång har uppnått en god position eller ser möjligheten lämnar inte sitt ämbete åt någon annan. Inte ens i antirasismens namn.

Det här inlägget postades i debatt. Bokmärk permalänken.

18 svar på 1414: Att manifestera den allmänna meningen

  1. anon skriver:

    Lars:
    Du är hopplöst vilse där ute i obygden. Det är som om du tror att världen fortfarande ser ut som på 50-talet. Därav din vurm för modernismen antar jag.

    Vad du inte vill se är att både tid och rum är disponerat på ett annat vis idag. Diskurs, konst, ekonomi och filosofi är inte sena med att bejaka dessa förändringar. Det är omöjligt att som upplyst svensk idag inte ta till sig tex. rasism begrepp från den svarta medborgarrättsrörelsens USA, eller se effekterna i det post-koloniala landskap uppritat av Said, Spivak et.al.

    Att du sen vägrar förstå skillnaden mellan antisemitism i SMR och Afrossvenskarna understryker ju bara din historiska analfabetism.

  2. Vifflsan skriver:

    @anon

    Men anon, du som tror dig ha de rätta historiska och post-koloniala perspektiven, upplys då oss ignoranta om skillnaden mellan SMR:s/Afrosvenskarnas rasism och den svenska rasismen!

    Tid och rum disponeras för övrigt precis som tidigare, däremot talar vi om dessa kategorier på nya sätt.

  3. Lars Vilks skriver:

    anon,

    Inte på något sätt tror jag att världen ser ut som på 50-talet. Dagens rasism är framför allt abstrakt. SMR resp. Afrosvenskarnas antisemitism har helt olika grunder men föranleder inga massdemonstrationer. Att SMR har fått oförtjänt uppmärksamhet beror på att dess aktiviteter blir uppfattade som ett tecken på allmänhetens alltmer utbredda rasistiska beteende. Vad som är substans i detta är förmodligen vänsterideologins behov av det proletariat som Marcuse och andra redan på 60-talet ställde sina förhoppningar till. Eftersom det inte finns några intressanta upprorsrörelser inom dessa väldiga skikt får de istället användas som de uteslutna och sålunda rasistisk förtryckta. Sannerligen lever vi inte på 50-talet.

  4. anon skriver:

    Men är du helt lost. Såg du inte vad som hände på 60-talet (delvis misslyckade revolution). Kallar du den svarta medborgarrättsrörelsen för abstrakt. Hur är det med dig? Du vägrar se sambanden för att det inte gynnar din ideologiska agenda. Inte ens Fukuyama skriver under på din tro längre. Att du står i kylan är inte ett utslag av några rondellhundar, det är för att du gått in i en återvändsgränd du inte kommer ut ur.

    Det är som sagt aldrig härligt när någon hyllar sions vise. Men det är stor skillnad när det görs i en kontext av Palestina än när nynazister gör det 2013 i Sverige. Det föranleder att ta kraftigt avstånd från det, något du bevisligen har svårt att göra. Föra att du ser ideologi baserat på strukturer som än farligare än nazism o fascism.

    Men låt mig vara tydlig. Det är på den strukturella banan vi är. Om detta är ekonomer, filosofer, konstnärer, ekologister, feminister o aktivister rörande överens.

  5. anon skriver:

    Vifflsan,

    Nej. Vi agerar fundamentalt annorlunda i tid och rum idag. Se på hur ekonomi rör sig idag kontra 50-talet. Varor, arbetskraft, migration, ekologi. Man talar bl.a om att vi nu befinner oss i en antropocen tidsålder. Den räknar förvisso in hela industrialismen, men det är först de senaste decennierna vi fått förståelse för detta.

    PS
    Gillar matteövningarna när man postar. 🙂

  6. CeDe skriver:

    Mötesfrihet är viktigt och att manifestera avstånd från politiskt våld.

    http://www.avpixlat.info/2013/12/20/manifestera-med-avpixlat-i-karrtorp-pa-sondag/

  7. Lars Vilks skriver:

    Jag har inte diskuterat den svarta medborgarrättsrörelsen som domineras av förhållandena i USA. Såvitt jag vet är det inget som nämns i de manifestationer som äger rum i Sverige. För här i vår del av världen och även på många andra håll får man väl ändå säga att “rasismen” är abstrakt. Det skulle vara intressant om du kunde berätta för mig vilken ideologi som jag skulle bekänna mig till.
    Självklart känner jag till skillnaderna i kontext angående antisemitism. Men man skall se upp när man slirar med Palestina eftersom antisemitismen bland muslimer går långt djupare än så. Sion den Vises protokoll är populärt i Mellanöstern. Jag ser ingen anledning att göra några egna deklarationer om nynazisternas uppenbara rasism, ett sådant avståndstagande kan uppfattas som om det fanns något alternativ. Nynazismen är en svag grupp som bäst förtvinar genom brist på uppmärksamhet.
    Du kan kanske beskriva vilken återvändsgränd som jag skulle ha hamnat i.

  8. anon skriver:

    CeDe,

    Slut länka till Pravda hela tiden.

  9. anon skriver:

    Lars Vilks,

    Återvändsgränden stavas, “jag hatar alla strukturella förklaringar. jag gillar objektivism och tycker att en pyramidal världsordning är att föredra.” Lite sim alex jones eller tea party rörelsen. Totalt antisemitisk i sina grunddrag. Hata Judas för sveket mot vår jesus. Lägg om kurs och även rondellhunden kommer att släppas in i värmen. Den pekar ju på tydliga problem, men du väljer att göra den till en enkel provokation. En sanning. Att undvika strukturella problemställningar är i dagens värld minst sagt naivt. Du får sälla dig till de kristna klimatförnekarna och missförstådda smygrasister i SD.

  10. CeDe skriver:

    anon,

    None of your business!

    Behandla dina fobier i ställer!

  11. CeDe skriver:

    anon: Slut länka till Pravda hela tiden.

    Att likna Avpixlat med Pravda är väl ungefär lika korkat som att jämställa Norge med Nordkorea!

  12. Lars Vilks skriver:

    Käre anon, jag undrar varför du går ut så aggressivt? Hur som helst har jag inget emot strukturella förklaringar. Inarbetade system, som t ex konstvärldens, fungerar t ex strukturellt, varifrån poppar det annars upp “kön, klass, hierarki och etnicitet”?. Men det här med strukturell rasism är något som har använts i politiskt syfte. Det har inte handlat om nyfikenhet utan om att slå fast en given agenda, resultatet fanns innan undersökningen och den strukturella rasismen är numera en uppblåst papperspåse som man smäller av i alla lägen.
    Du borde inse att rondellhunden är intressantast så länge den inte är insläppt i värmen.

  13. Cecilia skriver:

    Tack Lars, underbart bra!

  14. anon skriver:

    Lars Vilks,

    Jovars. Visst kan det vara kul att se hunden skälla. Men den kommer inte att uppnå sina syften, för hundgården den skäller i är redan nedlusad av Stray-dogs med helt andra intressen än att reformera ideologi. Hunden kan helt enkelt inte släppas ut, och snart blir skallandet bara propagandistiskt skval. Men visst, du kan ju önska för ett SD maktövertagande, då kommer nog propagandaministern glänta på dörren och släppa ut den ilskna hunden. Då kommer den inte springa i cirklar. Tiden får visa.

  15. Cecilia skriver:

    anon:
    Lars Vilks,

    Jovars. Visst kan det vara kul att se hunden skälla. Men den kommer inte att uppnå sina syften, för hundgården den skäller i är redan nedlusad av Stray-dogs med helt andra intressen än att reformera ideologi. Hunden kan helt enkelt inte släppas ut, och snart blir skallandet bara propagandistiskt skval. Men visst, du kan ju önska för ett SD maktövertagande, då kommer nog propagandaministern glänta på dörren och släppa ut den ilskna hunden. Då kommer den inte springa i cirklar. Tiden får visa.

    Lars önskar ett SD-övertagande? Har du hjärnsläpp, eller läser du bara illa… (blink)

  16. Lars Vilks skriver:

    Den harangen placerar jag under rubriken “överspända fantasier eldade av strukturella åsikter”.

  17. CeDe skriver:

    Någon undrade om de delar ut stenar och knivar i Kärrtorp eller om man skulle ta med egna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.