1639: Ett svårt sargat begrepp

Det har tagit sin tid och än är det långt kvar men i varje fall vill jag se ett litet tecken på rimliga proportioner i den infekterade debatten om yttrandefriheten. Särskilt trögföre är det i konstvärlden men den 5 mars är Kurt Westergaard inbjuden att delta i en diskussion om yttrandefriheten på Konstakademien i Berlin. Westergaard flankeras av Gerhard Haderer (den österrikiske tecknaren med den satiriska boken ”Jesu liv”) som drabbades av en fängelsedom för blasfemi när hans bok gavs ut i Grekland 2005. Domen upphävdes men Europa har inte rensat ut sina paragrafer om blasfemi. Situationen angående blasfemi för en del av Europas länder kan man se här.

 

I en av kommentarerna undrades om jag skulle reagera på Islamic Centers ledare Bejzat Becirovs uttalande, att han kallade mig för ”hitlerist”. Jag får nog säga att det är ett alldeles utmärkt inslag i mitt undersökande och socialkritiska konstprojekt. När sådana ord faller från personer som, i kraft av sin officiella position borde veta bättre, ger det en god bild av hur hysterin har brett ut sig. Reepalu var inte långt efter och andra intressanta gestalter i den här genren är t ex professorn Maoud Kamali som har hävdat att jag hade samma ideologi som Breivik eller professor Mattias Gardell som angående min föreläsning i Uppsala drog en parallell till de antisemitiska föreläsningar som ägde rum på universitetet under 1930-talet. Man får utgå ifrån att samtliga uttalanden är uttryck för politiska emotioner och att man därvid har kastat den saklighet, som man borde kunna begära, åt sidan. Ej heller att förglömma den till synes så hedervärde professor Mohammed Fazlhashemi som inte kan se någon skillnad på min RH och antisemitiska teckningar från nazitiden.

 

Att dessa lärdomsvulkaner och politiska ångmaskiner spottar aska har en enkel förklaring. RH är sedan länge vorden en samlad symbol för allt ont i detta känsliga ämne. Såsom ofta sker när fanatismen slår till talar munnen medan hjärnan står still. Av detta kan man vinna värdefull kunskap vilket även torde gälla de nämnda, när, och om, de får vettet åter.

 

Yttrandefriheten har nått en punkt då den som yttrar begreppet ”yttrandefrihet” utan vidare skapar insinuationer om mörka avsikter. En rad danska författare har närmat sig detta svårbemästrade ämne och sammanställt en deklaration om vad den borde innebära.

 

Det här inlägget postades i debatt, yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

17 svar på 1639: Ett svårt sargat begrepp

  1. Endre Persson skriver:

    Lysande som alltid!

  2. 2007 läste jag på denna bloggen hur Vilks blev hotad till döds av muslimer från hela världen för rondellhundar,
    Så lättkränkta och omdömeslösa dessa muslimska svin var var en chock.
    Av ren upprördhet valde jag därför att samla ihop alla Muhammedbilder som folk gjorde i protest.
    Mina Bloggadresser har kommit och gått men nu finns min blogg på http://www.mohammadcartoons.net efter .org blev nedsläckt efter att turkisk statlig nätcensur tjänst klagat lite väl mycket.
    Jag gör det för att stödja Vilks och yttrandefrihet på ett lite konkretare sätt än Vilks.
    Om ni har ett muhammed alster maila in den till omarkalbibnkalb@gmail.com och få din bild publicerad på mohammadcartoons.net.
    För Vilks, yttrandefrihet och att visa muslimer man får måla den lätt kränkte “profeten” hur fan jag vill.

    Med vänlig hälsning,

    Omar M Samire. Aka “Omar kalb Ibn kalb”

  3. Det är ju ingen tvekan om, att Kurt Westergaards uppträden i Berlin vill dra stora rubriker när den tiden kommer. När Vilks kommer ställa ut och exponera sig i tyska lokaler och lära ut sin konst där, hoppas vi, att den forna insnävning med Bader och Meinhoff – för inte att tala om dem ännu tidigare insnävrare Herr Hitler et Co vill visa sig vara något som tillhör förtiden och att Lasses konst vill bli invigd som den nutida kritisens den nu har!

    Men vi måste ju låta framtiden döma!

  4. En sak jag funderat på varför ska man särbehandla olika bilder.
    Jämför ecce homo och Muhammedbilderna.
    Det är en viss skillnad.
    Även bilderna på Silvia och kungen som var data manipulerad med kopplingar till krog världen och nazism symbolik.
    Hovet stämnde journalisterna som gjort bilderna.

    Med tanke på detta bör man tänka på Muhammedbilder.
    Islam måste av okränkas. Muslimer och islam måste få lära sig att ironiseras och bli ifrågasatta inom delar av sin tro.

    Där utgör Muhammedbilder eller islamkritisk konst en befogad existens.

    Det är fullständigt oacceptabelt att vänster politiker och div. Religiösa företrädare ska orera över detta. Att hota och kränka människor som anser islamisk kultur intolerans är korrekt.

    Muslimer är ofta de lättkränktas kör. Betydligt mer lättkränkta i väst länder än i sina hemländer.

    Det som händer nu är att islam ifrågasätts i ex. Egypten då muslimsks brödraskapet lyckas förrycka landet.

    Muslimer är extremt trötta på intolerant islam och den inhemska islamkritiken växer bland muslimer i deras egna hemländer mycket mer än vad vi vet.

    Därför fortsätt Vilks och alla andra.
    Själv fortsätter jag av ideologiska skäl.

    /Omar hund

  5. Solis skriver:

    Drottningen lever, och muhammed och Jesus är döda, det är en sak.

    Muhammed har gjort många hemskheter, det har inte Jesus. Det är en annan skillnad.

    Det är det som avgör vilka man bör ge sig på eller inte.

    Stormuftin Reepalu, kan man driva med hur mycket som helst.

  6. Krister skriver:

    Ytterligare ett tecken på att konstvärlden håller på att uppvärdera rondellhundsprojektet.

    http://www.sydsvenskan.se/kultur–nojen/-rondellhund-pa-rymmen/

  7. Lennart Jonasson skriver:

    När muhammedkarikatyrerna blev storcirkus drog jag ut dem på nätet, kopierade och delade ut till mina religionselever på gymnasiet. Inga problem att förklara hur religion kan nyttjas för egna maktsyften, om falska profeter, får i ulvakläder osv. Har forsatt med detta, kompleterat med Pissed christ och rondellhunden när den dök upp. Har aldrig mött på protester från eleverna när det gäller att ro detta iland. Har haft olika klasser på olika skolor med olika etnisk bakrund. No problema, har t.o.m undervisat om detta för klasser med övervägande (90%) muslimsk bakgrund. Rent pedagogiskt är detta dessutom en lätt uppgift!

    Kan inte för mitt liv sätta fingret på den dårskap vi nu lever i där de som fordom talade väl om yttrandefriheten nu synes rygga för densamma. Personer som lever på det skrivna ordet fegar sig, byter ämne om det blir känsligt, kör med slag under bältet, missbrukar ordens valör intill ren stupiditet osv.

    Att karikatyrcirkusen kan korreleras till höjda sockerpriser och andra pålagor i den muslimska världen kommer heller aldrig fram vilket borde beaktas inför kommande utställning. Utvecklingen i den muslimska världen kommer att avgöra vad fegpennorna kommer att skriva dvs om risker för bröduppror eller andra uppror tilltar så kommer missnöjet att riktas mot Vilks och andra. Våra ängsliga skrivkulier kommer naturligtvis då att hänga på i sedvanlig stil. Sker inget särskillt finns ett litet hopp om att pågående skandal mildras ngt litet.

  8. Emmy skriver:

    Krister,

    Det var ljuvare musik för våra öron, speciellt det sista stycket 🙂

  9. Sniff skriver:

    Lärdomsvulkaner -Ja de nämnda herrarna har onekligen en sak gemensamt med vulkaner, det osar svavel när de får ett utbrott.

  10. Sniff skriver:

    Hans Erling Jensen,

    Sorry, men jag förstår inte vad du vill säga.

  11. Solis skriver:

    Vad sägs om karikatyrer och nidbilder på Per Albin Hansson, Palme och Stalin då? Det skulle väl va livat, eller hur?

  12. CeDe skriver:

    Krister:
    Ytterligare ett tecken på att konstvärlden håller på att uppvärdera rondellhundsprojektet.

    http://www.sydsvenskan.se/kultur–nojen/-rondellhund-pa-rymmen/

    En nästan kärleksfull pamflett. Gillar att läsa när Vilks gör som Kajsa Warg rekommenderade: Man tager vad man haver. Och Vilks ställde ut sig själv på vårsalong i Helsingborg – underbart!

  13. Sniff,

    Jag skriver ju om de stora historiska tilldraganden i historiens Tyskland och menar bestämt, att våra stora artister från Skandinavien med deras sökande efter sanningen kommer att överglänsa de negativt inspirerade tidigare tyskar som Bader & Meinhoff och Herr Adolf (född Schikelgruber) och därmed bana vägen för ett mer fläckfritt Europa…så det var minsann positivt menad. Jag vet att jag kämpar med ett par saker, språket som ju inte är mitt som det första, därnäst problemet att uttrycka sig kryptisk, det är ju inget man lär sig på reklamskolan – tvärt om. Det gläder mig “Sniff” att jag lyckades i detta mitt förehavande ut på natten i går! 🙂

  14. CeDe skriver:

    Det tycks som om du och Cecilia skulle kunna spendera en lyckosam ålderdom tillsammans, Herr Henkell Trocken.

  15. Sam Vimes skriver:

    Solis,

    Det lär väl finnas ganska gott om sådana, eller..? Börja med att kolla EWK. Per Albin lär väl vara ointressant eftersom stora delar av publiken inte vet vem han är.

  16. Solis skriver:

    Sam Vimes. Ja, men jag ville bara slakta några heliga kor. Men Palme är alldeles utmärkt tror jag. För han är lika tabu att driva med som Muhammed. Det är det jag menar. Att provocera PK-iterna. Och där har de inget att komma med heller som mothugg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.