1637: Utställningsouvertyr: Reepalu kväder

Den till den 6 juli planerade utställning på Rönnquist & Rönnquist har under dagen väckt visst uppseende. Ett inte oäven inslag i diskussionen är hur mycket profet som kommer att ingå. Galleriägaren, Henrik Rönnquist säger (P1): ”Det är bara en liten del av hans bilder som har att göra med det som kallas Mohammedkarikatyrer, vilket jag inte anser att det är”. Med viss rätt kan man försvara detta. De utställda målningarna innehåller var och en endast en mindre mängd stoff som kan relateras till RH, i genomsnitt minde än 10 %. Huvudsakligen är de kompositioner och sådana består av ytor bestrukna med färg. Vad som uppstår i betraktarens öga är däremot helt fritt. Och om någon blir kränkt, för vilket Björn Lagerbäck, på den charmanta inrättningen Dialogforum, föreslår följande hantering: ”Men precis som vi har yttrandefrihet så kan man också känna sig kränkt, och om man gör det så ska man göra en polisanmälan. Så tänker jag föreslå att vi hanterar den här situationen.” (SvD) Ytterligare en i raden av långkörare på det välkända temat ”först kränkt vinner”.

 

I Aftenposten uttalar sig Bejzat Becirov, ledare för Islamic center i Malmö: ”Han er ingen kunstner, bare en guttunge som leker med pinner.” (Aftenposten) Då detta torde anspela på Nimis kan man inte säga annat än att Becirov i någon mån följer med i konsten men att han tydligen inte förordar leken som annars är en stor sak invävd i många samtidsdiskurser.

 

Om utställningen djupare skikt kan man få en inblick igenom den presentationstext som redan finns tillgänglig: ”Vi möter några av de frågeställningar som Vilks förhåller sig till: lusten till måleriet, viljan att berätta något om samtiden, relationen mellan fiktion och verklighet, materialets möjlighet och omöjlighet, för att nämna något. Utställningen är också en resa i den historia som hör till måleriet, en resa som prövar den egna konstnärliga positionen i relation till traditionens skikt.”

 

Nåväl, dagens man är utan tvekan Ilmar Reepalu som så entydigt visar sina väljare att det inte är nödvändigt med några konstkritiker eller andra konstbedömare. Sådant kan med fördel lämnas till politikerna, eller, i det här fallet, till Reepalu själv som inte står främmande för att leverera en konstbetraktelse. Magiskt nog, och onekligen rationaliserande, är att han kan komma fram till ett omdöme utan att ha sett utställningen. Hans drapa (SvD, ovan) kommer säkert att bli en kulturklassiker så jag får citera den obeskuren:

 

”Självklart har han rätt att ställa ut det han kallar konst var han vill. Men jag har förstått att det är ganska bedrövlig konst och jag uppfattar det mer som att man vill använda galleriet för en politisk manifestation. Vilks förknippas mer och mer med xenofoba (främlingsfientliga) grupper längst ut på högerkanten. Jag hoppas att inte en enda människa besöker galleriet.”

 

Då jag i mitt konstnärliga arbete har efterforskat rondellhundens ursprung har jag funnit ett entydigt bevis på att sådana förekom redan under renässansen. En av pionjärerna i detta intressanta ämne är Dosso Dossi som i sin målning av Melissa (från Orlando furioso) placerar såväl trollpackan (god sådan) som en rondellhund i en klart markerad rondell. Jag har med en rad justeringar citerat stora delar av detta fängslande arbete. Man kan också se att RH-halten är långt under 10 %. Jag ber om ursäkt för mindre god färgåtergivning i detta foto.

 

 

 

Det här inlägget postades i debatt, Projekt, yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

21 svar på 1637: Utställningsouvertyr: Reepalu kväder

  1. CeDe skriver:

    Du borde visa Dossis originalmålning också från renaissance tiden. Där finns ju både rondellen och hunden. Mycket roligt. Och nu vet vi också vem som var först.

  2. TJ skriver:

    Hoppas det går bra med utställningen Lars och att du får mycket sålt. Gud (Allah om man så vill) ska veta att det inte är helt lätt att försörja sig som konstnär.

  3. Föreningen FREE SPEECH EUROPE utser 2013 & 2014 till “LARS VILKS ÅR”

    Lars Vilks förtjänar en mycket bredare publik. Publiken förtjänar en mer alert konstvärld. Det är vår uppfattning i Free Speech Europe, att konsten förtjänar ett grundligt spark för igen att komma på spåret. Det sublimes tid är förbi. Bruset är för omfattande utan för ateljén. Publiken hör inget, konstnärerna sover, kreativiteten och lusten att rufsa i det stelnade behöver väckas till livet igen.

    Det är en plikt för oss som har möjligheten, att vi sätter fokus på Lars Vilks som konstnär och inte minst som ett (ännu) levande symbol för den mycket allvarliga tid vi lever i, där människor, som vågar protestera mot – eller bare uppmärksamma – hotet från de trångsynta, de kränkte, de rättfärdiga religiösa kräftarna inte längre kan leva ett vanligt liv.

    Jag önskar givetvis Reepalu ett lyckligt liv efter hans avgång, hoppas inte han får en ful cancer som förtär och gör ont. Men jag skulle inte gråta över det heller! Bättre folk har dött tidigare det vet Allan!

  4. Bloggfilen skriver:

    Reepalu hade ännu en chans att stå upp för västliga värden, och som väntat gjorde han tvärtom.

    Här är vad Reepalu skulle ha sagt:
    Det gläder mig att Lars Vilks fått tillfälle att ställa ut i just vår stad. Jag vill uppmana alla malmöbor att besöka utställningen om de kan. Själv kommer jag med glädje att närvara vid vernissagen om jag blir bjuden och i annat fall som besökare. Malmö stad kommer att köpa in ett av Lars Vilks numera historiska mohammedverk och ställa ut i stadshuset.

  5. Bloggfilen,

    Ja det hade varit vackert! Jag blev helt tårögd!

  6. hapio skriver:

    H E Jensen: Oavsett vad du tycker om Reepalu kan du väl hålla inne med grova kommentarer om cancer etc. Det där förråar bara debatten. (För övrigt rekommenderar jag att du skriver på danska i stället, alla här kommer nog att förstå dig ändå. Din svenska är inte vidare bra.)

  7. CeDe skriver:

    Ni sentimentala gamla stötar. Se verkligheten som den är. Inget sker utan ett orsakssammanhang, varken det goda eller det onda.

  8. Martni Linderoth skriver:

    Stå på dig Vilks. Du har många på din och yttrandefrihetens sida.

  9. Solis skriver:

    Orsak och verkan. Antisemitismens nye ledare har sagt sitt.

  10. CeDe skriver:

    Förgyll dagen med en underhållande krönika av Mats Dagerlind:

    http://www.avpixlat.info/2013/02/21/valkommen-in-i-den-svenska-stugvarmen-inti-chavez-perez/

  11. Carl skriver:

    Hej.
    Jag såg att Aftonbladet publicerade Lars rh-teckning igår (torsdag).
    Det kanske har hänt förr med? Jag blev lite förvånad i alla fall.

  12. CeDe skriver:

    Carl.

    Är det månne dags att tala om den “skånska våren”.

  13. Solis skriver:

    Så Reepalu skulle vara nån Mursi då? Snarare nån gammal Hamburgnazist då. Namnet är väl därifrån, antar jag.

  14. Lennart Jonasson skriver:

    Om Arafat sades det när det begav sig;
    att han missade inte en chans att missa en chans.

    Passar in på Reepalu som inte ens hade vett eller förmåga att hålla flabben ty tourrettereflexen slog till igen

  15. Hlsn d skriver:

    @ Solis – IR kom som 1 åring till Sverige från Estland, dvs båtflykting. Vad menar du med Hamburgnazist?

  16. Cecilia skriver:

    Bloggfilen:
    Reepalu hade ännu en chans att stå upp för västliga värden, och som väntat gjorde han tvärtom.

    Här är vad Reepalu skulle ha sagt:
    Det gläder mig att Lars Vilks fått tillfälle att ställa ut i just vår stad. Jag vill uppmana alla malmöbor att besöka utställningen om de kan. Själv kommer jag med glädje att närvara vid vernissagen om jag blir bjuden och i annat fall som besökare. Malmö stad kommer att köpa in ett av Lars Vilks numera historiska mohammedverk och ställa ut i stadshuset.

    Politik är nog inte alltid så lätt.
    Ditt förslag tycks mer vara taget ur ett underhuggande… konstperspektiv? (skojigt)

    Jag tycker att Reepalu borde vara rätt nöjd med all ilska och engagemang, som han har uppbådat hos människor genom åren. Det skulle jag vara.
    Därmed inte sagt alls att han har “rätt”, mer än rätt i att vara en engagerad människa. Och det är väl ingen som man kan ta ifrån honom? Eller…?

  17. mohammad skriver:

    Cecilia,

    Lite av en Lars Vilks typ så… *ler*

  18. anubis skriver:

    Jag undrar om Millroth menar att alla som ställer ut på R&R förlorar sin konstnärliga trovärdighet eftersom det händer att kändisar ställer ut där, eller gäller det bara Vilks? Det är nog inte så lätt att tvätta bort konstnärsstämpeln från en konstnär som varit verksam så länge som Vilks.
    Vad tycker Millroth att Vilks ska göra; sitta hemma i stugan för att inte riskera att fördärva sitt goda konstnärsrykte?

  19. Cecilia skriver:

    mohammad,

    Nog så. (glad)

  20. Cecilia skriver:

    anubis:
    Det är nog inte så lätt att tvätta bort konstnärsstämpeln från en konstnär som varit verksam så länge som Vilks.

    Den går nog aldrig ur; är ourtvättbar. Oavsett tid. Eller vad säger du, vännen mohammad?

  21. Solis skriver:

    Dåligt sarkastiskt skämt bara, “Hlsn d”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.