1632: Moderna försöker uppdatera samt svensktoppen

Moderna Museet slår på den stora trumman när Hilma af Klint-utställningen öppnar om ett par dagar. ”Nu uppdaterar vi konsthistorien”, skriver man förhoppningsfullt på hemsidan och ber om hjälp genom sociala medier. Tanken är enkel, den abstrakta konstens pionjärer är några män, främst Kandinsky, Malevitj och Mondrian. Men vem var först med den icke-föreställande bilden? Kandinskys 1910 är ett svårslaget rekord utifrån de kriterier som gäller. Abstrakta framställningar är i sig inte ovanliga, sådana finns i många kulturer men de tillhör inte det moderna konstbegreppet. Hilma af Klint tillhör visserligen den västerländska konsttraditionen men det som hittills har legat henne till last är att hennes verk är ett teosofiskt/spiritistiskt projekt. Trion ovan var också inspirerad av teosofiska tankegångar men deras målsättning låg helt inom ramen för den konstnärliga estetiken och de var alla led i modernismens utveckling. I Moderna Museets text prövar man att skriva sig runt den besvärliga passagen: ”var en pionjär inom den abstrakta konsten, redan 1906 lämnade hon ett föreställande måleri bakom sig” och ”Hilma af Klints konst handlar om medvetandet av en andlig dimension, något som var marginaliserat i en alltmer materialistiskt orienterat värld.” Man kan alltid försöka, konst handlar om någonting och idag kan det vara vad som helst. Emellertid är Klints verk inte ett projekt om teosofiska äventyr utan är saken i sig till hundra procent medan pionjärerna ovan till hundra procent infogade sig i modernismens tankevärld. Modernismens konst var, som konsten har varit alltsedan begynnelsen, andlig, men på ett alldeles särskilt sätt genom det estetiska uttrycket och dess rötter i en högre sfär. Om det skall gå vägen får man hoppas att konstvärlden blundar för projektets natur som alltså skapar en ”falsk” estetik. Hennes verk liknar den modernistiska abstraktionen och inte minst Sonia Delaunay har utfört målningar med cirklar som ligger nära några av Klints arbeten. Delaunays verk är långt senare än Klints men det finns naturligtvis ingen påverkan eftersom Klints verk aldrig visades. Möjligheterna för en mer generell uppskattning av Klint ligger i att hon är kvinnlig konstnär och att det vore önskvärt att kunna komplettera bilden av de tre stora med en pionjär som man med lite god vilja skulle kunna hävda var först. Dock är inte heller detta helt självklart eftersom konsthistorien har ett par kandidater som har fått underkänt som ”före Kandinsky”. Mikalojus Ciurlionis (1875 -1911) från Litauen har året 1906 med en abstrakt komposition och Franticek Kupka 1909. Men Kandinsky har tagit hem spelet. Ciurlionis verk lider av lite väl mycket teosofi och han är inte heller någon konsekvent abstrakt målare utan målar lika gärna föreställande symboliskt. Kupka kan man inte kritisera för något sådant men konsthistorien har valt Kandinsky som lanserade ett helt program för sin abstraktion.

 

En lång resa lär det bli för Klint om Modernas konsthistoriska omskrivningsprojekt skall lyckas. Hon har en ranking på 5.508 medan Kupka håller sig med 932. Kandinsky 71. Jag tror att summan av kvinnliga abstrakta pionjärer kommer att fortsatt vila på Sonia Delaunay som åtminstone var med i leken. Hon är rankad 1109.

 

När jag nu är igång med konstens kvalitetstävling kan det vara lämpligt att presentera svensktoppen. I dagens uppställning har jag inkluderat Fahlström vår hittills enda långkörare som det blir en match för Klint att nå upp till. Nathalie Djurberg håller förstaplatsen i eget majestät med på ännu behörigt avstånd klättrande Klara Lidén och Karl Holmqvist. För första gången finns det ingen målare med bland de 20 främsta.

 

Andra siffran är föregående placering på svensklistan resp. internationell ranking från i somras.

 

 

1.1. Nathalie Djurberg 337 325

2.2. Johanna Billing 539 508

3.3. Klara Lidén 575 590

4. Öyvind Fahlström 706

5.5. Karl Holmqvist 763 830

6.4. Henrik Håkansson 903 820

7.6. Annika Larsson 949 980

8.7. Nina Canell 1054 1111

9.8. Ann-Sofie Sidén 1166 1143

10.9. Annika von Hausswolff 1291 1244

11.10. Carl Michael von Hausswolff 1377 1423

12.12. Jonas Dahlberg 1521 1503

13.20. Runo Lagomarsino 1549 1977

14.11. Matts Leiderstam 1555 1430

15.15. Fia Backstrom 1760 1579

16. Annika Eriksson 1820

17.15. Annika Ström 1833 1794

18.11. Miriam Bäckström 1870 1702

19.16. Jacob Dahlgren 1888 1815

20.17. Felix Gmelin 1907 1883

 

Hilma af Klint, Svanen 17, 1914

Sonia Delaunay, Rytm, 1938

 

 

Det här inlägget postades i om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

17 svar på 1632: Moderna försöker uppdatera samt svensktoppen

  1. Johan den 1:e skriver:

    Intressant, och givande att läsa. Det tror jag stenhårt på också. Andlighet i konsten. Det är väl det själva konsten egentligen handlar om. Ja, livet, ja allt.

    En liten försynt fråga bara. Är det meningen vi ska rösta nu… Och vilka är bubblare… 🙂

  2. Johan den 1:e skriver:

    “Svanen” av Hilma af Klint, var verkligen tjusig, och hade ett stort djup. Den skulle kunna vara mad idag, så fräsch är den. 🙂

  3. TJ skriver:

    Vid en jämförelse mellan de två bilder som hör till texten vinner nog Hilmas om man ser till det andliga. Andlighet bör var statisk och Buddhaliknande, inte hoppa omkring och bullra.

  4. Johan den 1:e skriver:

    Bra uttryckt TJ.

    ?????….Lars….undrar

  5. Johan den 1:e skriver:

    1000 miljoner hjärtekramar till dig CeDe. 😉

    och

    100 miljoner hjärtekramar till dig Cecilia . 😉

    och

    kärlek till alla på bloggen

    och

    må solen lysa extra klart och bra i ditt liv detta år Lars.
    Kärlek till dig också för din superfina blogg, som ger så mycket gott i våra liv. 🙂

    och

    H.E.J. tack för allt gott, kul och intressant du bidrar med. 🙂

    Och tack alla andra för alla klokheter och positiva vibbar ni kommer med. 🙂

    Tack och kärlek till alla som förtänar det på bloggen. 🙂

  6. Emmy skriver:

    Tyvärr skönjer jag ingen svan i Hilmas målning, ej heller uppenbarar sig fenomenet rytm i Sonias, däremot kan kanske min känsla för abstrakta processer få sig en positiv skjuts framåt genom de uttryckta färgerna och formerna, jag undrar naturligtvis i sammanhanget vad som ligger bakom namngivandet av dessa alster.

  7. Johan den 1:e skriver:

    Jag tycker man både ser den vita svanen och svanens näbb.

    Och tavlan “Rytm” vibrerar ju av rörelse. Ser du och känner du inte hur det snurrar Emmy.

    Men det kan ju vara svårt att upptäcka ibland kanske. Men jag känner, upplever och njuter. 🙂

  8. CeDe skriver:

    Det är en alla hjärtans dag. Lycka till i Köpenhamn, Lars!

  9. Johan den 1:e skriver:

    Tråkigt Lars….undrar.

  10. Johan den 1:e skriver:

    Man ska vara snälla mot varann, en dag som denna. Tänk på det.

  11. Emmy skriver:

    Johan den 1:e:
    Jag tycker man både ser den vita svanen och svanens näbb.

    Och tavlan ”Rytm” vibrerar ju av rörelse. Ser du och känner du inte hur det snurrar Emmy.

    Men det kan ju vara svårt att upptäcka ibland kanske. Men jag känner, upplever och njuter.

    Nej, upplever ingenting av det du nämner, jag måste nog vara väldigt ortodox när det kommer till konstupplevelser, en svan är liksom alltid en avbildad svan och inte en cirkel i sektioner, vad är det jag missar tro…

  12. CeDe skriver:

    Frågan är om det är en knöl-eller sångsvan?

  13. Rune skriver:

    Här är en bloggerska som har en del att säga om Hilma af Klint: http://www.kunskapskonsult.com/index.html

  14. elina skriver:

    Tyvärr äger jag inget verk av Hilma af Klint men en packlåda vart hennes tavlor fraktades till utställningen
    The Spiritual in Art, Abstract Painting 1890 – 1985
    Los Angeles County Museum of Art, 1986 – 1987. Lådan, nr 7, tjänar som skåp i köket med adresslappen kvar.Konst det också…

  15. Johan den 1:e skriver:

    Trist att du inte ser det Emmy.

    Det kan vara svårt ibland kanske, men det gäller att frigöra sinnet.

  16. CeDe skriver:

    Visst är det en svan, men jag hade inte kommit på det om hon inte skrivit det. Men när man vet det så känner man det majestätiska lugnet och den klara gula färgen indikerar på att hon hade en sångsvan i åtanke.
    Jag ska ta mig till moderna och njuta av hela utställningen, så tack för tipset, Lars.

  17. Johan den 1:e skriver:

    Om nån hade frågat: Vad är det för djur…, hade du kanske kommit på det, eller hur.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.