1512: Hyckleriet

De reaktioner som mitt deltagande i SION:s konferens fört med sig kan med fördel jämföras med en konferens i konstvärlden organiserad av Berlinbiennalen för ett par månader sedan. Som en del av biennalprogrammet inbjöds terroriststämplade organisationer att framföra och diskutera sina åsikter:

 

“The first edition of the New World Summit in Berlin will take place on the 4th and 5th of May in an alternative parliament with both political and juridical representatives of organizations placed on international terrorist lists. The parliament is situated in the Sophiensaele in Berlin, Germany.

Day 1 – May 4th: Reflections on the Closed Society

Each of the speakers will introduce the goals of the organization they represent and then discuss the existence of the terrorist lists and its implications, from both personal and political perspectives. The lectures will allow the audience to become familiar with each organization, its goals and the limits it was confronted with concerning political participation. The first day there will be no questions from the public.

Day 2 – May 5th: Proposals for the Open Society

The speakers will elaborate on what they believe to be the right political reform concerning the existence of terrorist lists and their ideal of political participation and political representation. Then the audience will be able to ask the speakers questions and engage them in debate.”

 

Bland de utvalda organisationerna återfinns t ex al-Qaida Irak som genom en fatwa har satt ett pris på $ 100 000 för mitt huvud. Och Al-Shabab som flera gånger försäkrat att de skall mörda mig.

 

Den holländske konstnären Jonas Staal (15.608) motiverar programmet genom att han vill undersöka demokratins gränser och demokratins sätt att utesluta vissa röster. Man kan läsa mer och höra honom förklara HÄR.

 

Man skulle kunna tro att detta initiativ borde medföra ett häftigt fördömande från alla möjliga håll. Legitimeras inte terroristgrupperna genom att inbjudas att delta i en officiell biennal finansierad genom statliga medel och genom bland annat Volkswagen som sponsor? Men några större protester har inte kunnat förmärkas. Konstkritikerna har varit avvaktande som t ex Alexander Forbes på Artinfo: ”It’s undeniably an interesting project, but in the context of the biennale, again, it just feels strange. Even more so because he said, ’We could only do it because it’s in an artistic context.’ Statements like this make the exhibition seem ever less about art that changes the world, and ever more about political action or discourse functioning under a thin veil of aesthetics.”

 

Lägg märke till att kritiken är moderat, ett intressant projekt men inte helt lyckat. Jämför man detta med mitt, för man nog erkänna, obetydliga inhopp i SION, kan man inte mycket annat än att peka på hyckleri. Inga brösttoner om unkna åsikter och dåligt omdöme. Ingen ”guilt by association”.

 

Personligen har jag inga problem med den här konferensen. Konsten skall ha full rätt att tränga in och estetisera starkt kontroversiella frågor. Men varför detta hyckleri? Och vad som för den sansade kan vara värt att fundera över är ”Att beskriva världen är detsamma som att förändra den”, vilket Dan Jönsson (i ett annat sammanhang) anför i dagens DN. Som alternativ till att fördöma.

 

 

Det här inlägget postades i Biennaler, debatt, Projekt, yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

19 svar på 1512: Hyckleriet

  1. Emmy skriver:

    Kan väl bero på att provokationen var otroligt dålig, alltså ingen effekt, för vem är intresserad av idéer som vrider klockan tillbaka i tiden, dock vågar man inte, som du säger, på långa vägar ta steget full ut och ta en modern livsstil i försvar där individens fria val ingår som första prioritet utan man fortsätter ståndaktigt att förneka och skönmåla sakernas tillstånd trots de hot som titt som tätt iscensätts och utförs av nämnda grupper, inbjudna till biennalen.
    Ett irrbloss under förvirrade tider, vill jag mena detta initiativ var.

  2. CeDe skriver:

    Nu ska du inte vara ledsen, Lars. Det vet väl du att det inte finns någon rättvisa efter mänskligt mått i världen. Universums energier har en helt annan agenda än våra rättesnören. Och inget kan vi göra åt det. Alla
    måste bära sitt öde och ok och ha tillit till förloppet
    hur det än ter sig. De som söker ändra på det, faller
    ofta på eget grepp.
    Var den du är, och vi gillar dig som du är.

  3. Jan Szczepanski skriver:

    Det finns ingen fast punkt utifrån vilken världen kan beskrivas. Lars har funnit en, Konstprojektet.
    Konstprojektet fungerar som en skrattspegel av världen. Lars är helt uppenbart en idealist och humanist och ingen nihilist.

    Projektet är storartat och helt i klass med verk av
    Hieronymus Bosch eller Otto Dix. Det är ingen vacker
    bild som framträder. Dumhet och hyckleri i skön förening.

    Jan

    Jan

  4. Bjørnsteve Halvorsen skriver:

    I Bergen i Norge har vi fått en skikkelig antifeminist. Eivind Berge. Han forsvarer voldtekt av kvinner.

    Venstresiden, også dens kvinner, har dyrket frem en slik skikkelse. De har ikke bare forsvart et islamsk kvinnesyn som sier det samme, men også kommet med de groveste skjellsord mot de som har sagt noe annet.

    Jeg tenker ikke her på de verdikonservative, som SIAN, men på kvinner og menn som selv har følt dette kvinnesynet på kroppen, og som blir mistenkeliggjort fordi de gjør opprør mot det.

    Islam er ikke som de verdikonservative tror, en bakteriekultur som formerer seg med tanke på å bli mange nok til å angripe, eller muslimer isolert på en øde øy. Vi er alle mennesker, og vi påvirker og påvirkes av hverandre.

    Nå har det kvinnesynet venstresiden har forsvart fått sin avlegger i Eivind Berge, en norsk hvit representant for middelklassen. Og nå brer angsten seg. Han er hvit. Han er norsk. Han kryper inn i hjemmene til den norske middelklassen.

    Han er deres barn, men de nekter å vedkjenne seg farskapet. De skylder på norske menn, mens de fortsetter å forsvare islams kvinnesyn.

    Selvinnsikt og refleksjon er ikke venstresidens motto.

  5. TJ skriver:

    Konstvärlden består till stor del av hycklare. Den äcklar.

  6. Kenneth Karlsson skriver:

    Pressmeddelandet från Humanisterna http://humanistbloggen.blogspot.com.es/2012/08/omdomeslost-av-vilks-att-delta-i.html är fyllt med märkligheter och också rena felaktigheter. Sturmark använder sig av slarviga/felaktiga uttryck som ”islamofoba”, ”muslimhat” och drar slutsatser som han rimligtvis inte kan dra. Han mästrar Lars Vilks, som om han talar till ett mindre vetande barn.

    Dessutom är följande centrala meningskombination mycket märklig: ”Humanisterna har i många år försvarat Lars Vilks rätt till yttrandefrihet, helt oberoende av om han utövat denna på ett för många mycket provocerande sätt. Yttrandefriheten kan rimligen inte begränsas för att någon eller några upplever sig kränkta och religion är inget undantag. Men att Lars Vilks nu deltar i och legitimerar islamofoba konferenser är något helt annat.”

    Att Sturmark använder sig av ”helt oberoende” är ett sätt att knyta an till det som sedan kommer, som så ska förstås som att det inte längre är så ”helt oberoende”. Denna subtila glidning uppnår han med hjälp av den sista meningens inledande ”Men” och av det avslutande ”något helt annat”.

    Man undrar ju vad detta ”något helt annat” egentligen är, och slutfrågan blir förstås om Humanisternas mångåriga försvar av Lars Vilks rätt till yttrandefrihet i och med detta ändrat karaktär. Om inte, så blir ju hela upplägget med pressmeddelandet än märkligare. Varför ska man försöka sig på att uppfostra Lars Vilks just nu? Och på vilket sätt ”legitimerar” Lars Vilks någonting överhuvudtaget, förutom sin demokratiska rätt att tala på ett möte i NY arrangerat av en antiislamistisk organisation?

    Eller är så simpelt att Humanisterna drabbats av en politisk korrekt blackout, som stimulerat dem att försöka visa fram hur goda de egentligen är. Jag tillåter mig småle.

  7. Cecilia skriver:

    CeDe:
    Nu ska du inte vara ledsen, Lars. Det vet väl du att det inte finns någon rättvisa efter mänskligt mått i världen. Universums energier har en helt annan agenda än våra rättesnören. Och inget kan vi göra åt det. Alla
    måste bära sitt öde och ok och ha tillit till förloppet
    hur det än ter sig. De som söker ändra på det, faller
    ofta på eget grepp.
    Var den du är, och vi gillar dig som du är.

    Rart av dig! Tror säkert att Lars snabbt återhämtar sig nu, från det eventuella sulkandet. En klapp från den bloggägaren CeDe, är ju guld värd! (jätteglad för det, du är verkligen rar, oavsett grepp)

  8. Cecilia skriver:

    Kenneth Karlsson,

    Oj, oj oj, Kenneth – du är nog kapad?

  9. Cecilia skriver:

    TJ:
    Konstvärlden består till stor del av hycklare. Den äcklar.

    Äh!
    Inget nytt under solen kanske?
    Men lite läsvärt i fråga om tidsfrågan; om konstvärlden då också förstås:
    http://tidningenkulturen.se/artiklar/litteratur/litteraturkritik/12703-litteratur-oswald-spengler-maenniskan-och-tekniken

  10. Cecilia skriver:

    TJ,

    Äh!
    Inget nytt under solen kanske?
    Men lite läsvärt i fråga om tidsfrågan; om konstvärlden då också förstås:
    tidningenkulturen.se/artiklar/litteratur/litteraturkritik/12703-litteratur-oswald-spengler-maenniskan-och-tekniken

  11. mohammad skriver:

    Kenneth – KU KLUX – Karlsson,

    Det finns en välskrivande Humanist på bloggen, fråga hen om blackouten.

  12. CeDe skriver:

    Kenneth Karlsson.

    Snygg text Kenneth, läste också dina välmotiverade kommentarer på humanistbloggen. Du är en sann försvarare
    av logiken.

  13. Op Nop skriver:

    Hej Lars,

    Jag tycker att du under själva SION-konferensen ska konvertera till islam som en del av ditt konstverk. Det kunde kanske röra om i grytan.

  14. CeDe skriver:

    Och; Bill o Bull i fortsatt god samklang….

  15. Lasse Nurmela skriver:

    Lustigt att den påstått sekuläre Sturmark använder uttryck som islamofobi, ett skällsord som annars bara används av islamister och deras halvreligiösa vänstersympatisörer.
    Vågar vi tro att Sturmark kanske är på väg att bli religiös?

  16. Humanist skriver:

    Mycket bra rutet, Kenneth. Jag hoppas även att Lars skriver en replik till artikeln av det vänsterextremistiska Expo i Aftonbladet?! http://www.aftonbladet.se/debatt/article15240471.ab

  17. CeDe skriver:

    Varför ska Lars ens behöva förklara sig.
    Kritikernas trovärdighet är ändå satt ur spel tills dess de vågar börja ifrågasätta frånvaron av mänskliga rättigheter inom Islam.

  18. Willy Lorens skriver:

    Jag är övertygad att Vilks, om han tänker efter en smula, förstår skillnaden mellan en konstbiennal och en högerextrem konferens.

  19. Lars Vilks skriver:

    Willy Lorens. Jag är övertygad att Lorens, om han tänker efter en smula, förstår likheten med att legitimera extrema åsikter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.