1440: Global konsensus i samtidskonsten

I september är det dags för Taipeibiennalen. Det intressanta med den är inte minst hur den visar den globala strömlinjeformen. Curator är Anselm Franke som är baserad i Berlin. Det beror inte på att det skulle råda brist på asiatiska curatorer, sådana finns det gott om. Systemet är sådant att curatorerna också skall komponeras utifrån global spridning. Inte heller spelar det alltför stor roll vem man väljer om man förstår vilka som är lämpliga. Lämpliga curatorer är det stor tillgång till och att välja från den kategorin visar att en biennal är av rätt sort.

 

Och vad lovar Anselm Franke? Ja, det känns igen:

 

”The re-visioning of modernity, the re-writing of its master narratives, and the re-drafting of its constitutional resources is a trans-disciplinary project of global scale.”

 

Bortsett från att det börjar bli lite enahanda kan man knappast klaga på att ämnet inte skulle vara angeläget.

 

Det här inlägget postades i Biennaler, Samtidskonst. Bokmärk permalänken.

17 svar på 1440: Global konsensus i samtidskonsten

  1. Hemkär skriver:

    Enligt Art Radar Asia skall Taipeibienalen beskriva; “den nuvarande situationen i en global systemkris”. Det låter som en utmaning som heter duga! Är detta enahanda Vilks?
    Är det någon brist i den mänskliga hjärnan så är det att det tycks finnas en “blind fläck” i vårt intellekt, när det gäller att hantera den existentiella frågan om global överlevnad. Alla, och jag menar verkligen alla, borde inse att vi just nu befinner oss i en helt orimlig situation. Befolkningen överstiger just nu 7000000000 människor ( sjumiljarder). Tro det eller ej men våra naturresurser förbrukas och bryts ner i en så stor omfattning att det oundvikligen kommer att gå åt helvete rent ut sagt.
    OM vår jord framöver endast kan hantera en mänsklig befolkning av låt säga 2-3 miljarder människor, hur komma ner till detta antal?
    Sverige har i tidig historia haft en tid som kallas för folkvandringstiden, en tid då befolkningen byttes ut av nya invandrade människor. Den globala krisen idag uppvisar samma mönster. Människor flyr till nya områden för att överleva. Få bryr sig om överbefolkningen. Få tar eget ansvar i denna fråga. VI borde göra det. Ett sätt är att minska vår egen befolkning i vårt närområde. I Europa. I Sverige. Det är en fråga vi måste inse.
    Kan samtidskonsten trolla bort den Blinda fläcken Lars?

  2. CeDe skriver:

    Hemkär.

    Don´t worry – be happy!
    Mänskligheten hålls tills vidare på plats tack vare sjukdomar, dödsstraff ock krig mm. Den dag vi lyckas bemästra de avarterna har vi nog också den fulla insikt som behövs för att begränsa oss.

  3. Lars Vilks skriver:

    Hemkär. Sannerligen är det en utmaning som heter duga. Samtidskonsten räds inte att ge sig på världens problem. Frågan är vad det skall tjäna till. Taipeibiennalen som är en av de mindre biennalerna har naturligtvis obetydligt inflytande på sakernas tillstånd och de som kommer dit tittar på konsten och sedan sker just inte mer. Men ämnets utformning har varit populärt ett bra tag och det är därför jag skriver att det börjar bli lite enahanda. För man får tänka på att dessa vackra teman är till för konstvärlden, en politiskt estetisering som i praktiken mest handlar om att utveckla den konstestetiska diskursen.

  4. Cecilia skriver:

    CeDe:

    Mänskligheten hålls tills vidare på plats tack vare sjukdomar, dödsstraff ock krig mm.

    Det är 2012, inte 1962; du ligger efter…
    igger du

  5. Cecilia skriver:

    PS. Kul slutklämmar man kan åstadkomma när man är otålig…

  6. Cecilia skriver:

    slutkläm… (skrattar lite ordentligt)

  7. Hemkär skriver:

    Du har rätt Lars. Vad tjänar det till. I stort spelar varken en konstbiennal i Taipei (en i övrigt mycket nedsmutsad stad) eller rondellhundar i Sverige (ett mycket vackert och rent samhälle) någon roll i den snart annalkande konkursen. Viktigast av allt är dock att allt går rätt till väga…t. ex. den stundande tingsrättsförhandlingen är av stor vikt för rättssamhället i Nordvästra Skåne. Här dagtingar vi inte med dödtrista granstammar eller regida reservatsbestämmelser. Rätt skall skipas om så in absurdum. I denna sak finns inga Blinda fläckar.

  8. Cecilia skriver:

    Hemkär,

    Jo, så är det nog.
    Fast blinda fläckar, har nog sina fördelar ändå. Speciellt kanske då de lyser med sin frånvaro?

  9. CeDe skriver:

    Det är inte lätt att vara människa.

  10. Cecilia skriver:

    CeDe:
    Det är inte lätt att vara människa.

    Men CeDe, var har du fått det ifrån? Fast du börjar ju bli filosofisk nu. (kul)

  11. CeDe skriver:

    Cecilia: Men CeDe, var har du fått det ifrån? Fast du börjar ju bli filosofisk nu. (kul)

    Eftersom du kommenterade Cecilia så berättar jag att
    det inte är lika kul för min bror som just fick en cancertumör bortopererad i urinblåsan. Jag säger det för att ni inte ska glömma bort och tycka om varandra.

  12. Cecilia skriver:

    CeDe,

    Aha, det förklara det hela/det filosofiska i alla fall.

  13. CeDe skriver:

    Cecilia.

    Jump and shit!

  14. Cecilia skriver:

    Var tvungen att kolla en gång till – men jag är på Vilks blogg fortfarande…

  15. Christina skriver:

    Tips! Drick Siciliansk blodapelsin ljuse, (finns i Gommoron märket på ICA), har inte affären det så kan de ta in det. Det är bra mot Cancer. Sicilianska blodapelsiner har ett ämne som inte andra apelsiner har. Gammalt tips från min mormor som kom från Italien.

  16. CeDe skriver:

    Tack för din omtanke Christina, jag ska framföra din
    rekommendation till min bror.

  17. Cecilia skriver:

    Forskningen tar sina första staplande, inom något som väl även berör samtidens konst? (låt er inte förledas av rubriken – det handlar nog om lite mer än “livet på landet”)

    steg.http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-livet-pa-landet-bra-for-hjarnan

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.