1425: Blandat på kvinnodagen

Idag på den internationella kvinnodagen höll jag en föreläsning. Som sig bör talade jag om kvinnliga konstnärer: Musikern Pauline Oliveros, Eija-Liisa Ahtila, Tamara de Lampicka, Gertrud Knutson-Tzara. Och gick genom svensktoppen med det goda budskapet om dominans av kvinnliga konstnärer:

 

1. Nathalie Djurberg 515 508 (536)

2. Johanna Billing 602 586 (571)

3. Henrik Håkansson 643 631 (608)

4. Ann-Sofie Sidén 752 715 (682)

5. Annika Larsson 931 901 (894)

6. (7)(10) Klara Lidén 1022 1026 (1288)

7. (6) Annika von Hausswolff 1055 1013 (989)

8. (7) Carl Michael von Hausswolff 1112 1100 (1064)

9. (8) Matts Leiderstam 1146 1137 (1098)

10. (11) Karl Holmqvist 1180 1158 + (1349)

11. (9) Miriam Bäckström 1235 1214 (1157)

12. (17) Cecilia Edefalk 1528 1719 (1728)

13. (12) Jonas Dahlberg 1591 1549 (1463)

14. (18) (19) Clay Ketter 1671 1770 + (1808)

15. (14) Magnus Wallin 1689 1650 (1584)

16. (14) (15) Tobias Bernstrup 1709 1636 (1587)

17. (15) (13) Maria Friberg 1720 1664 (1571)

18. (16) Annika Eriksson 1751 1687 (1603)

19. (18) Annika Ström 1756 1792 (1777)

20. Karin Mamma Andersson 1954

 

Mest anmärkningsvärt är Cecilia Edefalks kraftiga klättring som främst torde hänga samman med hennes framträdanden på Moderna Museet.

 

Två artiklar med vidhängande kommentarer i den eviga rondellhundsbaletten: Newsmill och The Local. Kommentatorskritiken har blivit gamla godingar: Han missbrukar yttrandefriheten, gömmer sin rasism bakom yttrandefriheten. Hå-hå ja-ja…

 

När jag var i Stockholm fick jag genom Karsten Thurfjell se Öyvind Fahlströms emballage/konstverk. Thurfjell tog denna bild:

 

Det var 1959 som emballaget av misstag kom att ställas ut på konstakademien. Trots Fahlströms deklaration att det inte är ett konstverk har det ändå blivit ett sådant. Att konstnären själv har skrivit på baksidan att det inte är ett konstverk gör det ännu mer till konst:

 

Det här inlägget postades i Föreläsningar, Kommentarer nästan varje dag. Bokmärk permalänken.

8 svar på 1425: Blandat på kvinnodagen

  1. Hemkär skriver:

    Alltså, vänligen komplettera dagens lista med en vettig förklaring. Tack.
    Kvinnodominans, i verkliga livet eller enbart i fiktionens värld?

  2. Lars Vilks skriver:

    I den internationella samtidskonsten är de främsta svenska namnen kvinnor. Ingen som helst tvekan om den saken.

  3. Hemkär skriver:

    6. (7)(10) Klara Lidén 1022 1026 (1288)

    Alla dessa siffror och åter siffror. Vilket dataprogram kommer fram till dem, för det finns väl ingen levande människa som IRL gör detta?

  4. Lars Vilks skriver:

    Hemkär. Det är den ständigt uppdaterade värdering som artfacts.net gör av konstnärernas cv. Det kan naturligtvis ganska enkelt datoriseras.

  5. CeDe skriver:

    Syns du kom direkt från Hubinett, benan finns kvar.

  6. Cecilia skriver:

    Hemkär:
    6. (7)(10) Klara Lidén 1022 1026 (1288)

    Alla dessa siffror och åter siffror. Vilket dataprogram kommer fram till dem, för det finns väl ingen levande människa som IRL gör detta?

    Siffror är magiska; lite modern heraldik måhända?

  7. Hemkär skriver:

    Cecilia!
    En bild säger ofta mer än tusen ord. Apropå bild är baksidan på emballaget spännande. Ännu mer spännande är den bakgrund som Lars står framför. Är det ett urberg eller en fototapet?

  8. Lars Vilks skriver:

    Hemkär. Bakgrunden är en konstnärlig utsmyckning, ett ambitiöst arbete av en svensk skulptör. Skam till sägandes kommer jag inte ihåg hans namn.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.