Del 1237: En islamolog ser på konsten

Timothy John Winter har skrivit en artikel i The Art Newspaper angående religion och särskilt om Islam. Winter, som också går under namnet Sheikh Zayed undervisar i Cambridge i islamologi.

 

Det kan, för att inte säga ofelbart, bli snett när en indignerad röst skall göra sig hörd angående västvärldens behov av blasfemi. Winter har fått för sig att samtidskonsten ständigt kastar sig över Islam och passar på att avvisa denna företeelse som något för en liten exklusiv församling utan ansvar. Han tycker sig finna två präktiga exempel på västerländsk dubbelmoral i Sverige och Danmark:

 

“The same religionists are laughing at liberal attempts to explain why blasphemies against Islam are a valid expression of artistic licence, while certain western legal and moral taboos may be acceptably internalised by curators and by legislation. Yet even in Sweden, just two years ago, the Linköping municipality banned posters for a rock festival that showed Satan excreting on a cross. And in Denmark, the newspaper Jyllands-Posten, which had defended its right to publish cartoons of the Prophet, retreated from its stated intention to publish a cartoon that lampooned the Holocaust.”

 

Någon vidare research om fallet i Linköping har han uppenbarligen inte kostat på sig. Linköpings kommun tog bort affischen från sina lokaler men den visades på alla andra platser. Dessutom fällde JO kommunen för censur. Att kommunen förtjust skulle kunna applådera en kränkande Muhammedaffisch har vi nog svårt att föreställa oss. I det andra exemplet kommer den gamla visan igen. Kränkandet av en religiös symbol jämställs med Förintelsen. Att Jyllands-Posten avstod att publicera bilder från den av iranska staten påbjudna karikatyrtävlingen om Förintelsen framstår knappast som något hyckleri.

 

Utgångspunkten för Winters utfall är skandalen i Sharjahbiennalen vilken enligt honom är ett exempel på samtidskonstens negativa filosofi:

 

”Surely the celebration of a world without intrinsic meaning or destiny, which is what contemporary art supplies, is enriched when challenged by those who insist on a meaning, and hold that irreducible damage to human dignity is caused by imposing the rage of alienated normlessness upon those whose good fortune it is to see truth in beauty, and holiness in human lives.”

 

Författaren prisar moderniseringen av Gulfstaterna. Det enda man kan hålla med om är att kravet från väst är att moderniseringen måste gå fort. Västvärlden har trots allt använt lång tid för att uppnå sådant som demokrati och yttrandefrihet. Det som har blivit märkbart i väst, hänsynstagande som kräver censur och självcensur, relativisering av kulturer, kan ses som tecken på att man vill skapa någon form av övergångsbestämmelser. Men dessa idéer är inga höjdare eftersom det finstilta i kontraktet bara kan läsas på ett sätt: Ni är inte mogna ännu men vi skall försöka ta det piano.

 

Och det är svårt att kompromissa i det grundläggande. Kanske lagom demokrati, delvis hänsyn till feminismen, be homosexuella att ligga lågt eller vad man skulle kunna koka ihop.

 

Det här inlägget postades i yttrandefrihet. Bokmärk permalänken.

9 svar på Del 1237: En islamolog ser på konsten

  1. Humanist skriver:

    Timothy John Winter tycks vara Englands svar på den svenska islamologen Jan Hjärpe. Då är det naturligtvis inte islam som ska underkasta sig yttrandefriheten utan en yttrandefrihet under islam. På samma sätt som de mänskliga rättigheterna ska underkasta sig sharia i de muslimska mänderna eller när konsten måste underkasta sig blasfemilagarna i arabstaterna. Och naturligtvis måste demokratin anpassas i motsvarande grad och alla hedniska ateister, tillsammans med homosexuella och feminister, låsas in tills muslimerna är mogna för det. Allt i islamofobins namn!

  2. Cecilia skriver:

    Det finns ju flera skäl till att försöka snabba på.
    Här är ju ett enkelt sådant:
    http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1463313/Smaflickor-blir-sexslavar.html

  3. Cecilia skriver:

    PS. Påminner “alltihopa” – dvs i dagens praxis om hur man ska förhålla sig till MK (multikultur) – inte lite ibland om 70-talets “fria” barnuppfostran?
    Oj javisst ja, en hel del är ju uppväxta just under denna tid…

  4. Humanist skriver:

    Cecilia: Det finns ju flera skäl till att försöka snabba på.Här är ju ett enkelt sådant:http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1463313/Smaflickor-blir-sexslavar.html

    Inser du inte att det är rasistiskt, och därmed olagligt, att länka till en artikel som är direkt kulturrasistisk och faller under lagen om hets mot folkgrupp? Av samma anledning blev Kurt Hedegaard dömd för att under en privat frukost i sitt eget hem ha sagt att småflickor i vissa muslimska familjer blir våldtagna av manliga familjemedlemmar.

    På samma sätt kommer också studenterna att fällas för hets mot folkgrupp vid Lunds universitet när de skämtade om slaveriet, och kuratorn vid Hallands nation att få sparken, samt arbetsförbud i likhet med Lars Vilks. I samma mångkulturella anda växer sig antisemitismen allt starkare i takt med ökad invandring från muslimska länder och hatbrotten mot homosexuella kommer att accepteras i mångkulturalismens namn. Det är den formen av mångkultur som politiker och makthavare försöker att påtvinga det svenska folket i en missriktad välvilja mot allt som inte kan definieras som typiskt västerländskt.

  5. Cecilia skriver:

    Humanist:
    Tar du inte i lite nu?

  6. mohammad skriver:

    Cecilia: Påminner ”alltihopa” inte lite ibland om 70-talets ”fria” barnuppfostran?

    Jag har inget emot vita svenska mjukismän i ljusgrön velourdress – bara dom inte springer runt hemma hos oss.

  7. Kenneth Karlsson skriver:

    Cecilia: Humanist:Tar du inte i lite nu?

    På vilket sätt menare du Humanist “tar i”? Ljuger han? Om du menar att han överdriver, vad överdriver han i så fall?

  8. Humanist skriver:

    Cecilia: Humanist:Tar du inte i lite nu?

    Nej, jag är bara realistisk.

  9. Sniff skriver:

    Ooh, jag välkomnar kontemporära svenska mjukismän i ljusgröna velourdress, i synnerhet här hos oss. De matchar våren.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.