Del 1218: En in och en ut, censurrutiner i Mellanöstern och Kina

Uppslukad av ett fängelse, så har det blivit för Ai Weiwei, den frispråkige kinesiske konstnären, numera Kinas genom tidernas internationellt mest kände konstnär, fortsätter att tyna bort i ett kinesiskt fängelse. Han har varit försvunnen ett tag men världen glömmer honom inte och inte heller uteblir protesterna. Och de kommer också från officiellt håll. Även i Sverige har hans arrestering väckt uppmärksamhet.

Igår skrev Nils Forsberg (Expressen) om saken men menar att det är utsiktslöst att protestera. Det tror jag inte på. Ju mer den här saken blåses upp desto mera besvär för den kinesiska regimen. Att förlora goodwill och att framstå som öppet konstfientlig är inget Kina önskar. Internationella konstkritikersamfundet (AICA) deklarerar sitt avståndstagande och det är bara en mindre röst i mängden. Men det skall bli intressant att se om Kina kan nonchalera det internationella missnöjet. I Hongkong organiseras en demonstration som skall äga rum i morgon.

 

Ai Weiwei

Medan Ai Weiwei har åkt in har palestiniern Jack Persikian åkt ut i kylan. Denne välkände curator har bland mycket annat varit ansvarig för Sharjahbiennalen i Förenade Arabemiratet sedan 2005, men även varit delaktig i konstmässan Art Dubai i grannemiratet. Persekian har varit en lojal medarbetare och censurerat när konsten kunde bli besvärlig i de känsliga emiraten. Så plockades den amerikanske-iranske regissören Caveh Zahedis film bort från biennalen eftersom den innehöll en scen med dansande barn där man hör böneutrop i bakgrunden. Men till Art Dubai hade han engagerat den algeriske konstnären och skribenten Mustapha Benfodil som på uppdrag gjorde installationen It Has No Importance. Den innehåller sexuella fraser på arabiska och har även referenser till Allah. Risk för blasfemiåtal, inget att leka med i dessa länder. Hans Eminens Sheik Sultan bin Muhammad al-Qasimi skred tydligen genast till verket och kastade ut sin trotjänare. Den ångerfulle Persekian har gjort ett uttalande där han berättar att silkessnöret kom “very, very abrupt. It completely knocked me over”. Och han ursäktar sig: “It was foolish of me, I had not looked at it carefully because I couldn’t, there were so many works and so many things to produce – films and books and publications and videos, a million things I didn’t go through. I’m not in the habit of checking everything, and people just didn’t like what they saw in that work and took it out on me personally.”

Sharjahbiennalen balanserar på en tunn tråd som anständig internationell biennal. Den brukar behandlas välvilligt. Dan Jönsson nämner t ex aldrig något om censur eller att den är formellt rasistisk (DN). Och jag kan förstå det. Trots allt är det bättre att det finns en nästan biennal än ingen alls. En liten springa för friheten i ett av de allra värsta områdena i Mellanöstern. Mer att läsa HÄR.

 

Jack Persekian, sparkad, med Sheik Sultan bin Muhammad al-Qasimi

 

Mustapha Benfodil: It Has No Importance, 2011

Det här inlägget postades i aktuellt i konstvärlden, Biennaler, om utställningar m m, Tillståndet i konsten 2011. Bokmärk permalänken.

16 svar på Del 1218: En in och en ut, censurrutiner i Mellanöstern och Kina

  1. *.morr skriver:

    Efter att ha läst intervjun med Carolyn Christov-Bakargiev på Kunstkritikk kan man lätt fundera över om det är en medveten strategi, att anlita en utomjording, ( hon påminner om ngnting högst overkligt) för att bryta sönder biennalformatet. Hursom så framstod hon som, speciellt förvirrad.

  2. joanna skriver:

    Humor, finess och distans existerar inte i totalitära regimer. Klart att man inte får avbilda profeten, då blir han vardaglig och omystisk.

    Och tänk om de långa skäggen från den heliga staden Qom skulle avslöjas som vanliga dödliga.

    Gammaldags, patriarkalisk makt bygger på att hålla distans, bygga upp en kult, censurera och hålla folket i ett skruvstäd.

    Det här, men i en mild form finns också hos oss. Kungen är mån om att försöka hålla en upphöjd distans, och om det ska förekomma humor är det bara han som ska stå för den.

    Victoria är mer folkkär och nära, men sannolikt representerar hon också ett första steg mot monarkins avskaffande.

  3. Kenneth Karlsson skriver:

    Förenade Emiraten är ju ett intressant land i sammanhanget – en länk mellan öst och väst, mellan Saudisk totaliär wahhabism, och angloamerikansk laid back, mellan slutenhet och öppenhet, mellan det primitiva och det lyxuösa. Västlänningar lever bra i landet, jo man får dricka alkohol också, på hotell och privat, men samtidigt så måste man hålla käft. Ett Stockholmssyndrom-fenomen; ingen talar illa om censuren eller diktaturen, alla försöker se till fördelarna, och rationaliserar tillvaron. Sharjahbiennalen inget undantag.

  4. GG skriver:

    censurrutiner i Mellanöstern och Kina

    Samtidigt som Ai Weiwei fängslas ger Bob Dylan en “historisk” konsert i Beijing. Det spekulerats kring huruvida myndigheterna censurretat konserten och att han höll sig till ett av myndigheterna godkänt program. Medan den oväntat unga publiken kunde sin Dylan verkade det myndigheterna inte förstått innebörden av texter som:

    “Because something is happening here
    But you don’t know what it is
    Do you, Mister Jones”

    “May you have a strong foundation
    When the winds of changes shift.”

    Den unga publiken hade dock ingen svårighet att tyda koden och rapporteras ha gett en kraftig respons.

  5. vAlter Ego skriver:

    En tragedi för konstvärlden och Kina att Ai Weiwei blivit fängslad – upprörande men inte helt förvånande att Myndigheterna är rädda för frihetsrörelsen frammarsch, med Nätets genomslag i landet och på sistone smittsam revolutionsyra i Nordafrika/ Mellanöstern.
    Pinsamt för dem att officiell designer av olympiastadion har försvunnit.
    Här i mitt andra hemland Japan finns en växande oro för Kinas jäsande arrogans och hormonstinna ekonomiska planekonomi.

  6. Miranda skriver:

    Din jävla gamling! svin.

  7. Miranda skriver:

    I hope that you will suffering to dead!

  8. CeDe skriver:

    Åh Herregud Miranda vad du kan. Du måste vara duktigast i klassen. Men även här på farbror Vilks blogg råder
    både demokrati och yttrandefrihet, så vi andra säger
    precis vad vi vill. Och till dig säger vi, Grow up!

  9. CeDe skriver:

    Miranda om du hade tagit till dig lite evolutionslära, så skulle du förstå att svin har samma status som andra
    varelser på jorden.

  10. Miranda skriver:

    CeDe,

    “farbror Vilks”? *host host* Det är bara du som säger så du kan hålla käften!!?

  11. Miranda skriver:

    CeDe,

    you say what what?
    sluta kommentera mina kommentarer din idiot!
    OCH TILL DIG LARS VILKS DRA ÅT HELVETE!

  12. Kenneth Karlsson skriver:

    Miranda,

    Allt stöd till Lars Vilks!

  13. Miranda skriver:

    Någon gör så att Lars tar självmord xD ni får 1 kr? 😉 XD HAHAHAH

  14. Camomill skriver:

    Bra gjort Lars Vilks! Du är modig nog att stå upp mot dem som vill tysta dig.

  15. Miranda skriver:

    Camomill: gjort

    lol på den du.. -.-

  16. vAlter Ego skriver:

    länk till förmån för Ai Weiwei:
    http://www.freeaiweiwei.org/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.