Del 1200: Fotografi i långa banor

Den stora fotoutställningen på Moderna fick jag tillfälle att bese. Den har väckt stort intresse som kombinerats med kritik av Modernas försummelse av detta medium. Rikard Ekholm har funderat (UNT) över att Modernas fotosamling innehåller 100 000 fotografier. När skall man visa allt det? Jo, han förstår att det är mycket man skall visa på Moderna men menar:

”Men samtidigt måste man fråga varför viss konst fått en mer framskjuten plats. Måleri och i någon mån installation, får sägas ha dominerat. En tveksam uppdelning om vi ser på fotografiets betydelse.”

Påståendet är att fotografiet har större betydelse än måleri och installation. Jag skulle vilja påstå att det snarare är så att en enda form har nått en helt dominerande position: Installationen, som inte ens är ett medium utan omfattar samtliga av de specifika. Om man t ex ser på några av dem som har blivit Hasselbladspristagare, Sophie Calle och nu senast Walid Raad. De kan knappast kallas för fotografer utan arbetar med installationer. Fotografiets betydelse är utan tvekan mycket stor men inte som eget medium. Video t ex spelar en minst lika stor roll.

Ekholm skriver vidare:

”Fotobaserade konstnärer som Annika von Hausswolff, Dawid och Annika Karlsson Rixon har satt sin prägel på svensk konst under många år.”

Jag menar också att Annika von Hausswolff är en framträdande profil i svensk konst, Dawid har varit det för ett bra tag sedan, Annika Karlsson Rixon är väl inte direkt högprofilerad just nu, men skall man börja räkna upp vilka som har satt sin prägel på svensk konst under många år har man en uppgift att bita i.

Säkert är det roligt att titta på foto och en större publik har sannolikt ett större intresse för detta än mycket annat. Men vilken är Modernas uppgift? Att visa bra kontemporär konst torde vara den mest centrala kombinerat med tillbakablickar. Men den kontemporära kvaliteten har brett ut sig på ett sätt som man aldrig tidigare har kunnat skåda. Och eftersom det råder en översvämning av bra konst, hur skall den väljas ut? Skulle fotografiet ha en sådan särställning att det är precis det vi bör uppmärksamma? Och varifrån skulle den tanken kunna härledas?

Birnbaum kommer sannolikt att försöka beta av olika områden. Wolfgang Tillmans är redan på väg som föreläsare och han får nog också tillfälle till en större utställning. Fotograf, men framför allt installatör. För att närma sig design kommer troligen Tobias Rehberger att dyka upp. Designorienterat men installationsform.

Frågorna man bör ställa sig är vad specifika medier skall tjäna till och hur man skall sortera i de oöverskådliga listorna på konstnärer som representerar hög kvalitet.

 

Lite konsumtionskritik på Moderna av Barbara Kruger. Det anses vara vällovligt att konsten påtalar konsumtionsöverflödet. I vanlig ordning har det ingen som helst verkan.

Gregory Crewdson, stort fotonamn på Kulturhuset. Har tillhört The Speedies.

Det här inlägget postades i aktuellt i konstvärlden, om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.