Del 1101: Tre konstnärer delar förstaplatsen

Modernautställningen på Moderna Museet pågår fram till den 9 januari. Entusiasmen från kritikerna har som vi har sett och hört inte varit överväldigande. I recensionerna finner vi det lätt igenkännbara mönstret: kritiken av utställningstemat och inriktningen och därefter framhållandet av de enskilda verken och samspelen mellan dem. Nog så intressant är att använda sig av detta material för att få en uppfattning om vad recensenterna ser som kvalitet. Vad har man valt? Av de knappt 60 konstnärer har något över hälften (och här är könsfördelningen jämn) blivit nämnda. En närmare granskning visar att enigheten i urvalet är markant. En grupp på sex konstnärer framstår som kritikernas absoluta favoriter:

Kajsa Dahlberg 7 (alltså framhållen av sju kritiker)

Christine Ödlund 7

Ann-Sofi Sidén 7

Matts Leiderstam 6

Leif Elggren 6

Nathalie Djurberg 5

Att dra några långtgående slutsatser om kvalitetsuppfattningen kan man inte utan vidare göra. Eftersom utställningen har två klara profiler, en som drar mot det estetiska och en som lutar sig mot forskningen saknas en del som kritikerna också efterlyser, det mera utpräglat socialkritiska. En sådan inriktning kan man se i alla de utvalda men den är mera förtäckt. Kajsa Dahlbergs gamla slagnummer blev förvånansvärt nog en verklig hit. Det handlar om ett uppfångande av en relationell aspekt, anonyma röster som kommenterat Virginia Woolfs A Room of Ones Own. Uppfattningen om Christine Ödlund kan sammanfattas i ”hallucinatoriskt vackra ljusinstallation som leker med religionens och vetenskapens trosfrågor”. Ann-Sofie Sidén har man uppskattat inte minst för långsamheten (”vaggar in betraktaren i ett meditativt tillstånd”) och för att videoarbetet på ett öppet sätt berör temat om svenskheten. För läsningarna kan vara många. I en tidigare visning var temat ekologi, vilket hade samma övertygande passform. Matts Leiderstam får beröm för passformen en utställning i utställningen, för att visa den romantiska blicken och genom en personlig beröring, hans morfars bilder. Leif Elggren, intrikat i samma linje och med budskap ”dolda betydelser och locka fram ljud från materiella och immateriella fenomen”, ”hur religion och samhälle är sammankopplade i maktstrukturer av traditionell ordning och värdegrund”. I underkanten på listan finns så Nathalie Djurberg vars berömmelse redan är väl manifesterad och hon surfar här vidare på den utan att lägga till något mer. Men nog för kritikerna.

I tävlingsjuryn deltagande kritiker:

Sophie Allgårdh (SvD)

Mårten Arndtzén (SR)

Jonas Ellerström (Helsingborgs Dagblad)

Nils Forsberg (Expressen)

Sebastian Johans (UNT)

Cristina Karlstam (Cora.se)

Johan Lundberg (Axess blogg)

Bo Madestrand (DN)

Leif Mattsson (Omkonst)

Mikael Olofsson (GP)

Frans Josef Petersson (Aftonbladet)

Sara Skoglund (konsten.net)

Jelena Zetterström (Sydsvenska Dagbladet)

Det här inlägget postades i aktuellt i konstvärlden, Konstkritik, om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.