Del 1030: Kränkta ryssar

Idag föll domen mot de båda museicheferna Andrei Yerofeyev and Yuri Samodurov som är ansvariga för utställningen ”Förbjuden konst” i Moskva 2007. Kraftiga bötesstraff får kränkande religiösa bilder. Självklart är det en skandal som måste ges den största uppmärksamhet. Vanligtvis har internationellt intresse för sådana historier en betydande verkan eftersom Ryssland får en stämpel som konstfientlig nation. Ärendet borde gå vidare till högre instanser. Man kan erinra sig Dorota Nieznalska som drabbades av samma sak i Polen men som till slut frikändes 2009. De kränktas kör sjunges av allt fler röster.

 

Alesandr Kosolapov McDonalds Advertisement, silscreen, 2000

Skulle väl mest vara en gäspning i Sverige. Men den farsot som rör sig i länder som Ryssland, Polen, Grekland och Italien skall inte underskattas.

Det här inlägget postades i aktuellt i konstvärlden, Kommentarer nästan varje dag. Bokmärk permalänken.

18 svar på Del 1030: Kränkta ryssar

  1. Christer Fredriksson skriver:

    Medeltidsmentalitet är absolut inget Islam har monopol på.
    Och vad gäller Sverige ,var inte så säker på “mest en gäspning”

    Det vore intressant att se hur t.ex syrisk ortodoxa kyrkan skulle reagera om dessa bilder ställdes ut i Södertälje?

    Vilka var det som kastade sten sist det begav sig i lilla Sverige?

    Ecce Homo eller Carpe Diem ?

  2. Sigvard Koplimäe skriver:

    Å andra sidan, kan inte bilden ochså ses som ett angrepp på CocaCola-koncernen resp. McD.? Det är ju företag som ibland verkar drivas av någon sorts religiös missionsiver.

  3. Göran Gustafsson skriver:

    Lars. Är det känt om Coca-Cola eller McDonald’s haft några synpunkter i sammanhanget.

  4. Göran Gustafsson skriver:

    Ett intressant ämne för grävande journalister vore ju att se vilka som går att hitta med handen i ryska Coca-Colas’ och McDonald’s syltburkar

  5. Göran Gustafsson skriver:

    En intressant länk i detta sammanhang är:

    http://in-artem-veritas.blogspot.com/

  6. Göran Gustafsson skriver:

    Vill man visa solidaritet med de dömda museicheferna Andrei Yerofeyev and Yuri Samodurov och framföra en protest direkt till President Medvedev kan man via Amnesty International göra detta här:

    http://www.amnesty.org/en/appeals-for-action/stop-prosecution-russian-exhibition-organizers

  7. Mohammad skriver:

    Hej Lars,

    Säg mig, vilken punkt skall man trycka på för att DU skall bli kränkt.

  8. Pingback: Lars Vilks, eller: Konsten att hålla två tankar i huvudet samtidigt! | Sverige är inte världens navel!

  9. Torbjörn skriver:

    Har skrivit ett blogginlägg om Lars Vilks och islam i allmänhet där jag även nämner detta blogginlägg.

    http://ligator.wordpress.com/2010/07/13/lars-vilks-eller-konsten-att-halla-tva-tankar-i-huvudet-samtidigt/

  10. Lars Vilks skriver:

    Mohammad. Att bli kränkt är ett psykologiskt tillstånd. Man kan lämna detta om man anstränger sig. Jag finner det mera konstruktivt att förhålla mig till vad som kan vara berättigat att kritisera.

  11. Lars Vilks skriver:

    Torbjörn. Tack för det inlägget. Om debatten kunde föras i den riktningen skulle mycket vara vunnet.

  12. Torbjörn skriver:

    Jag håller med. Lars.

    Sen har det också slagit mig att de som hetsar mot islam genom att kalla alla muslimer för nazister, och de islamska fundamentalister som förföljer dig och som hetsar mot kritik av fundamentlismen, lever i en symbios med varandra. Utan den ena skulle inte den andre överleva!

    Fientlig symbios tror jag det heter på biologispråk. Som när en klängerväxt hotar att döda sin värd, trädet, och trädet i sin tur är beroende av klängerväxten för att få näring men måste försöka bli av med den.

  13. Mohammad skriver:

    Hej Lars,

    Du skriver allmänt:

    – “Att bli kränkt är ett psykologiskt tillstånd. Man kan lämna detta om man anstränger sig.”

    Jag måste därför replikera:

    – Att kränka är också ett psykologiskt tillstånd, oavsett om innehållet sublimeras till formen av sk “berättigad kritik”.

    Att kränka eller kränkas är tydligen frågan…?

  14. Mohammad skriver:

    Med anledning av Torbjörns länkade blogg:

    Torbjörn lanserar den vita svenska principen avseende det muslimska kollektivets rättigher:

    1. rätt att bära huvuddukar,

    2. rätt att bygga moskéer

    3. rätt att bygga skolor

    4. rätt att utveckla sin kultur

    5. rätt att respekteras för deras livsval.

    Och avseende det muslimska kollektivets skyldigheter:

    1. skyldighet att följa principen om kvinnors jämställdhet

    2. skyldighet att inte förespråka terror

    3. skyldighet att respektera yttrandefriheten, inklusive rätten att ”häda”.

    4. skyldighet av en någorlunda sekulär och liberal undervisning till barnen.

    Mohammad frågar sig:

    – Vad är detta för särskiljande rasistisk tankebyggnad av “vi och dom” som Lars Vilks ivrigt instämmer i…?

    Avslutningsvis skriver Torbjörn:

    “- Jag har aldrig sett Lars Vilks göra nåt som i den svenska kulturen betyder att man smutskastar islam eller Muhammed.”

    Det var väldigt typiskt svenskt, snällt och insmickrande sagt Torbjörn…men har du inte sett Lars teckningar?

  15. Wolfenstein skriver:

    Jag vet vad som skulle behövas för att kränka Lars Vilks. Köp alla kvarvarande exemplar av http://www.trykkefrihed.dk/kob-lars-vilks-verdensberomte-tegning.htm och elda upp dom.

  16. Ingenjören skriver:

    En central skillnad finns dock mellan ‘de kränkta’ i Sverige och i Ryssland. Här ingriper polisen mot ‘de kränkta’ om de angriper, i Ryssland griper polisen den ‘de kränkta’ pekar ut.

  17. Den rättsliga sidan när det gäller bilder av modell Jesus + Coca cola respektive McDonalds är för oss civiliserade demokrater förstås uppenbar.
    Men det kan vara intressant att begrunda hur de här bilderna fungerar rent retoriskt. Upphöjs Coca Cola till något gudomligt, eller dras det gudomliga ner till masskonsumtionsnivån?
    Damien Hirst har gjort en hel del bilder som anknyter till dessa frågor. Han gör till exempel visualiseringar av förhållande mellan mat och medicin och mellan religion och medicin (läkarvetenskap) och även förhållandet mellan konst och religion/vetenskap. här är några länkar:

    http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/10/damien-hirst-under-luppen-1-mat-och.html

    http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/11/damien-hirst-under-luppen-2-medicinsk.html

    http://carl-gustaf.blogspot.com/2008/12/damien-hirst-under-luppen-8-konst-som.html

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.