Del 905: Den institutionella julteorin, tillägg

David 30 undrar om den institutionella julteorin har fått någon uppdatering sedan den skrevs 2006. Den finns att läsa HÄR.

Ett smärre tillägg finns.

Den maktelit som reglerar julen, den svenska julvärlden, menar att allting kan vara jul. Det enda som krävs är att någon genomför en utnämning som bekräftas av rätt personer inom julvärlden. Mot denna uppfattning står den kvantitativt dominerande grupperingen julmodernisterna. Dessa är positiva till julens förändring och utveckling men kräver att något, för att kunna betraktas som autentiskt julgods, måste förmedla en särskild stämning, julstämningen. Denna stämning är mycket gammal och kan spåras långt tillbaka i tiden där den avsatt sådana julmiljöer som t ex Stonehenge.

På senare tid har en högljudd fraktion framträtt. Representanterna avvisar såväl makteliten som julmodernisterna och kräver istället en återgång till den klassiska julen. Förfallet har, enligt dessa, pågått under lång tid och bland annat lett till att tomten deformerats och numera på intet sätt uppfyller den klassiska proportionsläran såsom den framställts av Polykleitos i Kanon i symmetria. “Den perverserade förnyelsetrenden har skapat en tomtemiljö som helt domineras av det fula. Genom att låta tomten återkomma naken som Polykleitos Spjutbäraren och tomtemor som stigen ur Botticellis Venus födelse, skulle julens mest grundläggande stämningsläge kunna räddas i en tid av svår nedgång: Tomtens skönhet”, säger en av rörelsens företrädare.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag. Bokmärk permalänken.

9 svar på Del 905: Den institutionella julteorin, tillägg

  1. Christofer skriver:

    Bäste Lars Vilks,

    Jag vill bara passa på att tacka för din gedigna hemsida, som jag ivrigt klickar mig fram till var och varannan eftermiddag. För tillfället så diskuterar jag med min skola huruvida en föreläsning skulle vara möjlig rent ekonomiskt, jag hoppas förstås på det bästa och håller dig uppdaterad angående detta.
    Jag skulle slutgiltligen vilja efterlysa lite synpunkter kring Moderna Museét som idag öppnar i Malmö idag.

    Hälsningar

    Christofer

  2. Bäste Lars Wilks.

    Jag vill tacka dig för att du står upp frör rätten till att fritt få uttrycka sig fritt med sin konst.
    Jag hittade din hemsida när jag skulle ta fram ett inlägg på Amina Huseins blogg:
    http://www.metrobloggen.se/hamina som är en av “Kronvraksbloggarna” på metrobloggen.
    Jag känner Amina sedan Gulf-kriget då hon kom hit som flykting. Hennes bakgrund står som första inlägg på hennes blogg.
    Jag är nu medlem i Kronvrakbloggarna där jag berättar om mitt lilla testföretag och sköter en del praktiska saker.
    Huvudbloggen med adress: http://www.metrobloggen.se/kronvrak handlar om mänskliga rättigheter och via sidokulumnen kan man nå övriga bloggar.

    Jag har själv varit och klättrat i Nimis men alla bilder därifrån försvann när mitt barndomshem brann ner för några år sedan.

    Vänligen Carl-Peter Suenson.

  3. PS.
    Jag hoppas att du inte har något emot att jag lägger upp en länk till denna blogg.

    DS.

  4. Lars skriver:

    Cristofer! Tack för dina vänliga ord. Jag håller givetvis ett öga på Moderna i Malmö. Sannolikt kommer den konsthallen att erbjuda hyggliga utställningar och på så sätt berika Malmös konstliv. Jag tror däremot inte den kommer att fungera med spetskompetens i det samtida utbudet.

  5. Lars skriver:

    Carl-Peter Suenson. Självklart kan du länka till min blogg.

  6. Sg skriver:

    “Jag tror däremot inte den kommer att fungera med spetskompetens i det samtida utbudet.”

    Varför inte?

  7. Per Grunditz skriver:

    Trevligt! Låt mig bidra med ytterliggare addendum;

    “Tomten, som nog får sägas vara centralgestalten inom kategorin jul, är sedan mycket länge mytförklarad. Tomten finns helt enkelt inte. Man har i cirka hundra överdrivit dennes kraftansträngningar så till den mildra grad att en snabb kalkylering renderar i slutsatsen att det är fantasifoster redan i nordpolenteorin. Ändock så vill man inte helt begrava tomten ur traditionen, eller förringa dennes kunskaper alltför öppet och definitivt. Man inbjuder gärna ovetande yngre gestalter som lockas av myten om vad tomten kan uträtta. Så kan föräldrarna och kunniga så att säga stå där och låtsas, sen skyller de på tomten när de inte har nån bra förklaring till vilken korkad gåva de levererat. Oftast överkompenserar de denna okunskap till givmild förmåga med julklappar i överflöd, och de pratar hellre om klapparna och dessas uppgift, istället för att låta klappen tala själv.

    Den traditionella rösten menar ändock att julen inte är ett jota utan sin tradition, och man letar sig således ner till dennes rötter för att komma till kärnan och ursprungsbetydelsen. Därnere låg inte helt oväntat det totala erkännandet av romantiken som fenomen.

    På senare tid har det dock uppkommit tvivel. Kanske är det så att tomten existerar i sin ursprungsform? 😉

    http://www.youtube.com/watch?v=8yOxlWpwfSs

    God fortsättning Lars!

  8. Lars skriver:

    Sg. Moderna är inte längre någon plats för nya initiativ. Jag tror inte heller Jensner är rätt man om man skulle tänka sig någon förändring. Hans utställningar i Helsingborg visade inget lyft i det avseendet. Att han börjar med Luc Tuymans verkar inte heller övertygande.

  9. david 30 malmoe skriver:

    (:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.