Nya påbud om snöskottning har utgått från Konstfack. Denna hårt pressade institution vill nu se till att allting blir mer än rätt. Nyheten om två censurerade arbeten har skapat stora rubriker: DN Expressen. Äntligen tycks konsten ha fått en fast förankring i nyhetsflödet. Äntligen ett rejält engagemang från en stor publik. De är inte de väletablerade konstnärerna med angelägna frågor som skapar intressen. Den svenska konstscenen har informellt kommit att domineras av elevarbeten.
Och det är klart att det inte går att blunda för upphovsrättsliga problem. Magdalena Nordin som samplat en musikvideo ställer till ganska självklara problem för Konstfack. Visserligen är det så att konstnärer tar vad de behöver utan att fråga. Något bråk brukar det inte heller bli. Den kommersiella faktorn är nästan alltid obefintlig, visningens omfattning och spridning obetydlig. Men skall rätt vara rätt finns det ett stort problem. Martin Aagård har kommenterat saken i Aftonbladet.
Det andra fallet, Oscar Guermouche, visar klara tecken på överreaktion. Här är en konstnär som gör allting rätt i enlighet med socialkritikens agenda och i den politiska korrekthetens tecken. Hans flaggor med militära nidvisor handlar om nationen, den svenska, och dess symbol, den stolta blågula flaggan. Det kan tyckas att detta är det mest oförargliga man kan tänka sig (bortsett från att några marginella nationalister och fosterlandsvänner kan känna sig kränkta – vilket de givetvis får hålla till godo med: de tillhör inte någon utsatt grupp), men Konstfacks försiktighet ledde fram till funderingar kring brottet att skända flaggan alternativt förargelseväckande beteende. Emellertid är flaggstriden redan avblåst och konstnären fri att visa sitt verk. Något som jag också förväntade mig skulle bli resultatet. Projektet har i en något annan utformning visats på Kalmar Konstmuseum
http://nyheter.se.msn.com/article.aspx?cp-documentid=16228533
Det är inte nog med att Irans president har fräckheten att klassifiera sionismen och staten Israel som rasistisk, eftersom det snarare finns en hel del att säga om hans egen och andra regimer.
Men det som jag upplever som minst lika illa är att nyhetsrapporteringen vid SVT endast fokuserar på Ahmadinejad’s roll i det hela eftersom det lika mycket handlar om hotet mot yttrandefriheten som de muslimska OIC-ländernas utgör med sina krav på att religionen ska skyddas istället för individer.
Hej,
det kanske är ett väldigt smart sätt att få media till avgångsutställningen? Jag blev oxå väldigt förvånad över konstfacks brösttoner inför ”skändaflaggantemat”.
MVH Pontus
Christer. Jag kan fortfarande inte se att yttrandefriheten i praktiken är hotad. Det som presteras är en ynklig upplaga och Ahmadinejad var precis rätt person att ange tonen.
Pontus.
Jo, om man inte förstod att det inte ligger till på det sättet så har Konstfack lyckats att få allt intresse riktat mot årets elevutställning. Samtliga andra konsthögskolors mönstringar är fullständigt ointressanta för medierna.
Pingback: Konstfuck and Its Students - Art’s Poison. Now We Need The Remedy « Why We Do It
Lars/Lars svar till Pontus:
Ja, medial rapportering från Konstfacks vårutställning kommer nog inte att saknas. Spännande nog verkar det dock som att det ger lite ringar på vattnet. Hörde nyss att vissa medier redan legat på de för KKH’s Vårutställnings ansvariga professorer, och velat ha information om avgångsstudenter och deras verk (eller snarare skandalpotentialen i dessa). Kontaktade ansvariga avböjde då det var ”lite väl långt till vernissagedagen”, enligt första källa. Skitsamma, det ska hursomhelst bli spännande att se hur debatten förändras – om den förändras.
Mvh
Sara-Vide
Lars. Nej, inte i praktiken men indirekt tror jag att den är hotad från odemokratiska styreskick som just nu gör sitt yttersta för att vinna legitimitet innanför ramen för FN-systemet. Jag grundar det på att jag själv har sett flera autentiska videoinspelningar under det senaste året ifrån FN’s panel om de mänskliga rättigheterna som har gett mig kalla kårar i ryggraden.
Att irans president talar om rasism är såklart skrattretande.
Men rasismen flödar hur som helst i israel. Israel är en apartheid-stat som
gör skillnad på folk efter etniska gränser. Varför är det så svårt för de rika
länderna att acceptera detta faktum? Vågar man inte stöta sig med usa?
Hur långt ska israel få gå? Ska hela palestina få utrotas innan någon
säger stopp?
Denna t-shirt lät förresten en grupp israeliska soldater trycka upp:
http://img4.allvoices.com/thumbs/event/480/385/30755770-tshirt-from.jpg
1 shot 2 kills. Charmigt.
Men man får visst inte diskutera israels rasism utan att hela eu
ska lämna salen. Även om det nu var fel man som tog upp det.
Denna händelse får man väl säga är vad som satt tonen för mötet.
Vad kan förklara israles oerhörda brutalitet mot palestina om inte rasism?
Det pågår för fan en etnisk rensning och en brutal ockupation! Som
en väldigt stor del av israels befolkning stödjer.
Hur många konstintresserade läser förresten den här bloggen
nuförtiden? Det tycks bara vara personer som vill diskutera
religionens vara eller icke vara…eller snarare islams.
Jag minns en tid då jag brukade tycka att Vilks blogg
var intressant. Det är den inte längre. Det är bara en röra
av religion, konst, nidporträtt och trött argumentation.
Ryck upp den här bloggen nu. Blir trött bara jag tänker
på den. Släpp rondellhunden och gå vidare. Jag tror inte
jag är ensam om denna önskan.
patrik: ”Israel är en apartheid-stat som gör skillnad på folk efter etniska gränser”!
– Det är inte staten Israel som ”gör skillnad på folk efter etniska gränser” utan det är ”folk” själva, ffa den stora muslimska minoriteten (femtekolonnarna), som ”gör skillnad på sig själva efter etniska gränser”. De känner ingen samhörigt med staten Israel och visar ingen lojalitet. Under kriget mot Hamas visade det sig att de flesta stödde terrororganisationen som vill utplåna Israel.
En annan viktig fråga: Varför så mycket tjat om just det lilla demokratiska lilleputtlandet Israel?, när den värsta sortens rasism (för att inte tala om diktatur och kvinnoförtryck mm) utövas i de renrasiga arabisk-muslimska länderna.
PS …tänkte säga: ”Snacka om att sila mygg och svälja kameler”, men bäst att låta bli. Det finns ju risk att sk ”patrik” med flera kan ta illa vid sig av ordet ”kamel”.
patrik: ”Att irans president talar om rasism är såklart skrattretande.”
Bra. Du har förstått konceptet – din självklara rätt att driva med religiösa auktoriterer – religionskritik.
patrik
Det verkar dessvärre som att du är mer benägen att propagera mot Israel än att försvara konsten.
Konstfack ute och cyklar. Se till att underkänna elever som plagierar
Text på Svenska flaggor inget nytt (under kjolen) och knappast konst,
bara obegåvad idé kopiering. Några exempel finns många många fler.
Eller vi kanske skall ha Censur även på fotbolls arenor ??
http://www.fotbollsexpressen.se/polopoly_fs/1.1146737!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg
http://magnus.ljungkvist.nu/blogg/wp-content/uploads/flaggadegeer.jpg
http://www.nd.se/_upload/BDC8BD.jpg
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.barometern.se/multimedia/dynamic/00209/Picture_304_209907c.jpg&imgrefurl=http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/kalmarborna-hissar-flaggan-mot-betalning(504095).gm&usg=__1mK9O2x-vSAZhU0MG_76NtMGeHs=&h=378&w=454&sz=40&hl=sv&start=197&tbnid=y22lwg66g3vibM:&tbnh=107&tbnw=128&prev=/images%3Fq%3Dfotboll%2Bsvenska%2Bflaggor%26gbv%3D2%26ndsp%3D20%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26start%3D180
Stefan. Nu tar du i lite för mycket. I praktiken är all konst plagiat eftersom nästan allt har gjorts tidigare. Men det handlar om sammanhang, innehåll och citatmedvetenhet. Guermouche använder sig medvetet av de Geers flagga men ger den ett annat innehåll. ”Knappast konst” skriver du. Helt fel, det är t o m mycket konst, beslagtagen i Moskva, visad på Kalmar konstmuseum. Skärpning.