Del 707: Poetens klagan och måleriet

I dagens DN känner sig poeten och ordföranden i författarförbundet Mats Söderlund – ja – kränkt. Som en schlager har det blivit med alla kränkta människor i visan ”först kränkt vinner”. Upphovsrätten är det som bekymrar Söderlund, en mänsklig rättighet som i fildelningens tidevarv kan beröva, om inte Es(s)ters as(s)trar dess ges(s)talt, så tydligen poeten dess poesi. Fildelarna, säger Söderlund, förstår inte poeterna eftersom ”De tror att texten när den väl lämnat poetens hjärta är något materiellt som man kan tillförskansa sig”. Söderlund skruvar upp en hjärtskärande ton: ”Eftersom poesin är en hjärtesak för poeten Det är därför vi poeter har så svårt för att sälja våra dikter. Vi säljer i själva verket en del av vår själ.” För att så runda av med en harang som konstnärerna gärna drar till med: ”Ändå handlar det om kärnan i att vara människa.”

Skall man se detta som modernismens återkomst eller en rejäl eftersläntrares bekännelser? Den romantiske konstnären utgjuter sin drypande själ och blir mottagen med – fildelning. Borde poeten inte vara glad över att bli fildelad? Även om, enligt Söderlund, fildelarna är stygga och materialistiska så skadar de inte texten. I nästa led, en möjlig läsning av en möjlig läsare, återkommer väl den själ och det hjärta som Söderlund gjuter in i sina rader. Eller är det så känsligt att en fildelad poesitext mister sin sälta?

”Måleriets position inom samtidskonsten är starkare än på länge,” skriver Carolina Söderholm i SDS. Ja, möjligen i Malmö och förmodligen med utställningar som var planerade innan konstmarknaden drabbades av bakslag. En fallande marknad är något som är synnerligen ogynnsamt för måleriet. Men det är klart att jag frågar mig om det finns någon nypositionering för måleriet i DIS. Någon sådan har i alla fall inte synts till. Den socialkritik som har levt av angelägna frågor och spillt mest krut på innehållet skall ersättas med något men det blir tämligen säkert bara en högre grad av innehållsutsmetning och effekter, knappast måleri. Måleriet lever med ett outplånligt ”Men”. Det finns ingen väg tillbaka till gamla goda tider eftersom det alltid kommer att finnas detta ”Men” i vägen.

artprice-diagramkorr.JPG
Konstmarknaden

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag. Bokmärk permalänken.

15 svar på Del 707: Poetens klagan och måleriet

  1. ? skriver:

    Det bästa med internet tycks vara att människor utan bekantskap och verklighetsförankring tycks få ett visst utlopp i sin ensamhet, eller vad säger du Lars : )

  2. Lars skriver:

    Bokstavligt talat tycks det ligga något i det.

  3. ? skriver:

    Daniel Plainview: One night I’m gonna come to you, inside of your house, wherever you’re sleeping, and I’m gonna cut your throat.

    Har du sett There Will Be Blood?

  4. Lars skriver:

    Get out of here, ghost. Get out of here, ghost. Get out. Get out of here, ghost. Get out of here, ghost. Get out of here, ghost. Get out of here, and don’t you dare turn around and come back, for if you do, all the armies of my boot will kick you in the teeth, and you will be cast up, and thrown in the dirt, and thrust back to Perdition! And as long as I have teeth, I will bite you! And if I have no teeth, I will gum you! And as long as I have fists, I will bash you! Now, get out of here ghost! Get out of here, ghost! Get out of here, ghost!

  5. ? skriver:

    Hahaha, bra film.

  6. Christer Eriksson skriver:

    ?
    Det bästa med internet är att man enkelt och snabbt kan bilda grupper som tipsar varandra om goda affärstransaktioner men det är bara några få invigda som förstår Lars kodifierade meddelanden.

    Exempelvis kan du se på chartret ovanför om prisutvecklingen i konstmarknaden. Genom att dra en övre trendlinje som förbinder topparna, och en undre trendlinje som förbinder dalarna, så är det lätt att se att konstmarknaden uppvisar en långsiktig negativ trend som just nu befinner sig i en ressesion. Men man kan också se att trendlinjerna bildar en kanal som priserna håller sig inom. Här finns med andra ord goda möjligheter för den invigde att tjäna pengar. När priserna når den undre trendlinjen så är det en god köpsignal, och när priserna når den övre trendlinjen så är det dags att sälja.

  7. Lars skriver:

    Tack Christer för den initierade analysen. Förmodligen är det förklaringen till att det ännu säljs en hel del på konstmässorna.

  8. ? skriver:

    Christer,

    One night I’m gonna come to you, inside of your house, wherever you’re sleeping, and I’m gonna cut your throat.

    Daniel Plainview

  9. ! skriver:

    Christer,

    One night I’m gonna come to you, inside of your house, wherever you’re sleeping, and I’m gonna cut your throat.

    Daniel Plainview

  10. Rasmus skriver:

    Fantastisk prestation från Mats, måste jag säga! Det var det märkligaste argument mot fildelning jag någonsin hört, sen går det ju lite över i tanken om att upphovsmannen ska ha kontroll över sitt material, vilket inte direkt låter sig göras. Ulf Lundell var det visst, som användes av Sverigedemokrater till sitt stora förtret och förgäves försökte ställa dem till svars.. Nåväl.
    Har förresten någon förtjänat bra på att sälja poesi, någongång? Är det inte svårt att fildela böcker (alltså fysiska)?
    Till skillnad från musik- och filmindustrin har ju bokindustrin ett levande medium för sin produktion. Även om det kan vara bra att hitta böcker på nätet så ersätter det ju inte tryck.

    En sak som jag tänkt på, är att det borde finnas nya möjligheter som författare, att skriva direkt för ljudboksformatet. Goda distributionsmöjligheter och bra möjligheter att laborera med språket.

  11. Israeler planterar träd, araber planterar bomber skriver:

    Kumquat, Pomelo, Grape, Avocado, Dadel är bland många härliga frukter som det fredliga demokratiska landet Israel förser världen med.

    Sharonfrukten är ytterligare en. Denna utsökta frukt, som har ädlats fram i Sharondalen, är Israels gåva till mänskligheten. Sharon är en hundraprocentig helyllefrukt, inget skal, inga kärnor, bara saftigt fruktkött. Den ser ut som tomat och smakar när den är välmogen som dadel. Smaken är söt och fyllig. Ibland skiftar fruktköttet i brunt på grund av sockerutfällningar i frukten. Dessa försämrar dock inte kvaliteten på frukten. Förvarad i kylskåp håller sig Sharonfrukten länge och väl.
    Förtäringstips:
    – Lägg ett par smala klyftor av Sharon med isbitar i Coca colan
    – Blanda en del Sharonjuice med tredelar morotsråsaft

  12. Vilks uden Vilks skriver:

    Snaphanen om Lars Vilks:

    “Vilks uden Vilks

    Friseret ytringsfrihed: En udstilling om bla. Lars Vilks, der ikke tør vise Lars Vilks :

    Nej, Nobels fredssenter i Oslo, som producerat Nobelmuseets nya utställning, har dessvärre haft en uppsjö av exempel att ösa ur för att berätta om yttrandefrihetens pris, från Sokrates till Lars Vilks. Utställningen har, i sin svenska version, kompletterats bland annat med en nyinspelad intervju med Ingvar Bratt, den Boforsanställde ingenjören som avslöjade företagets olagliga vapenaffärer på 1980-talet. Därtill har SVT-filmen Makten och sanningen, om IB-avslöjaren Peter Bratt, fått ersätta originalversionens norska tv-dokumentär om Muhammedkarikatyrerna. Det som ger utställningen dess nerv är dock frågan i titeln: var går gränsen för yttrandefriheten?

    Just därför är det synd att museet inte redovisar sina skäl till att inte visa Lars Vilks bilder av Muhammed som rondellhund, när man nu ändå omnämner affären. Kanske gör museet rätt i att inte visa dem, men det hade varit intressant att få veta hur resonemangen gått. SvD

    Nobelmuseet “Hvor går grænsen for ytringsfrihed?”, Anders Morgenthalers “Burka på skateboard“, og Nadia Plesners “Skateistan“, der pt. er på auktion hos Lauritzen com, ville nok heller ikke være hængt op hos Nobel i Stockholm. Better safe than sorry.”

    http://snaphanen.dk/2009/03/12/friseret-nobel-udstilling/

  13. Chgod skriver:

    -måleriet lever med ett outplånligt “men”.

    man kan dock påstå att måleriet bra användt fortfarande äger en samtida anslagskänslighet vida större än tex. teckningen, kvalitetsproblemet som uppdagats med tiden kan ha sin grund i att utövarna minskat i takt med andra visuella tekniska framställningstekniker. modern teknik innebär nya metoder, fräscht var ordet.

    varför hotas aldrig tex. Teckningen (andra metoder) av utplåningsutsagor i liknande mån som tex.måleri?

    anyways, oavsett metod

    En fungerande artefakt förblir en fungerande artefakt.

  14. Lars skriver:

    Chgod. Orsaken att teckningen inte hotas av någonting beror naturligtvis på att det är en helt marginell teknik i konsten. Måleriet har varit det helt överväldigande flaggskeppet i konsten.

  15. Chgod skriver:

    metoden är inte daterad, hanteringen ställer dock högre krav, i sig självt och sin omgivning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.