Del 687: F-ordet i Norge

Jag ser att det finns några klagomål bland kommentatorerna enkannerligen från Karim (så skall det vara) som tror att jag censurerar inläggen. Som jag många gånger sagt gör jag inte det om inte inläggen är helt irrelevanta. Karims kommentarer är en vanlig form av ilsken kritik och det finns hur mycket som helst av den varan på den här bloggen. Däremot spökar spamfiltret och det är inte alltid jag orkar gå genom hundratals sådana om det inte finns något som jag direkt misstänker har hamnat där.

För övrigt har jag varit några dagar i Norge och där tillsammans med konstnärerna Kristian Skylstad och Ivan Galuzin juryerat Sörlandsutställningen. Vi har bestämt oss för att polarisera den i motsättningen modernism och internationell samtidskonst. För att få till det sistnämnda har vi uppmanat ett antal yngre konstnärer från regionen att söka. För det har blivit så att de yngre konstnärerna inte finner något större intresse i en utställning som har fått en så stark lokal prägel. Nu blir det en lite annorlunda version varifrån man kan diskutera vilken identitet man skall ge de regionala utställningarna.

En helt annan sak är det faktum att f-ordet (alltså “fokusera”) används i Norge i en helt annan utsträckning än i Sverige. Norrmännen, och även seriösa sådan, är helt galna och det går knappast att finna någon text eller höra mer än ett par meningar uttalade förrän det brakar loss. Där finns ett stort uppröjningsarbete att företa sig.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag. Bokmärk permalänken.

23 svar på Del 687: F-ordet i Norge

  1. Allah skriver:

    ???? ????

    Karim, kära barn
    hej igen,
    här kan du få en glimt av hur det ser ut i Allah´s (mitt) paradis (AL-DJANNAH)
    titta och njut
    http://www.abbywinters.com

    ???? ????

  2. Christer Eriksson skriver:

    Karim

    Du har tydligen inte förstått att de mänskliga fri och rättigheterna tar utgångspunkt i människan och inte i religiösa och politiska idesystem. Yttrandefriheten garanterar en sund kritik av institutioner, stat och kyrka utifrån humanistiska principer där endast individer kan kränkas, och inte ide- och trossystem. Den skyddar således individens rättigheter gentemot stater och institutioner, istället för tvärtom.

    Inte heller kan du använda Spinoza som ett försvar för dina meningar eftersom hans religionskritiska texter var förbjudna långt in på 1700-talet. I sin bok “Tractatus theologico-politicus” skrev han exempelvis: “Det är lättare att känna igen de kristna på hatet än på kärleken till sin nästa.” Vidare skrev han: “Gud kan inte uppfattas som en kung eller en prins som har skapat lagar som människor ska leva efter. Lagar kan endast skapas av regeringar.”

    Och inte minst skrev han detta: “Kyrkans män anser att det är fromt att inte lita på förnuftet. Det är ren dumhet, inte fromhet. Varför bekymrar förnuftet dem? Vad är de rädda för? Kan man inte forsvara religionen og tron utan att blunda for vetenskapliga resultat och ta avsked med sitt fornuft?

  3. Lars skriver:

    Christer. Klokt skrivit. Men Karim är säkert inte intresserad av att diskutera eller argumentera. Vi har nog ett psykiskt fall, kanske en svår barndom.

  4. Allah skriver:

    ???? ????

    Bäste Christer Eriksson
    Det är gagnlöst att försöka föra en lugn, sansad och förnuftig debatt med muslimer.
    Muslimer argumenterar med hotelser, terror, bomber, sten- och skokastning.

    ???? ????

  5. RURIK skriver:

    Gör ett litet nedslag på den välkända sidan ikväll.
    Vill gratulera alla( h ) , inklusive Lars och Christer till begåvade kommentarer som på olika sätt belyser “Karims”
    personlighet , avsikter och tillvägagångssätt. Kan bara tillägga att mina förfäder som reste på floderna i öst mycket väl visste hur man skulle handskas men såna som han . . .

  6. Lars skriver:

    Allah! Inte alla.

  7. Christer Eriksson skriver:

    Ps. Som en anekdot kan jag nämna att en spanjor för ett tag sedan lärde mig att det spanska ordet “ole” är en omskrivning för Allah. Ds.

  8. R skriver:

    Säga vad man vill om Karim, men lågt av Lars att spekulera om att denne skulle ha haft en “svår barndom”. Höj nivån.

    Ett annat spår, eftersom det talas om Norge: har landet något namn på den internationella konstscenen? Bjarne Melgaard finns ju, men annars?

  9. Lars skriver:

    R. Tja, lågt och lågt. Om det inte är en fejkad Karim vill jag hålla för troligt att ett så ensidigt hatengagemang har personliga orsaker.

    Norge, där har vi Elgreen och Dragset, ena halvan norsk. Och Gardar Eide Einarsson som håller en hygglig placering.

  10. Oliver Batty skriver:

    Knut Åsdam (861). Vibeke Tandberg almost makes it within the 1000 (1012). Ann Lislegaard (809) is also Norwegian, although she’s been living in Denmark the better part of her life.

  11. cn skriver:

    fallet karim får mig att tänka på en sak som jag sällan kan reda ut för mig själv, frånvaron av personliga orsaker. huvudsaken är kanske karims antagna ovilja till kommunikation, och att om man antar kommentarerna oironiskt skrivna får man onekligen den känslan, och det är lätt att antaga att personliga orsaker är orsaken, och vilks utgör en plats att ventilera hat på en stund. rastar sitt hat som en hund. vilka orsaker skulle annars finnas, om man antar karim som hatande åtminstone i skrivandets stund. jag tror att orsaken till att vilks spikar samman trä på en strand också har personliga orsaker. men huvudsaken var kanske oviljan till kommunikation, och jag tror att den saknas hos vilks, även då den verkar finnas där i relation till karim.

  12. Allah skriver:

    ???? ????

    Karima ?????
    Vart tog du vägen?!
    Nu har jag, som du ser, döpt om dig till Karima ?????; den absolut grövsta förolämpning man kan utsätta en man för i din efterblivna arabisk-muslimska hederskultur.
    Vilks tilldelade dig Karin såsom namn i början; en oavsiktlig förolämpning som berodde på att han inte visste att någon kunde heta karim. Men jag gör det avsiktligt för att provocera dig. Jag vet att när du läser detta så kommer du att vrida dig som en mask på kroken.
    Frågan är om du kommer att våga svara på min provokation som en man (Karim) eller kommer du att hålla tyst som en i dubbelbemärkelse mus (Karima)?!
    Spännande fortsättning följer…

    ???? ????

  13. Fredrikzon skriver:

    Herregud, Islamofobban! Sitter du fortfarande här och häver ur dig? Jag skäms å dina vägnar och vågar inte tänka på vilken barndom du må ha haft.

    “Ensidigt hatengagemang” och “psykiskt fall”? Orden kom från Vilks.

    Men bli nu inte upphetsad, Fobbe. Jag kom bara förbi och snokade lite. Verkar vara samma gamla gubbmaffia som sitter här och hejar på varandra.

    Tittar kanske in igen om ett halvår. Håll fanan högt!

  14. Allah skriver:

    ???? ????

    Som svar på min mening om muslimernas milt sagt ociviliserade sätt att föra politisk debatt skrev Lars Vilks: Inta alla!
    – Joooooorå!
    Du känner dem inte lika väl som Allah. Allah känner dessa fulingar både utan och innan. Den muslim som för en fredlig och förnuftig debatt kommer inte att vara muslim så länge till av den enkla anledningen att islam är omöjlig att förena med förnuft och fred.
    Det är märkligt att varje gång jag nämner muslimernas barbariska gärningar så hör jag någon säga: Inte alla! Men när jag talar t ex om nazisternas gärningar så händer det nästan aldrig att någon säger: Inte alla!
    Undrar: Vad beror det på?!

    Åter till det “vackra” namnet Karim (En liten lektion i arabiska. Hög tid för svenskarna att börja lära sig fiendens språk, som Dan Jönsson föreslog i DN):
    Karim är ett av Allah´s 101 namn och det betyder Givmild.
    Det är inte Halal i islam att döpa en person till något av Allah´s namn. Så Karim borde egentligen heta Abdulkarim ?????????. Abd betyder Slav och hela namnet antyder underkastelse i enlighet med kärninnebörden i islam som just betyder Underkastelse.
    Namnet Karim förekommer dock i den Shiitiska traditionen, som, enligt Sunniterna avviker från den sanna läran, även på andra sätt; något som har varit/ är orsaken till blodiga strider mellan dessa två tolkningar inom islam.

    ???? ????

  15. Lars skriver:

    cn. Är det inte lite underliga idéer du har om mig? Att jag skulle ha ovilja till kommunikation. Att spika bräder på förbjudna platser utlöste en kommunikation som endast överträffades av en rondellhund. Och blogg dessutom. Jag fattar inte logiken om det finns någon.

    Allah. Jag vet mycket väl att Karim är ett namn. Jag har bekanta som heter Karim. Orsaken till Karin hänger helt och hållet samman med den relativt finstilta text som finns i kommentarerna. Förresten tack för de närmare upplysningarna om namnets betydelse och ursprung.

  16. Christer Eriksson skriver:

    Om tolerans ska tolereras men inte intolerans, varför ska då intolerans mot toleransen tolereras, men inte intolerans mot intoleransen?

  17. cn skriver:

    jag vet inte om du läser slarvigt eller jag skriver alltför crappy, men jag tror jag skriver att du till skillnad från karim inte har ovilja till kommunikation, alltså DU VILL KOMMUNIKATION, undantaget fallet karim, som du inte verkar vilja kommunicera med, på förmodligen goda grunder. Jag var mer intresserad av problemet med de personliga grunder som i det stora hela verkar vara ett sekundärt problem, men för mig inte. Själv uppfattar jag naturligtvis min tankegång som logisk och förståbar.

  18. Lars skriver:

    cn. Tack för ditt förtydligande. Att jag inte är intresserad av Karim hänger samman med att den attityd denne uppvisar är välkänd och uttjatad. Den har visat sig otaliga gånger här på bloggen och man kan hellre diskutera med en vägg.

    Personliga grunder är säkert helt avgörande vad man än talar om. Men det går att undvika terapi genom relevans.

  19. Allah skriver:

    ???? ???? cn du skriver crappy därför att du tänker crappy ???? ????

  20. cn skriver:

    lars, tack. jag förstår, även om jag känner mig en aning missförstådd, men det gör inget naturligtvis. signaturen “Allah”s kommentar förkroppsligade också erfarenheten för mig

  21. Allah skriver:

    ???? ????
    cn, stackars krake!
    ???? ????

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.