Musikalen Dogs fick sålunda till slut sin premiär. Tidsutrymmet medförde dock att endast delar kunde visas, filmen om censurering, 4 filmer om debatt och konstdebatt samt två av de tre filmerna Life of Prophet M. Publiken verkade nöjd och jag tyckte själv också att de fungerade väl.
Under den påföljande debatten reste sig en kvinna när jag skulle börja tala (jag satt med i panelen och var siste man ut) och ropade ut någon form av protest. Hon vägrade sluta och ville inte heller frivilligt lämna lokalen. En av vakterna blev skuren i armen med något vasst föremål. Senare kom det en del ivriga protester från en grupp i salen men utan några våldsamheter. En grupp kurder väntade på mig vid utgången, jag rekommenderades att välja bakvägen.
Av en tillfällighet blev det ytterligare en incident som kom till allmän kännedom igår: Kalmar konstmuseums styrelse avvisade den planerade retrospektiva utställningen som skulle ha ägt rum nästa år i det nya museet. Landshövdingen Sven Lindgren har förklarat att styrelsen inte anser att Vilks konst håller tillräckligt hög kvalitet för att ställas ut i museet.
Man får nog tillägga att det är ett ovanligt klumpigt uttalande. Eftersom museichefen Klas Börjesson och curator Martin Schibli förordat utställningen och att de står för sakkunskapen (man kan, om det skulle vara nödvändigt, påpeka att Vilks ställt ut på Moderna Museet och i fjor på det ansedda Apexart i New York) finns det nog andra skäl. Landshövdingen har nyligen uttalat sig för att fler flyktingar bör komma till Kalmar och han menar nog att det rimmar illa med att samtidigt släppa fram Vilks i museet.
Incidenten är naturligtvis ingen nackdel för konstprojektet. Istället för en retrospektiv får jag glädjen av en icke-utställning som konstverk: ”Landshövdingens höjdbesvär”.
På den här bilden skymtar man en brottningsmatch i övre högre hörnet. Det är inte så lätt att få fram kameran samtidigt som jag berättade för publiken att det hela var en performance som verkade nästan som om den var verklig.
hej Lars,skrev min kommentar på föregående blogg!
?????
till cn mycket intressant kommentar
???????????????????????????????????????????????????
babelfish översätter CN till:
”Oh, thanks, but I thought that you write too many not greatly interesting, although can look you have read many books, should be our interest is dissimilar, is all right.”
anton: ????????????????????
Eftersom cn är så otydlig föredrar jag att vara tydlig.
Händelsen på Kalmar konstmuseum bevisar att konsten inte är fri och att den bara får vara provocerande om den är politiskt korrekt.
Verkligheten bevisar själv att Vilks har rätt.
Nej js, det visar att man inte kan vara hatisk, diskriminerande, polariserande, maktmissbrukande, kunskaps- och substanslös, och att genom pseudokonst generalisera en miljard människor för att sedan utifrån oändliga, snåriga, pseudointellektuella inlägg i bloggformat, försvara sitt bristande potential. Lars tid som provokatör är gången och han får inte längre någon uppmärksamhet av den enkla anledningen att han inte äger något djup, och inte har något intressant att statuera än ett bevis på hur sorgligt en konsumerande människas omättliga behov av bekräftelse kan vara.
Karin Svensson
Det är uppenbart att vissa religioner inte kan hantera kritik eller provokation på ett civiliserat sätt.
I grunden bygger religion på ”vidskepligheter” och dogmer som gällde för över tusen år.
Vidare visar ”konstvärlden” att den är hycklande. Vi kan driva med Jesus men inte med Muhammed.
Varför detta förhållande?
Konflikträdsla?
Överdriven hänsyn?
Religionen Islam är kontorversiellt för oss i väst, med det vågar inte många säga i dagens Sverige.
Vilks är en av de få som vågar opponera sig mot det poltiskt korrekta.
Men du, Karin Svensson, har din fulla rätt att blunda för detta och försvara värden som är över 1000 år och som krockar med våra värderingar.
”Vissa religioner”? Syftar du en miljard muslimer? Religion bygger i grunden för många på andlighet. Du, Lars och alla andra obildade så kallade konstnärer gör lika bokstavstrogna tolkningar av religionen som de flesta andra fundamentalister. Lars läser yttrandefriheten som djävulen läser bibeln och du hans blogg som om det innehöll något som helst av värde.
Konflikträdslan får Lars med sina säkerhetskostnader – som jag och du betalar – stå för. Är han inte beredd att dö för yttrandefriheten som han försvarar så falskt? Lars konfronterar inte stater, han är en liten man som fått hybris i skuggan av samvetsgranna människor med riktiga yrken.
Men Lars fortsätter att göra det han är bäst på – nämligen att sprida hat – inte kunskap.
”Oss i väst” – vi och dem – får du stå för, vilket bekräftar Edward Saids teorier. Inte för att jag förväntar mig att du ska veta vem det är då jag inte tror att du har stiftat bekantskap med den akademiska världen i lika hög grad som med bloggsfären.
Islam som den fattige mannens religion är inte alls särskilt kontroversiellt för mig. Det är dock USA:s ansträngningar för att stödja diktaturer såsom Saudi Arabien så länge de av ekonomiska skäl gynnas av detta – och kan säkra sin världsledande maktposition – samt deras ansträngningar för att hålla tillbaka framväxande demokratier i samma länder för att inte riskera vinster. Social orättvisa ligger till grund för okunskap, konflikt och extremism. Våra stadsjeepar är en av många anledningar till varför livsavgörande skördar i redan fattiga länder slår fel.
En social orättvisa som i Sverige kanske drabbat din och Lars generation i den utsträckning, vilket att döma utifrån dina ”kunskaper”, inte direkt verkar ha lett till ett hem i överflöd av böcker. När du inte är upptagen med att titta på Zeitgeist över Internet och känna dig speciell så kan jag rekommendera En Värld : Globaliseringens Etik av Peter Singer för att vidga dina vyer.
Vi behöver ett starkt FN – inte fler kvasiintellektuella konstnärer – vilkas hat grundar sig i ren och skär okunskap och en vilja att bekräftas.
Ps. Sök kärlek någon annanstans.
Ja, Karin, ditt inlägg vibrerar av affekterat hat. Och eftersom du adresserar mig och andra som ”obildade” torde detta betyda att du själv betraktar dig som bildad. Emellertid brukar de bildade inte framhäva sin bildning genom att kasta ut invektivet ”obildad”. Däremot brukar detta ske med personer som är osäkra på din egen bildning.
Utan att säga något kontroversiellt är det uppenbart att Islam har problem med sådant som homofobi och feminism. Jag tycker nog det är värt att diskutera detta och annat. Men du kan naturligtvis ha en avviktande åsikt.
Min tid som provokatör är förbi skriver du tidigare. Jo, det hörde jag många gånger redan på 80-talet. Och ditt inlägg bevisar motsatsen.
Och visst är det så att väst är bäst. Du skriver och kan endast göra detta från ett västerländskt perspektiv. De akademiska kretsar du åberopar torde inte komma från någon annan kultur. Så är det bara hur postkolonial man än vill vara. Said befann sig i samma sits.
Dessutom finns det ingen anledning att vara populistisk: Min säkerhetsbevakning har inte kostat många kronor. Jag har aldrig haft någon däremot har jag spridit rykten om att det skulle ligga till på det sättet. Det blir billigast så.
Om Karin Svensson anför som argument att man inte ska kritisera Islam endast för att det finns en miljard muslimer så är det på sin plats att påpeka att det finns ännu fler kristna i världen. Argumentation är dock irrelevant eftersom vi då inte heller skulle kunna kritisera tobakens negativa hälsoeffekter då det finns 1 miljarder rökare eller som uttrycket säger: ”En miljard flugor kan inte ha fel: Ät skit.”
De flesta som kritiserar Vilks använder rena härskartekniker och anför exempelvis att han bara är ute efter berömmelse och rikedom men den kritiken delar han också med Salman Rushdie och Roberto Saviano.
För att citera Liza Marklunds krönika i dagens Expressen:
”Deras erfarenheter var desamma.
Salman Rushdie beskrev hur illa berörd han blivit av att människor beskyllt honom för att ha gått och blivit mordhotad ”med flit”. Som utpekade honom som opportunist, att han dragit på sig fatwan för att tjäna pengar och göra sig märkvärdig, och som var upprörda för att han kostade skattemedel i form av livvaktsskydd.
– Några av de djupaste såren kom från att få min integritet ifrågasatt, sa Salman Rushdie.
Roberto Saviano uttryckte exakt samma erfarenhet.
De värsta anklagelserna kom inte från de kriminella nätverk han beskrivit och kritiserat (”de anklagade mig inte, de fördömde mig”), utan från de vanliga människorna i hans hemstad. De som påstod att han bara var ute efter strålkastarljuset. Att han enbart försökte göra sig märkvärdig, att han var ute efter framgång och snabba pengar.
Jag tycker de här reaktionerna säger väldigt mycket om oss alla som människor. Kanske inte så mycket om författarna Rushdie och Saviano- deras sätt att reagera är bara djupt allmänmänskligt – men om folket som kastade ur sig kränkningarna och beskyllningarna.
Hur är de funtade i skallen?
Hur kan man tro att någon lever frivilligt under jorden i många år- bara för att bli känd?!?”
Till sist hoppas jag att du tänker efter en gång till innan du förordar ett alltför starkt FN eftersom FN inte är något annat än summan av sina medlemsstater där nästan 100 medlemsländer är diktaturer och inte har så mycket till övers för de västerländska värderingarna, med demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter, som vi har all anledning att vara stolta över och inte minst kämpa för.