Del 590: Landart och melankoli

I fredags invigdes Landartutställningen på Lolland i Danmark. Utställningen finns samlad på den här adressen.

Mer Landart väntar mig i nästa vecka i det finska Ii (norr om Uleåborg). Där anordnas en Landartbiennal och jag skall delta i ett seminarium. Jag har tilldelats ämnet ”Northern Environmental Art – does it exist?” Landart finns visserligen t o m som en framgångsrik del av konstvärlden men den tillhör inte den internationella samtidskonsten. Närmast kan den beskrivas som en subvärld. Emellertid är dagens lösen som bekant ”totalkonst” (jfr ”totalfotboll”); alltså att allting är integrerat i konstprojektet som styrs av den agenda som den internationella konstvärlden ägnar sig åt. Även Landart kan användas integrerat men det vanliga är att man kör sina egna föreställningar. Mer om projektet finns här, programmet (där vi observerar förfinskningen av mitt namn, Lauri Vilkas) här.

Vår store svenska curator Daniel Birnbaum värmer upp inför Venedigbiennalen med att curatera triennalen i Torino (november). Temat är melankoli, en gammal käpphäst för Birnbaum som bland annat skrivit ”essän om melankoli och kannibalism”, Den andra födan, 1992 (tillsammans med Anders Olsson). Melankolin var ett populärt ämne vid den tiden, kanske är det dags att köra ett nytt varv. Man kan besöka biennalens något svårfångade hemsida men lättast når man informationen här.

Musikalen Dogs växer till sig och har nu en speltid på närmare 25 minuter. Det kommer att bli en helkväll.

kannorlit.JPG
Mitt bidrag på Lolland, The Sound and the Fury. Med dessa kannor kan man åstadkomma en hel del klockklang något som Maribo domkyrka tidigare har haft monopol på.

villit.JPG
Konstnär Vilks på vernissage

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, om utställningar m m, Projekt. Bokmärk permalänken.

5 svar på Del 590: Landart och melankoli

  1. V skriver:

    Ang triennalen i Torino:

    “For this edition, the Danish artist Olafur Eliasson will be presented at the Castello di Rivoli Museum of Contemporary Art and the Chinese-American artist Paul Chan at the Fondazione Sandretto Re Rebaudengo centre for contemporary art in Turin.

    The second part will feature the work of fifty young artists from all over the world who will be showing new experimental works.

    Of the first ten artists selected, seven are European (Italy, Germany, Ireland, Denmark, Sweden, Scotland and Poland), two are from Asia (South Korea) and one from the United States.

    The first ten artists that have been selected are: Ulla von Brandenburg, Matthew Brannon, Gerard Byrne, Simon Dybbroe Möller, Annika Von Hausswolff, Lara Favaretto, Haegue Yang, Koo Jeong-a, Wilhelm Sasnal, Donald Urquhart.

    “T” aims to create dialogue between young experimental art and that of mid career artists who are already internationally acclaimed for their work.”

    Passar detta in på Von Hausswolff? Ung, experimentel och oetablerad?

  2. Lars skriver:

    V, vi får nog vänta tills listan blivit komplett. Hausswolff får ju sägas tillhöra det gamla gardet numera.

  3. The Never Ending Muhammed Tour skriver:

    Berlingske Tidende interviewer kulturredaktør Flemming Rose:

    “»Det er langt fra overstået«

    Han er om nogen Mr. Muhammedsag. Jyllands-Postens kulturredaktør, FLEMMING ROSE, er Danmarks mest kendte journalist. Han er tillige nationens mest ubøjelige redaktør. I dette interview rekapitulerer Rose sig selv og muhammedtegningerne, samt hvad de har gjort ved Danmark.

    Af Mads Kastrup

    Sidst opdateret Lørdag den 28. juni 2008, 21:24

    Det er en solskinsdag. Han sidder i tusmørke. Flemming Roses kontor i Jyllands-Postens domicil på Kgs. Nytorv i København vender ud mod baggården. Man tænker, at sådan sidder en mand, der ikke alene er blevet opslugt af en sag, men også trues på livet for sin standhaftighed i den – i skygge mellem stakke af biografier og debatbøger og med front mod døren.

    Den på én gang forkætrede og ombejlede kulturredaktør er ved at pakke. Rose skal rejse. Han forlader avisen. I hvert fald i otte måneder, hvor han skal videre på sin tilsyneladende never ending muhammedtur. »Jeg har jo det hér bogprojekt,« siger han, som er der tale om en uafvendelig replik for den rolle, skæbnen har tildelt ham.

    Flemming Rose er iført løbesko og løstsiddende lyse bukser for neden. For oven har han en pæn skjorte på. Som er han klar til at rykke ud til næste TV-interview ude i den civilisations-sammenstødte verden. Derude, hvor man skal være hurtig på fødderne, men præsentabel når man sætter sig til debatbords.”

    http://www.berlingske.dk/article/20080628/danmark/706280029/

  4. Rasmus West skriver:

    Synnerligen fin förfinskning måste jag säga. Vilkas betyder, som bekant (?) typ ettrig, flitig, flink.

  5. Palle Lindau skriver:

    Hej Lars
    Kan du huske Palle Lindau en af de danske kunstnere på LandArt i Maribo?
    Jeg har længe arbejdet med en ide om et http://www.kulturLolland.dk ! et sted hvor folke-kultur og fin-kulturen kan mødes og mixes. Det mest interessante må tilsidst findes i det lokale og ikke i det globale, som jo netop kan opleves allevejne. Vi lokale har brug for at fremdyrke vores egen kultur og skikke – så vil der også være en grund og en mulighed for at rejse og opleve noget nyt og fremmed i fremtiden..
    Foreløbigt er sitet på begynderstadiet og jeg overvejer stadig om det kan betale sig at involvere EU-støtteordninger mm. – jeg erbange for at jeg drukner inden jeg får en ansøgning afsted. Jeg har et primitivt testsite på http://www.kulturlolland.dk – men lad os se hvad det udvikler sig til – der er bl.a. billeder fra åbningen af landart i Maribo!
    stor oplevelse at møde dig her i Danmark – jeg tænker stadig over om du havde ret i at en kunstner “ikke skal arbejde” ? – provokerende måde at se sagen på – jeg har altid kørt på at “arbeit mach frei” palle

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.