Del 563: Kan det finnas något i vännernas nätverk?

Det har blivit populärt och är så välment och kärt – ja, det handlar om facebook-konceptet som tycks vinna spridning i samtidskonsten. I fjolårets Lyonbiennal lät curatorerna Stéphanie Moisdon och Hans Ulrich Obrist 50 inviterade ”spelare” bjuda in 50 konstnärer. Årets Whitneybiennal blev en regional nätverksaffär. För det är inte lätt att hitta på ständiga variationer i de varandra stadigt avlösande samtidsutställningarna.

Ett ytterligare steg på vägen visar Sara Arrhenius på Bonniers konsthall. Man skall från den 30 april visa ung svensk samtidskonst. För att tillhöra den kategorin har konstnären nyss gått ut sin konsthögskola och är något över 30 år. Praktiskt taget alla involverar sig i ”undersökningar” och ”frågeställningar” med socialt perspektiv. Samtidskonsten är som bekant väl samlad i en övertygande konsensus.

Hur gör man då ett urval? Arrhenius har kommit på idén att Tipsa en vän, namnet på utställningen: ”Tipsandet och länkandet öppnar upp för ett tillfälligt, icke-hierarkiskt nätverk där medaktörer sätter agendan. Metoden skapar möjligheter för oväntade möten mellan individer, praktiker, traditioner och erfarenheter.”

Konstvärlden älskar beskriva sig som icke-hierarkisk men är ändå alltid motsatsen. Vi får veta att tipsarna redan är knutna till konsthallen och därför tecknar sig evenemanget som ett riktigt genomfört facebook-äventyr. Som man kan förvänta sig tycks vännerna ha ungefär samma syn på konsten, det är få namn som drar i någon annan riktning än den man kan förvänta sig.

Emellertid finns det ingen anledning att se något fel i den här idén. Situationen i samtidskonsten är som den är. Inte ens i blygsamt format kan man skönja någon nyorientering. Den yngre generationen växer naturligt in i rollen som internationella samtidskonstnärer. Alternativt kan man bli neo-modernist eller neo-klassiker (numera med betoning på sista ledet) men det räknas inte på riktigt. Dessutom finns det gott om kvalificerade krafter. Uppsättningen av unga konstnärer på Bonniers konsthall skulle kunna bytas ut mot en annan utan att resultatet skulle bli nämnvärt annorlunda.

För några dagar sedan tog jag fram Thierry de Duves essaysamling Kant After Duchamp från 1996. Jag hade lyssnat på en föreläsning som han höll i fjor på Frieze Art Fair (bör vara givande för den allvarligt konstintresserade: här). De Duve skriver att det tidigare, under den estetiska eran, var en fråga om något var en bra målning eller ej. I den nya ordningen blir frågan istället om något är konst eller inte. Tiden har löpt iväg sedan 1996 och idag har vi den intressanta frågan om något är bra konst eller inte. Hur bedömer man kvalitet med en konst som bygger på ”undersökningar”, ”angelägna frågeställningar” eller interaktivitet?

Efter 1990-talets mitt hade vi den relationella estetiken vilken fungerade som en konstriktning. Innan den var förbrukad innebar den en kvalitet. Relationell konst var bra konst, givetvis inte allt, men tillräckligt mycket. Vid samma tid inträdde en alltmer dominerande biennalkonst där curatorns statement togs på allvar som ett grundtema för medverkande konstnärer. Krig, konflikter, klass, kön och makt, allt detta blev kvalitetsnormer för konstbedömning. Återigen skall man inte se det alltför strikt, konstnärerna måste också demonstrera sin kreativitet och komma med en överraskande behandling av problemen men det är tydligt att konsten för ett decennium sedan bedömdes på det sättet.

I början av 2000-talet bidrog Enwezors Documenta till ett större genombrott för social filosofi, den genomförda och allvarligt menade postkolonialismen samt dokumentären. Det ligger också i linje med cross-over där kvaliteten ligger i att materialet hämtas från en annan disciplin och flyttas in i konsten. Den relationella sektorn kunde framgångsrikt föra fram en ytterligare omhuldad kvalitetsnorm: postproduction. Alltså att bearbeta och kommentera tidigare utförda verk och projekt. 2005 fick vi en förstärkning av intresset för kriget mot terrorism. Allt detta har ersatt det tidigare estetiska fältet. Förmodligen är det något som blir bestående: Från den estetiska grundaspekten till den sociala. Men det behövs alltså lite mer för en genuin kvalitetsprestation, konstnären får finna en lite ovanlig vinkling av problematiken. Men framför allt gäller det att befinna sig i de rätta nätverken för att överhuvudtaget få möjligheten att träda fram.

2008 har vi fortfarande kvar konstens sociala grundposition men den saknar profil. Biennalerna har börjat få litterära titlar och kan man inte komma på något annat kan man alltså be ens vänner tipsa om spännande konstnärer. Som inte är alltför spännande eftersom det som finns redan är känt eller befinner sig inom konsensusramen.

uklanski-fist-of-solidarity-gagosian-08mind.JPG
Piotr Uklanskis Fist of Solidarity äger en monumental slagkraft framför Neue Nationalgalerie på Berlinbiennalen. Det framtonar något annorledes på Gagosian Gallery i New York (pågår till den 17 maj). Vad kan ett sådant schabrak gå lös på?

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Tillståndet i konsten 2008. Bokmärk permalänken.

71 svar på Del 563: Kan det finnas något i vännernas nätverk?

  1. Pingback: Media Districts Entertainment Blog » Del 563: Kan det finnas något i vännernas nätverk?

  2. Pingback: Facebook » Del 563: Kan det finnas något i vännernas nätverk?

  3. Christer Eriksson skriver:

    RURIK

    Först skrev du: “OM Sverige blir ett muslimskt land ( d v s att majoriteten av medborgarna är muslimer ) blir det ett samhällssystem även hos oss.”

    Sedan skrev jag: “Jag förstår fortfarande inte ditt domedagstänkande eftersom du använder ordet “om” hela tiden. Vem kan förutse någonting egentligen, som en börsmäklare?”

    Självklart tycker jag inte att det är ditt ansvar att vi har vuxit upp i ett samhälle som har anammat “Harmageddon”. Jag vet också att det är väldigt lätt att missförstå varandra om man inte är uppmärksam på ordens definition, men överdriver du inte en aning när du bara slutar debatten med orden: “Ditt sista inlägg baserar sig på en oriktig och godtycklig karaktäristik du har tagit dig friheten att göra. Den kan inte bemötas då den inte representerar något jag givit uttryck för ikväll. Och därmed får jag önska alla en riktigt GOD NATT !

  4. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: Det du citerar – ” OM Sverige blir ett muslimskt land ( d v s att majoriteten av medborgarna är muslimer ) blir det ett samhällssystem även gör oss. ” utgör en kommentar till ett tidigare påstående från din sida , jag citerar – ” Islam är ett samhällssystem endast i muslimska länder, som tur är ” ( 2008/04/22, 22:11:03 )
    Din karaktäristik är oriktig och godtycklig därför att du hävdar att att jag ägnar mig åt domedagstänkande.
    Domedagstänkandet har du själv introducerat i debatten.

  5. Politisk korrekt skriver:

    “Konstvärlden älskar beskriva sig som icke-hierarkisk men är ändå alltid motsatsen.”

    Enig.

    Kunstverdenen er det mest hierarkiske og ekskluderende sted, vi har. Socialt set er kunstverdenen en pervertering af mekanismer, der findes i samfundet (ekskludering med videre). Økonomisk set er kunstverdenen en pervertering af det kapitalistiske system, fordi kunstverdenen er kapitalisme i renkultur. Kan man ikke sælge sine ting, er de intet værd; kan man sælge sine ting, er the sky the limit. Udbud og efterspørgsel i renkultur. Renset for minimumsløn og overenskomster.

  6. Lars skriver:

    Politisk Korrekt: Exkludering och hierarki är nödvändigt för konstvärlden. En demokratisering vore en katastrof. Jag ser inga problem med den ordningen. Till varje tid måste en standardkonsensus utvecklas och den skall också vara stabil. Utan norm ingen möjlighet för avvikelse.

    Konsten har lämnat ekonomin. Konstverk som säljer mottas alltid med misstänksamhet från konstvärlden. Och det finns många konstnärer som säljer dåligt men som har mycket gott anseende i konstvärlden.

  7. Pinpoint skriver:

    RURIK,

    Att Christer Eriksson beskyller dig för “domedagstänkande” är typiskt honom. Han ägnar sig konstant åt att sätta etiketter på andra och deras synpunkter iställlet för att bemöta deras argument.
    Jag önskar att Christer Eriksson förklarar för oss varför han tror att det skulle bli annorlunda i Sverige om (när) muslimer blir majoritet och tar över än i andra muslimska länder?
    Vad är det som skulle hindra “islam från att bli samhällssystem” även i Sverige, då?

  8. General Bussig skriver:

    Björn Wetterling blev intervjuad härförleden i någon inredningstidning (tror det var Residence, men han har poppat upp på fler ställen på sista tiden av skäl okända för mig). En intervjufråga var vilka han helst skulle vilja ställa ut. Han svarade någon artfactshöjdare från USA (Sol leWitt kanske?) men hans galleri anses för kommersiellt för att få ställa ut den sortens stjärnor. Å andra sidan har vi Marina Schiptjenko (för övriga deltagare här på sidan kanske mest känd från melodifestivalen) på creddiga Andréhn-Schiptjenko som i tidningen Bon inte hymlar med att avsikten var att driva galleriet kommersiellt. Cashen måste tas, men utan kulturellt kapital är det rätt kört.

  9. Politisk korrekt skriver:

    “Exkludering och hierarki är nödvändigt för konstvärlden. En demokratisering vore en katastrof. Jag ser inga problem med den ordningen. Till varje tid måste en standardkonsensus utvecklas och den skall också vara stabil. Utan norm ingen möjlighet för avvikelse.”

    Jeg er enig. Jeg konstaterer blot, at ekskluderingen i kunstverdenen er om muligt endnu stærkere, end de ekskluderingsprocesser, der pågår i det øvrige samfund.
    _

    “Konsten har lämnat ekonomin. Konstverk som säljer mottas alltid med misstänksamhet från konstvärlden. Och det finns många konstnärer som säljer dåligt men som har mycket gott anseende i konstvärlden.”

    Jeg tror ikke på, at kunstverdenen har forladt det økonomiske system. Kunstverdenen er en del af det større kapitalistiske system, selvom der også er mulighed for at indtage andre positioner. Men bemærk at for eksempel de kinesiske samtidskunstnere først blev en del af kunstscenen, da deres værker blev en del af det kapitalistiske system. Der findes kunstnere, der nyder stor anerkendelse, selvom de sælger dårligt. Men pris og kvalitet (over tid) synes alligevel til en vis grad at følges ad. Som chefredaktøren for Flash Art siger:

    “The (art) market is pure and hard.”

  10. Göran E skriver:

    SJUKSKÖTERSKORNA GÖR GEMENSAM SAK MED KONSTNÄREN LARS VILKS

    http://www.sr.se/jamtland/nyheter/artikel.asp?artikel=2031234

    Haha. Undrar vad Muhammed skulle sagt om strejken. Kvinnor skall väl knappast lönearbeta.

    Sedan funderar man ju över arbetsgivarens logik. Tydligen är sköterskornas arbete så viktigt att de inte – på grund av samhällsfara – får strejka på sina ställen. Fast ändå oviktigt, eftersom ett påslag på någon tusenlapp tydligen var för mycket. Vem tar ansvar för besättning av viktiga positioner? Är det OK (politiskt korrekt) att en svensk sjuksköterska tjänar 40.000 SEK per månad?

    Så fungerar ändå socialismen på något sätt. Från var och en efter förmåga, och till var och en efter behov.

    Vänligen,
    Göran E

  11. Den Vitruvianske Mand skriver:

    “da Vinci censureret i Sverige

    Af THOMAS HEINE, Jyllands-Postens korrespondent

    Offentliggjort 24.04.08 kl. 09:49

    Både svenskere og indvandrere skal have følt sig stødt over at se den nøgne Vitruvianske Mand på et lærecenter i byen Motala.

    Stockholm

    Den Vitruvianske Mand, Leonardo da Vincis berømte tegning fra det 15. århundrede af menneskets geometri, må ikke længere bruges som udsmykning af en opgang i Ekenäs lærecenter i den svenske by Motala. Det blev for nøgent, og derfor er tegningen blevet overmalet, skriver den regionale avis Östgöta-Correspondenten.”

    http://jp.dk/kultur/billedkunst/article1326503.ece

  12. Lars skriver:

    Politisk Korrekt: Att konstvärlden har lämnat det ekonomiska systemet är en principsak. Att det sen inte blir efterlevt i praktiken är en annan sak. En allvarligt syftande konstnär hävdar inte att det han gör är en vara som skall säljas.

    Här finns en grundideologi för konsten: att inte vara kommersiell. Men det rör sig då om den konst som bryter ny mark. När marken är bruten blir konsten kulturgods, etablerar sig i samhället och får sitt ekonomiska värde.

  13. Christer Eriksson skriver:

    Rurik: “Din karaktäristik är oriktig och godtycklig därför att du hävdar att att jag ägnar mig åt domedagstänkande. Domedagstänkandet har du själv introducerat i debatten.”

    Som jag skrev hade det blivit mer riktigt att hävda att detta är ett samhällsfenomen som vi alla lider under eftersom domedagstänkandet gör att vi lägger större vikt vid vad olyckskorparna säger än vad optimisterna tycker. Dessutom har domedagstänkandet funnits i en kristen kontext alltsedan Johannes författade uppenbarelseboken. Glöm inte heller av att vi debatterade i över fem timmar innan du bröt, vilket är en prestation i sig, men tröttheten som då utvecklas sänker naturligtvis precisionen i inläggen.

  14. Christer Eriksson skriver:

    Pinpoint skrev: “Jag önskar att Christer Eriksson förklarar för oss varför han tror att det skulle bli annorlunda i Sverige om (när) muslimer blir majoritet och tar över än i andra muslimska länder?”

    Naturligtvis ser jag en fara med det, men exempelvis Turkiet har visat att det går att förena en sekulär författning med ett muslimskt folk. I övrigt så kan jag instämma i ett tidigare inlägg av Lars som fick samma slags fråga: ” Den fara du ser är en lång resa och mycket svår att förutsäga.”

  15. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: I en kommentar 23/04/ kl 19:48:55 berömmer du min “sakliga ton och behagliga debattstil”. Tack för det !
    Emellertid övergår du senare till en utläggning om hur en debatt ska föras och en beskrivning av en s k “pajkastare”. Hur ska detta förstås ?
    Vill du istället ha pajkastning från min sida ?
    Kan naturligtvis göra ett avsteg från mina principer för din skull om du så önskar , men då endast i våra interna meningsutbyten. Klarläggande önskas !

  16. Christer Eriksson skriver:

    RURIK

    Där ser du själv hur snabbt ett missförstånd kan uppstå om man inte uttrycker sig exakt. Pajkastaren som avses är inte du själv utan en annan som gärna kommenterar våra diskussioner.

  17. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: Ditt svar skapar nya oklarheter;
    “Där ser du själv” antyder att jag skulle vara ansvarig för det missförstånd din kommentar förorsakat.
    Om du menar att mina kommentar inte är tillräckligt exakta vill jag gärna ha det exemplifierat.
    Dessutom svarar du endast indirekt på min fråga.
    För att undgå vidare missförstånd önskar jag här ett klart och entydigt svar.

  18. Christer Eriksson skriver:

    RURIK

    Då flyttar jag fram mitt inlägg så det blir mer tydligt vad som står där.

    “Det jag uppskattar mest hos dig är din sakliga ton och behagliga debattstil, däremot är jag inte alltid enig i dina slutsatser. I en debatt så är det endast argumenten som ska bedömas utifrån sin relevans och beviskraft. En person som inte själv deklarerar sin ståndpunkt, och anger skälen för sin hållning, utan kommenterar personen i stället för argumenten är ingen debattör utan en pajkastare som inte kan skilja på sak och person, och ofta sker det i ren frustration över att inte kunna försvara sin egen tes med trovärdiga argument.”

    Jag skriver alltså: “En person som inte själv deklarerar sin ståndpunkt…osv”. Och då uttrycker jag mig allmänhet och inte specifikt om någon person. Det är synd om du tolkar det annorlunda eftersom jag själv tycker att du är väldigt öppen med dina meningar och argumenterar väl för dina teser. Däremot tycker jag att det finns andra som stämmer väl in i den beskrivningen.

  19. Christer Eriksson skriver:

    RURIK: “Om du menar att mina kommentar inte är tillräckligt exakta vill jag gärna ha det exemplifierat.”

    Det är inte dina kommentarer som jag åsyftar utan när jag själv, som ovan, uttryckte mig allmänt iställer specifikt.

  20. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: Tack för klart besked !

  21. Politisk korrekt skriver:

    “Här finns en grundideologi för konsten: att inte vara kommersiell. Men det rör sig då om den konst som bryter ny mark. När marken är bruten blir konsten kulturgods, etablerar sig i samhället och får sitt ekonomiska värde.”

    Tja. Kunsten KAN være anti-kommerciel. Men det meste kunst, der fremstilles (ja, jeg skriver ikke skabes) i dag, er rettet mod at sikre kunstneren en indtægt. Enten i form af salg eller i form af tildelte legater. Derfor er størstedelen af samtidskunsten kommerciel.
    _

    Konst som bryter ny mark kan i nogle tilfælde godt være økonomisk rentabel og mere til. Picassos (kubistiske) malerier er et eksempel.

  22. Den vitruvianske mannen skriver:

    Corren:

    MOTALA. Publicerad kl 17:15, 23 apr 2008:

    “För naket i Motala

    För mycket naket?

    Leonardo da Vinci berömda studie av manskroppen, “Den vitruvianske mannen” blev för mycket naket för personer med anknytning till Ekenäs lärcenter i Motala. En större replik av konstverket i ett trapphus fick målas över.

    Bilden kom upp i höstas i ett försök at pigga upp interiören, men är nu alltså borta. Händelsen får ett politiskt efterspel då Sverigedemokraternas representant i kommunfullmäktige Rune Krig menar att övermålningen var en eftergift för kritiska invandrares synpunkter.

    T f enhetschefen Eva Gustafsson säger till Correns reporter att hon reagerat på Krigs hotfulla tonläge i telefon efteråt då han också kan ses som hennes arbetsgivare.

    Enligt Gustafson har både personer med svensk och utländsk bakgrund reagerat på nakenheten. Att måla över bilden blev därför ett lätt beslut att ta.

    – Meningen är att de som kommer hit ska känna sig trygga och trivas. Därför var vi eniga om att bilden skulle målas över, säger hon.

    Läs mer i torsdagens Corren.

    Henrik Gedda”

  23. Den Vitruvianske Mand skriver:

    Snaphanen om da Vinci:

    “Censur af de Vinci: Et tegn på hvad der venter Europa

    Jeg kan næsten ikke forestille mig nogen mere symbolladet handling end denne feje eftergivenhed fra svenske embedsmænd til (kan man nok godt antage) en de-facto-alliance af formørkede kræfter med henholdsvis politisk korrekt/puritansk og muslimsk baggrund. Her er to forhold som man i denne sammenhæng bør betænke: Over hele Europa forefindes uvurderlige kunstskatte som afbilder nøgne menneskekroppe. Billeder på museer, statuer i parker osv. Dernæst, i 2050 vil 30-40% af Europas befolkning have muslimsk baggrund. Hvad er sandsynligheden for at denne kulturarv vil overleve dette århundrede? (LFPC).”

    http://snaphanen.dk/

  24. RURIK skriver:

    Den Vitruvianske Mand :
    Hela vårt kulturarv är hotat den dagen sharia-lagar har ersatt vårt nuvarande rättssystem.
    Men långt tidigare kommer de reproduserande konstarterna att drabbas.
    Musik , Teater och Dans kan bli omöjligt att utöva offentligt om dessa konstformer på ett eller annat sätt anses kränka islam.
    Antar att det svenska folket kommer att reagera när Svensk-toppen och Idol / Schlager-festivalen inte längre kan sändas.
    Men säker är jag inte.

  25. Lars skriver:

    Politisk Korrekt. Jag tror du missförstår mig. Mitt uttalande om konsten som icke-kommersiell är inte empiriskt utan ideologiskt. Man kan jämföra med kyrkan. Den är ideologiskt inte något företag som skall drivas med vinst, men empiriskt kan det komma in en del slantar ändå.

  26. Pinpoint skriver:

    Som stöd för sin argumentation som går ut på att beskärma den muslimska invasionen av Sverige tar Christer Eriksson upp Turkiet som “har visat att det går att förena en sekulär författning med ett muslimskt folk”!

    1. Christer Eriksson tycks hysa höga tankar om Turkiet. Turkiet är inget mönsterland som tjänar som förebild för Sverige. Turkiet är idag ett land som slits mellan islamism, nationalism och militarism. Ett land som plågas av olösliga religiösa och etniska konflikter.

    2. Den europeiska enklaven av Turkiet åtnjuter visserligen viss form av frihet men den är snarare ett undantag än regel. Att enklaven är ett undantag blir mer påtagligt om man ser på resten av den muslimska världen.
    Christer Eriksson tycks försöka göra regel av detta undantag.

    3. Att Turkiet inte har hamnat i händerna på islamister helt och hållet som Iran, beror på att det finns en robust motkraft; nämligen den starka nationalismen som företräds av militären.
    Har Sverige någon motsvarande motkraft som kan stå emot muslimerna?
    Jag ser bara ryggradslösa mähän i de etablerade politiska partierna och övriga svenska institutioner som lägger sig platt för den muslimska terrorn…precis som de en gång gjorde för nazismen.

  27. Christer Eriksson skriver:

    Pinpoint skrev: “Christer Eriksson tycks hysa höga tankar om Turkiet.” och “Christer Eriksson tycks försöka göra regel av detta undantag.”

    Att Turkiet är en stat med en sekulär författning med en muslimsk befolkning är obestridliga fakta. När du sedan skriver att jag försöker göra regel av detta undantag eller att jag tycks hysa höga tankar om Turkiet så är det inga värderingar som går att utläsa i mitt påstående. Jag föreslår att du håller dig till fakta i fortsättningen istället för att låta fantasin skena iväg.

  28. Pinpoint skriver:

    Christer Eriksson underlåter att besvara min fråga om det finns någon motkraft i Sverige, motsvarande den turkiska ultranationalistiskt orienterade armén, som kan stå emot islam?

  29. Christer Eriksson skriver:

    Pinpoint glömmer kanske att Sverige också har både militära och polisiära resurser som lyder under den svenska sekulära författningen. Dessutom har vi, till skillnad från Turkiet, inte något muslimskt flertal som eventuellt kunde hota den.

  30. Pinpoint skriver:

    Christer Eriksson,

    Situationen i Turkiet är mycket speciell och den har historiska förklaringar. Den starka nationalismen, som har hållit islam stången, är en följd av sekler av kamp mot araber om herraväldet inom det islamiska imperiet. Den turkiska militären har till skillnad mot t ex den pakistanska, lyckats hålla islamisterna utanför sitt revir. Islamisterna har inte kunnat infiltrera den turkiska armén på samma sätt som i pakistan där läget är mer kaotiskt, instabilt och farligt.
    Risken är stor att situationen i Sverige blir mer lik den i Pakistan än Turkiet när muslimer blir majoritet här inom en snar framtid.
    Mycket tyder på det. Vi har sju partier i Riksdagen som alla omhuldar islam. Muslimer har redan lyckats skrämma både politiker och ledande svenska medier till tystnad. Snart kommer vi med stor sannolikhet att se inkvotering av muslimer inom försvarsmakten och polisen. I bästa fall kommer det att dröja tills muslimer vunnit röstövervikt innan Sharia införs i Sverige…men ett snabbare utvecklingsscenario är inte att utesluta.

  31. Cecilia skriver:

    Göran E skrev:
    — Sedan funderar man ju över arbetsgivarens logik. Tydligen är sköterskornas arbete så viktigt att de inte – på grund av samhällsfara – får strejka på sina ställen. Fast ändå oviktigt, eftersom ett påslag på någon tusenlapp tydligen var för mycket. Vem tar ansvar för besättning av viktiga positioner? Är det OK (politiskt korrekt) att en svensk sjuksköterska tjänar 40.000 SEK per månad?

    Så fungerar ändå socialismen på något sätt. Från var och en efter förmåga, och till var och en efter behov.

    Mycket intressant frågeställning, tycker jag.
    Var går var och ens gräns för medmänskligt “utbyte”?
    Vad skulle hända om alla sjuksköterskor bara sket i alltihop för gott – även om de erbjöds 40 000 i månaden.

  32. stefan peterson skriver:

    Så var det då sig likt i Alingsås igen, lungt, tyst, oförargligt och god natt sömn
    Baren Borderline är stängd.

    http://www.alingsastidning.se/nyhet_visa.asp?id=1847&sidnamn=ALINGSÅS

    Censuren och marknadskrafterna, viktigare än kultur och konstnärlig frihet ?
    När några känsliga “grannar” kände sig störda, censurerade man konstverket, skruvade ner volymen
    men när Hotell ägare och gäster blev störda, då stängde man hela etablissimanget, Baren Borderline
    fick packa ihop för gott. och lika bra var väl det 😉
    Inkomsterna till verksamheten kom ju helt från kommunala skattemedel, så nu får man väl dessutom betal ett “skadestånd” för åverkan på konstverket och kontraktsbrott 😉

  33. Christer Eriksson skriver:

    Pinpoint

    Jag ser inte samma faror när det gäller Sverige eftersom vi under de sista seklen har hunnit vänja oss vid demokrati, mänskliga rättigheter och starka inslag av personliga frihetbegrepp. Och ett folk som har fått smaken på frihet lämnar det inte ifrån sig frivilligt. Huruvida vi kommer att få en muslimsk majoritet avhänger också av att vi fortsätter den nuvarande orealistiska invandringspolitiken, där vi framförallt har tagit emot en oproportionerlig stor del av de irakiska flytktingarna. Även om vi utgår ifrån att du får rätt i ditt antagande om en muslimsk majoritet så kommer en sådan omvälvning av Sverige inte att ske utan inbördeskrig. Vi ser också exempel på hur det politiska etablissemanget börjar ta denna fråga på allvar och kommer med konstruktiva förslag för att stävja problemen.

  34. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: Senaste nytt från Norge;
    Fremskrittspartiet har ökat nästan 5% i opinionsmätningarna efter att ha framlagt ett lagförslag som ska begränsa invandringen och stimulera till återvändande. Förslaget är mer restriktiv och långtgående än den nuvarande danska politiken. Fremskrittspartie t är därmed för tillfället Norges största parti med 26,7% av väljarna bakom sig .
    (Källa: VG)

  35. Christer Eriksson skriver:

    RURIK

    Jag ser inga problem med ett lagförslag som ska stimulera till återvändande av invandrare så länge det bygger på frivillig basis. När det gäller att minska invandringen så undrar jag bara om det syftar till asylinvandring eller arbetskraftinvandring eftersom jag läste att norskt näringsliv har 100.000 lediga jobb idag som de saknar arbetskraft till.

    Jag tittade förresten på FRP’s partiprogram som också ger uttryck för ett mer nyliberalt tänkande:

    “Fremskrittspartiet ønsker et demokratisk samfunn med sterkt begrenset statsmakt. I Fremskrittspartiets liberalistiske ideologi står troen på enkeltmenneskets ansvarlighet sterkt.”
    http://www.frp.no/Innhold/_struktur_internett/Hovedmeny/Politikk/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=13458

  36. Burka-kunst skriver:

    Nogle kunstnere (de frie vestlige kvinder) har forstået det (Leonardo forstod det ikke). Tildækning er vejen frem.

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=518765

    http://www.gallericupido.se/liksom_filandia.htm

  37. Burka-kunst skriver:

    Line Beate T. Mastad og Rosa Liksom har forstået det. Profeten Muhammed har forstået det ( http://www.berlingske.dk/article/20080315/danmark/80315010/&template=zoom&image=0 ).

    Leonardo forstod det ikke ( http://www.corren.se/archive/2008/4/23/joq9xu2i2ta10qc.xml?__xsl=/templates/slideshow-v3.xsl&sshowi=1 ).

  38. Burka-profet skriver:

    Danske Berlingske Tidende om Burka-Muhammed:

    “Muhammed i burka

    Anti-islamister bruger dele af Kurt Westergaards Muhammed-tegning, trods fogedforbud mod at anvende den under dagens demontration i Aalborg. Kun profetens øjne kan ses under en burka.

    Af Chris Kjær og Marianne Fajstrup
    Lørdag den 15. marts 2008, 12:56

    Stop Islamiseringen af Danmark, SIAD, gik som planlagt klokken 13 i gang med sin demonstrationen i Aalborg, som på forhånd har fået stor presseomtale.

    Som forventet var der dukket mod-demonstranter op, og parterne stod det meste af tiden og råbte slagord mod hinanden henover Kastetvej med en talstærk politistyrke imellem sig.

    Foreningen havde på forhånd meddelt, at man ville bruge Kurt Westergaards tegning af profeten med en bombe i turbanen som symbol på ytringsfrihed.”

    http://www.berlingske.dk/article/20080315/danmark/80315010/

  39. Rikard skriver:

    Ibland ser jag att man skriver WILKS istället för VILKS. Finns det någon anledning till det? Något som har med dig att göra? Bara nyfiken.

  40. stefan peterson skriver:

    Censurens dimmor lägger sig åter över Alingsås, marknadskrafterna visade sig vara mycket
    starkare än de religiösa krafterna som ville stoppa Serrano.

    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=765&a=416324

    ””Vi hade egentligen inget val när vi tog beslutet att stänga utställningen i förtid.
    säger Pontus Hammarén””
    vad menar Pontus, man har väl alltid flera valmöjligheter
    – antingen är man för de ”fria” konstnärernas rätt att få uttrycka sig
    – eller så är man för censur och harmonisering
    att stänga i förtid är väl ett av de sämsta alternativen, vad spelar 10 dagar hit eller dit för roll ?
    mer än att man nu kan visa att man tar hänsyn till de krafter som önskar stoppa all
    ”fri” konstnärlig verksamhet, som inte passar just dom ?
    om utställningen är bra eller dålig, tyst eller högljudd spelar väl ingen roll i detta beslut.
    Mer troligt är väl då att man känner sig tvingad att tillmötesgå grannen Gran Hotell,
    som tydligen ansåg att konkurrensen från den nyetablerade Nattklubben för svår.

    Vad händer nästa gång i Alingsås, när konsthallen har en utställning som påvisar effekter av att äta
    snabb mat, stoppar man då utställningen om grannen Mc Donalds påpekar att den är ”störande” ?

  41. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: Läs lagförslaget i VG ( 07/04)

  42. Christer Eriksson skriver:

    RURIK

    Det är tydligt att det är asylpolitiken som dem slår ner på och inte arbetskraftinvandringen.
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=531205

  43. Tøger for retten skriver:

    Dansk chefredaktør for retten i Jordan efter at have publiceret Muhammed-tegning:

    180grader:

    “Tøger Seidenfaden står til dom i Jordan

    Arrestordren er på vej, lyder det fra Jordan, hvor bl.a. Politikens offentliggørelse af Kurt Westergaards Muhammed-tegning har vakt vrede.

    Politikens chefredaktør, Tøger Seidenfaden, er blandt de 11 danske avisredaktører, som i dag sammen med bladtegneren Kurt Westergaard står anklaget ved en jordansk domstol for blasfemi, forhånelse af en profet samt forsøg på at splitte Jordans nationale enhed. Det skriver Politiken.

    Statsanklager Hassan Abdullat, der har ansvaret for retssagen mod danskerne og den hollandske islamkritiker Geert Wilders, har i sidste øjeblik pillet majestætsfornærmelse ud af anklageskriftet. Det skriver Politiken, hvis chefredaktør Tøger Seidenfaden er blandt de tiltalte.

    Talsmanden for bevægelsen “Profeten Forener Os”, Zakaria al-Sheikh, der står bag politianmeldelsen, mener, at der snart vil blive taget inititiativer for at få Tøger Seidenfaden fragtet til Jordan.”

    http://www.180grader.dk/nyheder/T_ger_Seidenfaden_st_r_til_dom_i_Jordan.php

  44. Undskyld Muhammed skriver:

    Snaphanen om dansk ateist (sic), der af arabere hyldes for sin undskyldning til Muhammed:

    “Årets Grima Wormtongue-Pris til Anders Bøtter?

    Til Bøtters forsvar kunne man måske spinne dette med “worm” lidt positivt, og lade det hentyde til de mange krøller han slår på tungen, når han prøver at forklare hvorfor han undskylder til en landevejsrøver, massemorder og pæderast. Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår ham, alle forbeholdene og forklaringerne taget i betragtning:

    27-årige Anders Bøtter rejser torsdag til Abu Dhabi, hvor han er blevet nomineret til en muslimsk kulturpris for sin Facebook-gruppe og underskriftindsamling ”Undskyld Muhammed”.

    Anders Bøtter fra København oprettede i februar Facebook-gruppen “Undskyld Muhammed” som reaktion på genoptrykningen af tegner Kurt Westergaards Muhammed-tegning i flere danske medier.”

    http://snaphanen.dk/2008/04/22/det-er-n%c3%a6sten-synd/

  45. Skämt åsido skriver:

    Turkigt Christer Eriksson; Turkigt!

    Christer Eriksson tror (hoppas) att Sverige skulle bli likt Turkiet när Mus-Lim vunnit överläge i landet.
    Pinpoint förutspår å sin sida ett läge liknande det i Pakistan.
    Bådas profetior är i optimistiska laget.

    – Turkiet är, bortsett från den svårlösliga schismen med den kurdiska minoriteten, en ”relativt” homogen enhetlig nationalstat, vilket i sig ger en ”relativt” stabil och trygg bas att stå på. Detsamma gäller även Pakistan.
    Sverige går däremot från en ”relativt” enhetlig homogen nationalstat till en mångkulturell sådan liknande den i Libanon, Irak och före detta Yugoslavien.
    Ett mångkulturellt samhälle är ett farligare samhälle att leva i än ett homogent dito. Det finns otaliga bevis på det både i historien och i dagens värld.

    – Som Pinpoint påpekade tidigare har Turkiet en armé som ser skyddet av landet mot araber och arabälskande turkar som en av sina viktigaste uppgifter. Sverige saknar något motsvarande.

    – Faktum är att man behöver varken vänta tills Mus-Lim kommit upp i flertal eller söka sig långt bort för att se vad import av Mus-Lim kan leda till.
    Det råder inbördeskrig idag i Paris och andra franska storstäder mitt i det gamla Europa. Tendenserna i Antwerpen, Köpenhamn, London, Malmö m fl tyder också på ett latent tillstånd av inbördeskrig som kan blossa upp vid minsta lilla “provokation”. En liten harmlös teckning eller ett förfluget ord kan få oanade konsekvenser och leda till internationell kris.
    I Sverige har vi redan förlorat vår yttrandefrihet; något som Christer Eriksson ännu inte har insett! Yttrandefriheten har trängt ut till små enklaver i cyberrymden som denna blogg !
    Än så länge får vi vara glada över att sådana frihetsoaser som vilks.net finns kvar. Men trycket från fascisterna ökar ständigt, de flyttar fram sina positioner medan yttrandefriheten slår till reträtt.

    – Christer Eriksson skriver: ”ett folk som har fått smaken på frihet lämnar det inte ifrån sig frivilligt”.
    Ännu ett vackert fromt önsketänkande som av Christer Eriksson upphöjs till någon slags ”vetenskaplig sanning”!

    Nu kommer Christer Eriksson troligen att protestera och hävda att han återigen har blivit feltolkad.
    OK
    Låt oss då försöka få klarhet i vad Christer Eriksson egentligen vill:
    Vill Christer Eriksson att Sverige ska importera mer Mus-Lim och varför?
    Både Mesalliansen och RödGrönRöra vägrar sätter något tak för Sveriges import av Mus-Lim.
    Vad anser Christer Eriksson om detta?
    Tycker Christer Eriksson att Sverige bör sätta en gräns för mängden av Mus-Lim som importeras till landet?! Och var ska gränsen gå i så fall?!

    Jag ska för enkelhets skull föregå med att ge mitt svar på frågan ovan:
    Jag tycker att Sverige redan har importerat mer Mus-Lim än vad landet behöver. Därför kräver jag totalt och omedelbart stopp för all import av Mus-Lim.

  46. Den vitruvianske mannen skriver:

    Expressen publicerer den krænkende tegning:

    “Nakenmålning orsakade skolk

    Leonardo Da Vincis teckning av en naken man fick eleverna att stanna hemma från skolan i Motala. Nu har väggmålningen målats över.
    – Alla ville ju inte se en naken karl det första man gjorde i trappan, säger Eva Gustafsson på Ekenäs lärcenter till Linkoping.expressen.se

    Leonardo Da Vincis världsberömda teckning över människokroppens proportioner ”Den vitruvianske mannen” skapades omkring år 1492. Över 500 år senare skapar den fortfarande reaktioner – i en trappuppgång hos Ekenäs lärcenter i Motala.”

    http://linkoping.expressen.se/nyheter/1.1135776/nakenmalning-orsakade-skolk

  47. RURIK skriver:

    Skämt åsido :
    Länkat till Christer Erikssons kommentar kl 12:02:52 finns ett lagförslag som om det genomförs kommer att uppfylla din önskan ( fast då i Norge )
    Den politiska situationen där gör att det kan bildas en politisk majoritet för de flesta av de föreslagna åtgärderna efter stortingsvalet 2009.
    Vill gärna höra dina synpunkter på det norska Fremskrittspartiets lagförslag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.