Del 539: Tjetjenska dansen och adjektivens virvlar

Signaturen ”I” klagade idag på att det är så många konstokunniga som skriver kommentarer, ”men gärna gapar om islam”. Lite frihet får vi ändå ha i det här landet, tycker jag, Men med detta sagt skall jag ta anmärkningen ad notam och förmedla ett nedslag i konsthistorien för bildningen och nöjets skull.

Efter att ha varit nedgrävd i vad som hände i konsten under 2003 har jag idag grävt ner mig i 2004. Beräknad uppstigning i morgon kväll. Men jag har redan gått genom mycket material. Allt detta skall, som jag tidigare nämnt, ingå i skriften om samtidskonsten 1975-2008. Med målsättningen att nå fram till en initierad bild av konstens tillstånd i det absoluta nuet.

En liten detalj kan hämtas ur det myller av händelser som fyllde 2004. Bland de 10 biennaler som ingår i materialet (och det är inte lite de har för sig på dessa tillställningar) finns Whitneybiennalen. Den upplagan har inte gått till historien och det finns inte heller någon anledning att hoppa jämfota inför den. Men jag fann en videoinstallation av Catherine Sullivan (718) Ice Floes of Franz Joseph Land (2003. Den har sin utgångspunkt i det terrordrama som utspelades när några tjetjenska rebeller 2002 tog över teatern i Moskva där musikalen Nord-Ost spelades. Det här inslaget, som är sevärt (ehuru bara ett kort avsnitt), bör kunna tillfredsställa både dem som när en kärlek till konsten och dem som vill lufta andra känslor. Här.

För övrigt fick jag en svår stund när jag läste Camilla Hammarströms recension av Louisianas utställning med Cézanne och Giacometti i Aftonbladet. Det är det här med adjektiv och romantisering. Sådana tendenser dök upp bland våra konstkritiker också i fjor men det här fallet är överväldigande. Att smöra på med adjektiv, varför gör man det? Kritikern vill sätta ord på sina känslor och det gjorde man förr i världen. Numera blir resultatet ett kalkonfall. Jag tror nog att det finns tillfällen när adjektiven kan ha sin plats. Exempelvis när man är folkbildare och till varje pris skall övertyga sin publik om att det är något alldeles extra som publiken ännu inte förstått att se. Men en utgjutelse i kulturspalten? Eller är det litterära ambitioner? I varje fall går visan så här:

”Persikor så lena att man vill gråta. Jordiska. Liggande på bordet ömsint omgärdade av den vita duken. Angelägna; som när något står en synnerligen nära hjärtat. Ömtåliga väsentligheter. Vågspel. ”

Men det stannar inte därvid. Tydligen har författaren fångats av sin egen upphetsning och börjar å det våldsammaste romantisera om konstnärens skapelseprocess:

”Det är som om kvaliteten hos ett verk är analogt med konstnärens förmåga att stanna i den skapande krisen. I att inget veta, det oändligt slitsamma tvivlet vid varje val, skyddslösheten inför det ännu okända.
Inte underligt att han, som så lyckades dröja kvar i den brännheta smälta varje skapande strävar mot, blivit en sådan förebild.”

När man är igång med en sådan inre smärta kan man också räkna med att det blir en ordentlig slutkläm:

”Konsten är förmodligen en grym affär, där man aldrig får vila i det bekanta om man vill vara på topp. Vissa orkar vistas omänskligt länge i den hettande lägeln, de flesta andra får vara nöjda om de får komma på besök några punktvisa glimrande gånger.”

Den är allmänt hållen. Jag undrar om hon kanske har tänkt på konstnär Vilks senaste bravader och allt det lidande han måste ha känt i sin skapelseprocess. Men det kan också gälla författaren själv eftersom det inträder ett pronomen ”man” i den lilla berättelsen.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

50 svar på Del 539: Tjetjenska dansen och adjektivens virvlar

  1. IslamoFob och SeXist skriver:

    Bäste Omar Kalb,

    Du söker argument mot islam?! Du behöver inte anstränga dig!
    De bästa argumenten mot islam finns i själva islams oheliga bok; koranen! Muslimer tål, vet jag av erfarenhet, inte att bli konfronterade med det pinsamma innehållet i koranen! De skäms helt enkelt över det!
    Nedan följer några exempel:

    Pärlor ur freds- och toleransreligionen islams heliga bok; koranen!
    —————————————————————————————————

    1. Texter ur koranen som bevisar islams fördragsamhet och tolerans mot icke-muslimer:

    “ På de som framhärdar i att förneka islam, efterföljarna av äldre tiders uppenbarelser och de som sätter gudar vid Allah´s sida, väntar helvetets eld och där ska de förbli till evig tid. De är de uslaste av alla skapade varelser”! Sura 98, Vers 6.

    “Låt dem (förnekarna) därför veta att de har att se framemot ett plågsamt straff”! Sura 84 Vers 24.

    “För dem som väljer förnekelsens väg har vi kedjor och järn och en flammande eld i beredskap”! Sura 76, Vers 4.

    “Grip honom och slå honom i en krage av järn och låt helvetets lågor sveda honom. Kedja därefter ihop honom (med andra syndare) i en kedja vars längd är sjuttio alnar. Han ville nämligen inte tro på Allah´s höga majestät”! Sura 69, Vers 30.

    ”Vi ska låta förnekarna grillas i denna eld. I den takt som deras hud förbränns ska vi ersätta den med ny hud så att de får pröva straffet helt och fullt! Allah är allsmäktig och vis”! Sura 4, Vers 56.

    ”..ett plågsamt straff i beredskap för förnekarna”! Sura 4, Vers 161.

    2. Texter ur koranen som bevisar islams vidsynthet, kompromissvilja och strävan efter den gyllene medelvägen:

    “De som säger: Vi tror på vissa delar av skriften men avvisar andra, och försöker gå en medelväg mellan tro och otro!
    Dessa människor har förnekat sanningen och för förnekelsen har Allah i beredskap ett förnedrande straff”! Sura 4, Vers 150-151

    3. Texter ur koranen som vittnar om islams trevliga kvinnosyn och strävan efter jämställdhet:

    “Männen är härskare över kvinnorna i kraft av den styrka och de andra företräden som Allah har givit dem…
    Om ni ser tecken på utsvävning hos dem (era kvinnor) förmana dem då och varna dem, håll er borta från deras nattläger och tillrättavisa dem handgripligen” “idhriboohunnah: Slå dem“! Sura 4, Vers 34.

    “Det är inte möjligt för er att ge era hustrur lika behandling i allt hur uppriktigt ni än önskar det”! Sura 4, Vers 129.

  2. TJ skriver:

    Det verkar korkat att dröja kvar i en brännhet smälta. Skulle Cézanne ha gjort det? Jag tvivlar.

  3. Jazz skriver:

    I dagens Aftonbladet står följande att läsa. http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70831229_852__,00.html

    “Han skapar konst i sömnen
    Lee Hadwin, 33, från Wales utreds just nu av Edinburghs sömncentrum. Nattetid jobbar han som konstnär – och han är inte medveten om det.
    I vaket tillstånd har Hadwin varken intresse eller talang för något som har med konst att göra.
    Hadwin ska skildras i en kommande dokumentär. Det finns klipp som visar hur han kliver ur sängen och börjar teckna. Han är inte kontaktbar utan verkar befinna sig i trans.”

    Detta konstnärliga förfarande är juridiskt intressant. Låt säga att han i sömnen/trans producerar en teckning av vår käre profet. Kan konstnären då verkligen vara ansvarig före sina handlingar.
    En annan sida av saken kan ju vara att konstverket på det sätt det är framställt kan sägas vara “gudomligt inspirerat”. De troende skyller förmodligen på djävulen som inspiratör.

  4. Lars skriver:

    Jazz, jag tror du missat poängen med det hypotetiska fallet om en omedveten teckning. Det är inte teckningen som är problemet utan hur den publiceras eller på annat sätt offentliggörs.

  5. IslamoFob, SeXist och KonstFientlig! skriver:

    Signaturen I,

    Om det är mig du syftar på med “konstokunnig men gapar gärna om islam” så ska du veta:
    Jag är inte bara konstokunnig, utan även konstfientlig!
    . Konst för mig är synonymt med flummeri!
    . Konstnärer är snyltdjur som inte gör någon samhällsnytta, snarare tvärtom! Ur miljösynpunkt är de värsta miljöbovar!
    . Jag tycker att Kulturarbetsförmedlingen bör läggas ner och alla kluddar ska skickas till den vanliga Arbetsförmedlingen för att söka riktiga jobb!
    Detta är min allmänna uppfattning om konst och konstnärer!
    Det finns dock undantag! Lars Vilks konceptuella profetteckningar tilltalar mig av en alldeles speciell anledning!
    Jag tror du förstår vad jag menar!
    Om du tycker att mina inlägg är “tråkiga”, som du uttrycker det, så behöver du inte läsa dem! Du kan helt enkelt hoppa över dem!
    Eller vill du kanske censurera mina åsikter?!
    Är det det du vill säga, va… men inte vågar?!

  6. Jazz skriver:

    I, S och KF:
    . Konst för mig är synonymt med flummeri!
    . Konstnärer är snyltdjur som inte gör någon samhällsnytta, snarare tvärtom! Ur miljösynpunkt är de värsta miljöbovar!
    . Jag tycker att Kulturarbetsförmedlingen bör läggas ner och alla kluddar ska skickas till den vanliga Arbetsförmedlingen för att söka riktiga jobb!
    Detta är min allmänna uppfattning om konst och konstnärer!

    Tacksam om du kan avgränsa begreppen Konst och Konstnär
    Mvh Jazz

  7. RURIK (ria) skriver:

    jazz :
    I vår rättstradition ansvarliggör vi individen för handlingar riktade mot andra människor och mot vårt samhälles institutioner.
    Sharialagen ansvariggör individen för handlingar riktade mot Gud . Det är tveksamt om man överhuvudtaget kan använda begreppet “juridisk” när man talar om mohammedansk rättstradition.

  8. IslamoFob, SeXist och KonstFientlig!!! skriver:

    Jazz,

    Vi ska inte hålla på med skolastiska hårklyverier här, tycker jag inte!
    Försök att koppla bort din religiösa tro på konsten; för en stund och läs om mitt inlägg så finner du kanske en annan innebörd i det!

    Ps Kände du dig träffad med “kludd”?!

  9. RURIK (ria) skriver:

    IslamoFob,SeXistoch KonstFientlig!
    Försök att tänka efter lite grann nu !
    Om ditt förslag hade förverkligats skulle Lars Vilks varit snickare och du skulle aldrig fått chansen att njuta av hans konceptuella konst eller skriva något på denna sida.

  10. Jazz skriver:

    Rurik

    Låt säga att den “omedvetna teckningen” har ett innehåll som juridiskt kan klassas som hets mot folkgrupp och att teckningen via vägar som konstnären inte haft kontroll över kommit till offentlighet. Konstnären borde kunna svära sig fri eftersom det inte fanns något uppsåt. Eller?

    I religion kan drömmmar och andra sk inspirerade tillstånd räknas till gudomlig inspiration. Huruvida den kommer att antas som äkta eller inte blir väl en fråga för den högste prelaten. Men i islam är ju sista ordet sagt, så där kommer väl all sådan inspiration någon annanstans ifrån.

  11. IslamOfob, SeXist och KonstFientlig!!! skriver:

    RURIK (ria),

    Läs gärna om mitt inlägg med andra kontaktlinser! Din slutsats är något långsökt men kul! Jag tror att du efter viss begrundan kommer att åtminstone delvis hålla med mig om att det mesta av det som idag produceras i konstens namn är bara slöseri med tid, energi, mänskliga och naturresurser!!

    Ps Jag väntar fortfarande på reaktion från signaturen I, som inlägget var adresserat till?!

  12. RURIK (ria) skriver:

    jazz:
    I vår rättstradition har uppsåtet en avgörande betydelse.
    I muhammedansk rättstradition (Sharia) skulle saken behandlas av rättslärde med särskild auktoritet i ett s k Fatwa-råd om den inte tidigare varit föremål för sådan behandling.
    Vad rådet skulle lägga till grund för sitt beslut undandrar sig min förmåga att bedöma.

  13. Terrorister - ikke rebeller skriver:

    Lars skriver: “tjetjenska rebeller”

    Folk, der slår uskyldige civile ihjel, er ikke rebeller. De er terrorister.

  14. RURIK (ria) skriver:

    IslamoFob,SeXistochKonstFientlig!!!
    Signaturen “I” önskar att Lars Vilks ska begränsa din yttrandefrihet på denna sida eller helst av allt förbjuda dig att överhuvudtaget uttala dig om något annat än konst!!!
    Eftersom Lars har gett “I” klart besked på den punkten i dagens ingress ser det ut som om vederbörande lämnat debatten.

  15. Christer Eriksson skriver:

    IslamoFob, SeXist och KonstFientlig!!!

    Jag uppskattar när konst fyller en samhällskritisk funktion, och framför allt när det lyckas nå ut till en bred allmänhet. Det verkar ju som konsten idag blir ännu viktigare i det avseendet när man har lyckats döda den kritiska och demokratisk debatten med ordet “islamofobi”.

  16. Lars skriver:

    Jag vill å det skarpaste dementera att jag skulle ha varit snickare om inte kulturarbetsförmedlilngen hade funnits. Först och främst har mitt beroende av konstvärlden varit mest indirekt eftersom jag undervisat på konstskolor. Men som snickare har jag ingen framtid. Mitt kunnande är skralt däremot har jag skapat en hemmagjord variant som duger men som inte har någon marknad och inte heller kommer att få utanför denna specialitet.

    Jag tycker man skall racka ner på konsten. Det är en liten sektion och full med tillräckligt mycket kreativt vansinne för att motiveras.

  17. IslamOfoB, SeXist och KonstFientlig!!! skriver:

    Christer Eriksson: “Det verkar ju som konsten idag blir ännu viktigare i det avseendet när man har lyckats döda den kritiska och demokratisk debatten med ordet “islamofobi”!

    – Jag misstänker att det är Lars Vilks´konst du tänker på här!
    Men kom ihåg att Vilks snarare är ett undantag än regel i den svenska konstsfären idag!
    Det mesta av det som övriga sk konstnärer producerar idag kan jag gott vara utan!
    Det är bara RUBBISH!

  18. Lars skriver:

    Jazz. Det finns flera sätt att tänka sig ett frikännande uppsåt. För det är det som är saken. Vi kan tänka oss en tecknare som för att demonstrera hur främlingsfientliga karikatyrteckningar ser ut ritar en sådan som ett varnande och upplysande exempel. Men så får någon tag på den och publicerar den och tecknarens namn kommer ut. Det blir inte lätt att svära sig fri för alla upprörda i Pakistan och Afghanistan. Där hjälper inga rimliga förklaringar.

  19. Christer Eriksson skriver:

    IslamoFob, SeXist och KonstFientlig!!!

    Naturligtvis tänker jag på Vilks, men han är inte helt ensam med tanke på alla sex-teman och andra kontroversiella ämnen som då och då får genomslag i media. Det som kan vara intressant är om konsten kommer att uppta ett medeltida symbolspråk a la “da vinci code” för att nå ut med sitt budskap i en cencurerad debatt?

  20. Lars skriver:

    Islamofob Sexist Konstfientlig är ett utmärkt exempel på en politiskt inkorrekt personlighet. Förr var det konsten som var sådan, nu har konstvärlden och dess konstnärer blivit försiktigare.

  21. RURIK (ria) skriver:

    Lars:
    Det gläder mig att jag hade fel !

    IslamoFob,SeXistochKonstFientlig!!!
    Då kan du bara fortsätta att slakta konsten så mycket du orkar. – Sa jag inte att det skulle bli mycket att göra när du kom hem!

  22. Christer Eriksson skriver:

    Lars, vad är ändamålet med s.k. modern konst där tavlan består av färgrika streck och färgklumpar. Jag är medveten om uttrycket: “Objektet ligger i betraktarens ögon”, men det är så sällan jag själv kan uppfatta vad det “objektet” i så fall skulle vara?

  23. Rogosjin skriver:

    Lars är väl snickare…? Hur fick han annars ihop de mäktiga träkolosserna? Tycker förresten inte att det ena måste utesluta det andra, med tanke på allt konstfullt snickeri som förekommer.

    Var ÄR Fred Torssander?

    Hobbit: Jag menade givetvis att Kosovo liksom Skåne har drabbats av inflyttning av främmande kulturella element som (i Kosovos fall efter 300 år men i Skånes fall troligtvis närmare 30) i slutändan leder till att barnvagnstrupperna börjar göra anspråk på det nya landet av honung och oskulder.

  24. Hobbit skriver:

    Rogosjin: Utan att ha den bästa kunskap om medeltida Kosovo har jag för mig att albaner har varit i majoritet under många hundra år.
    Jag anser också att kommande år kommer att bli svåra (integration m.m.) men delar inte din uppfattning att barnvagnsmaffian avlar barn för att ta över landet. Då är det “vårt” jobb att stå upp för de uppfattningar som är förankrade i den “svenska” modellen, givetvis med den brasklappen att uppfattningar förändras efter hand.
    För mig känns det konstigt att Finland varit svenskt i 600+ år och Skåne bara i 300+ år…

  25. stefan peterson skriver:

    Christer Eriksson, mera friska grepp från Folkpartiet

    Upphöjt till EU nivå blir det ju ett ganska kul förslag
    då måste alla som vill få EU medborgarskap gå på kurs
    för att kunna stå på samma värdegrund som Sabuni och Fp

    “”för att den gemensamma värdegrunden ska stärkas.
    – Det handlar om att uppvärdera medborgarskapet.””

    Om det bara skall gälla för invandrare i Sverige, så kan hon väl snacka
    med minister kompisen Hägglund Kd, han vet ju att den
    “Svenska värdegrunden har man i Degerfors” viket väl innebär att ALLA
    utom äkta Värmlänningar måste gå på kurs ? 😉

  26. - Profet! Med kuk og knald i låget, som holder kvinder under åget. skriver:

    Nyhedsavisen:

    “Rose: Muhammed-tegner død

    En af Jyllands-Postens 12 Muhammed-tegnere, Erik Abild Sørensen, er død 89 år gammel.

    Af: Jesper Helmer (Journalist)

    Det er Jyllands-Postens kulturredaktør, Flemming Rose, der på sin blog skriver, at tegneren Erik Abild Sørensen er død, 89 år gammel.

    Erik Abild Sørensen arbejdede for Jyllands-Posten til 1985. Tegningen af Muhammed var hans sidste arbejde for avisen.

    Erik Abild Sørensen tegnede Muhammed og skrev et digt ved siden af:

    – Profet! Med kuk og knald i låget, som holder kvinder under åget.

    I forbindelse med dødstruslerne mod tegnerne i 2006, ville politiet beskytte Erik Abild Sørensen. Til dette svarede tegneren ifølge B.T.

    – Jeg er over 85 år. Jeg er syg og har mistet min kone. Kan det blive værre? Det tror jeg ikke.”

    http://avisen.dk/rose-muhammedtegner-doed-060308.aspx

  27. - Profet! Med kuk og knald i låget, som holder kvinder under åget. skriver:
  28. Prophet! Daft and dumb. Keeping women under thumb skriver:

    Erik Abild Sørensen

    Another Mohammed-drawing without Mohammed

    Erik Abild Sørensen doesn’t pull his punches: “Prophet! Daft and dumb. Keeping women under thumb”. I bet that hurts – but didn’t we just agree that it was pictures of the prophet that were prohibited? Now suddenly, it is criticism in general.

    It isn’t Sørensen, who claims, that the al-Quran requires women to wear a “chador” or a “burqa”. There are actually Muslim men out there, who make this claim – and they become the target of Sørensen’s drawing.

    If Muslim countries had more artist like Sørensen, they might have had a debate about women’s rights a long time ago. Perhaps that’s what they are afraid of?

    Added 2008.03.05: Erik Abild Sørensen dies, aged 89 – proving that if you live long enough, Allah, the Devil, Sweet Baby Jesus, the Flying Spaghetti Monster or Zolzar: The Undying will get you in the end.

    May his memory live.

    http://bibelen.blogspot.com/2006/01/drawings-of-mohammed_02.html

  29. - Profet! Med kuk og knald i låget, som holder kvinder under åget. skriver:

    “Muhammed-tegner afgået ved døden

    af: kris

    En af de 12 tegnere, som Jyllands-Posten i sin tid bad om at tegne Muhammed, muslimernes profet, er død. Det skriver Flemming Rose på sin blog.

    Det drejer sig om den 89-årige Erik Abild Sørensen, der portrætterede profeten Muhammed ved siden af teksten:

    “Profet! Med kuk og knald i låget, som holder kvinder under åget”

    Erik Abild Sørensen arbejdede på Jyllands-Posten fra 1938 til 1985, og tegningen af Muhammed var hans sidste stykke arbejde for avisen.

    Erik Abild Sørensen blev under Muhammed-krisen i 2006 tilbudt politibeskyttelse, men det afviste han med henvisning til sin alder og sygdom.”

    http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-10713641.html

  30. - Profet! Med kuk og knald i låget, som holder kvinder under åget. skriver:

    Erik Abild Sørensen leverer en ret abstrakt tegning med halvmåner og davidsstjerner og følgende “digt”: Profet! Med kuk og knald i låget / som holder kvinder under åget!

    http://da.wikipedia.org/wiki/Muhammed-tegningerne

  31. - Profet! Med kuk og knald i låget, som holder kvinder under åget. skriver:

    “Og er tegningerne ”sobre”, som Carsten Juste bedyrer? Se for eksempel på den tegning, der er produceret af den med god grund ukendte Erik Abild Sørensen. Den minder ved første øjekast om de kradserier, man laver på en telefonblok, mens omstillingen spiller muzak. Men kradserierne er ledsaget af et smædevers, der ikke er til at tage fejl af: Profet med kuk og knald i låget – som holder kvinder under åget! Profeten Muhammed bliver altså udtrykkelig betegnet som sindssyg – hvilket ikke virker særlig sobert eller ædrueligt. Ser man nærmere på tegningen, kan man se, at den består af fem ens symboler. Det kunne godt være en slags galger, men skal nok snarere være kvinder med slør. I stedet for ansigt har de en islamisk halvmåne, som en israelsk davidsstjerne har sat sig tungt på. Den dybere symbolik i det kan nok kun forstås af Abild Sørensen.”

    http://herlov.dk/oldvris.htm

  32. Prophet! Cuckoo and cracked in the lid skriver:

    “Farewell to a Motoonist

    by Dymphna

    Erik Abild Sørensen, one of the Original Twelve, has died of old age.

    His contribution to the famous Motoons in Jyllands-Posten is shown at right. The inscription on the cartoon reads:

    Profet! Med kuk og knald i låget
    Som holder kvinder under åget!

    Here’s what our Danish correspondent TB says about it:

    Here is the literal translation:

    ‘Kuk’ is the call of the cuckoo. (Here in the meaning of something like Jack Nicholson in ‘One flew over the cuckoo’s nest!’)

    Prophet! With cuckoo (meaning the sound of this bird) and cracked in the lid (referring to his head)
    Who keeps women under the yoke (referring to some forced and exhausting duty or task)

    This is (my best shot):

    Prophet! Cuckoo and cracked in the lid
    Who keeps women under the yoke.”

    http://gatesofvienna.blogspot.com/2008/03/farewell-to-motoonist.html

  33. Christer Eriksson skriver:

    stefan peterson: Själv hoppas jag att både Kd och V åker ur riksdagen nästa val. Min poäng är att Folkpartiet i varje fall försöker lösa problemet med värderelativismen i Sverige. Det är fruktansvärt trist att behöva läsa om balkongflickor och hedersrelaterat våld, religiöst betingad diskriminering av kvinnor och ökat våld mot homosexuella. Jag upplever att klockan går baklänges!

  34. Cecilia skriver:

    Nej Christer – jag tror aldrig klockan går baklänges!
    Tror att stort som smått funkar lite lika.

    Ibland tycker man t ex kanske själv att man “går baklänges”, bara för att man behövde ta ett varv till, igenom något man trodde man var klar med. Ungefär.
    “Världen” gör kanske likadant. För världen är väl… vi alla… och inte en högre makt? 🙂
    Då är det ju följdriktigt att “den” beter sig ungefär likadant. Kanske?

    Missade kvantmekanik-diskussionen tyvärr – jag som älskar kvantmekanik. Har varit mitt “rättesnöre” ända sedan jag ramlade över den, för ett väldigt bra tag sedan.
    Och Christer: Återkommer kanske någon gång om språket och dess följder igen… ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Men tarvar lite tid… just nu är det mest jobb. :-/

  35. RURIK (ria) skriver:

    Christer Eriksson :
    Folkpartiets förslag är ett litet steg i rätt riktning med stor symbolisk betydelse.
    Om medborgarutbildningen ska kunna förändra Sverige till det bättre måste den emellertid göras obligatorisk för ALLA svenska medborgare som en förutsättning rösträtt i allmänna val.
    Risken är förstås att valdeltagandet snabbt skulle sjunka under 50 procent. Men om man sockrar det hela med ett extra avdrag på låt oss säga 20000 kr efter genomgången och godkänd kurs så kanske . . .

  36. Christer Eriksson skriver:

    RURIK (ria):

    Jag är enig i att det borde omfatta alla medborgare när jag ser hur många etniska svenskar uttrycker sig i den svenska debatten, själv höll jag mig i varje fall vaken under lektionerna i samhällskunskap. 🙂

  37. stefan peterson skriver:

    Christer Eriksson
    Håller med om att det känns som om klockan går baklänges,
    beror troligen på att vi varit med en stund du och jag,
    Men inget att oroa sig för, mellan 0:00 och 24:00 är det lika lång tid oavsett
    framlänges eller baklänges.
    Det är i år exakt 40 år sedan 1968 – troligtvis snart dags för student revolter igen ??
    Vi få hoppas på ungdomarna, och se fram emot att Sabuni tar till sig RURIK(ria)s förslag
    om studie bidrag till ALLA efter genomgången kurs.
    För övrigt är jag benägen att hålla med Hägglund “den Svenska värdegrunden”
    finner man nog i Degerförs
    där förövrigt Sd tyvärr har både stora planer och förutsättningar inför 2010
    http://www.sverigedemokraterna.se/lokalt/blogs/index.php/degerfors?cat=160

  38. Demokratiets prøve skriver:

    Snaphanen henviser til en omtale af filosoffen Kai Sørlanders ny bog:

    “Kai Sørlander: Forsvar for rationaliteten

    Af LONE NØRGAARD

    Filosofi, politik, religion: Den vestlige verdens adskillelse af politik og religion er under angreb. Ny bog insisterer på at give rationelle svar på den religiøse udfordring, som islam har stillet Vestens demokratier over for.

    Kai Sørlander (født i 1944) er fagfilosof, forfatter til en lang række bøger og flittig kronikør i dagspressen.

    I ”Forsvar for rationaliteten” gælder det om intet mindre end at nå sandheden – mere præcist den sandhed, som vores rationelle begrundelser kan bære: Jeg er rationel, hvis jeg ikke hævder nogen påstand med større vægt end de argumenter, jeg leverer for påstandens sand(synlig)hed – og rationalitet skal der til.

    Følelser og uargumenterede meninger rækker ikke til at få sat fænomener som multikulturalisme, Muhammed-krise, tørklæder og pavens Regensburger-forelæsning på plads. Ej heller til at gennemtænke forholdet mellem politik og religion, hvilket er blevet en stadig mere påtrængende opgave.”

    http://snaphanen.dk/2008/03/11/video-ibn-warraq%c2%b4s-lecture-in-the-free-press-society-copenhagen-denmark/#more-2581

  39. RURIK (ria) skriver:

    stefan peterson : Sd är ett nödvändigt korrektiv i svensk politik som visar att den svenska demokratin fortfarande fungerar ,med nöd och näppe.
    Sd `s politik är ganska moderat med europeiska mått mätt. Hotet mot det svenska samhället kommer inte från de små partierna utan från de stora som är vana att ha makten och vill behålla den till varje pris.

  40. stefan peterson skriver:

    RURIK(ria)
    Håller med dig, så länge Sd är ett litet parti på ena kanten, är det en frisk och viktig
    fläkt i den Svenska ankdammen. Helt o.k även med ett par mandat i riksdagen åxå.
    Problemet uppstår för mig (och många vänner) OM, (när) dom kan bilda någon sorts
    majoritet i bland det Svenska folket. Då blir det inte så roligt att ha en avvikande uppfattning.
    Det är illa nog redan idag, när enbart den för dagen “politiskt eller religiöst korrekta” uppfattningen
    fritt får framföras.

  41. stefan peterson skriver:

    Ny STOR och VIKTIG “konstutställning” i Alingsås. 🙂
    Utan vare sig Vakter eller Ålderbegränsning kan man nu på Nolhagaberget
    beskåda Tornet “smyckat” med 1000 manliga köns symboler,
    visserligen slaka och hängande ! men ändå.
    Dessutom vernisage på självaste Kvinnodagen.

    http://alingsasiana.blogspot.com/2008/03/raine-navin-visar-en-slipsintalltion-i.html

    En hyllning till Slipsen, som tur är så är det inte Fars-dag förän till hösten.
    Så konstverket får nog vara kvar utan att bli bestulet. 😉
    Större risk dock för konstnärens huvudbonad, klart “intressantare” än konstverket 🙂 😉
    Tyvärr tror jag inte på någon vallfärd tiknande den till Serrano utställningens 8080 besökare !!
    Nästan fullt års-resultat redan med årets första utställning, Vilken konsthall slår det ?

  42. RURIK (ria) skriver:

    stefan peterson: Säpo rapporterade häromdagen om hundratals allvarliga hot mot folkvalda från Sd. Flera tiotals folkvalda har lämnat sina uppdrag efter att ha utsatts för direkta angrepp. Säpo betecknar situationen som allvarlig och ett hot mot demokratin.
    Innan vi börjar oroa oss för vad Sd eventuellt skulle kunna ställa till med finns det angelägnare uppgifter för den som värnar om vårt demokratiska statsskick.

  43. RURIK (ria) skriver:

    stefan peterson : Adolf Hitlers politikerkarriär tog fart efter att nazisternas valmöte stormats av kommunistiska kampgrupper i München 1921.
    Hitler fick folks sympati och efterhand bildade man egna kampgrupper (SA) för att skydda sina möten.
    Så skapades ett klimat av dagligt gatuvåld som var en viktig förutsättning för nazisternas maktövervägande och starka stöd i hos den breda allmänheten i Tyskland.
    Samhället måste skydda sina valda politiker om respekten för demokratin ska kunna upprätthållas !

  44. Christer Eriksson skriver:

    RURIK (ria)

    Om man utgår ifån att ideer styr världen vem har i så fall skyld i utrotandet av fem milljoner judar och ett antal zigenare och homosexuella? Vem skylde alla inblandade i kriget på? Det var inte Hitler utan plikten, vem ligger då till grund för det? Jo Kant’s så kallade pliktetik! Där har vi kanske den egentliga boven!

  45. RURIK (ria) skriver:

    Christer Eriksson :
    Idén om judarna som ett hot mot den ariska rasen som måste utplånas är utan tvekan Hitlers egen även om han låtit sig inspirera av socialdarwinismen .Nazisterna idkade också “rashygien”. Den idén var vida spridd även om metoderna var mindre brutala t ex i Sverige.
    När Hitler gav order , lydde man ! Många helt säkert som en följd av den Kantska pliktetiken men också av övertygelse om det riktiga i att begå folkmord eller av rädsla för följderna av att vägra lyda order.

  46. Rogosjin skriver:

    Hobbit, jag inbillar mig givetvis inte heller att syftet med reproduktionsnivån bland invandrare (en nivå som får vilken kanin som helst att framstå som puritan) är att “ta över landet”. Jag påstår bara att det är slutresultatet.

  47. RURIK (ria) skriver:

    Christer Eriksson: P.S.
    Varje tysk soldat fick svära en ed om att intill döden lyda det tredje rikets führer. Detta föregick vid en offentlig ceremoni tillsammans med kamraterna i förbandet. Idén om den personliga hedern ( ära ) var säkert avgörande för många och gruppkänslan och sammanhållningen i de tyska förbanden var mycket stark.
    Det finns alltså psykologiska och sociologiska teorier som kan förklara varför man löd order.

  48. Derfor er jeg ikke muslim skriver:

    Berlingske Tidende:

    Til bords med en eftersøgt

    Af Mikael Jalving
    Mandag den 10. marts 2008 kl. 15:14

    Her sad han så: et af verdens mest efterstræbte individer. Lige overfor mig. Jeg skulle blot åbne munden for at få ham i tale, men den første halve time anede jeg ikke, hvad jeg skulle sige. Ordene ville ikke ud af munden; de turde ikke, kunne ikke, ja, de var der slet ikke. Ordløst stirrede jeg på manden, inden han bød mig vin og skænkede rødt op.

    Takket være skæbnens gunst sad jeg til bords med Ibn Warraq, forfatteren til den internationale skadalesucces Derfor er jeg ikke muslim og modtager af Trykkefrihedsprisen 2008.

    http://jalving.blogs.berlingske.dk/2008/03/10/til-bords-med-en-efters%c3%b8gt/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.