Del 523: De hissar sina svarta segel

För de läsare som längtar efter samtidskonstnyheter kan jag säga att det kommer, det kommer. Min ständiga gärning att jaga allt som finns i den branschen har inte upphört. Nu laddas det upp till Berlinbiennalen den 5 april med det lösa temat When things cast no shadow, ”en öppen struktur i fem rörelser utan någon berättelse”. Den väntade pluralistiska vågen sålunda. Iakttagbart är att en smärre modetrend kan vara gamla kortfilmer/konstfilmer av något äldre konstnärer.

Idag skall dock framhävas hijaben mörka fall vilken omgjordar kvinnokroppen i Iran. Det är, som Suzanne Brögger skriver, som att lägga ett svart skynke över fågelburen på det att den skall tiga. Den iranska polisen (i rättvisans namn skall det sägas att det existerar även en brigad med dampoliser som har till uppgift att omhändertaga kvinnliga ärenden) har tillsammans med ett stort antal ständigt höttande, slitande och kraxande hijabkärringar att se efter att kvinnorna är anständigt klädda på gatorna. Intet plagg som visar kroppens form får förekomma. Det gäller även utlänningar som lätt kan hamna på polisstationerna.

I Iran visar man aktning för den naturgivna drift som kvinnan besitter i form av vårdande och medkännande egenskaper:

”…women’s profound sense of compassion and deep emotions are of great significance in safeguarding morality and humanistic qualities in society, which are so crucial in the prevention of cruelty and atrocities that are a permanent threat to human survival. It is for these reasons that women enjoy special status in education.” Källa

Hade detta uttalats i Svea rike hade Jämo infunnit sig som ett brev på posten. Feminismen i Iran stöter ständigt på svårigheter men den ger sig inte och behöver synnerligen den civiliserade världens stöd. För att uppmärksamma det som pågår i Iran och övriga Mellanöstern avhålls en konferens:

ABF-huset, Sveavägen 41 Stockholm Onsdagen 27 februari 2008 Klockan 13.00- 17.00 – Zeta salen.

Med följande program:

Talare:
Mahin Alipour
Ordförande för ERN och KFKI;
”Fördöm könsapartheiden”

Anki Elken
Ersättare i Riksdagen, styrelseledamot Centerkvinnorna
Vilka blundar och varför i civilkuragets Sverige?

Ingwar Åhman-Eklund
Skriftställare och ordförande för Humanisterna Stockholm;
“Slå vakt om ett sekulärt samhälle för att värna kvinnans frihet”

Lars Vilks;
Konstnär;
”Könsapartheid i Iran liknar rasapartheiden i Afrika”

Nina Lekander
Journalist;
”Svensksvenska kvinnorörelsens stora nervositet i de här frågorna”

Maria Hagberg
Fil. mag. i socialt arbete och sakkunnig i hedersrelaterat våld samt en av initiativtagarna till Nätverket mot hedersrelaterat våld;
“Det finns gradskillnader i helvetet”

Halala Rafi
Irakiska Kommitten för Kvinnors Rättigheter;
(Kvinnor efter kriget i Irak)

Teatern:
”Könsapartheid på universitet i Iran”
AV: Mahnaz Masoori – Styrelsemedlem i ”ERN”

Den här konferensen handlar väl främst om att skapa lite intresse för kvinnornas svåra situation i Mellanöstern. Ingen lätt sak eftersom Carl Bildt inte kommer att gå i spetsen för en kraftfull protest. De s k progressiva i landet är inte heller intresserade eftersom det blir fel, återigen är risken att det dels drabbar svaga grupper och dels får man ju visa lite respekt för seder och bruk.

I genren visa respekt har vi ett fängslande socialdemokratiskt bottennapp i gårdagens Sydöstran.

badhijablit.JPG
Det här går alltså inte för sig. Lägg också märke till den anslående skärmmössan.

iranpoliskorrlit.JPG
Här är hårda ladies från Iran Female Police

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Muhammedsaken. Bokmärk permalänken.

40 svar på Del 523: De hissar sina svarta segel

  1. Nawrooz; Iransk flykting i Sverige skriver:

    Bilderna ovan talar sitt tydliga språk!
    Jag vill dock tilllägga att den iranska sedlighetspolisen även ger sig på män som inte är “anständigt klädda”, enligt islams regler! Att t ex gå i shorts är inte tillåtet. T-shirts, tenniströjor och uppknäppta skjortor anses också vara Haram! Periodvis har sedlighetspolisen gjort riktade razzior mot mäns klädsel och klenat ner obetäckta armarna med tjära!

    Ps Jag ser med spänning framemot vad islams självutnämnda brännvinsadvokater här i panelen; Fred Torssander, Yngve Rådberg och General Bussig har att säga om det här ämnet!

  2. Cecilia skriver:

    Om man läser Sydsvenskan, får man sig lite till livs av allehanda sorters tankar.
    T ex för och emot-skäl till det senast projektet av utbyte mellan 6:e-klassare Sverige-Iran.
    Intressant är väl att de som är “för”, bor och arbetar i Mellanöstern….

    Insändarna har jag inte lyckats länka till, men med en annan än gängse snälla svenska naiva synvinkel, hade en insändare från en f d vd från Tetra Pak i Pakistan, som beskrev ett samhälleligt scenario annorlunda än gängse uppfattning. Eller insikt/kunskap, ska man kanske säga…?
    För de som bott utomlands, varhelst det vara månde – så är nog igenkänningsgraden stor… av att tolkningen av verkligheten “här hemma” är lite naiv?
    Enkelt uttryck – alla tänker inte som man själv.

    Som man känner sig själv – känner man andra.
    Men andra är inte som man själv. 🙂

  3. Islamofob skriver:

    General Pussy är ett levande exempel på att debatten här på vilks.net kan vara välgörande och positivt utvecklande även för en primat!
    Jag har haft ögonen på General Pussy under lång tid; han har nämligen varit/ fortfarande är en av mina absolut största favoriter på bloggen, inte minst pga det fuktiga namnet, och jag har märkt hur han från att börja med att skicka förtäckta hot och försöka driva psykologisk krigföring mot Vilks i stil med Al-Qaida´s, har nu börjat diskutera konst och design!
    Det är väl bra; va?!
    Men General Pussy har, trots den lilla ljusglimten fortfarande långt kvar till att bli regelrätt helbrägda och lära sig uppträda som en civiliserad människa!
    Jag tror personligen inte att det går att råda bot på primaten inom honom, endast med hjälp av samtalsterapi!

  4. Nawrooz, Iransk flykting i Sverige skriver:

    Bilderna ovan talar sitt tydliga språk!
    Jag vill dock tilllägga att den iranska sedlighetspolisen även ger sig på män som inte är “anständigt klädda”, enligt islams regler! Att t ex gå i shorts är inte tillåtet. T-shirts, tenniströjor och uppknäppta skjortor anses också vara Haram! Periodvis har sedlighetspolisen gjort riktade razzior mot mäns klädsel och klenat ner obetäckta armar med tjära!

    Ps Jag ser med spänning framemot vad islams självutnämnda brännvinsadvokater här i panelen; Fred Torssander, Yngve Rådberg och General Bussig har att säga om det här ämnet!

  5. Gottfrid G skriver:

    Lars Vilks: “…Mohammad Fazlhashemi i Umeå. Han var då kränkt och for ut mot mina teckningar”!

    – Jag såg Umeådebatten på TV! Jag minns att Mohammad Fazlhashemi såg ut som ett åskmoln, han var så förgrymmad, ättiksur och nästan sprickfärdig av ilska, men på frågan om han kände sig KRÄNKT så svarade han faktiskt underligt nog: Nej!
    Han var alltså INTE kränkt, men varför var han så sur då för, undra jag?!

  6. Cecilia skriver:

    Sorry. 6:klassare Sverige – Saudiarabien, förstås!

  7. A G skriver:

    Man blir mörkrädd när man ser det svarta spöket som hytter med fingret mot den lilla söta flickan i bilden ovan!

  8. Steen skriver:

    Bottennap – vi har nok forklaringen her:

    Hampus Engqvist
    SKRIBENTPROFIL

    Beskriv dig själv: Rödvinssocialist

    http://www.sourze.se/Hampus_Engqvist_10134070_a.asp

    i mellemtiden har danske “rötvinsvänstern” flyttet betydeligt på seg:

    SF vil give uromagere »menneskelige armlænker«

    http://www.berlingske.dk/article/20080222/politik/702220063/

  9. Cecilia skriver:

    Gottfrid G skrev:
    — Lars Vilks: “…Mohammad Fazlhashemi i Umeå. Han var då kränkt och for ut mot mina teckningar”!

    – Jag såg Umeådebatten på TV! Jag minns att Mohammad Fazlhashemi såg ut som ett åskmoln, han var så förgrymmad, ättiksur och nästan sprickfärdig av ilska, men på frågan om han kände sig KRÄNKT så svarade han faktiskt underligt nog: Nej!
    Han var alltså INTE kränkt, men varför var han så sur då för, undra jag?! —

    Han var nog vanligt arg kanske… normalt “svenskt” beteende… inte speciellt underligt? 🙂

    Fast varför – är väl mer intressant? “In the eyes of the beholder”… kan man väl fundera över – nu när man har lite facit – dvs hans bok. Som jag iofs ju inte läst, utan bara en recension. Av någon som tänker och tolkar nog så intressant?

    PS. Man behöver inte känna sig kränkt, för att bli sur på saker. Gäller även icke-svenskar. 🙂

  10. God is Not Great skriver:

    Berlingske Tidende:

    Feje redaktører er frihedens fjender

    Danske aviser trykker satirer. Danske aviser har trykt tegninger af Muhammed. I amerikanske og britiske aviser sorteres sandhederne – skal læserne beskyttes?

    Af Christopher Hitchens – Kommentator. USA
    Torsdag den 21. februar 2008, 22:30

    Har De nogensinde spekuleret over, hvad der er den frie presses værste fjende? Man kan nævne nogle få oplagte fjender som statslig censur, monopolitiske ejere, annoncøren som enten ønsker en favorabel omtale eller i hvert fald ingen negativ omtale osv.

    Men den mest lumske fjende er den feje journalist og redaktør, som ikke behøver at få at vide, hvad de skal gøre, fordi han eller hun allerede har internaliseret behovet for at behage – eller i det mindste ikke fornærme – det værste tyranni af alt, hvilket er safety-first versionen af den offentlige mening.

    http://www.berlingske.dk/article/20080221/kronikker/702210025/

  11. Lars skriver:

    Varför Mohammad Fazlhashemi var arg är nog lätt att förstå. Många var arga och Mohammad Fazlhashemi representerar som en framträdande talesman muslimerna. Han hade all anledning att vara irriterad. Han kunde inte gärna säga att han var kränkt, lite mer än så skall han stå för. Inte kan du väl tänka dig att han skulle säga: “Jag tycker det här var en kul grej!”

  12. Christer Eriksson skriver:

    Klädpolisen i Iran är naturligtvis ett medeltida inslag. Det som är intressant att notera är att när Sydafrika diskriminerade en etnisk grupp, negrerna, så slutade inte medierna att rapportera om det förrän förtrycket upphörde. I Iran är man mer konsekvent och diskriminerar hela befolkningen på olika sätt utan att kritiken från västmedier ens kommer i närheten av den kritiken som riktades mot apartheidregimen.

  13. Cecilia skriver:

    Lars:
    Klart han inte tyckte det var en kul grej. Men han betedde sig enligt “reglerna”.
    Piss-sur ingår i västerländska normer.
    Until proven guilty… :-). Eller hur…?

  14. RURIK skriver:

    Detta är en mycket känslig fråga för mediavänstern och det politiska etablissemanget.
    Om vi fokuserar på kvinnans ställning i den muslimska världen vill många säkert fråga sig vad vi gör för att garantera musliska kvinnor i Sverige deras lagliga rättigheter.

  15. RURIK skriver:

    Christer Eriksson:
    Apartheidregimen bestod av en isolerad grupp ättlingar till vita kolonister som inte längre var i majoritet i sitt eget land.
    Den muslimska världen är stor, mäktig och hotfull.
    Dessutom måste man ta hänsyn till hur våra egna svenska muslimer kommer att reagera. För svenska makthavare och den allmänna opinionen utgör dessa omständigheter en avgörande skillnad.

  16. A G skriver:

    Mohammad Fazlhashemi var, enligt egen utsaga, inte kränkt!
    Han var med i TV-debatten bara för att göra reklam för sin dotter, som enligt honom är en stor konstnärinna!
    Mohammad Fazlhashemi var sur över att Lars Vilks fick så mycket uppmärksamhet men inte hans dotter, som var minst lika bra på att teckna, om inte bättre än Lars!

  17. I skriver:

    Cecilia: Bespara oss dina infantila smileys. Det här är inte Lunarstorms klotterplank.

  18. Cecilia skriver:

    I: OK………… 🙂

  19. Fred Torssander skriver:

    Självklart var ingen motståndare till ockupationen av Irak eller Afghanistan inbjuden till den konferens som enligt Lars skulle behandla “För att uppmärksamma det som pågår i Iran och övriga Mellanöstern”.
    Inte ens någon kvinnoorganisation som är motståndare till den nykoloniala politiken att återinföra sharialagarna administrerade av lydregeringar till USA/Storbritannien verkar ha fått utrymme i “debatten”. Varför vi kan räkna med att denna inte kommer att ens kritisera den “militära närvaron” och defintivt inte att ta upp några jämförelser om förr och nu i till exempel Basraområdet.
    Lycka till Lars. Du lär inte drabbas av att bli utestängd så länge du håller dig till att kritisera Talibaner och annat som har etablerats som varande västfientligt i stället för de numera av västsidanas lydregeringar införda sharialagarna i Irak och Afghanistan.

  20. mellis skriver:

    Reaktionerna på muhammedkarikatyrerna har väl med eftertryck visat att islam inte går att förena med västerländska värderingar, i synnerhet inte med det politiskt korrekta spektrat av sådana värderingar. Något som gör pk-folket förståeligt besvikna och upprörda.

  21. Tapani skriver:

    Bloggen Publius Pundit har en serie bilder på hur Bassiji-militian i Teheran ingriper mot otillåtet klädda kvinnor:
    http://publiuspundit.com/2007/04/brave_women_in_the_streets_of.php

    Här finns fler bilder, plus en video (48 sekunder) av hur polisen arresterar en oislamiskt klädd ung kvinna – man ser inte mycket, men hör:
    http://publiuspundit.com/2007/04/video_of_the_crackdown_on_iran.php

    Man hänvisar också till en YouTube-video (27 sek) av hur en iransk kvinna vågar försvara sig mot den svartinsvepta tanten som vill ta henne i upptuktelse:
    http://www.youtube.com/watch?v=WAMo9YyRyPo&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Ebafweb%2Ecom%2F

    Fred-lige Arash spottar och fräser och snörvlar i kommentarfältet: “Fuck every american israeli pice of shit in this site i fuck your zionist goverments and i fuck the mullahs of Iran to long live Islam and its fallowers long live Iran and its people !!”

  22. Lars skriver:

    Tapani. Jag är mycket tacksam för ditt länktips. Jag behöver lite bilder för mitt anförande på onsdag.

  23. Tapani skriver:

    Skulle någon läsare befinna sig i Pakistan just nu, bör man kanske påpeka att televerket där har blockerat YouTube. Skälet? “Innehåller blasfemiskt material.” Andelen “icke-islamiskt, stötande material” har ökat hos YouTube, som därför inte får släppas igenom av pakistanska internetleverantörer.

    http://www.dailytimes.com.pk/default.asp?page=20082\23\story_23-2-2008_pg7_6

  24. stefan peterson skriver:

    dagens GP, “”ett menlöst lagomland””

    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=564&a=401308

    “”Att säga vad man tycker är inte en rättighet. Det är en skyldighet””. 😉 😉
    när skall det bli en Politiskt korrekt inställning ??

  25. Tapani skriver:

    “Publius Pundit” berättade 12 juni 2005 om hur kvinnor i Teheran demonstrerade mot diskriminering. Dessvärre finns inte bilderna kvar i blogspot-arkivet. Men två bra bilder, plus den NY Times-artikel som gav bakgrunden, finns här:
    http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1421494/posts

    En tredje bild finns här:
    http://www.iran.org/images/women1313.jpg

    http://www.iran.org/index2005.html ger bildtexten:
    June 12, 2005: Tehran women protest regime. Iranian women gathered today in front of the University of Tehran to protest human rights abuses by the regime. Click here to see a picture of the demonstration, courtesy of the the Iranian Student News Agency. The sign reads: “We are the Children of Cyrus the Great. We are the messengers of human rights.”

  26. Lars skriver:

    Tack igen Tapani, materialet är precis vad jag söker efter.

  27. Tapani skriver:

    Följande, om kvinnors rättigheter i mullah-styrda Iran, kan kanske intressera någon. Min översättning, från “Alliance of Iranian Women”,
    http://www.a-i-w.org/Details.asp?ContentID=2137354778&TOCID=2083226139
    Women’s Rights in Islamic Republic of Iran

    • En kvinnas liv är hälften så mycket som en mans
    • Två kvinnors vittnesmål har samma värde som en mans vittnesmål
    • Döttrarna får hälften så stort arv som sönerna
    • En kvinna har inte rätt att skilja sig från sin man
    • En man kan skilja sig från sin hustru när han vill och utan att hon är informerad i förväg
    • En man får ha 4 hustrur, och så många “tillfälliga hustrur” han vill. (Jag: ‘Mutaa (Mut’a) marriage’, tillfälligt äktenskap – 1 dag och uppåt – tillåts inom Shia-islam. Det har i arabiska lexikon definierats som ‘Marriage of pleasure’. Mer här, från tidningen Dawn, Pakistan:
    http://www.dawn.com/2006/01/17/int19.htm )
    • En kvinna får inte resa, arbeta, studera eller ens lämna sitt hem utan mannens tillstånd
    • En kvinna måste bo på den plats hennes man bestämmer
    • Mamman får inte omvårdnaden av sina barn när mannen skiljer sig från henne
    • En man kan ta barnet från mamman och låta en annan kvinna ta hand om det
    • Änkan får inte omvårdnaden av sina barn om mannen dör. Barnen ges till farföräldrarna eller andra släktingar, och mamman har ingen rätt till besök
    • Om mannen saknar familj övertar platsens mullah tillsynen av barnen, och familjens alla pengar och tillgångar
    • När mannen dör kan hustrun finna sig stå på gatan – utan barn, hem eller ägodelar
    • Straffbarhetsåldern enligt Irans lag är 15 år för pojkar, 9 år för flickor
    • Lagen medger äktenskap för flickor under 13 år och pojkar under 15 år. (Jag: 2002 ändrades lagen – giftermålsåldern för flickor höjdes från 9 till 13 år, för pojkar från 14 till 15 år. Vad Kvinnoalliansen säger måste innebära att undantag tillåts. Profeten gifte sig ju med Aisha när hon var 6 år, och fullbordade äktenskapet när hon var 9.)
    • Ayatollah Khomeini säger i sin bok att flickan bör ha flyttat till mannens hem redan innan hon kommit i puberteten
    • Modern till vuxna barn ärver 1/8 av värdet på huset – men inte av marken.

  28. Omar Mohammed skriver:

    Hej de som har egna mohammedbilder och vill få dem visade på internet maila dem till mig
    imam_islam@hotmail.com
    Så lägger jag upp dem på min http://mohammedbilder.blogspot.com
    Det får gärna vara mohammedbilder med arabiska slagord!

  29. Brandstiftelse, hærværk, vold, mord eller trusler skriver:

    Snaphanen.dk om undskyldninger:

    Hvem skal sige undskyld ?

    Mange muslimer føler sig krænkede over, at en ikke-muslimsk avis i et ikke-muslimsk land bringer en Muhammed-tegning frembragt af en ikke-muslimsk tegner.

    Til gengæld krænker det mange danskere, når kristne kaldes vantro (=undermennesker), når ikke-tørklædeklædte piger kaldes ludere eller bliver gruppevoldtaget, når en saudiarabisk kvinde stenes, fordi hun var så uheldig at blive voldtaget af mænd, hun ikke var gift med, når kønnenes ligestilling ikke respekteres, når der bliver råbt død over Danmark og Vesten, når Mickey Mouse på arabisk børne-tv kalder jøder for svin og profetmordere, når muslimer dræbes, hvis de konverterer til kristendommen, når selvmordsbomber detoneres i skolebusser, når kunstnere myrdes eller trues på grund af deres film, bøger eller tegninger, når borgerlige politikere ikke kan færdes på Nørrebro uden politibeskyttelse, når Irans leder truer med at udslette et land ved at udrydde dets befolkning, når herboende muslimer spreder falske muhammedtegninger i Egypten for at så had imod Danmark, når unge muslimske kvinder indespærres bag tørklæder og hjemmets fire vægge, og listen kunne nemt fortsættes.

    http://snaphanen.dk/2008/02/23/hizbollah-allieret-k%c3%b8nsfascist-bel%c3%a6rer-danmark-om-demokrati/#more-2553

  30. Bombe-Muhammed skriver:

    Den danske blog Uriasposten.net om reaktionerne på genoptrykningen af Kurt Westergaards tegning af Muhammed med en bombe i turbanen:

    “Pernille Bramming: Kurt Westergaard lægger en gruppe for had

    Jeg var ved at få kaffen galt i halsen onsdag i sidste uge, da jeg kom for skade at se Go’ Morgen Danmark på TV2, hvor Weekendavisens debatredaktør Pernille Bramming kommenterede mordtruslerne mod Kurt Westergaard og avisernes genoptrykken af hans tegning. Balder var der først. Herfra er dialogen planket.

    Morten Resen, TV2-vært: I protest mod de her attentatplaner så har en lang række af aviserne, der er både Berlingske Tidende, der BT der er Ekstra Bladet. der er Politiken, valgt at genoptrykke denne her ene særligt kontroversielle tegning med muhammed og bomben i turbanen. Hvad tænkte du da hørte det?

    Pernille Bramming, Weekendavisen: Altså… jeg synes det er rigtigt vigtigt at man solidariserer sig med Kurt Westergaard på alle mulige måder,… fordi selvfølgelig skal han ikke slås ihjel, og selvfølgelig skal man vende sig mod enhver mordplan i en hvilken som helst religions navn, det er vanvid, og forkert og kriminelt.

    Men jeg bryder mig personligt virkelig ikke om den tegning, eh og jeg bryder mig heller ikke om at den bliver bragt, altså jeg synes at den rummer samme elementer som antisemitistiske tegninger gjorde i trediverne, hvor man lægger en gruppe for had, eh og man tillægger muslimerne samme eh, at man signalerer at de er uærlige og at de har let til vold osv. osv.”

    http://www.uriasposten.net/?p=5512#comments

    Kurt Westergaards tegning:

    http://bp1.blogger.com/_CFA81NyTvFo/R78mtd9X5HI/AAAAAAAAAnk/7TUiEb_70og/s1600-h/legendar1.jpg

  31. Christer Eriksson skriver:

    Torssander: “Inte ens någon kvinnoorganisation som är motståndare till den nykoloniala politiken att återinföra sharialagarna administrerade av lydregeringar till USA/Storbritannien verkar ha fått utrymme i “debatten”.”

    Debatten är fri för alla som exempelvis på Vilks blogg, att staten ska kunna tysta oliktänkande är bara ett önsketänkande i vänsterradikala miljöer.

    Dessutom hade vi inte betraktat talibaner som ett lika stort hot mot oss i västvärlden om dem inte själva hade deklarerat en reell krigsförklaring mot väst med sina terrordåd som kulminerade med 9/11-2001.

  32. mellis skriver:

    http://www.bonton.se/arkivbilder/14.gif

    I texten i länken säger skolbarnen “Titta så fint vi har ritat av Muhammed, Fröken!”
    Sannolikt är länken inte stabil utan visar någon annan teckning nästa gång Hans Lindström uppdaterar sin sida, enligt tidigare erfarenhet.

  33. Christer Eriksson skriver:

    Mellis
    He-he, den var bra!

  34. RURIK skriver:

    Brandstiftelse, hærværk, vold, mord eller trussler : Vårt västerländska samhälle är okränkbart som samhällssystem betraktat. Därtill är det alltför pluralistiskt och mångfacetterat . Våra lagars främsta uppgift är att skydda den enskildes rätt. Det muslimska samhället är annorlunda; Sharialagarnas främsta syfte är att skydda Islams – alltså själva samhällssystemets – auktoritet mot alla slags kränkningar. Här ses den enskildes rätt som ett hot mot denna auktoritet.

  35. RURIK skriver:

    Fred Torssander: Som du säkert vet är din trovärdighet starkt ifrågasatt på denna sida. Genom att besvara följande fråga får du en gratischans att bättra på ditt tvivelaktiga rykte: Vilka “kvinnoorganisationer som är motståndare till nykoloniseringen av Irak och Afganistan” anser du borde ha inviterats till konferansen i ABF-huset den 27:e Februari ?
    Om du avstår ifrån att svara bekräftar du misstanken om att än en gång försöka argumentera för företeelser som endast existerar i din fantasi.

  36. Tapani skriver:

    Sökte lite efter de foton från Irans kampanj för sedlig kvinnoklädsel som jag vet jag har sett tidigare på nätet, och hittade en hel serie på Flickr, upplagd av ‘Faresh5475’ — börjar här: “Iran warns women over slack dressing”.

    BlogMaster känner kanske redan till detta, bl.a. finns där bilden härovan av den rödsjalettklädda kvinnan. Men övriga läsare kan säkert ändå ha glädje av Faresh’ bilder.
    Den här bilden t.ex., visar i alla fall att det nog inte är alldeles lätt att trycka ner de här kvinnorna.

  37. Lars skriver:

    Tack för den hjälpen Tapani. Bilder som jag har stor nytta av.

  38. Hemsk uppsyn. Otroligt hur ett förtryck mot kvinnan kan klänga sig kvar på detta viset.
    Frågan är hur många av kvinnorna som skulle ha på sig munderingen om de fick alternativet att gå utan..
    Ens egen kropp som fånge.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.