Del 512: Paradise lost

En av mina sysselsättningar som jag dagligen utövar är att, äntligen, kunna slutföra mitt gamla skrivprojekt Konsten 1975 – 2005 (en tidigare version finns tillgänglig på bloggrollen nedan). Så var titeln när den skrev 2002. Texten var tänkt som ett kompendium för undervisningen på Konsthögskolan i Bergen. Som titeln anger fanns det också en inlagd prognos för den dåtida framtiden. I det stora hela var uppgiften att ange tendensen fram till 2005 tämligen enkel. Efter det postkoloniala och globala genombrottet med Documenta i Kassel 2002 kunde man förvänta sig en flerårig spridningseffekt vilket också blev fallet. Den intressanta frågan var dock vad som skulle komma efter detta stora socialkritiska företag. Mina gissningar lutade mot att konsten efter att ha varit extrovert skulle bli mera intern och att den konstnärliga undersökningen, inspirerad av konst som forskning, skulle få allt större utbredning. Ännu har vi inte sett det. Vad jag missade var flera saker. Högkonjunkturen och konstmarknadens enorma tillväxt fanns inte med i beräkningarna. Och så var inte minst USA:s invasion av Irak 2003 i det expanderande ”kriget mot terrorismen”. Där späddes socialkritiken på ordentligt.

Nu handlar det om att uppdatera min text. Den har av byråkratiska orsaker blivit hängande otryckt i systemet. Men nu skall det äntligen bli gjort. För min del handlar det om att ställa samman perioden 2003 – 2008. Jag kan ännu inte säga om jag kommer att göra ett nytt försök med en prognos för konstens framtid. Att sammanfatta en konsthistoria för 2000-talet är nog så komplicerat. Förr var det enklare eftersom de dominerande konstarenorna var lätta att definiera: I New York samt några snuttar i Tyskland, England, Italien, Belgien och Los Angeles.

Konstvärlden är alltjämt en amerikansk-västeuropeisk affär men dess budskap och attityder finns nu över större delen av världen och bildar lokala versioner. Från den uppskruvade biennalfrekvensen utgår påbud efter påbud. Men det är också här som enhetstanken kan upprätthållas: En konsthistoria, relativt samlad, geografiskt spridd men utan några stora kulturkollisioner. Vi har med andra ord fortfarande en konsthistoria. En sådan är nödvändig för att konst – i vår mening – skall bestå. Utan historisk medvetenhet och givna referenspunkter tillika med ett antal gällande infallsvinklar och ämnen förlorar konsten sin mening.

Men det finns trots allt avsevärda svårigheter som kommer att bli större. Den samtida konstscenen är ofantligt stor med många konstnärer som är att räkna med. Även tidigare fanns det många konstnärer, men det var inte många som var att räkna med. Idag har vi kandidater lite överallt. Dock utgår jag ifrån att de rättar in sig i ledet genom att infinna sig till biennal- och mässpassagerna och andra liknande institutioner.

En stor fördel är att dagens konstnärer är lätta att finna och dessutom är praktiskt taget alla som överhuvudtaget kan vara av intresse rankade på artfacts.

Återstår bara den delikata frågan om vad konsten skall göra för något. Med socialkritiken försågs konstvärlden med ett samvete inför världen. Sedan detta kom in i bilden, och det har varit på banan i sådär 15 års tid, är det svårt att tänka sig att konsten skulle strunta i vad som pågår i den politiska verkligheten. Men så är det frågan om vad konsten kan göra detta. När jag studerade biennalen i Sydney från 2006, Zones of Contact, stötte jag på en relativt känd konstnär Milica Tomic (853) från Serbien. Hennes hållning är att konsten skall se till att världen inte glömmer. I Sydney levererade hon en containerinstallation utifrån ett motiv från Afghanistan och den USA-ledda ockupationen.

tomic-milica-sydney.jpg
Milica Tomic Container

tomic-milica-text-container.jpg
Text till Container

Tomic har också särskilda skäl att tala om betydelsen av att inte glömma. Serbiens etniska rensningar är något som starkt engagerat henne. Genom sin nationalitet skapar hon trovärdighet åt sådana projekt. En svensk konstnär, t ex, utan anknytning till regionen skulle inte passa lika väl in i ett sådant sammanhang.

Å andra sidan är det ändlösa rader av politiska övergrepp som inte borde glömmas. Och så är det så att konstvärldens politiska agenda styr urvalet. USA och Serbien är exempel på länder där ihågkommelsen har sin givna plats. Mindre intressant är alla dem som föll offer för tortyr och avrättning i Saddam Husseins Irak.

Förr var det enklare. Då kunde man skriva som Olle Granath gör:

”Björn Wessmans målningar drar in sina betraktare i en värld av färger och dofter, av ljud från forsande vatten, av svindlande utsikter under höga himlar som får panteistiska förtecken innan man haft en möjlighet att värja sig och intala sig att det är ett stycke bemålad duk man står inför. Det som känns både förbryllande och nytt med dessa omfångsrika panoreringar av båda kända och okända landskap är att det verkar som om landskapen målat bilderna med konstnären som sitt instrument.”

Finns det någon väg tillbaka till det tjusiga? Svårt att föreställa sig.

wessman-chemin-du-sypres-jaune.jpg
Björn Wessman Chemin du Cyprès Jaune
(Årets bild på den kommande Sollentunamässan)

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

62 svar på Del 512: Paradise lost

  1. jazz skriver:

    Undertecknad besökte i dag invigningen av utställningen “Mjuk kollision” av konstnären Andreas Schulenburg. (Gävle Konstcentrum 9/2 – 27/3 2008)
    I den tryckta presentationen kunde man läsa följande: “Gävle Konstcentrum har glädjen att presentera Andreas Schulenburg som för första gången i Sverige visar ett stort urval av sina politiskt laddade och lekfulla skulpturer i filt. Med absurd humor och ironi iscensätter Schulenburg den vardag som omger oss med mediabilder och samhällsrelaterade tabun.”
    Invigningstalade gjorde Kennet Lutti, chefsredaktör på Arbetarbladet (s). Han gjorde i sitt tal ett antal nedslag i den politiskt- och samhällskritiska konsten. Det enda exempel som framställdes i negativ dager var konstnären Vilks som avrättades med följande ord: “En dilletant som med några hastigt ihoprafsade teckningar banat sig vägen fram till TV-sofforna där han visade sig inte ha något viktigt att säga.”

    Måhända skall Muhammed skulpteras i filt för att passa salongerna?
    Mvh Jazz

  2. jazz skriver:

    Om Andreas Schulenburg och hans utställning “Mjuk kollision” kan läsas följande:

    ARBETARBLADET: http://www.arbetarbladet.se/rec_result.php?id=597988&avdelning_1=111&avdelning_2=160
    GEFLE DAGBLAD: http://www.gd.se/Article.jsp?article=125961
    GÄVLE KONSTCENTRUM: http://www.gavlekonstcentrum.se/content/view/13/27/lang,sv/

    Mvh Jazz

  3. Peter skriver:

    Trevligt trevligt att fortfarande se att du är aktiv inom konsten Vilks.

  4. Postponing a showdown skriver:

    “Giving in to Islamists didn’t save the Swedes

    Last year, during the first Muhammad cartoons controversy, the Islamists staged an organized assault on the economies and interests of Denmark and Norway. Danish and Norwegian embassies in Iran, Syria and Lebanon were fire-bombed. Death threats were issued against the Danish artists who made the drawings and to the editors who published them. In Norway, the editor of the Christian weekly Magazinet had to live under round-the-clock police protection. Crowds armed with rocket-propelled grenades and automatic weapons attacked the base of Norwegian peacekeeping soldiers in Afghanistan. Consumer boycotts were organised in a series of Middle East countries. In Pakistan, offices of Danish and Norwegian businesses were vandalized. The day of the destruction of the Danish embassy in Beirut, the Secretary General of Hezbollah, Sayyed Hassan Nasrallah, specified the mission of the Islamists as such:

    “If a Muslim had executed the Fatwa against Salman Rushdie [who wrote the novel Satanic Verses] then none of those insolent people would have dared to debase Prophet Mohammed – not in Denmark, neither in Norway nor France … If we now forgive, as we did after Salman Rushdie wrote the Satanic Verses, God only knows what they will do later.”

    The strategy behind the attacks was clear: To intimidate and – if possible – kill Danish and Norwegian citizens associated with the publication of the cartoons.”

    http://www.contexploration.net/mag/2007/09/giving_in_to_islamists_didnt_s.html

  5. "Kunst skal ikke sensureres, alt skal vises" skriver:

    “Ville vist Muhammed

    Bomuldsfabriken Kunsthall ville ikke nølt med å vise kontroversielle Muhammed-bilder til svenske Lars Vilks.

    Av
    Knut Knudsen Eigeland

    Publisert 23.09.2007 16:13

    Bomuldsfabrikken Kunsthall i Arendal er det eneste av fire gallerier her i landet som stiller seg positiv til å vise Lars Vilks’ tegninger av Muhammed som hund, skriver VG.

    Avisen har snakket med fire gallerier i Norge og de tre andre galleriene er negativ til å vise bildene.
    – Men må settes i en sammenheng

    – I utgangspunktet ville jeg vist bildene, sier leder Harald Solberg ved Bomuldsfabriken til VG. Og han fortsetter:

    – Det må være fritt å vise den kunsten man vil. Kunst skal ikke sensureres, alt skal vises. Men hans tegninger måtte vises i en sammenheng som passet.
    – En seriøs kunstner

    – Jeg oppfatter Lars Vilks som en seriøs kunstner, sier Solberg til avisa.”

    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.3546000

  6. - Synes du Al-Qaida overreagerer? skriver:

    Aftenposten:

    “Vil ikke fjerne karikaturene

    På Vestfossen Kunstlaboratorium henger fire Muhammed-karikaturer, laget av den svenske kunstneren Lars Vilks.

    FRANK LANDE

    Morten Viskum er daglig leder på Vestfossen Kunstlaboratorium hvor de fire karikaturene henger. Innholdet i utstillingen “Oh My God!” er samlet inn med denne tittelen i bakhodet. Én kunstkritiker valgte ut Lars Vilks til å bidra med fire karikaturtegninger som tar for seg kristendom og islam.

    – Passer godt inn.
    – Sett i sammenheng med helheten på utstillingen, passer disse kunstverkene godt inn. De har da også hengt der siden første helgen i mai, uten at det har vært noe problem, sier Viskum.

    – Al-Qaida har nå oppfordret til å ta livet av Lars Vilks, samt angripe fabrikkene til blant andre Volvo og IKEA. Forandrer disse truslene noe for utstillingen på Vestfossen?

    – Personlig håpet jeg at vi hadde kommet lenger i løpet av de nitten månedene som har gått siden runden med karikaturene i Jyllands-Posten. Utover dét så forandrer ikke utstillingen “Oh My God!” seg noe i forhold til de nye reaksjonene.

    – Synes du Al-Qaida overreagerer?

    – Ja, det står ikke i forhold til de reaksjonene jeg finner akseptable.”

    http://www.aftenposten.no/kul_und/article1999948.ece

  7. Inte särskilt ledsen skriver:

    hd.se:

    “Vilks nya Muhammedbilder stoppades i Norge

    Konstnären Lars Vilks har än en gång blivit stoppad från att ställa ut bilder. Den här gången gäller det miniatyrakvareller av profeten Muhammed som skulle ha visats i Oslo.

    SKÅNE. Lars Vilks skulle egentligen ha varit med på utställningen “Where a river runs north underground” på ett litet galleri i Olso. Temat var akvarell och Lars Vilks tänkte bidra med tre frimärksstora bilder som föreställer profeten Muhammed som rondellhund. Kuratorn för utställningen hade inget emot det, men när galleristen fick reda på vad som var på gång sade hon stopp. Lars Vilks ombads komma in med akvareller med andra motiv. Det ville han inte.
    Galleristen Randi Thommessen säger till HD att hon inte har lust att kommentera varför hon sa nej.”

    http://hd.se/skane/2008/02/09/vilks-nya-muhammedbilder-stoppades/

  8. Sakte men sikkert endres spillereglene skriver:

    “Trusselkulturen, en snikende gift

    rights.no – man, 04/02/2008 – 15:50

    04.01.08: Stadig flere mennesker i Europa lever med trusler over sine liv og trusler mot sine familier. En fellesnevner for svært mange av dem, er at truslene kommer som følge av at de på en eller annen måte har provosert islam. Fordi slike tilfeller etterhvert begynner å bli så mange, og fordi meldningene om folk som trues av islamister kommer over oss med slik en stigende hyppighet, er det en fare for at vi sløves. Vi orker ikke å engasjere oss. Sakte men sikkert endres spillereglene i det offentlige rommet, og trusler og vold blir en normal del av det politiske liv….”

    http://www.borgeravisen.no/

  9. ”Clash-litteratur” skriver:

    “Vil ha etisk debatt om karikaturtrykking

    – Ut ifra hvordan du definerer virkeligheten vil du også forholde deg, sier Elisabeth Eide, nyansatt forsker ved Culcom, og medredaktør av en ny rapport om karikaturstriden. Et slikt perspektiv mener hun kan være nyttig for at folk i en stadig mer diasporapreget verden skal kunne fungere sammen.

    Av Helene Lindqvist

    Publiseringsdato: 08.10.2007 16:31

    – Jeg støtter alles rett til å trykke karikaturer, men forbeholder meg retten til å debattere etikken i det, sier Elisabeth Eide.

    I tillegg til å være medredaktør bidro Eide med kapittelet ”Critique, Anger and Understanding” i den internasjonale forskningsrapporten “Reading the Mohammed Cartoons Controversy”. Rapporten, som ble lansert i Helsinki i vår, tar for seg mediedekningen av karikaturkrisen i 14 land.
    – Rapporten vår viser blant annet at det i alle land, også i muslimske, rådet mange ulike synspunkter på karikaturene, sier Eide. Hun befant seg i Pakistan da striden brøt ut, og det falt seg dermed naturlig at hun dekket det pakistanske pressebildet.

    Kritikk av landets egne
    – Karikaturstriden er et godt eksempel på hvordan et nasjonalt medieutspill kan bli en global begivenhet, forklarer Eide, som mener striden har blandet seg godt inn i debattklimaet som har vokst fram i etterkant av ellevte september. Å forske på dette syns hun har mye for seg.”

    http://wo.uio.no/as/WebObjects/avis.woa/wa/visArtikkel?id=40567&del=uniforum

  10. Lautom vil ikke stille ut skriver:

    “Vil ikke stille ut Muhammed-kunst

    Oslo-galleriet Lautom vil ikke stille ut akvareller av profeten Muhammed på grunn av alt oppstyret motivene kan skape.”

    http://www.mylder.no/?drill=muhammed-oppt%C3%B8yer

  11. Vi tolererar inte en avdemokratisering av det liberala samhället skriver:

    “Vem blir det nästa gång?

    Tidningen Tromb avstår från bidrag till stöd för Mana

    Med anledning av Kulturrådets hot om att strypa tidskriften Manas anslag, tackar vi på Tromb nej till det bidrag på 75 000 kronor som myndigheten beviljat oss. Vi tänker inte sitta tysta medan regeringen och dess utnämnda tjänstemän utför politisk censur. I dag är det Mana som tystas, vem blir det i morgon?

    Censuren av Mana kan vara ett tecken på vilken ny kulturpolitik vi har att se fram emot: en som med all tydlighet visar ett förakt för oberoende journalistik.

    I det senaste numret av tidningen Tromb skrev vi om denna medieutveckling. Vi beskrev hur ägarkoncentrationen blivit ett hot mot den samhällsgranskande journalistiken, om hur oberoende röster motarbetas och köps upp, och om hur regeringen gett sitt medgivande när enskilda medieägare brutit mot lagstiftningen.

    När vi skrev om regeringens nya kulturpolitik fick vi ironiskt nog erfara den själva. Strax innan publicering försökte statssekreterare Ragnwi Marcelind, ordförande för vår största bidragsgivare Allmänna arvsfonden, förhandsgranska materialet för att se till att vi inte skrivit något olämpligt. Att Kulturrådet nu agerar på samma vis är kanske bara ett sammanträffande?”

    http://www.aftonbladet.se/kultur/article1652442.ab

  12. Vi tolererar inte en avdemokratisering av det liberala samhället skriver:

    VI

    TOLERERAR

    INTE

    EN

    AVDEMOKRATISERING

    AV

    DET

    LIBERALE

    SAMÄLLET!

  13. Vi tolererar inte en avdemokratisering av det liberala samhället skriver:

    VI

    TOLERERAR

    INTE

    EN

    AVDEMOKRATISERING

    AV

    DET

    LIBERALE

    SAMHÄLLET!

  14. Frygt for massiv presseomtale skriver:

    “PEN, Trykkefrihedsselskabet og Lars Vilks i Oslo

    Posted on 9. februar, 2008 af Anna Lyttiger

    Fra min inbox:

    Uwe Max Jensen
    Norge siger nej til Muhammed-akvarel
    Det er yderst sjældent, at et nystartet galleri siger nej til en udstiller på grund af frygt for massiv presseomtale. Det er imidlertid tilfældet i Norge, hvor galleriet Lautom Contemporary i Oslo har valgt at bortcensurere kunstneren Lars Vilks fra sin kommende udstilling.

    Samtidig kan vi oplyse, at Trykkefrihedsselskabet nu har overhalet PEN hvad angår medlemstal. Trykkefrihedsselskabet har i dag 389 medlemmer, PEN oplyser, at tallet ligger på omkring 380. Dermed er Trykkefrihedsselskabet Danmarks største forening til beskyttelse af ytringsfriheden.”

    http://annalyttiger.wordpress.com/2008/02/09/pen-trykkefrihedsselskabet-og-lars-vilks-i-oslo/

  15. Frontlinjen mellem kristendom og islam er atter rykket ind i Europa skriver:

    Kristeligt Dagblad:

    “Det europæiske selvmord

    Den kristne kulturs skæbnes begrædes i Monica Papazus essay, der gør op med den gængse fremstilling af krigen i Kosovo. Det er komprimeret, dyster og tankevækkende læsning

    Sørine Gotfredsen

    En af de største diskussioner i disse år handler om, hvordan vi i Vesten bør opfatte islams voksende tilstedeværelse. Mens nogle mener, at bekymringen er temmelig overdreven, argumenterer andre for, at vi er vidne til intet mindre end et åndeligt og kulturelt erobringstogt fra muslimsk side.

    Den rumænskfødte, men herboende litteraturmagister Monica Papazu hælder til den sidste teori og med sit essay “Kosovo – frontlinjen mellem kristendom og islam” forsøger hun at levere dokumentation for sin bekymring på den kristne kulturs vegne. Det gør hun på baggrund af begivenhederne i Kosovo – den serbiske provins, der har været centrum for års blodig kamp mellem serbere og albanere. Vi kender mediernes gengivelse af forløbet, men ifølge Monica Papazu ved vi slet ikke nok om, hvad der egentlig er gået for sig i det kaotiske område. Ligesom for få synes at forstå, hvordan de historiske hændelser skal fortolkes.”

    http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/277425:Kultur–Det-europaeiske-selvmord

  16. Wikipedia og Vilks skriver:

    Berlingske Tidende:

    “Wikipedia nægter at bøje sig i sag om Muhammed

    En underskriftsindsamling er startet for at få Wikipedia til at fjerne nogle billeder af Muhammed. Billederne er fra et håndskrift fra middelalderen.

    Af Christian Erin-Madsen

    Sidst opdateret Fredag den 8. februar 2008, 21:29

    Ny vrede er blusset op over et billede af profeten Muhammed. Denne gang er det brugerredigerede internetleksikon Wikipedia i krydsilden, fordi et opslag på leksikonets profil om Muhammed også viser billeder af profeten, taget fra håndskrifter fra middelalderen.

    Billedet har sat gang i en online-protest i form af en underskriftsindsamling, der skal hjælpe til at fjerne billedet – indtil videre har 112.000 skrevet under – ligesom Wikipedia har modtaget en stribe protestmails.

    »Vi har lagt mærke til mere ensformige formuleringer og enslydende e-mails siden midten af januar,« siger Jay Walsh, talsmand for Wikipedia-organisationen i San Francisco til New York Times.”

    http://www.berlingske.dk/article/20080208/kultur/702080046/

  17. Vill undvika bråk skriver:

    gp.se:

    “Vilks Muhammedhundar stoppade i Oslo

    Konstnären Lars Vilks har stoppats av ett privat konstgalleri i Oslo från att ställa ut miniatyrakvareller av profeten Muhammed. Galleriägaren vill undvika bråk.

    Vilks skulle medverka med tre frimärksstora Muhammedakvareller på galleriet Lautom Contemporary i den norska huvudstaden, men ombads av galleristen Randi Thommessen att komma in med akvareller med andra motiv. Det ville Vilks inte, rapporterar Helsingborgs Dagblad på nätet.”

    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=400522

  18. Konstnärers frihet skriver:

    bt.se:

    “Vilks Muhammedhundar stoppade i Oslo

    TT inrikes i dag 17:48

    Lars Vilks har stoppats av ett konstgalleri i Oslo från att ställa ut miniatyrakvareller av profeten Muhammed. Galleriägaren vill undvika bråk. Konstnären har erbjudits att ställa ut andra motiv men vägrar./TT

    Konstnären Lars Vilks har stoppats av ett privat konstgalleri i Oslo från att ställa ut miniatyrakvareller av profeten Muhammed. Galleriägaren vill undvika bråk.
    Vilks skulle medverka med tre frimärksstora Muhammedakvareller på galleriet Lautom Contemporary i den norska huvudstaden, men ombads av galleristen Randi Thommessen att komma in med akvareller med andra motiv. Det ville Vilks inte, rapporterar Helsingborgs Dagblad på nätet.
    I ett brev från Thommessen till Skånekonstnären framgår det att hon inte vill riskera någon massmedial uppståndelse kring utställningen och att den uppskruvade debatten om Muhammedteckningarna för hennes del är utagerad.
    I brevet, återgivet i danska Trykkefrihedsselskabets nyhetsbrev på nätet, uttrycker Randi Thomessen dock sin beundran för Lars Vilks.”

    http://www.bt.se/nyheter/tt_inrikes/vilks-muhammedhundar-stoppade-i-oslo(473217).gm

  19. Tre frimärksstora Muhammedakvareller skriver:

    bt.se:

    “Vilks Muhammedhundar stoppade i Oslo

    TT inrikes i dag 17:48

    Lars Vilks har stoppats av ett konstgalleri i Oslo från att ställa ut miniatyrakvareller av profeten Muhammed. Galleriägaren vill undvika bråk. Konstnären har erbjudits att ställa ut andra motiv men vägrar./TT

    Konstnären Lars Vilks har stoppats av ett privat konstgalleri i Oslo från att ställa ut miniatyrakvareller av profeten Muhammed. Galleriägaren vill undvika bråk.
    Vilks skulle medverka med tre frimärksstora Muhammedakvareller på galleriet Lautom Contemporary i den norska huvudstaden, men ombads av galleristen Randi Thommessen att komma in med akvareller med andra motiv. Det ville Vilks inte, rapporterar Helsingborgs Dagblad på nätet.
    I ett brev från Thommessen till Skånekonstnären framgår det att hon inte vill riskera någon massmedial uppståndelse kring utställningen och att den uppskruvade debatten om Muhammedteckningarna för hennes del är utagerad.
    I brevet, återgivet i danska Trykkefrihedsselskabets nyhetsbrev på nätet, uttrycker Randi Thomessen dock sin beundran för Lars Vilks.
    Denne säger till HD att det norska galleriets beslut passar in i hans eget projekt som handlar om konstnärers frihet. Det är själva förbudet som i första hand intresserar honom.
    Vilks ställde till en våldsam debatt då han i fjol höstas i Nerikes Allehanda lät publicera sina bilder med profeten Muhammed som rondellhund. Det sattes pris på hans huvud, han tvingades leva med polisskydd och ett hundratal svenska företag hotades av bojkott av muslimska grupper världen över.
    Flera länders regeringar fördömde publiceringen och regeringen här hemma tvingades till extraordinära diplomatiska ansträngningar för att söka stävja ilskan i den muslimska världen.
    En sökning i TT:s eget textarkiv under de två månader då debatten var som intensivast – augusti och september 2007 – ger ett mått på hettan i den infekterade Muhammeddebatten. Vilks namn ger drygt 4 000 träffar.”

    http://www.bt.se/nyheter/tt_inrikes/vilks-muhammedhundar-stoppade-i-oslo(473217).gm

  20. Muhammed bandlyst skriver:

    Muhammed-akvarel bandlyst Galleri

    Galleriet, Lautom Contemporary i Oslo, har valgt at bortcensurere kunstneren, Lars Vilks, fra den kommende udstilling på grund af frygten for at genoplive en heftig debat om ytringsfrihed.

    http://www.finkunst.no/cat/nyheter/term/galleri/248197_37100_muhammed-akvarel-bandlyst.html

  21. Flere nyanser? skriver:

    Vil ikke stille ut Muhammed-akvareller

    08.02.08: Lars Vilks var opprinnelig invitert til a? stille ut bilder pa? det ett a?r gamle Oslo-galleriet Lautom Contemporary. Men
    da gallerist Randi Thommessen ble klar over at Vilks ønsket a? utstille tre sma? akvareller av islamstifteren Muhammed som
    ?rondellhund?, fikk hun kalde føtter. I et brev til Vilks skriver hun at muhammeddebatten i Norge etter hvert har utviklet ?
    et mer inkluderende debattklima med flere nyanser?, og hun ber ham derfor om heller a? velge andre arbeider.

    http://www.nordlandsposten.no

  22. 'Well-behaved women rarely make history' skriver:

    Danske Politiken om muslimsk tennisspillerinde:

    “Muslimsk tennisstjerne trækker sig

    Den indiske top-30-spiller Sania Mirza vil ikke længere deltage i turneringer i sit hjemland. Hun er træt af at blive forfulgt.

    Af Bo Moshage

    Tennisstjernen Sania Mirza har meldt afbud til næste måneds WTA-event Bangalore Open, som er Indiens største tennisturnering for kvinder.

    I fremtiden vil den 21-årige slet ikke deltage i turneringer i sit hjemland. Det oplyste den muslimske kvinde på et pressemøde i sin hjemby Hyderabad i mandags.

    »Der er sket så meget de seneste måneder, og hver gang jeg har spillet i Indien, har der været problemer. Derfor har jeg valgt ikke at spille her mere«, siger Mirza ifølge Daily Telegraph.

    Sania Mirza, der er erklæret muslim, er en kontroversiel person blandt nogle af Indiens ca. 130 millioner muslimer.”

    http://politiken.dk/sport/article468104.ece

  23. Cecilia skriver:

    Intresssant är vad du skrivit på sistonde,.. om konsten som socialkritiskt “funktion”.
    Kanske samhällets utveckling har kommit så långt idag, att den socialkritiska hållningen i den aldrig allmänt accepterade “framkanten””, till sist har sammansmält med dagens utmanade konst och den “allmänna” diskussionen därom?

  24. Fred Torssander skriver:

    Så har då Lars Vilks konstnärliga/politiska projket gått hela vägen och fått bli en del i motiveringen av den borgerliga regeringens motiveringar av inskränkningar i de medborgerliga fri och rättigheterna. “Också den senaste debatten under hösten 2007 kring de s.k. rondellhundsteckningarna har givit skäl till överväganden rörande riskerna för påverkan på hotbilden mot Sverige och svenska intressen.” se http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/77/05/7df19246.pdf
    Grattis Lars – eller anser du fortfarande att du är fri från ansaret för resultaten av ditt projekt?

  25. miniatyrakvareller av profeten Muhammed skriver:

    EXPRESSEN:

    “Muhammedhundar stoppas i Oslo

    Konstnären Lars Vilks har stoppats av ett privat konstgalleri i Oslo från att ställa ut miniatyrakvareller av profeten Muhammed. Galleriägaren vill undvika bråk.

    Vilks skulle medverka med tre frimärksstora Muhammedakvareller på galleriet Lautom Contemporary i den norska huvudstaden, men ombads av galleristen Randi Thommessen att komma in med akvareller med andra motiv. Det ville Vilks inte, rapporterar Helsingborgs Dagblad på nätet.
    I ett brev från Thommessen till Skånekonstnären framgår det att hon inte vill riskera någon massmedial uppståndelse kring utställningen och att den uppskruvade debatten om Muhammedteckningarna för hennes del är utagerad.
    Beundran
    I brevet, återgivet i danska Trykkefrihedsselskabets nyhetsbrev på nätet, uttrycker Randi Thomessen dock sin beundran för Lars Vilks.”

    http://orebro.expressen.se/nyheter/1.1040304/muhammedhundar-stoppas-i-oslo

  26. Lars skriver:

    Jazz. Tack för rapporten från Gävle. Kennet Lutti förtjänar ett eget litet utrymme i rondellen. Sådana uttalanden blir man glad av att höra.

  27. Lars skriver:

    Cecilia, du får nog formulera dig lite klarare. Jag förstår inte vilken framkant och vilken samhällsutveckling du är inne på.

  28. Cecilia skriver:

    “Vårt” samhälles framkant förstås.
    Och även “vår” samhällsutveckling.
    Den som benämns som den västeuropeiska…

    Nu håller ju definitionerna om världen på att skrivas om – och då gäller det ju att vara med, eller hur? För alla undrande – inte bara konstnärer :-D?

    Ja, inte var jag så mycket tydligare nu… kommer nog igen ;-)…

  29. Lyn fra Olympen skriver:

    “Vi har racisme-paragraffen til at beskytte de mennesker, der tror. Den paragraf siger udtrykkeligt, at man ikke må forhåne folk på grund af deres tro. Mens det, blasfemi-paragraffen handler om, kun er spørgsmålet om at forhåne selve troen – altså guden. Og så kan man sige, hvis de guder virkelig måtte findes, så skal de nok selv sende nogle lyn ned fra Olympen – eller hvor de nu måtte sidde.”

    Line Barfoed (Enhedslisten) til Berlingske Tidende, 14. december 2004.

  30. Lars skriver:

    Hej Fred! Roligt du hörde av dig. Jag har länge saknat din trygga stämma. Och tack för tipset om det fina dokumentet. Du ser där ett utmärkt exempel på hur betraktaren skapar verket. Sedan kan man sätta in alla dessa “om inte…” censureringen ägt rum, debatten gått glödhet, oron börjat sprida sig; alla dessa tillkomster som sporrat till flera tillkomster. Och även skapat denna kommunikationslinje mellan dig och mig. Konsten kan, utan att vilja något särskilt, bygga relationer mellan människor.

  31. mellis skriver:

    Förhoppningsvis kan konsten även lära Fred något om hur världen fungerar. Han verkar inte ha förstått att svenskarna förlorat herraväldet över sitt land långt innan konstnär Vilks gjort några Mo-teckningar. Emiren av Kuwait var däremot herre i sitt land. Han upplyste Saddams utrikesminister om att det inte blev någon ändrad politik gentemot Irak förrän emiren “had turned every Iraqi woman into a $10 prostitute”. Vilket blev startpunkt för kriget 1991 som i sin tur ledde till kriget 2003

  32. f d Kurdisk Flykting skriver:

    Bäste Lars!

    “…Och så var inte minst USA:s invasion av Irak 2003 i det expanderande ”kriget mot terrorismen…”!

    – Jag önskar att du bytte ut ordet invasion mot BEFRIELSE!
    Det gäller att inte låta sig förledas att använda det antidemokratiska vänsterslöddrets vokabulär när man ska beskriva sakernas tillstånd i världen!

  33. Lars skriver:

    Kurdisk Flykting. “Invasion” är ett beskrivande ord. Sedan kan man själv fylla i vad man önskar med “som ledde till”, ja där flyttar man sedan in vad man tycker är lämpligt.

  34. Christer Eriksson skriver:

    Bästa Fred!

    Begreppet religonskritik har tidigare förklarats för dig.
    Om du inte överensstämmer med den förklaringen så vore det intressant om du kunde ge din egen definition på det begreppet?

  35. f d Kurdisk Flykting skriver:

    Lars!

    Bevare oss från onödiga hårklyverier!

    Ordet invasion har viss negativ klang! Invasion alternativt ockupation är de termer som företrädesvis används i den pro-saddamiska propaganda som basuneras/ sedan våren 2003 basunerats ut genom det feminist- och halalhippiedominerade SVT varje gång det blir tal om läget i Irak!
    Kurdernas syn på USA´s och koalitionens insatser i Irak mörkläggs/ ignoreras eftersom den inte passar in i det härskande paradigmet på SVT; Sveriges absolut största och effektivaste opinionsbildande och normsättande medium!
    Valet av vokabulär är ju ett sätt att markera och klargöra sin ställning! Låt oss vägra använda SVT-stofilen den obotlige barbarabkramaren Bo-Inges terminologi och istället gå i bräschen för en annan terminologi, som bättre och mer sakligt och sannfärdigt beskriver sakernas tillstånd i Irak utifrån kurdernas och de demokratiskt sinnade människornas perspektiv, inte saddamisternas!
    Irak BEFRIADES våren 2003 från Saddams diktatur! Det är så kurder och alla demokratiskt sinnade människor i Irak ser på saken!

    “Befriande” Hälsningar!

  36. Christer Eriksson skriver:

    Fred förtjänar likväl ett tack för att han bifogade följande principförklaring från Sveriges regering, där bl.a. följande finns att läsa!

    “Även uttalanden eller initiativ från privatpersoner som av många människor i västvärlden uppfattas som harmlösa uppfattas ibland som kränkande i andra delar av världen. Problematiken får med dagens kommunikationsmöjligheter ofta snabb spridning från det lokala till det globala planet.
    De samtal som statsministern förde med muslimska företrädare i Sverige och ambassadörer från ett antal muslimska länder i samband med debatten kring publiceringen av rondellhundsteckningar i svenska medier under sensommaren 2007 är ett exempel på konstruktiv dialog i syfte att skapa ökad förståelse och respekt mellan religioner och folkgrupper.”

    “I genomförandet av detta och liknande förslag är det för svensk del särskilt viktigt att Sverige försvarar respekten för den grundlagsfästa tryck-, yttrande- och informationsfriheten, såväl när det gäller möjligheterna att ingripa mot grundlagsskyddade medier, som att – vid sidan om tryckfri-hetsförordningens och yttrandefrihetsgrundlagens bestämmelser – värna yttrande- och informationsfriheten.”

    http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/77/05/7df19246.pdf

  37. Fred Torssander skriver:

    Det intressanta med regeringens dokument är givetvis i första hand vilka ytterligare inskränkgningar i de medborgerliga fri och rättigheterna som planeras. Men det är också intressant att se hur regeringen berömmer sin egen förmåga att garantera två principiellt motsatta politiska linjer inom och utom Sveriges gränser. Man bidrar med trupp till förtrycket mot sekulär politisk agitation i Afghanistan (ett exempel se http://www.nationalinterest.org/Article.aspx?id=16776 och säger sig försvara tryckfriheten och räten till “religionskritik” inom Sverige. Samtidigt som man bedriver en helt opportunistisk realpolitik i båda riktningarna.

    Låt oss först granska frågan om “respekten för den grundlagsfästa tryck-, yttrande- och informationsfriheten”. Denna underslås redan i de inledande resonemangen om vad som skall kunna räknas som terrorism. “Begreppet terrorism rymmer många fler företeelser än planering och utförande av konkreta attentat. Det kan handla om propaganda och spridning av vålds-budskap, insamlande av pengar och stöd till terroristnätverk eller deras familjer”. Ett sådant “våldsbudskap” torde även UFK:s banderoll med texten: Stöd motståndsrörelsen i Irak, kunna komma att räknas som. Liksom Sveriges regering redan tidigare, fast då i strid med svensk lag straffade de så kallade somaliensvenskarna för deras kontakter med vad USA ansåg vara en olämplig bankverksamhet. Se http://www.mikaelnyberg.nu/artiklar/060818ab.html

  38. Danmark er danskernes land skriver:

    Det danske folketingsmedlem, Søren Pind, i Jyllands-Posten:

    “Kronik: »Danmark er danskernes land«

    Af: Søren pind

    Offentliggjort 10.02.08 kl. 03:00

    I multikulturalismens hellige navn – og i angst for at erkende vores ejendomsret til det her land – afstår vi mere og mere fra at fortælle, oplyse og blive bekendt med vores egen kultur. Den opfattes øjensynligt som generende for vore gæster. Det må høre op.

    PRØV SÆTNINGEN ved det pæne middagsselskab: »Danmark er danskernes land«.

    Se, hvordan stilheden indfinder sig.

    Gaflerne bliver lagt. De flakkende blikke. Forargelsen hos mosteren, der var med på Femø i de gode gamle dage – og den autonome nevø, der pludseligt råber: »Fascist!«.

    Den pæne mormor, der forfjamsket prøver at dæmpe gemytterne – og den gamle arveonkel, frihedskæmperen med det mentale armbånd i panden, der pludseligt bringer ro i stuen ved det enkle spørgsmål: »Ja, hvis ellers?«. Stilhed, og intet svar . . .

    Ja. Hvis ellers? Hvis ellers, egentlig?”

    http://jp.dk/meninger/kronik/article1260830.ece

  39. Vilks banned in Oslo skriver:

    “Vilks Muhammad paintings banned in Oslo

    Published: 10 Feb 08 11:18 CET
    Online: http://www.thelocal.se/9937/

    An Oslo gallery has banned Swedish artist Lars Vilks from exhibiting water-colour caricatures of the Muslim prophet Muhammad.

    * Mail companies refuse to distribute Muhammad caricature (14 Nov 07)
    * Muhammad cartoon inspires musical in Sweden (7 Nov 07)
    * Well-endowed Jesus dog unveiled ‘to support free speech’ (26 Sep 07)

    The owner of the gallery, Randi Thommessen, explained that she did not want to risk the exhibition stirring up a fuss in the mass media. The private Lautom Contemporary gallery in Oslo offered the artist the chance to exhibit work on another theme but Vilks refused, reports the Swedish newspaper Helsinborgs Dagblad.

    In a letter to Vilks, Thommessen is reported to express her admiration for the Skåne-based artist but felt that the ‘exaggerated debate with regard to the Muhammad caricatures was over and done with on her part.'”

    http://www.thelocal.se/9937/20080210/

  40. jazz skriver:

    Nu vill jag göra läsarna av denna blogg uppmärksamma på seriefiguren PONDUS i DN i dag.
    Här kommenteras huvudbonadens betydelse som religiös signal. En av figurerna har ett yvigt skägg
    och turban och min första tanke blir: “Profeten Muhammed”.

    Jag lägger hastigt ifrån mig tidningen, blundar och kallsvettas. Jag trodde att jag var immmun
    men måste nu inse att jag är smittat. Den nya kontexten V.5.25 har invaderat min hjärna.
    Jämfört med den tidigare versionen 5.20 innehåller den nya framför allt en uppdatering av tolkningsalgoritmen för skägg och turban i kombination. Jag kommer inte längre att kunna se en man i skägg och turban utan att tänka: “Profeten Muhammed!”. Vid närmare eftertanke
    inser jag också att jag på senare tid börjat se på min hund med andra ögon. Men vem har ansvaret?
    Någon måste få bära ansvaret för att detta har fått ske! Socialstyrelsen? Smittskyddsinstitutet?
    Måhända vännen Fred har ett svar på detta som på så mycket annat.

    En i grunden skakad.
    Jazz

  41. Muhammedbilder skriver:

    Hej
    http://mohammedbilder.blogspot.com finns muhammedbilder!
    Skicka in dina egna också!

  42. Lars skriver:

    Eftersom det tyvärr är ganska få muslimska kommentatorer, flyttar jag fram en alldeles färsk skrivelse som kommenterar en rondellhund (enligt V.5.25) som tidigare publicerats. Mer bilder i Osloserien finner man på blogrollen, Vilks utställningar. Här är inlägget:

    “Kommentar av AHmed Hamza | 2008/02/10 kl. 12:08:15 |e
    hej
    fattar ni inte att vi muslimer blir kränkta av desas bilder. Vi flydde från våra länder hit till sverige för att vi blev kränkta och eftersom vi inte kunde utföra vår religion i våra hemländer…så kommer vi hit och blir kränkta av er svenskar, ni som är mot all kränkningar och ni som säger att man ska respektera andras tro och inte kränka dem.
    hoppas ni förstår oss muslimer…vi blir kränkta…vår profet mohammed är den heligaste personen i världen för oss…så snälla förstå det och sluta kränka oss.
    m.v.h
    en ung muslim”

    Till “en ung muslim” vill jag säga följande. För många är profeten enbart en tvivelaktig religiös symbol. Det är en sådan som det är fullt legitimt att kränka. Eftersom du tror på att profeten är något annat än en i mängden av “tomtar och troll” behöver du inte överreagera. Det är inte något personligt. Problemet med respekt är som du säkert förstår olösligt: Du säger: Respektera profeten. Och jag säger: Respektera rätten att ifrågasätta en religiös symbol.

  43. Christer Eriksson skriver:

    Det blir alltmer tydligt att statsmakterna har tagit intryck av rondellhundsdebatten och fått upp ögonen för vissa missförhållanden som tidigare sopades under mattan.
    Regeringens strategi mot terrorism är ovanligt uppriktig och äger en insiktsfullhet och kraftfullhet som inger hopp för framtiden.

    “Samhällen med svaga statsstrukturer, politiskt förtryck eller avsaknad av politisk dialog samt med sociala och ekonomiska problem är särskilt utsatta när det gäller våldsinriktad radikalisering och terroristrekrytering. Den övergripande politik som Sverige bedriver gentemot länderna i bl.a. Mellanöstern, Afrika och Asien bidrar på olika sätt till att motverka att grogrunder för terrorism uppstår.
    I vissa fattiga områden erbjuder extremistiska grupper utbildning och social service till människor som saknar andra alternativ och bygger på så sätt upp ett folkligt stöd för sin verksamhet. Här kan en miljö uppstå som riskerar att underlätta en våldsinriktad radikalisering, och som kan utgöra en bas för stöd till terrorism och rekrytering till terroristhand-lingar. Risken finns att lokala terroristgrupper utnyttjas av eller knyts till internationella nätverk. Några av de bräckligaste utvecklingsstaterna har utnyttjats av terrorister som tillflyktsorter och som bas för träning och rekrytering. I ett antal länder i världen förekommer landområden där den centrala regeringen inte har reell kontroll och därmed små möjligheter att förebygga och bekämpa terrorism. Sådana områden finns t.ex. i Sahel-regionen i Afrika, vissa otillgängliga områden i Östafrika, på södra Arabiska halvön och i Syd- och Sydostasien.”

    http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/77/05/7df19246.pdf

  44. Fred Torssander skriver:

    Christer Eriksson borde tänka lite själv också.
    En av dessa “svaga statsstrukturer” Afghanistan, där svensk trupp bidrar till ockupationsmaktens och Quislingregeringens bestånd, har uppenbarligen bara blivit svagare genom detta. Det är ganska fantastiskt att sharialagar införts och försvaras med svensk trupp, vilken dessutom till skillnad från den tidigare inhemska administraditonen framställs som maktlös att ingripa mot opiumproduktionen. (se http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/6965115.stm )

    Betyder “svaga statsstrukturer” möjligen bara att den aktuella staten inte klarar att försvara sig mot ett supermaktsangrepp?

  45. Christer Eriksson skriver:

    Torssander skrev: “Man bidrar med trupp till förtrycket mot sekulär politisk agitation i Afghanistan (ett exempel se http://www.nationalinterest.org/Article.aspx?id=16776 och säger sig försvara tryckfriheten och räten till “religionskritik” inom Sverige. Samtidigt som man bedriver en helt opportunistisk realpolitik i båda riktningarna.”

    Det finns ingen motsättning i detta utan bara ytterligare ett bevis för att Afghanistan styrs av en folkvald regering som stiftar sina egna lagar oberoende av västmakterna, och därmed blir det samtidigt svårt för Torssander att hävda att landet styrs av en “quislingregering”.

    Rapporten nämner också inhemska grupper i EU, separatistiska, anarkistiska och vänsterradikala som utgjör ett hot mot demokratin, och om sökljuset kommer att intensifieras på dem så förstår jag väl att Torssander kan ha anledning att känna sig träffad!

  46. Fred Torssander skriver:

    I fall Afghanistan styrdes av en folkvald regering skulle den svenska liksom USA/Brittisk trupp vara totalt överflödig. Att Afghanistans regering skulle stifta lagar oberoende av ockupationsmakten är löjeväckande. Den formulering i konstitutionen som ger prästerskapet makten godkändes av ockupationsmaktens representant på platsen.
    En intressant tidigare tillämpning av det Afghanska rättsväsendets “självständighet” var fallet Abdul Rahman. se http://en.wikipedia.org/wiki/Abdul_Rahman_(convert)
    Som Z-net rapporterade om saken “Prior to the dismissal, Bush boasted, “We have got influence in Afghanistan, and we are going to use it to remind them that there are universal values.” In other words, the Afghan courts are free to come to their own verdict, so long as the U.S. agrees with it.” http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=10044

    Att regeringen i sitt angrepp på de medborgerliga rättigheterna omnämner rörelser vilka inte i modern tid utövat någon slags terrorism inom landet och i stället utelämnar sådana som tillämpar individuell terror – fascister, nazister och rasister i övrigt, borde även få den demokratiska högern att reagera. Dvs. i fall de ansåg att grundlagens och tryckfrihetsförordningens innehåll är något mer än tillfälliga taktiska eftergifter.

  47. Håkan W skriver:

    Jag citerade för Kennet Lutti på Arbetarbladet vad han skulle ha sagt enligt jazz och detta var Kennets svar:

    det du citerar av mig har jag aldrig yttrat. dålig källkritik där. ordet dilletant använder jag inte, varken om vilks eller någon annan. men att vilks är en barnslig provokatör stämmer

    kennet

  48. Lars skriver:

    Tack Håkan W för uppföljande granskning av källorna. Nu är frågan vilket som är att föredra: “dilettant” eller “barnslig provokatör”? Jag skulle helst vilja ha båda. Kan du inte be Lutte gå med på “dilettant” också?

  49. Lars skriver:

    Ja Fred! Du ser att spamfiltret har slagit till igen. Jag skulle tro att det beror på att min Internetman har uppdaterat bloggen till en senare version, Får se om han kan göra om bravaden från tidigare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.