Del 485: Mera nuläge

I dagens GP har Sinziana Ravini skrivit om samtidens konstscen. Hon skriver om 2007 som konstskandalernas år i Sverige och uttrycker dessutom precis samma åsikt som jag själv har, nämligen att Vilks ”är och förblir en av vår tids viktigaste kommentatorer, hur fel eller rätt han än har”. Tack för den vänligheten!

Ett visst mod, onekligen, eftersom Vilks status i konstvärlden sedan en tid befunnit sig i starkt fallande konjunktur. Men nog om det, Ravini har fler saker som är värda att fundera på.

Hon var inte förtjust i Moskvabiennalens oförblommerade blandning av kommersiellt och principen att biennalerna skall stå någorlunda fria i detta avseende. Dock påpekar hon att konstvärlden hyllade

”Oleg Kuliks semireligiösa utställning I believe som förvandlade en gammal vinfabrik till en hednisk wunderkammare och drev med kyrkan, Putin och kapitalet.”

Den lilla stötestenen är att konstutställningar kan vara subversiva utan att det gör något. Förmodligen har trojkan kyrkan, Putin och kapitalet börjat förstå det. Låt dem hållas i konsten, ingen bryr sig – om inte det skulle vara så att det blev stor skandal. Men biennaler är så gott som befriade från stora skandaler. Däremot serverar de ett och annat subversivt projekt för konstvärlden. Så blir alla nöjda.

Ravini talar sig varm om Slow Art:

”Slow Art är ytterligare en rörelse som fötts ur denna riktning. Dess förespråkare talar om en tillbakagång till långsammare produktionsprocesser, om handens intelligens och naturtrogna material.”

Kan man tro på Slow Art? Jag tror inte det. Praktiskt taget all konst vi möter i nuet har kortvarig hållbarhet. För att något överhuvudtaget skall märkas får den locka med snabb konsumtion vilket oundvikligen hänger samman med kort produktionstid. Regeln är enkel: Fort in, fort ut, fort bort med konstant ta-det-stående konsumentanpassning.

Men det finns mer att säga om långsamheten. Först och främst att vi har rätt många etablerade sniglar, t ex Isaac Julien eller den möjligen djupsinnige James Coleman.

Kommer man in på känsliga ämnen bör konstnären tänka i de trögflytande vattnens domäner. Sooreh Heras censurerade film om att ta Muhammed till en gaybar skulle inte ha gjorts i det hetsiga tempo som blev fallet. Hon skulle ha segdragit hela äventyret och putsat materialet med perfektionism. I ett sådant fall är publiken mer än villig att offra lite tid på produkten. Samma sak kan sägas om den där konstnären med rondellhundarna. Han borde ha tecknat dem i Ingres stil för att sedan överföra dem till koppartryck. Därefter vänt på bladen för att låta betraktaren möta det grafiska elementets förnämsta långsamhet: baksidan. Så var det på grafikavdelningen på Statens Kunstakademi i Oslo, där började man (och vanligtvis avslutade) betraktandet.

För övrigt är konsten ändå långsam. Man kan lugnt räkna med att det tar från ett par månader och upp till ett par år innan konsten hinner upp dagsaktualiteterna. Vi kan se på Global Warming. Där har det ännu inte tänt till i konsten.

Ravini har också en tänkvärd tanke kring kapitalet:

”Men de som inte tror att det går att vara subversiv och rik samtidigt har bara att titta på Damien Hirsts diamantklädda dödskalle som kostar 680 miljoner. Vem vet, kanske kan den blommande konstmarknaden leda till en nyrenässans för konsten.”

Humm, humm, om Hirst kan man nog säga att han var subversiv, men det var länge sedan. Vem tror på allvar att han gör det han gör för att lura konstvärlden? Liksom, se jag tjänar miljoner men inte på riktigt. Och den blommande konstmarknaden har på effektivaste sätt skapat en nyrenässans för konsten. Säkert kommer man ihåg den, men inte lär den gå till historien.

Vidare kommer Ravini in på ett av mina favoritämnen:

”Konstvärlden måste liksom politiken återerövra publiken, men för detta måste den bli mer visionär. Det är först när du vet åt vilket håll du vill gå som du kan förvänta dig att få några med dig.”

Jag skulle vilja byta ut ”återerövra” mot ”erövra”; samtidskonsten har aldrig haft någon stor publik. Documenta i Kassel samlade på 100 dagar över 700 000 men dels är det fel publik och dock för lite. Inte var det bättre förr. Ingenting är lättare än att erövra en stor publik om det nu är det saken handlar om. Mitt eget förslag är att man skall inrikta sig på att vinna en bredare men kvalificerad publik.

Vart konsten vill gå (troligtvis är inte särskilt många intresserade av det) skall man akta sig för att bestämma. Vindarna blåser dit de önskar.

Slutligen:

”När allt kommer omkring, kan det inte vara lätt att vara konstnär idag. De som håller sig till konstens oskrivna regler anklagas för att vara för politiskt korrekta medan de som försöker bryta dem anklagas för att vara för kverulanter och sensationslystna och fast[n?]ar därmed i modernismens fälla.”

Jag tycker det är en bra ordning. Om konstnärerna är bekymrade över att bli anklagade för vad de gör kan de istället ägna sig åt att göra det som konstvärlden önskar. Dessutom brukar det vara fallet.

julien-western-union-small-boats-07.jpg
Långsamhetens lov: Isaac Julien, Western Union: Small Boats, 2007

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, konstteori, Muhammedsaken, Samtidskonst. Bokmärk permalänken.

53 svar på Del 485: Mera nuläge

  1. f d Kurdisk Flykting skriver:

    En gång i veckan kommenderades alla skolbarn i landet ut för att demonstrera mot USA! Barnen fick marschera ute på gatorna och skandera slagord som: “Saddam ismak hazz amrika = Saddam: ditt namn satte skräck i Amerika”!
    De barn som försökta avvika eller inte skrek tillräckligt högt fick stryk av demonstrationsvakterna!
    I skolan fick man lära sig att USA och Israel var våra största fiender och att araber var överlägsna alla andra folk i världen! Det var bara en tidsfråga att Israel skulle utplånas och USA störta samman. Västerlänningar var ryggradslösa mähän och de hade ingen chans mot araber i krig!

    Jag tänkte på dessa minnen från 70-t och en hel del andra när jag såg TV-bilderna på Saddams gripande! Diktatorn, som hade satt skräck i en hel region i fyra decennier, var fånge i händerna på sina värsta fiender! Och han fick stå och gapa stort inför TV-kameror för att bli undersökt i munnen!

    Bödelkramare Fred Torssander:
    Adolf hade åtminstone lite skam i kroppen! När han insåg att kriget var förlorat tog han sitt liv!
    Men vad gjorde din idol Saddam?!
    Han gick och gömde sig i en jordhåla i öknen!
    och när han till slut blev avslöjad och greps, sa han: Jag är Saddam; Iraks president och jag vill förhandla med Bush!
    Och detta sa han med armarna uppsträckta i luften som kapitulationssignal!!!

    26 miljoner av Iraks 30 miljoner invånare jublade! Varje kväll satt folket fastnaglade framför sina TV-apparater och NJÖT av att se “Slaktaren i Bagdad” hånas och förnedras i en lång följetång av rättegångar tills han slutligen fick snaran runt halsen och planeten blev befriad från detta monster en gång för alla!

    Fred Torssander
    Nu är din älskade Saddam död och jag kan förstå att du är ledsen och förtvivlad! Men vad hjälper det att fortsätta gråta och skriva inlägg på vilks.net?! Hur många inlägg du än skriver på denna blogg så kommer det inte att väcka din älskling till liv igen! Inse fakta:
    Saddam är död!
    Han är stendöd!
    Han är FINITO!
    Det är Game Over!

    Ps Heja G W Bush, terroristernas överman, diktatorernas mardröm och det kurdiska folkets skyddshelgon!

  2. Pingback: Media Districts Entertainment Blog » Del 485: Mera nuläge

  3. Sokrates skriver:

    Christer Eriksson, Fred Torssander m fl:

    Det är aldrig fel att störta en diktator!
    Diktatur är en omodern, förlegad, grym, barbarisk form av statsskick, som bör utplånas från hela världen!
    Demokrati är en mänsklig rättighet för hela jordens befolkning, inklusive Mesopotamien och Afghanistan!

    Det är färdigdiskuterat!

  4. Christer Eriksson skriver:

    Sokrates:”Det är färdigdiskuterat!”

    Låt oss hoppas det! 🙂

  5. stefan peterson skriver:

    Politisk korrekt
    “Måske har der i Assyrien i før-kristen tid været en rondellhundskult?””
    ja det verkar ha funnits “Rondellhundar” i var och varannan stadsport på den tiden
    både med 4 och 5 ben, som katter hundar och tjurar, med och utan vingar men ALLTID
    med profetens ansikte på en djurkropp. Assyrierna verkar ha dyrkat och avbildat “profeten”
    långt före han ens var påtänkt av Isalmisterna. Varför så upprörda idag 2700 år senare ???
    http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Khorsabad2.jpg
    http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Human_headed_winged_bull_profile.jpg
    http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Human_headed_winged_bull_facing.jpg
    Profeten som Rondellhund med 4 ben (tjur)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Portal_Guardian_from_Nimroud._British_Museum.jpg
    Profeten som Rondellhund med 5 ben (lejon)
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Louvre_assyrian_gate_DSC00911.jpg
    med 5 ben (tjur)

  6. Politisk korrekt skriver:

    Vilks:

    “Humm, humm, om Hirst kan man nog säga att han var subversiv, men det var länge sedan. Vem tror på allvar att han gör det han gör för att lura konstvärlden?”
    _

    Måske snyder Damien Hirst ikke længere kunstverdenen. Men mon ikke han snyder kapitalisterne? Og det er måske en endnu større kunstnerisk og samfundsmæssig bedrift at udstille kapitalismens hykleri i omgangen med kunst?!

    Jeg ved det ikke, men jeg mener stadig, at Damien Hirst er en ekstremt interessant og vigtig kunstner, selvom han selvfølgelig har karakter af pop stjerne.

    Jeg mener faktisk, at han er den allerstørste. The GREATEST.

    Men Vilks er også stor. På sin egen måde faktisk lige så stor.

  7. Politisk korrekt skriver:

    “Liksom, se jag tjänar miljoner men inte på riktigt.”
    _

    Det, der er subversivt ved Damien Hirst, er jo, at han tjener millionerne for alvor. Han giver folk de mest fuck-up fotorealistiske malerier. Alligevel betaler de ved kasse 1. Det er sgu en kunst at lave sjov med borgerskabet på den måde og udstille kunstens og markedets hulhed.
    Han er stor. Blandt andet fordi han tør insistere på kunstens dumhed og dens manglende seriøsitet. Ikke kun som postulat. Men i praksis.

    Vilks’ Muhammed-tegninger er på samme måde geniale. Mens alle insisterer på, at der selvfølgelig er ytringsfrihed og religionsfrihed, viser Vilks med sine tegninger og tegningernes efterfølgende skæbne, at der er noget helt galt i Sverige (og mange andre steder).
    Mange mener, at Vilks’ projekt ikke er intellektuelt nok (det er ikke nok at tegne Muhammed som en hund – man skal have viden om religion som Salman Rushdie også videre). Men det er netop projektets enkelhed og grundlæggende banalitet, der er med til at demaskere hykleriet og trække problemerne (og de fundamentalistiske mørkemænd (og kvinder ikke at forglemme) ud i lyset).

    På samme måde er Damien Hirsts tilsyneladende banalitet med til at demaskere kunstverdenen og markedet. Hisrts malerier og dødsmaske afslører blandt andet, at der ikke er nogen grænser for, hvad kunstneren kan sælge, hvis han er kendt og respekteret nok. Det er en vigtig pointe, som Damien Hirst skånselsløst lægger frem. Derfor er han god.

    Det er den tilsyneladende (eller er det rette ord i stedet kyniske?) banalitet, der er både Lars Vilks’ og Damien Hirsts styrke og grundlaget for deres genialitet.

  8. Sverige boomer skriver:

    Politiken.dk:

    “Over 36.000 asylansøgere i Sverige sidste år

    Antallet af asylansøgere steg sidste år med 50 procent i Sverige.

    De svenske indvandrermyndigheder har offentliggjort en endelig rapport om antallet af asylansøgere i landet sidste år, der viste, at der skete en stigning på næsten 50 procent i 2007.

    Antallet af irakere blev mere end fordoblet og antallet af asylsøgende somaliere blev mere end tredoblet.

    Asyl i 51 procent af sagerne
    Sidst i november havde myndighederne bevilget asyl i 51 procent af de 29.245 asylsager, som blev behandlet.

    Flygtningene vil oftest bo hos slægt eller venner, der allerede er i landet, men en del kommuner – deriblandt Göteborg og Malmø – mener, at de er belastede og ønsker ikke at modtage så mange asylsøgere.

    Derfor skal en lov, der tillader asylsøgere og flygtninge selv at vælge, hvor de vil bo, revurderes.”

  9. Kent Forsen skriver:

    Till alla debattörer av Vilks rondellhund !

    Det är minst sagt beklämmande och helt oacceptabelt att inte Lars Vilks får visa sina bilder. Man blir både förskräckt och förbannad över alla som säger sig vilja värna om fritt tänkande, demokrati och yttrandefrihet och samtidigt inte vågar stå för sina åsikter så snart den religiösa intoleransen kan ”tolka” att den på något sätt är ”kränkt” (ett av de senaste modeorden i media). Yttrandefriheten skall vi värna om med alla medel, även om vi retar den religiösa intoleransen i form av präster, pastorer, älstebröder, imamer, mullor, rabbiner, biskopar, påvar och allt vad de nu kallar sig. Detta gäller även om vi inte tycker om det som yttras. Yttrandefriheten är en grundläggande mänsklig rättighet, som tyvärr inte gäller för alla människor i alla länder. Dessvärre faller flata politiker och andra alltför ofta undan för denna rättighet, när egna intressen står på spel.

    Mellersta Östern är ett praktexempel med sina av religion inpyrda maktapparater. Har själv många gånger varit i åtta muslimska länder och i mina ögon är dessa ”andliga tortyrkammare”. De starkaste intrycken från dessa länder är dels den totala avsaknaden av respekt för mänskliga fri- och rättig-heter och dels den fruktansvärda behandlingen av kvinnor. Allt i islams namn. I de flesta muslimska länder saknas de fundamentala mänskliga rättigheter som krävs för att människor skall kunna leva i trygghet och harmoni, t ex yttrandefrihet. Det är naturligtvis ingen tillfällighet att en massa människor flyr från dessa länder och den situationen blir bara värre allteftersom befolkningen ökar. Och ökar gör den främst på grund av den religiösa intoleransen mot kvinnor, preventivmedel och aborter, samt alla tvångsäktenskap som sker i religionens eller kulturens namn.

    I samband med de danska s k Muhammed-teckningarna, kom fegheten fram från politiker och andra, med resultat att yttrandefriheten fick stryka på foten därför att egna intressen hotades av vissa muslimer. Detta är skrämmande ! Om det nu är så bra med islams religiösa intolerans och förbud mot yttrande, varför stannar man inte kvar bland moskéer, förtryck, slöjor, hederskultur och allt annat elände i sina hemländer ? Varför kommer man till väst, där yttrandefriheten är en av de viktigaste demokratiska rättigheterna, och här försöker införa sin deprimerande kultur ? Många människor undrade säkert vad de muslimer var för sorts människor, som sprang runt, gapade och skrek och samtidigt brände flaggor och ambassader för några teckningar i en dagstidning ? Ofattbart ! En del brände även schweiziska flaggor, de är ju också röda och vita ! Det hela var minst sagt patetiskt.

    Att Lars Vilks har hindrats att visa sina bilder är ett skrämmande bevis på att rädslan för muslimer och islamister har spridit sig också till vårt land. Lika skrämmande är de avsteg som t ex dagstidning-ar gör från yttrandefriheten, genom att inte låta även icke professionella journalister eller politiker få uttala sig om kontroversiella ämnen som religion, aborter, könsstympning, ”hederskultur”, osv. Verkligheten är den att världen aldrig kommer att bli harmonisk för människorna som lever däri, förrän man skapar sekulariserade samhällen där kvinnor och män har lika värde med samma fri- och rättigheter. Det största hindret mot detta är den religiösa intoleransen och det gäller alla religioner.

    Tack och lov är Sverige ett sekulariserat samhälle där den religiösa intoleransen inte dominerar. Men så har det inte alltid varit. Och skall vi kunna behålla våra fri- och rättigheter, då gäller det att inte backa för den religiösa intoleransen som hela tiden försöker vinna mark. Rädsla att visa Lars Vilks bilder är tyvärr bevis för att man redan har lyckats plantera religiösa intolerans i vårt samhälle. Även om jag inte tycker att en rondellhund med Mohammeds ansikte är vacker, ställer jag helhjärtat upp för Lars Vilks rätt att göra och visa den i offentlighetens ljus så mycket han önskar.

    God fortsättning på 2008

    Kent Forsén
    Tel: 031-708 57 40 eller 070-360 21 04.

  10. js skriver:

    Kent Forsen:

    Ett nyktert och välavägt inlägg. Ett kritiskt inlägg inlägg.
    Det skulle kunna platsa som en insändare till en tidning eller i ett radioprogram.

    Tyvärr skulle ditt inlägg stämplats som “islamofobiskt” av “tokvänstern” och de multikulturella.
    Dessa har svårt att hantera dylikt kritik utan att använda debattdödar ordet “islamofob”.

  11. js skriver:

    Kent Forsen:

    Det är modigt av dig att skriva ut telefonnummer.
    Jag hoppas att du inte råkar illa ut.

    Lars Vilks rondellhundar har lockat fram den religiösa intoleransen och viljan att nagga vår yttrandefrihet i kanten samt rädslan för att utmana religionen islam. (OBS! jag menar alltså religionen islam).

    En fråga återstår att besvara:
    Varför förtjänar Islam att bli det enda undantaget och Muhammed den enda profeten
    som alla på den här jorden måste respektera?

  12. Cecilia skriver:

    Kent – din uppenbara indignation över “situationen” och klargörande av de enkla faktum som är faktiskt är grunden för vårt samhälle idag, gör mig glad.

    Du vågar sticka ut hakan och gå utanför bloggen – det jag efterlyste igår. Att följa sin egen moral.

    Jag måste fundera på hur jag själv gör det på bästa sätt. Min första inpuls var att göra som du – lägga ut kontaktmöjlighet. Men då jag skrivit här ett tag, fegar jag lite… däremot har jag skrivit en försiktig insändare (publicerad) för ett tag sedan. Vilket kändes som ett avgörande steg för att “göra något aktivt”.
    Isch, vad feg jag är! Jag skäms.

  13. Flemming Rose vs. Tariq Ramadan skriver:

    Dobbeltinterview med Jyllands-Postens kulturredaktør Flemming Rose og den islamiske prædikant, Tariq Ramadan.
    Interviewet kan læses i sin helhed her:

    http://snaphanen.dk/2008/01/04/nu-befinner-vi-oss-vid-en-skiljevag-har-i-sverige/#more-2460

    Også bemærkelsesværdige kommentarer i kommentarfeltet.

  14. Don't like the pic? Go home skriver:

    Don’t like the pic? Go home

    En hemmelig gruppe har skrevet til SIAD og påtaget sig æren af at have sat muhammedtegninger op rundt omkring i København og de lover at de vil blive sat op rundt omkring i resten af Danmark i løbet af kort tid.

    Hvis man ikke kan li’ billedet af Muhammed, må man rejse ud af landet, ligemeget om man er muslim eller autonom eller bare politisk korrekt. For her til lands har vi ytringsfrihed.

    Billedet er taget fra snaphanen der også skriver lidt om det her

    http://siad.dk/

  15. Cecilia skriver:

    Politisk korrekt – du har så rätt.
    Men Hirst – vet han vad han gör idag? Eller håller han på att slå dubbelknut på sig själv?
    Det finns alltid en gräns för när mycket räcker – etablerad heter det visst?

    Det är väl bra att ställa det ekonomiska samhället på sin spets – men sen då? Fira triumfer – eller visa vem du är… :-)?

    Han är nog fortfarande i “stora ögon”-stadiet? Men snart nog måste han ju visa att han om konstnär, eller bara “en vanlig korrupt människa” – dvs Ha, nu är jag rik. Eller…?

    Tur att konsten är kort idag… 😉

  16. . f d Kurdisk Flykting . skriver:

    Cecilia

    Att “göra något aktivt”!

    Det finns flera sätt att aktivt stödja kampen för yttrandefriheten och demokratin både här hemma och ute i världen!
    De viktigaste insatserna görs förstås av soldaterna i kampens frontlinjer i Mesopotamien och Afghanistan!
    Om man inte har de fysiska förutsättningarna för att vara en av dem så kan man kanske stödja dem ekonomiskt!
    Att debattera och skriva insändare är också lovvärt!

    Hälsningar!

  17. Politisk korrekt skriver:

    Cecilia

    Jeg tror, at Damien Hirst vedbliver at forny sig. Jeg tror faktisk, at Hirst er en moderne Picasso, der hele tiden er et skridt foran kritikken.

    Damien Hirsts “Armageddon” fra 2002 er for eksempel et mesterværk.

    House flies on canvas
    144 x 108 inches (365.8 x 274.3 cm)

    Gagosian Gallery is pleased to announce a summer group exhibition titled Same Time This Year. The exhibition includes work by Douglas Gordon, Damien Hirst, Vera Lutter and Andy Warhol.

    Exhibited for the first time is Damien Hirst’s Armageddon, which Jerry Saltz describes as:

    “…the most shocking thing … Hirst’s huge, black-and-bluish monochrome made entirely of dead flies. This painting is a perfect metaphor for the fears of the present moment and a reminder that when Hirst is mythologizing himself he’s capable of remarkable things.”
    – Village Voice, January 22-28, 2003

    http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://i.gagosian.com/files/e6d0b21a.jpg&imgrefurl=http://www.gagosian.com/exhibitions/24th-street-2003-07-same-time-this-year&h=350&w=275&sz=31&hl=da&start=2&um=1&tbnid=zIB-wQvflkQu2M:&tbnh=120&tbnw=94&prev=/images%3Fq%3Ddamien%2Bhirst%2Bflies%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DN

  18. Cecilia skriver:

    Jo, han han har “skaffat” sig förmånen av att ha kul! Tittade alltså på din länk…

    Men undrar fortfarande samma som innan. Förhoppningsvis kräks han på sig själv :-). Och lider all världens våndor, över att komma ut ur det han själv skapat. Dvs vidare.

    Men jag är kanske bara dum…

  19. stefan peterson skriver:

    Slow Art ?

    http://www.artwales.com/MACFARLANE%20John/prints/JMF%20-%20SNAILS%20III.jpg

    Jag har lite svårt med uttrycket “Slow Art” är det beteckning på motivet, den skapande processen, den trögtänkte betraktarens möte med konstverket eller är det den tid det bör/skall/kommer att ta för den konst eliten att bestämma huruvida “verket” är konst eller inte ?

  20. Cecilia skriver:

    :-D!

  21. Lars skriver:

    Politisk korrekt och Cecilia

    Hirst hör nog hemma i det sena 80-talet och under 90-talet. Utan tvekan är han den ledande i generationen Young British Artists. Han har lyckats med att kvarstå som ständigt intressant men knappast subversiv. Han lurar inte några kapitalister; Hirst är en säker investering och han intar en absolut position i konstvärlden. Att se honom som jämförbar med Picasso tycker inte jag är rättvist. Picasso är 1900-talets dominant med avseende på modernismen. Duchamp hans motpol. Eran med stora mästare avslutas med anti-hjälten Andy Warhol.

  22. Lars skriver:

    Stefan

    Slow Art innebär att arbeta långsamt och med viktläggning på material och omsorg. För att kunna uppskatta sådant krävs det tid av betraktaren.

  23. Lars skriver:

    Kent Forsen

    Tack för din kommentar. Starkt också att gå ut med namn i anonymitetens Internet. Någon oro för muslimska repressalier behöver man dock inte ha. Det handlar snarare om vad omgivningen säger när någon visar med åsikter.

    Helt tillfredsställande är det inte med att mina små teckningar inte kunde visas. Men å andra sidan blev de just därigenom mer visade än man någonsin kunnat visa.

  24. Cecilia skriver:

    Föredrar själv Duchamps humor, långt före de andras pretensiösa uttryck.

    Nej, tror ej heller på muslimska repressalier. Men på att bygga långsamt… på svenskt manér… nog så känsligt :-).
    Och då är sådana som Kent oerhört viktiga – de som vågar. Och som ser rakt.

  25. Cecilia skriver:

    Aj, aj. Låt jag övermaga… när jag läste vad jag skrev. Inte min mening alls.

  26. stefan peterson skriver:

    Lars

    Profeten Muhammed som rondellhund, här i Slow Art version ?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Human_headed_winged_bull_facing.jpg

    Nog har man här lagt ner vikt på Material och omsorg, och att hugga i sten tar tid.
    3000 år för betraktaren att uppskatta verket, snacka om Slow Art ?

  27. stefan peterson skriver:

    Lite mer info om det som kanske var de första “rondellhundarna”

    http://www.monstropedia.org/index.php?title=Lamassu#Source

    Men visst kan man se tydliga liheter med Lars hund 😉
    undrar om även dessa satte dåtidena känslor i svallning ?

  28. Politisk korrekt skriver:

    stefan peterson

    En fembenet rondellhund! Interessant.

    Jeg synes, at disse assyriske skulpturer perspektiverer Lars Vilks’ Muhammed-tegninger på en utrolig interessant måde. Jeg mener, at bidragyderne på bloggen virkelig bidrager i øjeblikket.

    Alt godt.

  29. Politisk korrekt skriver:

    Lars och Cecilia

    Jeg er en stor beundrer af Damien Hirst. Men jeg vil da ikke udelukke, at min beundring kan være overdreven. Måske er han ikke så god, som jeg mener. Men hvem er der ellers, der kan hamle op med Hirst i den yngre generation? Ingen!
    Måske skldes vores forskellige opfattelser af Damien Hirsts niveau en generationskløft. Hirst tiltaler måske mest folk på hans egen alder. Mange, der er ældre end Hirst, kan ikke klare hans kynisme og extravaganza.
    _

    “Han lurar inte några kapitalister; Hirst är en säker investering och han intar en absolut position i konstvärlden.”

    Nej, han snyder måske ikke kapitalisterne på en subversiv måde. Men han spiller deres spil. Og han spiller faktisk spillet bedre end mange af kapitalisterne selv. Laver en restaurant (og sælger efterfølgende restaurantens udstyr som kunst (!), da den lukkes). Han opbygger sin egen samling. Han går i partnerskab med galleristerne, som udstiller hans kunst, og han frigør sig fra sin mæcen (Saatchi). Det er flot.

    Damien Hirst har stor kontrol over sin forretning og sine virkemidler og sine kunstneriske udtryk.
    _

    “Att se honom som jämförbar med Picasso tycker inte jag är rättvist. Picasso är 1900-talets dominant med avseende på modernismen. Duchamp hans motpol. Eran med stora mästare avslutas med anti-hjälten Andy Warhol.”

    Damien Hirst er blevet sammenlignet med Picasso, og jeg tror, at sammenligningen holder, hvis Hirst holder niveau (han er kun lidt over fyrre og har faktisk en større karriere på mange måder, end Picasso havde i en tilsvarende alder).

    Men kan Damien Hirst holder farten i vores mediesamfund? Det er spørgsmålet.

    Lige nu er Damien Hirst ét skridt foran. Mens for eksempel Jeff Koons for længst er indhentet af samtiden.

  30. En af Sveriges stolte sønner skriver:

    Jan Guillou – en af Sveriges stolte sønner – belærer endnu engang folket. I Danmark regnes han i vide kredse for idiot.

    dr.dk 03. jan. 2008:

    “Guillou: Danskerne vil have godt af at se ‘Arn’

    Filmversionen af Jan Guillous roman om tempelridderen Arn er nu klar og får premiere herhjemme i næste uge.

    Det er den hidtil dyreste nordiske film og den fortæller en historie, som især vi danskere vil have godt af at se, mener Jan Guillou.

    Forståelse for sine fjender
    Filmen handler om den svenske korsridder Arn, der sendes til Jerusalem for at bekæmpe muslimerne, men i stedet udvikler en stærk forståelse for sin muslimske fjende.

    – Det politiske er: En mand opdrages til at blive kristen fundamentalist og prøver siden sin tro i virkeligheden. Han svigter ikke sin tro, men visse dele af den, og det er den oplevelse, som jeg ville ønske, at alle vi europæere fik i forhold til Islam. Ikke mindst i Danmark, siger Jan Guillou til TV Avisen.

    Vendt mod Pia Kjærsgaard
    Danskere kan tage ved lære af Arns respekt for muslimer, mener den svenske forfatter, der også langer ud efter Dansk Folkepartis formand Pia Kjærsgaard.

    – Det er ikke sådan, at alle danskere skal acceptere alt inden for Islam, men derimod se, at tolerancen bør fylde meget mere i vores liv, end den gør nu. Filmen vender sig i den forstand i mod Pia Kjærsgaard, siger Jan Guillou.

    Dansk instruktør
    Filmen om Arn er optaget i Skandinavien, Skotland og Marokko med skuespillere fra Indien, England og Sverige. I kulissen står en dansk instruktør, som også mener, at filmen først og fremmest handler om tolerance.

    – Man må lære sin fjende at kende. Og når man har lært ham at kende, så behøver man måske ikke at bekæmpe ham, siger filminstruktør Peter Flinth.”

  31. Support Free Speech skriver:

    http:/lionheartuk.blogspot.com/

  32. Præstestyrets tak skriver:

    Er jihad-krigen startet i Danmark?

    Er de sidste måneders begivenheder, knivstikkerier, maskinpistolskyderier i København, mordforsøg og mord forstadiet til det vi ser i andre storbyer i Europa? En destabilisering af demokratierne ganske efter Al Quada’s drejebog, destabiliserer Europa med uro, optøjer der langsomt går over i borgerkrig hvorefter islam vil overtage magten. Trenden fortsætter ind i det nye år med optøjer og afbrændinger.

    http://jp.dk/indland/krimi/article1217290.ece

    http://politiken.dk/indland/article452082.ece .

    Det ser ud til at samarbejdet mellem muslimerne og de autonome fortsætter i bedste velgående. Det hænger selvfølgelig også sammen med at flere autonome har konverteret til islam. Tina Gudrun Jensen antropolog, forsker og medforfatter til bogen “Nye muslimer i Danmark” siger: “Hver sjette dansker, der konverterer til Islam, er imod demokratiet, men det skyldes, at de er venstreorienterede”.

    At disse autonome nu endelig har fundet nogle der vil være med til at lave revolution betyder ikke nødvendigvis at det er deres revolution der vil få overtaget, sidst set i Iran i 1979 hvor præstestyret sammen med de venstreorienterede lavede kup mod den vestligt orienterede Shah. Præstestyret takkede de venstreorienterede styrker der hjalp til med revolutionen ved at henrette dem.

    siad.dk

  33. Terroristen Muhammed skriver:

    Politiken.dk:

    “Hollandsk islamkritiker kåret som Årets Politiker

    Den kontroversielle hollandske politiker Geert Wilders er kåret som årets politiker af nationalt tv.

    Af Søren Astrup

    Hvis Muhammed levede i dag, ville han være eftersøgt som terrorist.

    Det mener den hollandske politiker Geert Wilders, der har vakt furore efter sine bastante udfald mod islam. Han har foreslået, at Koranen forbydes på linje med Hitlers Mein Kampf og advokeret for et forsvar mod fremstormende islam i Holland – en flodbølge af islamisering, som han har kaldt det.

    Samtidig har han opfordret landets en million muslimer til enten at opgive deres religion eller forlade landet.

    Vandt konkurrence om at blive Årets Politiker
    Nu er han kåret til Årets Politiker af den offentlige tv-station NOS efter en meningsmåling.

    Kåringen falder efter at han har afsløret, at han inden for kort tid vil offentliggøre en film om Koranen og hvordan den inspirerer læserne til »at gøre deres værste«.

    Wilders har i en årrække været en af Hollands mest kontroversielle politikere. De seneste tre år har han været under konstant politibeskyttelse i et land, der har været rystet efter flere politiske drab, der er gået ud over filminstruktøren Theo van Gogh og politikeren Pim Fortuyn.

    Hans Frihedspartiet sidder på ni af parlamentets 150 sæder.”

  34. Pinpoint skriver:

    Jan Guillou är ARAB!

    Efternamnet; Guillou, är arabiskt nordafrikanskt!
    Hans fanatiska försvar av araber i alla lägen och hans oförsonliga hat mot Sverige och västerlandet är ytterligare bekräftelse på hans tillhörighet!

  35. Fred Torssander skriver:

    “Sokrates” använder sig av förenklingar som givetvis vore otänkbara för någon av antikens filosofer. Han skriver att “Det är aldrig fel att störta en diktator!”
    Låt oss granska detta.
    Vem avgör när statsmakten i ett visst land har övergått till diktatur och det därmed “aldrig (är) fel att störta”?
    Hur kan “störtande” tänkas gå till – målet är såvitt jag förstår inte bara att ersätta en (inhemsk) diktatur/diktator med en annan och inte heller att pacifisera befolkningen genom att uppmuntra rasistisk eller religiös fundamentalistisk terror. Som i irakiska Kurdistan och Basraområdet.

    Har folket i landet rätt att motsätta sig utomståendes, till exempel det så kallade världssamfundets beslut att byta ut en diktatur mot en annan även i fall detta skulle krävas genom att försvara sig med väpnad kamp.
    Eller har folkrättens regler upphävts?
    I så fall av vem?
    Vilka är i så fall bundna av beslutet om upphävande?
    Och vad är en soldat i fall folkrätten är upphävd – mer än en välutbildad yrkesmördare med speciella arbetskläder.

  36. Cecilia skriver:

    Nja, jag alltid gillat Guiillou. Var hans namn kommer ifrån, är väl mindre viktigt?

    Jag har alltid gillat honom, därför att han har vågat vara rak – tvärs emot gängse samhällsnormer.
    Men det kommer alltid en tid i varje aktiv människas liv, då man har gjort “sitt” och har mest kraft kvar till sitt “eget”. Och så ska det väl vara.

    Om nu den svenska omvärlden :-), frågar efter Guiillous åsikter idag, så är det väl mer som “att riva och slita”, i någon som förtjänar sin ro?
    Och ännu inte lärt sig att säga Nej. Eller något annat begåvat.

  37. Cecilia skriver:

    Hittade igår i en kasse när jag städade: Umberto Ecos Vad kostar ett mästerverk?

    Kul! Någon som läst?

  38. Mand af udenlandsk herkomst dræber dansker, der ikke vil aflevere sin hue skriver:

    Ekstra Bladet – 13:19 – 05. jan. 2008:

    “Anholdt er tidligere dømt for vold

    Den 20-årige mand, som politiet tidligt i morges anholdt for at have medvirket til drabet på en 19-årig mand på Strøget, er godt kendt af politiet

    Sanne Rosbøg

    Det bestialske og meningsløse drab på en 19-årig mand på Strøget i København tidligt lørdag morgen var ikke nogen tilfældighed. Den 20-årige mand af udenlandsk herkomst, der er anholdt for medvirken, har nemlig – trods sin unge alder – et langt synderegister bag sig. Til gengæld tyder alt på, at det var helt tilfældigt, at den unge mand fra Vanløse blev de unges offer.
    – Han har tidligere vist voldelige tendenser, og han er før dømt for både vold og anden kriminalitet. Men vi arbejder stadig ud fra, at gerningsmændene ikke kendte deres offer, siger København Politis centrale vagtleder Mogens Knudsen til ekstrabladet.dk.
    Tilsyneladende frøs de tre bare om ørerne i den bidende morgenkulde og ville have fat i en hue. Den 19-årige mand befandt sig derfor på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.
    Den 20-årige er netop ved at blive afhørt af politiet, efter han og hans tøj på retsmedicinsk institut er blevet undersøgt for blod og eventuelle mærker.
    Kamera filmede drabet
    Et overvågningskamera filmede hele det røveriske overfald, da de tre udenlandske mænd passede de to unge op for at få fat i den 19-åriges hue og siden slog ham ihjel med et knivstik i brystet. Og optagelserne overbeviser politiet om, at den anholdte har deltaget i drabet.
    – Vi har stadig to gerningsmænd på fri fod, men optagelserne giver os et godt billede af, hvad der er sket, siger Mogens Knudsen.
    Den 20-årige vil blive fremstillet i grundlovsforhør i løbet af eftermidagen.
    Har man oplysninger om de to øvrige gerningsmænd, bør man kontakte Københavns Politi på 33 14 14 48.”

  39. Udlænding dræber huebærende dansker skriver:

    Ekstra Bladet – 11:17 – 05. jan. 2008:

    “Politiet efterlyser to vidner i drabssag

    To unge mænd, der stod og talte med den formodede gerningsmand i drabssag, da han blev anholdt, efterlyses af Københavns Politi

    Ritzau /112

    For at komme videre i opklaringen af et knivdrab lørdag morgen på en 19-årig mand ved Kongens Nytorv i København efterlyser politiet nu to unge mænd, der var sammen med den 20-årige, som er anholdt i sagen.
    Knivdrabet skete kort før kl. 06 ved Strøgets udmunding i Kgs. Nytorv, da tre unge med udenlandsk baggrund kom i skænderi med to danskere, fordi de angiveligt ville have fat i den enes hue. Skænderiet udartede sig og kostede den 19-årige livet.
    Den ene af de tre blev efterfølgende anholdt i Heibergsgade bag Det Kongelige Teater. Han var sammen med to danskere, som politiet talte med, men ikke fik navn og adresse på, fordi den anholdte blev urolig.
    – Dem vil vi meget gerne i kontakt med, siger politiets centrale efterforskningsleder, Steen Jensen.
    Politiet vil også gerne høre fra andre vidner til knivdrabet. Københavns Politi kan kontaktes på 33 14 14 48.”

  40. Pinpoint skriver:

    Cecilia

    Du är en av åtskilliga blåögda svenskar som har förts bakom ljuset av denna barbarab! Tragiskt!
    Hur många svenskar vet att Guillou var personlig vän med historiens värsta bödel Saddam på 70-t?!
    Har du läst hans hyllning till diktatorn: “Irak Det nya arabien”, som han skrev mot en okänd stor belöning av sin vän?!
    I den boken hävdade han bl a att förhållandena i det ökända Abu Gurayb-fängelset var bättre än i de svenska fängelserna, att återfall bland kriminella i Irak var lägst i världen (bara 1%) och att kurdiska flyktingar som kom till Sverige ljög om situationen i Irak!!
    Guillou har ännu inte tagit avstånd från de flagranta lögner som boken innehåller och han har alltid varit/ är fortfarande en fanatisk beundrare och försvarare av Saddam!

  41. Udenlandsk drabsmand kendt af politiet skriver:

    Politiken.dk:

    “Anholdt i knivdrab er kendt af politiet

    En 20-årig mand, som er anholdt for at stikke en tilfældig ihjel, fordi han ville have hans hue, er tavs om drabet. Politiet har de mistænkte på overvågningsbånd.

    Af Gitte Svanholm

    Københavns Politi efterlyser to vidner i opklaringen af det knivdrab, der fandt sted tidligt lørdag morgen på Strøget i København.

    Politiet har anholdt en 20-årig mand for knivdrabet.

    Den formodede gerningsmand og to andre unge mænd, som han var sammen med, ville have en hue, som en tilfældig forbipasserende ung dansk mand havde på.

    Den tumult, der opstod efterfølgende, kom til at koste den 19-årige ejer af huen livet. Han døde af knivstikkene, som han fik blandt andet i brystet.

    Han er tavs
    Den anholdte bliver fremstillet i dommervagten lørdag eftermiddag.

    »Han er i forvejen kendt af politiet«, oplyser Steen Jensen, den centrale efterforskningsleder fra Københavns Politi til politiken.dk.

    Ind til videre har den anholdte ikke været særlig meddelsom overfor politiet. Han har for eksempel ikke ønsket at oplyse, hvem han var sammen med, da drabte skete.

    De blev overvåget
    Det drejer sig om to unge mænd af anden etnisk herkomst end dansk.

    Ifølge TV2-news har politiet fået båndene fra et overvågningskamera på Strøget, der viser de unge mænd.

    Politiet efterlyser også to danske unge mænd, som den formodede gerningsmand formentlig har passet op i minuttet op til, han bliver anholdt i Heibergsgade lige bag Det Kongelige Teater.

    »Vi regner med, de tilfældigt kom forbi den nu anholdte. Vi vil meget gerne i kontakt med dem, for de kan have set noget, som vi kan bruge i efterforskningen«, siger Steen Jensen.

    Han var påvirket
    Politiet fik kun talt med de to mænd og ikke skrevet deres navne ned, fordi den anholdte blev gjorde modstand, da han blev lagt i håndjern.

    »Betjenene fortæller, at han blev meget urolig. Og at den anholdte virkede påvirket. De ikke kunne vurdere, om det var af stoffer eller spiritus. Men vi har taget en blodprøve på ham, som er sendt til undersøgelse«, siger Steen Jensen.”

  42. Andengenerationsindvandrere knivdræber huebærende dansker skriver:

    Politiken.dk:

    “19-årig blev stukket ihjel for en hue

    En mand er blevet anholdt efter dødeligt knivstikkeri på Strøget i København. Yderligere to personer er efterlyst.

    Af Gitte Svanholm

    Et slagsmål om en hue har kostet en ung mand livet.

    Der opstod tumult på Strøget i København tidligt i morges, da to unge mænd tilfældigt mødte tre andre mænd. De ville have den ene mands hue, da manden ikke ville af med den, forsøgte de at stjæle den.

    Tyveriet startede et skænderi, der endte med, at manden med huen blev overfaldet med en kniv.

    Den 19-årige mand blev dræbt af knivstikkene.

    Politiet søger vidner
    Det oplyser den centrale efterforskningsleder Steen Jensen fra Københavns Politi.

    Politiet har her til morgen anholdt en i sagen.

    Men politiet vil gerne i kontakt med flere vidner til den tragiske episode, der fandt sted for enden af Strøget i enden mod Kongens Nytorv kort før klokken seks i morges. To af de tre gerningsmænd er andengenerationsindvandrere og den sidste er en dansk udseende mand.”

  43. Cecilia skriver:

    Pinpoint – klart jag kan ha “fel”. Men då bara “fel” idag, och kanske inte “igår” :-).

    Står han fast vid forna synder, ja då var han bra “då”. Men är rätt dum nu, åtminstone i den frågan som diskuteras här – OK? :-D?

    Gäller att hålla isär saker… hmm… nu eller nån annan gång. Guillou eller nå’t annat… t ex Mesopotamien för några tusen år sedan. Lite roligare än G. Åtminstone i ett internationellt perspektiv.
    Svenskt rättsväsende – ja, då var G. roligare. M. hade inte så mycket att säga där…

    Nä, usch vad du jag skriver dumt. Att saker och ting har olika perspektiv…
    I vilket fall som helst, så tycker jag Jan G. är passé… :-).

    Blåögd – jovisst.
    Enögd – nä…

  44. Cecilia skriver:

    Siad – sen får man väl bärga sig litta ibland -även om man ser allt svart.

    Svensk pappa sköt tonåring i Blekinge härförliden… shit happens, oavsett ursprung.

  45. Pinpoint skriver:

    Cecilia

    Viktigt att påminna om Guillou´s ekonomiska sponsring av terrororganisationer!
    Ett känt fall är hans stöd till “AL-Barakat-banken”, som blev terrorstämplad efter de makabra 11 sep-dåden!
    Han stödjer även öppet det han kallar “Motståndsrörelsen i Irak” dvs terroristerna som plågar det irakiska folket och försöker sätta käppar i den demokratiska uppbyggnaden av landet!
    Vad Guillou i övrigt gör i det fördolda med sina enorma mängder av perngar kan man bara spekulera om!

    Har du köpt hans böcker eller gått på hans biofilmer så har du bidragit med ekonomiskt stöd till den globala muhammedanistiska terrorismen!

  46. Biografien om Guds Profet skriver:

    På nedenstående hjemmeside kan du se digtet Muhammeds pølsemad og Muhammed udført som street art i Köbenhavn

    http://snaphanen.dk/

  47. Christer Eriksson skriver:

    Torssander frågar: “Vem avgör när statsmakten i ett visst land har övergått till diktatur och det därmed “aldrig (är) fel att störta”? ”

    Svar: Inte vem, utan vad avgör när ett land har övergått till diktatur, nämligen obestridliga fakta såsom, i Saddam’s fall, förekomst av folkmord, uteblivande av fria val och mord på oppositionella!

    “Har folket i landet rätt att motsätta sig utomståendes, till exempel det så kallade världssamfundets beslut att byta ut en diktatur mot en annan även i fall detta skulle krävas genom att försvara sig med väpnad kamp.
    Eller har folkrättens regler upphävts?”
    I så fall av vem?

    Svar: Nej, folkrättens regler har inte upphävts av någon, utan återinförts av USA, då man ersätter diktatur med demokrati

    Om Torssander känner sig osäker på något mer så är han välkommen att ställa fler frågor till panelen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.