Del 411: Norska hästar, Egypten, Kanada och Turkiet

Låt mig börja med att hälsa Jonas Otterbeck välkommen. Ni kan läsa hans välskrivna inlägg under del 407. Han avslutar med den lilla ironiska touchen: ” Så nu är jag med i Vilks konstverk jag också men det är ju hela världen eller hur?”

Riktigt. Det kan förefalla som om konstverkets utbredning inte är något annat än tom inflation. Men så enkelt är det inte. Verket kommer i praktiken att bli starkt begränsat. Det handlar om hur de mångskiftande bidragen skall komponeras vidare, återanvändas och visas. Det är alltså inte så att allt bara skall ske och bli liggande som utnämnt till konst. Den sociala plastiken skall ges nya former.

Dialog har jag under det senaste haft per telefon med några egyptier. Korthuggen och entydig: ”Motherfucker”, ”Go fuck your mother”. Vi måste börja någonstans. Och all vår dialogiska början bliver svår.

Andra uttryckssätt finns också. Idag meddelade Computer Sweden att 1600 svenska sajter raderats:

”Angreppen har spårats till ip-adresser i Kanada och Turkiet, men visar i övrigt inga likheter med vågen av angrepp mot svenska webbplatser med kopplingar till kontroversen kring Lars Vilks rondellhund.”

Jag misstänker starkt att det trots allt rör sig om rondellhunden som igen är ute och rör på sig. I Kanada har det publicerats 67 artiklar, många av dem helt nyligen. I Turkiet rör det sig om 151 och därtill kommer att turkisk teve gjorde ett reportage med mig den 28 september. Dessutom tillkom idag en intressant utveckling av projektet: Norska hästar.

Norska travsällskapets hemsida blev hackad av turkiska inbrytare. På hemsidan placerades följande bild:

satan.jpg
Satan själv

Och med följande text:
SHAMEFUL and DOG FELLOW(Lars Vilks)
AND
SHAMEFUL THE NEWSPAPER
(The Partizan of Nerikes Allehanda Sweden Of The Newspaper)
ISLAMA YAPILAN IGRENC SALDIRI
??te al?n size her konuda örnek olmak istedi?iniz Avrupa ve medeniyet ölçüleri.
Hiç bir Müslümandan Hz.Musa yada Hz.?sa hakk?nda hakaret duydunuzmu bizim kitab?m?zda onlar?nda ALLAH (cc) elçileri olduklar? yaz?yor ve sayg? gerektiriyor ama onlar?n de?i?tirilmi? kitaplar?nda papazlar böyle bir?ey yazmay? dü?ünmemi?ler.

Varför valde man Norska travsällskapet? Mera sofistikerat hade varit Kennelklubben. Men det ligger nog både begränsade geografikunskaper bakom valet och att man fann en sida med relativt svag säkerhet.

Så har jag ett brev från läsekretsen, ”Muhammed” skriver:

”Kränk inte oss
Vi kom till Sverige för att vi var kränkande och förtrycka. Vi kom till Sverige för att vi visste att svenskarna har respekt för alla människor. Vi undrar vad profeten Muhammed har görat till Lars Vilks. Att rita nånting det är lätt men bör visa hänsyn och respekt till andra människor. Om vi förlorar respekten och moralen så blir livet som helvete. Vi tror att vi blev kränkande av Lars Vilks. Alla svenska muslimer och de andra tror så. Därför ber vi er att beskydda våra känslor och vår heliga profet. Vi vet att det finns dåliga och elaka muslimer men också det finns bra och snälla muslimer. Det är samma i alla religioner. Det finns elaka kristen och det finns också snälla kristna. Vi behöver leva i lugn och ro. Vi behöver leva i respekt och moralsamhälle.”

Tack Muhammed. Jag menar att bara det att du skriver gör sakerna bättre. Fastän profeten behandlats en smula respektlöst har just det varit förutsättningen för att vi skall kunna diskutera sakernas tillstånd. Jag är övertygad om att ni kommer att vinna mer respekt ju mer ni gör er synliga med era åsikter.

Som jag utlovade igår, en kort rapport från arbetet med musikalen: Den första versionen blir engelskspråkig. Den inledande delen, Muhammad Prophet Superstar kommer att spegla hans liv. Eftersom det måste finnas en kärlekshistoria i varje musikal har jag valt att låta den omdiskuterade Aisha bli ett, visserligen anakronistiskt, men här passionerat inslag i profetens liv. Däremot skall det inte handla om pedofili vilket islamofober ofta kastar fram som anklagelse mot profeten. Det var säkert inte fråga om det. I musikalen kommer hon att få rollen av en ung kvinna för att kunna motsvara händelseförloppet i Jesus Christ Superstar.

perfectlit.JPG
Betraktaren skapar verket. Och ännu bättre kan det bli om upphovsmannen är observant. Det här tillskottet kom oväntat av okända medarbetare den 24 augusti.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Muhammedsaken. Bokmärk permalänken.

34 svar på Del 411: Norska hästar, Egypten, Kanada och Turkiet

  1. Muhammed pilakuvakilpailu on alkanut Suomessa

    Miksi tämä on sensuroitu hakusanana:

    Katso googlen kautta: ”muhammed caricatures in finland”

    http://muhammed-caricatures.blogspot.com/

    Seppo Lehto suojeluskuntalainen ja kansakunnnallinen pilakuvataiteilija

  2. Lars skriver:

    Jag fick just översättningen från turkiska. En högst anständig text:

    ”The disgusting attack against Islam”
    Here are the measures of values of civilization of Europe that you want to accept as example on every subject!
    Have you ever heard from any Muslim any bad words or insult against prophet Jesus or Moses? It’s written in our book that they’re the messengers of God
    (Allah) and it is asked respect for them.
    But on their book which has been changed, the clergyman didn’t think to write such a thing.”

  3. Cecilia skriver:

    Jag har haft skrivklåda ikväll… 🙂
    Och flyttar fram kvällens av mina alster från Del 410.

    PS. Citat från mig själv :-):
    Man har ju ett eget litet liv med. Som handlar om allt från liten vardaglig glädje till socialt ansvar.

    Fråga:
    Att vara beredd att dö för det man tycker är rätt – skjuten som en bland många i en folkhop.
    Viker du dig… och tycker att det kan andra göra?

    De som har “oturen” av att bo någon annanstans. För de ingår inte i det samhället/kulturen jag bor i. Här är varje liv viktigt – samhället i överenskommelse kan lägga miljoner på att rädda mitt liv.
    Trist för de som bor någon annanstans, eller hur? Hoppas att de snart får det bra, de med.

    Å andra sidan… döden är alltid nära och möjlig.
    En kvinna i Lund i Sverige, gick från sitt jobb en vardagskväll – snubblade på trottaren och slog i huvudet, dog nästan bums. Andra har blivit skjutna i huvudet och överlevt.

    Livet är farligt. Överallt.

  4. Islamofob skriver:

    På vägen till berget passerade det 51-åriga gubbskrället Muhammed ett gäng småungar som lekte tillsammans med hans 6-åriga fru Aisha (favoriten bland de 40 fruarna)! Han stannade upp och lattjade med dem en stund och så uppmanade han dem att vara snälla och ta väl hand om hans älskade; innan han knallade vidare för att möta Allah!
    Så står det i Hadithen, islams andra, jämte Koranen, heliga kanon!

    Lars Vilks påstår att Muhammeds sexrelation med Aisha “inte handlade om pedofili, vilket islamofober (dvs JAG) ofta kastar fram som anklagelse mot profeten (dvs pedofeten)!
    “Det var säkert inte fråga om det”; hävdar han bestämt!

    Va?!
    Nu börjar jag allt undra……!!!

  5. Cecilia skriver:

    Ja jisses så jag skriver – inte bryr jag mig om felstavning och sånt krafs, men obegripligheter är förstås irriterande.
    Ett av kvällens alster, menade jag förstås. För att tala om att det finns fler begåvade sådana – klart jag är lika fåfäng som alla andra .. tja, …OK…många då…:-D.

  6. Lars Vilks skrev:
    ”Eftersom det måste finnas en kärlekshistoria i varje musikal har jag valt att låta den omdiskuterade Aisha bli ett, visserligen anakronistiskt, men här passionerat inslag i profetens liv. Däremot skall det inte handla om pedofili vilket islamofober ofta kastar fram som anklagelse mot profeten. Det var säkert inte fråga om det. I musikalen kommer hon att få rollen av en ung kvinna för att kunna motsvara händelseförloppet i Jesus Christ Superstar.”

    Jättebra drag det där med Aisha i musikalen, Lars. Jag tycker definitivt att vi måste stå emot trycket från alla islamofober. Redan på 700-800-talet i Arabien skrev en massa islamofober ihop Hadiths, och där kastas anklagelsen mot profeten om pedofili fram gång på gång. T ex här Sahih Bukhari Volume 7, Book 62, Number 64:
    http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/062.sbt.html#007.062.064
    ”Narrated ’Aisha:
    that the Prophet married her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old, and then she remained with him for nine years (i.e., till his death).”

    Men dessa islamofober har haft fingrarna nere i syltburken i princip överallt i islams heliga texter och framför dessa anklagelser mot profeten om pedofili. Man kan med rätta säga att religionen islam var hijckad av islamofober redan från 700-talet, när de skrev ner dessa levnadsbeskrivingar av den fina herremannen Muhammed. Dock måste jag erkänna att jag tycker formuleringen är mycket tjusig, om hur äktenskapet ”konsumerades” när Aisha var nio år.

    9 ställen till i hadiths som svartmålar Muhammad som en pedofil:

    Sahih Bukhari:
    http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/058.sbt.html#005.058.234
    http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/058.sbt.html#005.058.236
    http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/062.sbt.html#007.062.065
    http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/062.sbt.html#007.062.088

    Sahih Muslim:
    http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/muslim/008.smt.html#008.3309
    http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/muslim/008.smt.html#008.3310
    http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/muslim/008.smt.html#008.3311

    Sunnan Abu Dawud:
    http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/abudawud/041.sat.html#041.4915
    http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/abudawud/041.sat.html#041.4917

    Ayatollah Khomeini är ju en annan notorisk islamfob som med stöd i dessa texter (som tillsammans med Koranen ligger till grund för sharia-lagen) införde pedofili-äktenskap i Iran. Och pedofili-äktenskap är fortfarande gällande lag i Iran.

    Homa Darabi citerar Khomeinis lagdekret kring detta:
    http://www.homa.org/Details.asp?ContentID=2137352748&TOCID=2083225413

    ”A man can marry a girl younger than nine years of age, even if the girl is still a baby being breastfed. A man, however is prohibited from having intercourse with a girl younger than nine, other sexual act such as forplay, rubbing, kissing and sodomy is allowed. A man having intercourse with a girl younger than nine years of age has not comitted a crime, but only an infraction, if the girl is not permanently damaged. If the girl, however, is permanently damaged, the man must provide for her all her life. But this girl will not count as one of the man’s four permanent wives. He also is not permitted to marry the girl’s sister.”

    På dom, Lars! Låt inte dessa islamofober styra agendan med deras anklagelser om pedofili mot profeten. Du har mitt fulla stöd.

  7. Professor Jan Hjärpe; Islamexpert på SVT skriver:

    Testa dina islamkunskaper (Del 2)

    1.Vad betyder islam?
    a. Fred
    b. Kärlek
    c. Underkastelse

    2. Muhammed begav sig till berget för att tala med
    a. Gud
    b. Jahve
    c. Allah

    3. Vad är en muslims allra högsta önskan?
    a. göra en världen runt resa
    b. simma med delfiner
    c. dö martyrdöden genom att spränga sig själv till döds

    4. Vad belönas en JIHADIST, som sprängt sig själv och andra oskyldiga till döds, med efter döden?!
    a. 72 bedagade tanter
    b. 72 stjärtgossar
    c. 72 vackra okyssta flickor

    5. Musik, sång och dans; enligt islam, är
    a. Halal
    b. Haram

    6. Konst, film, teater, skönlitteratur, poesi är, enligt islam,
    a. Halal
    b. Haram

    7. Fellatio och Cunnilingus , enligt islam, är
    a. Halal
    b. Haram

    8. Sex utanför äktenskapet bestraffas med
    a. Stening till döds
    b. Livstids fängelse

    9. Homosexualitet renderar, enligt Sharia,
    a. 10 piskrapp
    b. 100 piskrapp
    c. 7000 piskrapp

    10. Kvinnans vittnesmål bedöms, enligt islamisk rättstillämpning, som ett halvt vittnesmål, jämfört med mannens, därför att kvinnor anses
    a. besitta sämre perception
    b. ha hönsminne
    c. vara defekta

    11. Varför känner sig muslimer KRÄNKTA av Vilks rondellhund?!
    a. ?!
    B. Btkdqzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

    – ”Kuggfrågan” till sist:
    Muhammed gifte sig med 40 kvinnor, en från varje stam, för att
    a. Vinna alla arabiska stammar på sin sida; påstod han!
    b. Han var en riktigt viril vällusting; påstår du!

    Vinnaren får ett BOMBBÄLTE signerat av Bin Laden!

    Facit: 1.c, 2.c, 3.c, 4.c, 5.b, 6.b, 7.b, 8.a, 9.c, 10.c, 11.a

  8. Fröken Sverige skriver:

    SVT DOKUMENT
    Muhammedteckningarna (Bloody cartoons)
    Karsten Kjaer: Danmark 2007

    Preliminär sändningstid:
    SVT2 torsdag 11 oktober kl 20.00

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=74211&a=907929

    Klipp från filmen: http://www.whydemocracy.net/film/11

    Conservative Swede: 😉 Bra skrivit!

    /FS

  9. essbeck skriver:

    Jag tycker det är lite udda att de förolämpar dig på ett språk du inte behärskar. Vad är det för mening med det ?

  10. Göran E skriver:

    RONDELLHUNDSMORDEN – DEN URSPRUNGLIGA BERÄTTELSEN

    MISSFÖRSTÅDDE MEDELMÅTTAN MELLIS TROR SIG HA FUNNIT SIN FADERS HUS, MEN KÄNNER SIG ÄNDÅ OBEKVÄM MED HUSETS ARKITEKTUR.

    Den känslige violinisten Rasmus West hade nu somnat på planet och drömde om den lille gossen. Den lille gossen kom till världen en dag då mjölken surnade och kronofogden knackade på dörren. Önskad av ingen, blev han dock efter omständigheterna väl omhändertagen av sin ensamstående mor som visade barmhärtighet, och såg honom mer som en fromhetsprövning än som ett straff. Den lille blev snabbt omtalad i grannskapet, inte så mycket på grund av sin oäkthet – något som var ovanligt på den tiden – som på sina vid födseln redan väl utvecklade tänder.

    Gossen visade trots den relativa missären upp goda anlag för överlevnad, och hjälpte sin mor att på alla sätt slippa tvingas klara upp vardagen genom mindre ärevördiga aktiviteter. Han kunde hjälpa bonden i ladugården, handlaren att dela ut matvaror, eller i nödfall stjäla från grannen. Gossen var till hälften respekterad och till hälften fruktad. Man noterade att han gjorde vad han var tvungen till, men hade svårt att fördra hans smutsighet och mördande andedräkt. Gossen uppfattade föraktet, och som den räv gatan hade gjort honom till anade han alltid dubbla budskap och dolda agendor närhelst han mottog en ny information. Han hade aldrig litat på någon annan människa än sin egen mor.

    Modern hade med åren kommit att älska sin ende son och förklarat för honom att livet inte var rättvist emedan de förtjänade något bättre efter allt slit. ”Vi är inga negrer”, förklarade modern, ”och en dag skall du slippa negergöra. Du skall bli en respekterad man och buga för ingen. Se dig själv i spegeln. Du har något som de andra saknar. Du har anlagen”. Gossen älskade att höra detta. Han var medellång, hade blek hy, klarblå om än något insjunkna ögon och nästan vitt hår. Hakpartiet var välmarkerat, nästan på gränsen till ett underbett. Visserligen var även grannpojkarna ljusa, men ingen var så ljus som gossen.

    Pojken uppvisade ett visst läshuvud, men saknade efter moderns död någon egentlig uppmuntran från omgivningen, och blev efter folkskolan till yrket finmekaniker, diversearbetare och landsstrykare. Hans fritidsintresse bestod främst i tavelmålning, där han – trots att han aldrig sett havet – föredrog att måla solnedgångar mot vattnet, alternativt explicit pornografiska verk, vilka han emellanåt kunde tjäna sig en slant på. Han var också fascinerad av ämnet historia, och de stora krigen i synnerhet. Han älskade att frossa i sig bilder på allehanda germanska krigare, om det så var tyska specialförband eller stolta svenska poliser. Men han blev förkrossad när han tänkte på den moraliska försvagning i form av liberal demokrati som kriget lett fram till. Sir Winston Churchill var en huggorm som hade ödelagt det tusenåriga riket och nästan hela den germanska civilisationen. På kort sikt var det förstås de kristna, nynazisterna och judarna som vunnit på kriget, men på lång sikt skulle vi alla förlora på det. Genom lagstiftningen om hets mot folkgrupp hade makteliten – vilka han visste styrdes av – dessutom säkrat upp sin dekadens och gjort sig immuna mot opposition nu när det vällde omskuret folk in över gränserna. Men detta skulle gossen ändra på. Han hade ju anlagen.

    Rasmus West drömde oroligt vidare när någon knackade honom på axeln.

    -Schh! Väck inte juden! Rasmus försökte se vem det var som gömde sig i mörkret bakom stolsryggen. Till att börja med såg han enbart två ögon gnistra till men sedan började huvudformen framträda, och han fumlade nervöst efter lampknappen ovan innan alla tvivel var undanröjda.

    Det var Mellis som flinade mot honom.

    -Öhhwgr, he, hej, vad gör du här, stammade Rasmus West, knappt hörbart.

    -Vad gör du själv här, din lilla klena fiolspelare, svarade Mellis och fick kväva ett flabb för att inte väcka Imam Karlzon.

    -Jag har ett uppdr-jag är här på tjänsteresa, replikerade violinisten.

    – Hö, hö, sen när började negrerna lyssna på symfoniorkester, eller ska du dra en negervals? Nu skrattade Mellis så högt att Imam Karlzon nästan vaknade.

    -K-k-kan du sluta med det där, jag tror faktiskt inte att det är så uppskattat, vädjade RasmusWest.

    – Sluta själv, orkar inte höra ditt gnissel, är du mot yttrandefriheten eller, FÅR MAN INTE SNACKA LÄNGRE? Jag är väl för fan på internationell lufttrumma eller vad det heter, och som jag har räknat ut det befinner vi väl oss just nu över EUROPA – FATTAR DU – EUROPA – DÄR FOLK ÄR VITA OCH INTE KLÄTTRAR I TRÄD?

    Imam Karlzon fortsatte snarka, men nu började andra medpassagerare vrida på sig och vakna till. Dessbättre verkade ingen förstå det svenska språket, eller så var de som förstod det svenskar och låtsades således inte höra.

    -Visst, visst, du får säga vad du vill, men snälla, kan du inte tala lite tystare? Rasmus West som vanligtvis varken lät stort eller smått passera var desperat. Resan som börjat så bra med intressanta och politiskt korrekta samtal med Imam Karlzon hade urartat till en mardröm.

    -JAG ÄR TYST, skrek Mellis och garvade.

    Violinisten förstod att stycket måste spelas ända till Fine. Denna tandvärk skulle inte försvinna av sig själv.

    -Kära, älskade Mellis, det är kul att se dig, men vad ska du göra i allra västraste Afrika?

    -Jag ska inte till Afrika. Mellis log åter och exponerade allt sitt kvicksilver i underkäken.

    -S-sluta skämta med mig Mellis, vad är det du vill?

    -Jag ska till Valhall.

  11. Christer Eriksson skriver:

    Det blir helt galet att bedöma en hund utifrån en Islamsk kontekst då den publiceras i ett västligt land.
    Hos oss är en hund ”människans bästa vän” och därför bör vi allvarligt diskutera om den faktiskt bör bli en del av våran svenska flagga!

  12. xiando skriver:

    ”The truth is, there is no Islamic army or terrorist group called Al Qaida. And any informed intelligence officer knows this. But there is a propaganda campaign to make the public believe in the presence of an identified entity representing the ’devil’ only in order to drive the ’TV watcher’ to accept a unified international leadership for a war against terrorism.”

  13. js skriver:

    Stefan peterson använde tidigare (del 410) begreppet anpassad yttrandefrihet.
    Jag skulle vilja sammanfatta hans inlägg med delar av hans egna ord:

    Anpassad Yttrandefrihet = Du får yttra dig om vad du vill, bara du inte “kränker” mig eller min religion.

    Jag tycker att denna mening säger det mesta om denna debatt.
    Detta begrepp kan givetvis utvidgas. Efterhand som det utvidgas minskar yttrandefriheten.

    Exempel:
    Anpassad Yttrandefrihet = Du får yttra dig om vad du vill, bara du inte “kränker” mig eller min religion eller min sexuella läggning eller mina åsikter eller…………

    Frågan är vad är en religion? Vad är kriterierna för att någon företeelse kan kalla sig religion?

  14. mellis skriver:

    Göran E,
    Tack för hedersbevisningen. Även medelmåttor kan dock ha särbegåvningar. Min är att känna igen genier. Förutom Lars finns det minst en till här.

    Den svenska kultur som är värd att försvara definieras genom geniernas samlade verk. Tidens brus i tidningar, tv, radio och internet har föga med kultur att göra,

    Min umgängeskrets utgörs nästan enbart av personer med närmast genialisk begåvning. I det sällskapet sätter jag mig förstås närmast den dragiga dörren och lyssnar. Hade de känt till hur jag uttrycker mina politiska sympatier här hade jag kanske enbart fått vara dörrvakt. ”Speak softly and carry a big stick”. I am the stick.

  15. Håkan W skriver:

    JS! En religion kan vara vad som helst, tex att ha ett flygande spaggettimonster som gudom. Se nedanstående klipp från Wikipedia!
    Hälsningar från Håkan W

    Det flygande spaghettimonstret (engelska Flying Spaghetti Monster, FSM) är gudomen i en satirisk religion. Denna skapades av Bobby Henderson år 2005 i protest mot utbildningsstyrelsen i Kansas och dess beslut att intelligent design skall läras ut som ett vetenskapligt alternativ till evolution i delstatens skolor (ett beslut som nu upphävts). Det flygande spaghettimonstret har sedan blivit ett internetfenomen.
    Religionens anhängare kallar sig skämtsamt för pastafarier, en ordlek på rastafarier och deras tro rastafarianism. Vissa klär även ut sig till pirater, eftersom dessa enligt FSM är heliga och de ursprungliga pastafarierna.
    I juni 2005 skickade Henderson ett öppet brev till utbildningsstyrelsen i Kansas. Han presenterade där en alternativ teori för Intelligent design, nämligen att universum och allt levande skapades av ett flygande spaghettimonster. Han begärde formellt att FSM ska undervisas i skolan tillsammans med både intelligent design och ”logiska slutsatser baserade på överväldigande observerbara bevis” (det vill säga evolution). Han hävdade vidare att om detta inte respekterades, skulle han vara tvungen att vidta rättsliga åtgärder.
    Enligt FSM beror global uppvärmning, jordskalv och orkaner på minskningen av antalet pirater i världen. Bobby Henderson stöder detta med ett diagram som visar sambandet mellan jordens temperatur och antalet pirater. Detta har som avsikt att visa det logiska felslutet att samvariation innebär orsakssamband – ett fel som ofta begås av kreationister och förespråkare av pseudovetenskap.
    Det har uppkommit tröjor, dekaler och annat material som går att köpa på postorder. Henderson har vidare författat Evangelium enligt det flygande spaghettimonstret, som finns till försäljning. Enligt en källa på den officiella webbplatsen ([1]) har Henderson denna verksamhet som inkomstkälla.

  16. jazz skriver:

    Kort repetition av några begrepp

    RELIGION: kan definieras som ett tankesystem som försöker ge kunskap om det vi inte kan uppleva med våra sinnen och vårt rationella tänkande.

    TEISM: filosofisk eller religiös rikting som menar att det finns en transcendent (= översinnlig, ej möjlig att uppfatta eller förstå) och personlig (ett väsen eller en kraft i sig själv varande, dvs. inte något ”utspritt”) Gud som dels är upphovet till universum och som dessutom ingriper i mänsklighetens historia genom att framför allt ge människorna en tro.

    DEISM: en gudsuppfattning som går ut på att det finns en transcendent och personlig Gud, som skapat världen, men inte längre ingriper i världens gång

    ATEISM: är en ståndpunkt som innebär att sakna tro att gudar existerar.

    AGNOSTICISM: beteckning för uppfattningen att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om densamma.

  17. Rasmus West skriver:

    Lyfter på hatten för Göran E’s nya bidrag. Ska snart återkomma med fortsättningen i den spännande berättelsen! Blir det en Cussler? Eller en Hesse? Den som lever får se!

  18. js skriver:

    Tack Håkan W.
    ”ett flygande spaggettimonster som gudom”
    Verkligen roligt!!!! Lite Monty Pyton över det hela.

    Tack Jazz. Lite allvarligare men upplysande.

    Ha en trevlig helg allihopa!

  19. Mushrik skriver:

    jazz: en liten korrigering.

    TEISM är en hel kategori föreställningar som har det gemensamt att de hävdar att finns en eller flera gudar som verkar i världen. MONOTEISM kallas det när teismen begränsas till endast en gud. Och ATEISM är föreställningen att antalet gudar är noll.

    KUNSKAP definierades av Platon som sann rättfärdigad tro. Religiös tro har därmed ingenting med kunskap att göra, utan är mer besläktad med vidskeplig tro. Både religiös tro, vidskeplig tro, och sann rättfärdigad tro har användbara funktioner, men som underlag för beslutsfattande bör de värderas olika.

  20. Lattjo Rimsmed skriver:

    MEHMET KAPLAN gjorde en kometkarriär inom Miljöpartiet! Han hade bara varit medlem i partiet i tre månader när han blev partiets andra namn på Rilksdagslistan, efter Peter Eriksson, i senaste valet!
    På valsedeln stod det:
    2. Mehmet Kaplan, 35 år, Verksamhetschef!
    Vilken VERKSAMHET han “chefade” för framgick dock inte!

    Inspirerad av Mehmets driftighet och Miljöpartiets insatser för att påskynda islamiseringen av Sverige knåpade Lattjo Rimsmed ihop följande vers:

    Och med en enkel TURIBAN
    Rösta på MEHMET KAPLAN
    Han är bra för MILJÖN
    Han är vår blivande SULTAN!
    ……….
    Tvi Vale och FY FAN!

  21. Fröken Sverige skriver:

    Från Ex-muslimernas och Humanisternas seminarium:

    ”På tal om konferensen så har exmuslimerna äntligen lagt upp filmer från den kvällen på sin sajt: Här är en höjdpunkt. (De som kan arabiska får gärna ge en korrekt översättning av det han säger. Det skulle vara intressant att se om hans kommentar kan klassas som hot eller inte.)”

    Filmerna finns här: http://nordicdervish.wordpress.com/2007/10/04/sjalvmord-berom-och-hot/

    SE OCH LYSSNA!

    Lars, du har en oslagbar humor! 🙂 Underbart!!!

    /FS

  22. mellis skriver:

    Rasmus,
    Göran E är nog snarare en ny Kurt Vonnegut än en Hermann Hesse. Kanske kommer han att skriva vår tids ”Slakthus 5”?

    Vi får väl liksom Märta Tikkanens (”Århundradets kärlekssaga”) make Henrik uttrycka vår tacksamhet över att ha kunnat inspirera till ett mästerverk.

  23. Tøger Seidenfadens tale skriver:

    Politikens chefredaktør Tøger Seidenfadens tale ved Trykkefrihedsselskabets solidaritetsmøde med Lars Vilks:

    »Vi er samlet i dag for at markere vores tilslutning til en helt elementær norm. Normen siger, at den part, der i en diskussion griber til vold og trusler om vold, har tabt diskussionen og afsløret sin intellektuelle og menneskelige afmagt. Uanset hvor meget magt den pågældende råder over, er der tale om en moralsk taber. En person eller organisation, der truer med vold i anledning af andre menneskers fredelige adfærd eller udtalelser har sat sig uden for samfundets fællesskab. I et land som vores er det en sag for politiet. Det samme gælder udefrakommende trusler, og her kan vi heldigvis regne med støtte fra verdens mægtigste lande og demokratiske alliancer.
    I den svenske hundetegningssag er det som bekendt terrornetværket Al Qaida og andre fanatikere, det drejer sig om. Fordi normen er så elementær, er der ikke så meget andet at sige om den. Beskyttelsen af Lars Vilks er en sag for politiet, for det svenske politi, og jeg har ikke hørt en eneste stemme i den svenske eller danske debat, som ikke støtter politiet, ja tager dets indsats for givet i den forbindelse.
    Når jeg er mødt op her i dag, er det derfor ikke kun for at markere min støtte til denne elementære norm. Den er som sagt så selvfølgelig, at den knap nok er et møde i Dansk Forfatterforenings lokaler værd. Det er lige så meget for at sige lidt om de mennesker, der bruger og misbruger den selvfølgelige støtte til denne norm til at lufte deres dybt problematiske, ja i nogle tilfælde direkte afskyelige synspunkter på muslimer og islam. Mennesker, der skamrider den aktuelle sag til at lufte deres paranoia, deres hadefulde og rabiate verdensanskuelse, deres intolerante, indeklemte og smålige syn på millioner af medmennesker.
    Voltaire er mange gange blevet citeret for bemærkningen om, at Deres synspunkt er afskyeligt, min herre, men jeg vil dø for Deres ret til at indtage det. Også jeg vil gøre, hvad jeg kan for at beskytte et menneske, der er i livsfare på grund af sine synspunkter. Men da den beskyttelse som sagt er en selvfølge både i Sverige og Danmark, vil jeg i stedet dvæle lidt ved afskyeligheden i de synspunkter, der optræder i denne debat.
    Det er ikke Lars Vilks, jeg tænker på. Mit indtryk er, at han ønskede at provokere i forhold til den svenske kunstinstitution, og selv om det at gøre Muhammed til en hund, svarende til at gøre Jesus til et svin eller i et moderne samfund til pædofil eller lignede, utvivlsomt virker afskyeligt på de fleste muslimer, er det ikke noget, der kan vække nogen stærk følelse af afskyelighed i mig. Nej, med afskyelighed tænker jeg på nogle af de mennesker og i særdeleshed på den forening, der står bag arangementet i aften, en forening der her i aften promoverer sig selv og snylter og nasser på vores allesammens selvfølgelige solidaritet. Jeg tænker på Lars Hedegaard, der vistnok er formand for selskabet. Jeg tænker på Helle Merete Brix, der har skrevet mange spaltekilometer paranoid, skinger og hadefuld tekst om muslimer hjemme og ude, og som f.eks. i ramme alvor mener, at de europæiske muslimer får børn eller formerer sig, som de skriver, for med magt at overtage Europa indefra. Og jeg tænker på Kåre Bluitgen, der i en af sine tidligere bøger har opfordret til at væde koranen med menstruationsblod og smide den på bålet sammen med burkaer for at markere sin ekstreme foragt på vores største og mest pressede religiøse mindretal herhjemme.
    Lars Hedegaard kunne for et par år siden ikke blive medlem af PEN, fordi medlemmer af den forening betragtede mange af hans udsagn som hate speech. Og nu står han og hans hyperaggressive Trykkefrihedsselskab, der i realiteten er et sammenrand af intolerante muslimhadere, som arrangør af et fint møde her i Forfatterforeningen. Ak ja, sådan kan skidt komme til ære. Jeg støtter som sagt ubetinget, at ikke bare Lars Vilks, men også Lars Hedegaard, Helle Merete Brix og Kåre Bluitgen beskyttes, når de udsættes for trusler om vold. Men ytringsfriheden eksisterer jo for at blive brugt, og disse trusler må ikke ophøje deres synspunkter til værdifulde, lødige eller bare antagelige synspunkter. I aften har jeg derfor fundet det relevant til at bruge min ytringsfrihed til at markere, hvordan de pågældende nasser på en elementær norm og bruger den til at promovere deres gennemført usympatiske og problematiske dagsorden i den offentlige debat. Jeg har aftalt med arrangørerne, at jeg forlader mødet allerede her efter mit indlæg. Det skyldes ikke kun, at jeg skal noget andet, men det skyldes også, at der er nogle stykker i denne talerække, som kun ydre trusler kan gøre mig solidarisk med. Nogen respekt for deres ærinde i øvrigt har jeg ikke. Undskyld til jer andre, der er kommet her i en god mening og tak for opmærksomheden.«

    Herefter udvandrede Politikens chefredaktør Tøger Seidenfaden fra mødet.

  24. mohsen skriver:

    http://www.youtube.com/watch?v=HhN6CG1zCRc

    hahaha. om islamofobi, oskulder och islam i allmanhet. varning, skarp brittisk satir.

  25. Rasmus West skriver:

    mellis: hehe, vi får se, vi får se.

  26. Håkan W skriver:

    Här är reaktioner på Töger Seidenfadens angrepp på Tryckfrihetssällskapets ordförande och andra deltagare på solidaritetsmötet för Lars Vilks. Seidenfaden lämnade ju mötet efter sitt anförande.
    Håkan W

    »Både censur og selvcensur trives«
    Reaktionerne på Tøger Seidenfadens angreb svinger fra forundring til forargelse.
    Lars Hedegaard, kommentator ved Berlingske Tidende og medlem af Trykkefrihedsselskabets bestyrelse:
    »Talen giver et glimrende índblik i Tøger Seidenfadens synspunkter. Han er tilsyneladende kommet til mødet med henblik netop på at gå, det kan virke lidt dobbeltbundet, men hvilken form, han vælger, er hans egen sag. Trykkefrihedsselskabet handler netop om frihed i tanke og handling inden for gældende lov, mere er der faktisk ikke at sige om det.«

    Morten Hesseldahl, forfatter, medlem af PEN’s bestyrelse og direktør for Information:
    »Talen er en logisk følge af den linje, Politiken fra begyndelsen valgte i sagen om Muhammed-tegningerne. Den var, finder jeg, skæbnesvanger og forkert, og nu står avisen og Tøger Seidenfaden som et dyr, der er fanget i en bils forlygter – de kan ikke løsrive sig fra den oprindelige position. Men sagen er, at ytringsfriheden de facto er truet mange steder fra, og både censur og selvcensur trives, og det er vigtigt uophørligt at pleje den ved at teste dens grænser og ved at gøre opmærksom på den.«

    Kåre Bluitgen, forfatter:
    »Min tale gik jo ud på, at hele sagen ud over ytringsfrihedens selvcensur, drejer sig om humor.
    (?)
    Vi kan kun arbejde politisk på hele tiden at udvide ytringsfriheden. Når man stiller sig op på et offentligt møde og kommer med meget alvorlige personrelaterede beskyldninger, så har man også pligt til at blive og høre dem forsvare sig. Det er jo en intolerance, som jeg ikke har oplevet før i Danmark. Det er trist, at Tøger Seidenfaden stigmatiserer en hel befolkningsgruppe og stempler dem og gør dem foragtelige i stedet for at tage en diskussion.«

    Anders Jerichow, journalist ved Politiken og formand for PEN:
    »Hvad Tøger Seidenfaden og Lars Vilks angår, så tilkommer det ikke PEN hverken at bedømme Vilks kunstneriske udtryk eller at kommentere, hvordan Tøger Seidenfaden, Lars Hedegaard og andre konkret benytter deres ytringsfrihed. Det afgørende er, at de har deres frihed. Det er et mageløst privilegium, som i mine øjne omfatter et moralsk ansvar for ikke at lægge sårbare mindretal for had.

    Tøger Seidenfaden bruger jo første halvdel af sin korte og klare tale til at forsvare Lars Vilks indlysende ret til beskyttelse. Skulle det så være forkert at bruge anden del til at advare mod Hedegaards og Brix’ hadefulde generalisering om muslimer? Tja, man kunne også spørge, om det er klogt af Lars Vilks at lade sig alliere med mennesker – i dette tilfælde Hedegaard og Brix – der ikke vil kende forskel på at kritisere religiøse dogmer og at lægge mennesker for had på grund af deres religion? I mine øjne har både Tøger og Vilks benyttet sig af deres soleklare ytringsfrihed.«

    Helle Merete Brix, forfatter og medlem af Trykkefrihedsselskabets bestyrelse:
    »Jeg var forundret over at høre, hvad han sagde. Jeg synes, det er trist, at han ikke begrunder sine beskyldninger, som der ikke er hold i. Det er besynderligt med hele den holdning, som Tøger Seidenfaden har haft under hele Muhammed-sagen. Han tog sit tøj og gik. Og annoncerede, at selv om han kunne blive, så ville han ikke. Det var ærgerligt, for ellers kunne vi have debatteret dette her på helt fredelig vis.«

    Offentliggjort 05.10.07 kl. 03:00

    http://jp.dk/morgenavisen/kultur/article1116994.ece

  27. Håkan W skriver:

    Här är reaktioner på Töger Seidenfadens angrepp på Tryckfrihetssällskapets ordförande och andra deltagare på solidaritetsmötet för Lars Vilks. Seidenfaden lämnade ju mötet efter sitt anförande.
    Från Jyllandsposten
    Håkan W

    »Både censur og selvcensur trives«
    Reaktionerne på Tøger Seidenfadens angreb svinger fra forundring til forargelse.
    Lars Hedegaard, kommentator ved Berlingske Tidende og medlem af Trykkefrihedsselskabets bestyrelse:
    »Talen giver et glimrende índblik i Tøger Seidenfadens synspunkter. Han er tilsyneladende kommet til mødet med henblik netop på at gå, det kan virke lidt dobbeltbundet, men hvilken form, han vælger, er hans egen sag. Trykkefrihedsselskabet handler netop om frihed i tanke og handling inden for gældende lov, mere er der faktisk ikke at sige om det.«

    Morten Hesseldahl, forfatter, medlem af PEN’s bestyrelse og direktør for Information:
    »Talen er en logisk følge af den linje, Politiken fra begyndelsen valgte i sagen om Muhammed-tegningerne. Den var, finder jeg, skæbnesvanger og forkert, og nu står avisen og Tøger Seidenfaden som et dyr, der er fanget i en bils forlygter – de kan ikke løsrive sig fra den oprindelige position. Men sagen er, at ytringsfriheden de facto er truet mange steder fra, og både censur og selvcensur trives, og det er vigtigt uophørligt at pleje den ved at teste dens grænser og ved at gøre opmærksom på den.«

    Kåre Bluitgen, forfatter:
    »Min tale gik jo ud på, at hele sagen ud over ytringsfrihedens selvcensur, drejer sig om humor.
    (?)
    Vi kan kun arbejde politisk på hele tiden at udvide ytringsfriheden. Når man stiller sig op på et offentligt møde og kommer med meget alvorlige personrelaterede beskyldninger, så har man også pligt til at blive og høre dem forsvare sig. Det er jo en intolerance, som jeg ikke har oplevet før i Danmark. Det er trist, at Tøger Seidenfaden stigmatiserer en hel befolkningsgruppe og stempler dem og gør dem foragtelige i stedet for at tage en diskussion.«

    Anders Jerichow, journalist ved Politiken og formand for PEN:
    »Hvad Tøger Seidenfaden og Lars Vilks angår, så tilkommer det ikke PEN hverken at bedømme Vilks kunstneriske udtryk eller at kommentere, hvordan Tøger Seidenfaden, Lars Hedegaard og andre konkret benytter deres ytringsfrihed. Det afgørende er, at de har deres frihed. Det er et mageløst privilegium, som i mine øjne omfatter et moralsk ansvar for ikke at lægge sårbare mindretal for had.

    Tøger Seidenfaden bruger jo første halvdel af sin korte og klare tale til at forsvare Lars Vilks indlysende ret til beskyttelse. Skulle det så være forkert at bruge anden del til at advare mod Hedegaards og Brix’ hadefulde generalisering om muslimer? Tja, man kunne også spørge, om det er klogt af Lars Vilks at lade sig alliere med mennesker – i dette tilfælde Hedegaard og Brix – der ikke vil kende forskel på at kritisere religiøse dogmer og at lægge mennesker for had på grund af deres religion? I mine øjne har både Tøger og Vilks benyttet sig af deres soleklare ytringsfrihed.«

    Helle Merete Brix, forfatter og medlem af Trykkefrihedsselskabets bestyrelse:
    »Jeg var forundret over at høre, hvad han sagde. Jeg synes, det er trist, at han ikke begrunder sine beskyldninger, som der ikke er hold i. Det er besynderligt med hele den holdning, som Tøger Seidenfaden har haft under hele Muhammed-sagen. Han tog sit tøj og gik. Og annoncerede, at selv om han kunne blive, så ville han ikke. Det var ærgerligt, for ellers kunne vi have debatteret dette her på helt fredelig vis.«

  28. jazz skriver:

    Flera fotografier av konstnären Andres Serrano vandaliserades på fredagseftermiddagen i konsthallen Kulturen i Lund. Polisen fick larmet kl 15.50.

    Vi är bestörta, det var obehagligt. Nu ska vi kontakta konstnären och berätta vad som har hänt men det här tolkar jag som ett direkt påhopp på demokratin och yttrandefriheten, säger Anki Dahlin, museichef till SvD.se

    http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17231772.asp

    Mvh Jazz

  29. Fredrikzon skriver:

    Det finns säkert många av bloggens läsare som förstår danska, men jag tycker ändå att Tøger Seidenfadens inlägg i tisdagens danska debatt i Trykkefrihedsselskabets regi förtjänar att översättas och läses av många i Sverige. Jag har tagit mig den friheten och gjort det efter bästa förmåga. Tøger Seidenfaden är chefredaktör för Politken, en av Danmarks största och mest ansedda dagstidningar. Såhär sa han:

    ”Vi har samlats idag för att markera vår uppslutning kring en helt elementär norm. Normen säger att den part, som i en diskussion tillgriper våld och hot om våld, har förlorat diskussionen och avslöjat sin intellektuella avmakt. Oavsett hur mycket makt vederbörande förfogar över, handlar det om en moralisk förlorare. En person eller organisation som hotar med våld med anledning av andra människors fredliga beteende eller uttalanden har placerat sig utanför samhällets gemenskap. I ett land som vårt är det en sak för polisen. Det samma gäller utifrån kommande hotelser, och här kan vi lyckligtvis räkna med stöd från världens mäktigaste länder och demokratiska allianser.

    I den svenska hundteckningssaken är det som bekant terrornätverket Al Qaida och andra fanatiker det handlar om. Eftersom normen är så elementär, finns det inte så mycket annat att säga om den. Skyddet av Lars Vilks är en sak för polisen, för den svenska polisen, och jag har inte hört en enda röst i den svenska eller danska debatt som inte stödjer polisen, ja tar dens insats för given i det sammanhanget.

    När jag har mött upp här idag är det därför inte enbart för att markera mitt stöd för denna elementära norm. Den är som sagt så självklar att den knappast är värd ett möte i Dansk Forfatterforenings lokaler. Det är lika mycket för att säga lite de om människor som brukar och missbrukar det självklara stöd till denna norm för att vädra deras djupt problematiska, ja vid vissa tillfällen direkt avskyvärda synpunkter på muslimer och islam. Människor som rider på den aktuella saken för att vädra sin paranoia, sin hatiska och rabiata världsåskådning, sin intolerans, förkrympta och småaktiga syn på miljoner medmänniskor. Voltaire har många gånger blivit citerat för kommentaren om att Er synpunkt är avskyvärd, min herre, men jag vill dö för Er rätt till att inta den. Också jag vill göra vad jag kan för att skydda en människa som är i livsfara på grund av sina synpunkter. Men eftersom det skyddet är en självklarhet i både Sverige och Danmark, vill jag istället dröja kvar lite vid det avskyvärda i de synpunkter som uppträder i denna debatt.

    Det är inte Lars Vilks jag tänker på. Mitt intryck är att han önskade provocera i förhållande till den svenska konstinstitutionen, och även om själva det att göra Muhammed till en hund, svarande mot att göra Jesus till ett svin eller i ett modernt samhälle till pedofil eller liknande, otvivelaktigt verkar avskyvärt på de flesta muslimer, är det inte något som kan väcka en stark känsla av avsky i mig. Nej, med avskyvärt tänker jag på några av de människor och i synnerhet på den förening som står bakom kvällens arrangemang, en förening som här ikväll promoverar sig själv och parasiterar och snyltar på allas vår självklara solidaritet. Jag tänker på Lars Hedegaard som visst är ordförande i sällskapet. Jag tänker på Helle Merete Brix som har skrivit många spaltkilometer paranoid, gäll och hatisk text om muslimer hemma och ute och som t.ex på fullaste allvar menar, att de europeiska muslimerna får barn och ynglar av sig för att, som hon säger, med makt ta över Europa inifrån. Och jag tänker på Kåre Bluitgen som i en av sina tidigare böcker har uppmanat till att dränka koranen i menstruationsblod och slänga den på elden tillsammans med burkaer för att markera sin extrema förakt för vår största och mest pressade religiösa minoritet här hemma.

    Lars Hedegaard kunde för ett par år sedan inte bli medlem av PEN-klubben därför att medlemmar i den föreningen betraktade många av hans yttringar som hate speech. Och nu står han och hyperaggressive Trykkefrihedsselskab som i realiteten är ett hopkok av intoleranta muslimhatare som arrangörer av ett fint möte här i Forfatterforeningen. Ack ja, så kan skit komma till heders. Jag stödjer som sagt obetingat att inte bara Lars Vilks utan också Lars Hedegaard, Helle Merete Brix och Kåre Bluitgen skyddas när de utsätts för hotelser om våld. Men yttrandefriheten existerar ju för att användas och dessa hot får inte upphöja deras synpunkter till att bli värdefulla, lödiga eller ens acceptabla synpunkter.

    Ikväll har jag därför funnit det relevant att använda min yttrandefrihet till att markera hur vederbörande parasiterar på en elementär norm och utnyttjar den för att promovera deras genomfört osympatiska och problematiska dagordning i den offentliga debatten. Jag har avtalat med arrangörerna att jag lämnar mötet redan nu efter mitt inlägg. Anledning är inte endast att jag har annat att göra, utan också att det finns några i denna rad av talare som endast yttre hot kan göra mig solidarisk med. Någon respekt för deras ärende i övrigt har jag inte. Jag ber om ursäkt till er andra som har kommit i god mening och tack för uppmärksamheten.”

  30. stefan peterson skriver:

    Göran E

    Kanske kan även dessa platsa i palören ?

    ANPASSAD YTTRANDEFRIHET = Värdelös yttrandefrihet, nästan yttrandefrihet
    eller politiskt korrekt yttrandefihet

    YTTRANDEOFRIHET = Anpassad yttrandefrihet eller ingen yttrandefrihet alls

    trevlig weekend, alla

  31. Gote skriver:

    Jag undrar om Tøger Seidenfaden skulle ha uttryckt sig lika hårt om vi bytt ut islam mot nazism och muslimer mot nazister.

    Islam så som den tillämpas i tex Saudiarabien och Iran, och så som de verkligt trogna anser att den skall tillämpas, är fullt jämförbar med nazismen. Vi har gjort misstaget att klassa islam som en religion och i det också på ett ogenomtänkt sätt gett den legitimitet den inte förtjänar. Islam är inte bara en religion, det är en livsstil och en ideologisk/politisk rörelse med en antidemokratisk agenda.

    Självklart är det problematiskt att bunta ihop den stora grå massa av människor, som befinner sig på en glidande skala från inte alls övertygade till fullständigt övertygade muslimer. Problemet är själva kärnan, ideologin alltså islam. En ”softcore” muslim är en potentiell ”hardcore” muslim, men måste ges respekt, absolut inte för sin tro, den representerar idioti, men för att hon är en människa.

    Någonstans på den glidande skalan mot ”hardcore”, förlorar man dock den självklara rätten till denna respekt! Det är exakt samma logik som råder då det gäller politik – tag en moderat och de flesta säger OK, han är värd människorespekt, Nazist nej här säger många att man gått för långt och det är inte längre självklart att man får vanlig mäniskorespekt fullt ut. Likadant om man går åt vänster, dårarna på yttersta vänsterkanten kan inte garanteras full människorespekt eftersom deras idéer inte omfattar denna respekt och då extraordinära åtgärder kan krävas för att mota tillbaka extremyttringar.

    Det vore väl fan om man inte kan fatta att antidemokratiska rörelser ALDRIG skall få snylta på det demokratiska systemet och friheten för att genomföra sina antidemokratiska frihetsfientliga program. Detta gäller inte minst Islamismen och det är tragiskt att Tøger Seidenfaden rör till det och säger samma sak, men istället riktar sig mot de som vågar kritisera islamismen.

    Om man har problem med den värderelativistiska sjukdomen, kan man lätt tillfriskna och hitta hem till en fungerande moral och fungerande värderingar, värda att strida för, genom att studera hur det ser/har sett ut i islamistiska, fascistiska, nazistiska och kommunistiska stater.

  32. gerd skriver:

    Hører I i Sverige om cartoon-sagen fra Bangladesh med luftbåren(?) spredning til Nigeria? Her til lands høres næsten intet.
    http://www.uriasposten.net (under 4 oktober)

  33. Imam ISlam skriver:

    Hej alla muslimer, judar krista, bahaj, jehovas, buddister och icke muslimer, jag behöver mer bilder av profeten Mohammed på min hemsida, maila in era egengjorda bilder. Gärna med hundar och grisar, allah får också vara med.
    Ta en titt på arkivet på http://imamislam.blogspot.com
    och maila in bilder till imam_islam@hotmail.com
    /Imam Islam

  34. Take what you need from Seppo Lehto karikatyrer websidor

    http://muhammed-caricatures.blogspot.com/

    Bitte

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.