Del 403: Wallraff, talibanvisan och oönskad gäst på bokmässan

Günter Wallraff vill läsa ur Rushdies ”Satansverserna” i moskén i Köln. Han fick ett dödshot vilket muslimerna i Köln på det strängaste tog avstånd ifrån. Däremot kommer de inte att tillåta någon uppläsning. Se Süddeutsche Zeitung där jag också är nämnd.

Nå, vad är det här för något? En tom provokation? Onödigt och smaklöst av Wallraff? Ingen tvekan om att det är en hänsynslös kränkning mot en i samhället utsatt grupp. Får vi höra den svenska kulturelitens avståndstagande?

Om inte annat kan Wallraff och jag gemensamt stämma upp den så populära Talibanvisan:

Och med en enkel Taliban
Uppå bemärkelseda’n
Vi har den äran
Vi har den äran
Att explodera

Idag blir det för min del ett deltagande i bokmässan i Göteborg. Där är jag ingen drömgäst. Ikväll blir det en debatt som arrangeras av publicistklubben. Imorgon skall Helsingforskommittén debattera.

Jag deltar faktiskt även som författare. Nya Doxa presenterar affischer på sina författare. Och i boken Kulturekonomi (red. Binnaz Ayata) har jag skrivit en artikel på temat hur man blir samtidskonstnär. Antologin är utgiven på Studentlitteratur.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Muhammedsaken. Bokmärk permalänken.

64 svar på Del 403: Wallraff, talibanvisan och oönskad gäst på bokmässan

  1. Lasse skriver:

    Arne Ruth är väl knappast drömmoderatorn heller kanske. Och vad ska Schavottenius (ja, där vitsade jag till det!) tillföra debatten egentligen? Jaja, hon har i alla fall doktorerat på Kerstin Ekman…

  2. Freud skriver:

    Abbas!
    Kära hjärtanes!

    Jag följer med spänning debatten mellan dig och “Islamofob”!
    Du var intresserad av att veta mer om teorin om sambandet mellan SEXFRUSTRATION och ISLAM och undrade var du kunde läsa om det!
    Du kan läsa om det här på VILKS.NET, DENNA HÄRLIGA FRIHETSOAS I EN ANNARS KVÄVANDE FEMINISTISK- MÅNGKULTURELL ÖKEN! (Vi har sju partier i riksdagen och alla sju är feministiska och mångkulturella)!
    Jag (FREUD) har för min del skrivit om detta ämne (sex och religion) ända sedan förrförra sekelskiftet!
    Du undrar om jag har något belägg för min teori om sambandet mella FRÅNVARO AV SEXLIV och ISLAM?!
    – DU Abbas är ett levande bevis!
    Om du har några fler frågor får du gärna ställa dem till mig, men du måste först våga berätta öppet om din sexfrustration för att jag ska kunna ge dig terapi!
    Jag har märkt att du har undvikit “Islamofob”s närgågna frågor om ditt sexliv! Det verkar som om det är ett KÄNSLIGT ämne för dig!

    EROTISKA HÄLSNINGAR!

  3. Islamofob skriver:

    Abbas Abbas Abbas!

    1. Jag är INTE kristen….jag är INTE medlem i kyrkan…..jag tycker INTE om kristendomen!
    Är det klart nu? Har det gått in i din hjärna?! Hur trög får man va?!

    2. Jag diskuterar terrorideologin islam, som du bekänner dig till, utifrån ett globalt perspektiv, inte utifrån ett svenskt perspektiv!
    Islam är inte bara ett svenskt problem. Hela världen är drabbad!

    3. Jag upprepar min fråga:
    Hur ställer du dig till följande text som står i din OHELIGA bok, koranen, fjärde suran, vers 56:
    ”Dem, som förnekar våra tecken, ska vi förvisso STEKA I ELD. Så ofta deras hud blir genomstekt, ska vi ge dem en annan i stället, att de må smaka straffet; Gud är förvisso väldig och vis”!
    Kan du svara mig på frågan?! Skäms du över den texten?!
    Jag har flera hundra liknande exempel ur samma oheliga bok!

  4. Gote skriver:

    Bertil Falcks uttalande i GP (om det nu är korrekt återgivet, journalister brukar inte alltid vara så petiga med den saken) ang Vilks närvaro på bokmässan i Gbg:

    “- Jag är inte orolig, säger Bertil Falck, men han är ingen drömgäst. Han utsätter andra för obehag genom sin närvaro. Det hade varit bättre om han hade hållit sig hemma och snickrat på sina konstverk i stället. Så länge han springer här och på andra ställen kommer debatten bara att fortsätta. I princip kan vi säga nej till honom, av säkerhetsskäl. Men vi drar oss för det i det längsta – just i yttrandefrihetens namn.”

    Falck kan ju ogilla Vilks närvaro av rena säkerhetsskäl. Något åt det hållet uttrycker han när han säger “I princip kan vi säga nej till honom, av säkerhetsskäl. Men vi drar oss för det i det längsta – just i yttrandefrihetens namn.”.
    Man får tom känslan av att han trots säkerhetsrisken står upp för Vilks rätt att vara offentlig.

    Men hur skall man tolka “…han är ingen drömgäst. Han utsätter andra för obehag genom sin närvaro. Det hade varit bättre om han hade hållit sig hemma och snickrat på sina konstverk i stället. Så länge han springer här och på andra ställen kommer debatten bara att fortsätta.”?
    Det låter lite nedlåtande tycker jag. Påminner lite som den gamla “kul att ni håller på”-frasen som användes mot konstnärer för några år sedan av någon kulturminister (tror jag). Fast här är det mera “kul att ni håller på men gör det för er själva”.

    Och varför vill han inte att debatten skall fortsätta. Är den avklarad? Antar att de upplever Vilks som ett störande element i deras ljuvliga elfenbenstorn av finkultur.

    Undrar om han skulle ha uttryckt sig på samma sätt om Salman Rushdie skulle komma till bokmässan…

  5. Torbjörn skriver:

    Hmmm… Vilks! Du borde samla ett urval avkommentarerna här i din blogg och göra konstverk av det hela! Du om nån kan säkert göra nåt klyftigt av snurrigheterna…

    :o)

    Annars tror jag det finns ett behov av gränstestning. Av att ifrågasätta tabun… Politiken är ofta så insnärjd i sin ändamålsmässighet… Konsten bör därför ha den uppgiften!

    Känner du till den här dikten? Småsjälar?

    Om inte så klistrar jag in den här. Jag tycker mig känna igen en och annan debattör i Sverige i den sikten.

    Kämpa vidare, Vilks!

    /T

    ————

    Vilhelm von Braun

    Småsjälarna

    Af allting smått uppå jorden här
    En småsjäl likväl det minsta är.
    Ej något högt de förmå att fatta,
    Men, liksom skator, de bara skratta.
    För dem är solen en brandgul ost,
    Och Gud de tänka sig lik en – prost.
    För dem ett siden med små fasoner
    Är mer än himmelns konstellationer;
    Och ära, frihet och poesi,
    Allt, som är ädlast och skall det bli,
    Till namnet icke en gång de känna:
    Så högt sin tanke de aldrig spänna.
    Allt hvad de visaste hafva tänkt,
    Hvad stora andar åt jorden skänkt,
    De kalla strunt; ty helst munnen slamrar
    Om det, som uppfyller hjärtats kamrar
    Om de få höra en hög idé,
    Med mun mot öronen strax de le
    Och hviska själfklokt: »Den karln är galen,
    Han talar just som på hospitalen.»
    De kunna icke förstå, att man
    För högre syftemål brinna kan,
    Än det att sörja för morgondagen
    Och framför allt för den glupska magen.
    De ana ej, att det finns en nöd,
    Som icke kommer af brist på bröd,
    Och att en man, som fått mat af ödet,
    Kan lida äfven i öfverflödet,
    Då han det rätta förtryckas ser,
    Då ej det sanna fördrages mer,
    Då ljuset släckes utaf despoter
    Vid klagoropen från undersåter.
    Men för Småsjälarna – hvad är ljus,
    Om ej af talg, att hå inom hus?
    Få blott hvar kväll de sig lägga mätta,
    Det sanna glömma de och det rätta.
    De veta ej, att det ges en röst,
    Som aldrig tystnar i ädelt bröst:
    Den röst, som manar att äran söka
    Och att de utvaldas antal öka.
    Odödlighet – se’n man sänkts i jord –
    Är dem ett dumt, obegripligt ord,
    Ty andra spår, än en fot kan trycka,
    Kan ingen lämna på jord, de tycka.
    Columbus, Luther, Linné – de stå
    För deras ögon så hjärtans små.
    »Det bästa namn är ett namn med »medel»
    Som kan bli godkändt på en – skuldsedel»,
    De tänka – ack, huru nobelt tänkt!
    Men säll den konung ett folk blef skänkt
    Af sådan art! Det är lätt att styra
    Och kommer aldrig i frihetsyra.
    Det går i klave så hjärtans fromt,
    Om blott på foder det ej blir tomt,
    Och får det röka i rö sin pipa,
    Kan våldets bilor man gärna slipa
    Åt dem som strida för mänskorätt
    Emot tyrannernas tigerätt!
    Ty despotismen och republiken
    Som kämpa nu uti alla riken,
    En äkta småsjäl ger båda fan;
    Blott han får vandra i fred sin ban’.
    Ej polens ödla min afsky väckte
    Så högt som detta blodlösa släkte.
    Och Guds beläten benämnas likväl
    De där matsmältarna utan själ,
    Som rå naturdrift har lärt att skapa
    Blott ett: små barn, som dem efterapa!

    (ca 1860)

  6. Pontus Raud skriver:

    Hi Lars,

    Im in Sardinia and your art projects been both in radio and TV here in Italia. I read the interwiew in GP with an Sadik Al-Azm and I really agree with him about the importance of not to compromise in the freedom of speech. I hope things will go for the best.

    Yours Pontus

  7. Göran E skriver:

    YSTADSPOLISEN BER POLISSKOLAN I STOCKHOLM ATT INTE BARA UPPMUNTRA NYA POLISASPIRANTERNA TILL STUDIER I KRIMINOLOGI OCH JURIDIK UTAN ÄVEN TEOLOGI, ISLAMOLOGI SAMT KONSTVETENSKAP.

    Wallanders nya huvudbry: Var nedbränningen av “TRELLE” ett ritualdåd av en hemlig sekt, en maktdemonstration av en antidemokratisk massrörelse eller ett slyngelsträck av traktens kulturellt understimulerade ölungdom?

    Gång på gång spolar han tillbaka den gamla VHS-bandspelaren för att jämföra
    ledtråd A/Trelle – http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=911665 ,
    ledtråd B/Talle – http://media.putfile.com/Taliban-Destroying-2000-year-old-statues-of-Buddha ,
    och ledtråd C/Bruse – http://www.youtube.com/watch?v=8Wt_yxAuO-4 .

    I sitt halvberusade tillstånd beslutar han sig för att ta telefonen och ringa upp gamle vännen och professorn Jan Hjärpe som han en gång hjälpt när denne befunnit sig i en ytterst prekär situation.

    Andligheten kommer till honom medan bilderna flyter samman.

  8. Bastion Styrbiskop skriver:

    KERSTIN EKMAN som nämns ovan borde stödja Vilks i konsekvensens namn, hon protesterade mot Sv Akademins flathet inför Rushdies dödshot.

    Även RUNAR dödshotades! Glöm inte!

  9. Fredrikzon skriver:

    “KVÄVANDE FEMINISTISK- MÅNGKULTURELL ÖKEN!” (Citat Freud ovan)

    Till parlören?

  10. Stefan skriver:

    Kan vår lille Vilks ha retat upp det här gänget också?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article870802.ab

  11. Joanna skriver:

    Humor knyter band, Vilks rondellhund är humor, men knyter inte några band.

    Humorn brukar annars kunna ta vid där dyrken går bet. Men humorn är inte alltid bilateral, den fungerar dåligt när toppstyrda teokratier är inblandade.

    Den tillkämpade makten tål inte en diskussion. Islam och dess symboler måste upphöjas, göras märkvärdiga och vara oantastliga, eftersom de utgör hela maktbasen för teokratierna.

    Om en tro är tillräckligt stark tål den att ifrågasättas. Om den däremot är pådyvlad och toppstyrd tål den inte ljuset.

  12. Gote skriver:

    Abbas – Sverige är ett sekulariserat land med lång kristen tradition. Det Björn Söder i affekt skriver på sin blogg är felaktigt. Att han formulerar sig så kan bero på många saker. En orsak kan vara att han vill använda “kristenheten” som ett maktinstrument för att hävda sin religion mot en annan religion. Jag tror även att han känner att hans kultur är hotad, då han liksom många andra har svårt att skilja religionen från andra delar av sin kultur.

    Detta är bara ett exempel som visar att den sekulära ordningen måste stärkas och inte försvagas. Religionen är en privatsak och varken muslimer eller kristna skall åka gräddfil i det svenska samhället.

  13. steen skriver:

    länk ? källa ?

    YSTADSPOLISEN BER POLISSKOLAN I STOCKHOLM ATT INTE BARA UPPMUNTRA NYA POLISASPIRANTERNA TILL STUDIER I KRIMINOLOGI OCH JURIDIK UTAN ÄVEN TEOLOGI, ISLAMOLOGI SAMT KONSTVETENSKAP.

  14. Fröken Sverige skriver:

    Stefan: Ja, det har han väl…det har ju varit islamistiska budskap och hot på sidorna…..samma hände när Danmark hade sin “Muhammedtecknings-kris”…de är ju så känsliga islamisterna.

    Muhammedtecknings-kris…tecknings-kris…smaka på det ordet…det är rent sinnesrubbat att vuxna människor är så känsliga att de inte tål teckningar.

    Det är så jag skäms å dessa överkänsliga människors vägar.

    /FS

  15. Till alla folk i Norden, negroes, somalis och de andra olika univeritäter och muslim organisationer i hela världen

    Press release Prophet Muhammed karikatyr contest är i Finland

    Seppo Lehto
    Penttilänkatu 12D15
    33820 Tampere
    Suomi-Finnland
    känny: 044-3380291

    —————-

    I Finland här finns Karikatyrcontest mot prophet Muhammed och en tävlingen också var Muhammed knullar svin http://muhammed-cartoon-contest.blogspot.com/

    Ge dina poänger;)

    http://bp2.blogger.com/_Cq2P0ssFV0Q/RvVCaS5CZ1I/AAAAAAAAAAM/hCEUQYQTUMs/s400/Propeht+Muhammed+Contest+in+Finland.JPG

    I dag Prophet Muhammed karikatyr contest finns i Finland – Willkommen sie 😉 att titta var den äktä art när vi talar om prophet Muhammed och sina älsk med djuren.

  16. Maria Settergren skriver:

    Tell me something! How can they be so sure, that Lars has made a picture of Mohammad when nobody has seen a picture of him before?????

  17. Cecilia skriver:

    Intention, dear Watson, intension…

    No, I think you are right. It’s all a big misunderstanding. Thank God (proverb of Christian origin).

  18. Islamofob skriver:

    Abbas!

    Sådana som du bör hållas i koppel och stå under ständig bevakning!
    Det råder ingen tvekan om att du är starkt Sverigefientlig.
    Det du skriver dryper av hat mot det land och det folk som tog emot dig och erbjöd dig asyl, när du snyftande kom och sa: Snälla ge mig asyl! Annars kommer Saddam att döda mig!!
    Ditt sjuka psyke påminner om terroristernas, som med sina makabra terrordåd i New York, London och Madrid ville visa sin “tacksamhet” för de länder och folk som gett dem skydd!

    Du får mig att tänka på två gamla visdomsord:
    “OTACK ÄR VÄRLDENS LÖN” och “VÄGEN TILL HELVETET ÄR STENLAGD MED GODA FÖRESATSER”
    Sveriges generösa flyktingpolitik som öppnade landets gränser för sådana som du, Amatullah, och en massa andra terrorister, kommer att bli Sveriges undergång, som en fredlig, frihetlig och demokratisk nation!

    Slutligen:
    Du din otacksamma ONANIST, dra en TARZAN, gå och lägg dig sedan!

  19. Rationell skriver:

    I think they recognize the four legs and the fur 😉

  20. Islamofob skriver:

    Muslimer!

    “Islamofob” skräder inte orden!

    Stympa mig stena mig halshugg mig spräng mig i tusen bitar
    Det kan ni väl göra ni har både olja och bomber
    Men ni kan aldrig få “islamofobin” ur mig så länge jag lever!

    “Islamofob”
    Han har inga bomber
    Han har inga mäktiga oljestater bakom sig
    Men han har argumenten
    Han står alltid för rätt sak för freden för friheten för demokratin

    Därför kommer han att segra
    Han har EVOLUTIONEN på sin sida!

  21. Freud skriver:

    Abbas Abbas Abbas!

    Jag har tidigare försökt få kontakt med dig här på vilks.net, men du har negligerat mig! Du har bara varit intresserad av “Islamofob”, verkar det som!
    Jag gör ett nytt försök här, för jag tycker att ditt fall är ytterst intressant för min forskning!
    Jag är först i Sverige att forska i muslimernas sexliv. Vore tacksam om du hjälpte mig att fylla i följande lilla enkät:

    1. Vilken betydelse har kvinnans MÖDOMSHINNA för dig som muslim?!
    (Stämmer det att DEFLORERADE kvinnor, i din HEDERSKULTUR, betraktas som begagnade och orena och de dödas för att rentvå familjens heder?!)
    2. Hur unga flickor kan du tänka dig, som muslim, ha sex med?
    (Din pedofet hade nämligen, enligt Hadithen, sex med sexåringar)!
    3. Är det sant att ni muslimer får endast idka sex genom ett “HÅL I TÄCKET“, för att undvika “onödig“ hudkontakt?!

    Tack på förhand för hjälpen !

    DEFLORERANDE HÄLSNINGAR!

  22. Henrik Nielsen skriver:

    Bäste Lars,

    Såg dig på dansk TV (DR2) nu i kväll. Intressant, tyckte jag.

    Något av det du sa lät egentligen ganska likt det som Flemming Rose (Jyllandsposten) sa senaste år – om att man som invånare i ett demokratisk samhälle måste tåla “hån, spot og latterliggørelse” (om jag nu minns rätt). Du verkade visserligen mera intelligent och välformulerad än han, men det borde väl inte vara det som man slutligen bedömer uttalanden på(?).

    Nu tänkte jag fråga dig: Är din utgångspunkt den samma som hans – eller ger det dig en helt annan position, att du är konstnär och inte redaktör? Sagt på ett annat sätt: Blir dina teckningar mindre provocerande än Jyllandspostens därför att dom är ett konstnärligt projekt snarare än ett publicistisk? Är du en större vän av muslimerna än Flemming Rose? Eller är ditt projekt och hans i själva verket det samma?

    Hälsningar från andra sidan Sundet,
    Henrik

  23. danpark skriver:

    Fan det missade jag (drog några folköl i city), finns det någon länkt till inslaget så att man kan se det via dator?

    Vad du nielsen missade förövrigt är ju att muhammedhunden jusst blev publicistiskt via Nerikes Allehanda och det var ju då muslimerna reagerade.

  24. Göran E skriver:

    STEEN:

    Länken till “YSTADSPOLISEN BER POLISSKOLAN I STOCKHOLM ATT INTE BARA UPPMUNTRA NYA POLISASPIRANTERNA TILL STUDIER I KRIMINOLOGI OCH JURIDIK UTAN ÄVEN TEOLOGI, ISLAMOLOGI SAMT KONSTVETENSKAP.” går till Göran E:s huvud och källan är området för spekulationer.

    Ursäkta om denna oseriösa växling till spånande kring Ordfronts kommisarie ledde till förvirring. Fortsättning följer eventuellt. Cliffhangern var ju professorns tidigare prekära situation, haha.

    FREDRIKZON:

    “KVÄVANDE FEMINISTISK- MÅNGKULTURELL ÖKEN!” (C. Freud) bör, särskilt i kraft av sin representativitet (liksom flera av Mellis och Bagdad-Bobs fraser), tas in i parlören. Kanske till och med under ett eget kapitel.

    Redaktören önskar dock i vanlig ordning en definition eller förklaring till uttrycket uppkommit såvida inte upphovsmannen själv träder fram och står för denna.

  25. Göran E skriver:

    LASSE: Det är elakt att kalla Maria Skorstenius för Schavottenius.

    Förstår fortfarande inte hur hon nått sin position, Vilks handbok gavs ju ut först alldeles nyligen.

    Vännen ARNE RUTH är en betydligt mer komplex person; Han är visst för yttrandefrihet (i Sverige) och följer ju, liksom Skorstenius villigt med rondellhundsresesällskapet på turnén och tyckte INTE som Myrdal att Rushdie gott kunde dö.

    Men han följde liksom sina vänsterintellektuella kompisar med på det imponerade åskådartåget långt in i kommunismens mördardal och var i Kuwaitkriget rätt så snäll mot Saddam och arg på FN och USA.

    Om denna Ankdammens storspelare kan man orda och fundera mycket men vi kan väl börja på den mjuka skalan:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Arne_Ruth

    Och här en längre intervju om en intressant och komplexfylld uppväxt:
    http://www.00tal.com/arkiv/arneruth.html

  26. Stefan skriver:

    Makalöst att läsa reportaget om bokmässan i Göteborg där Bertil Falck gör nedanstående uttalande. Kan tänka mig en hel del element som utsätter mig för mera obehag än Lars Vilks. Det tycks i af som att Lars snickrande är till belåtenhet. Även i det projektet, så var det ju inte det fysiska som var det intressanta, men det fattar väl inte en KRÄNKANDE säkerhetschef?

    Stefan

    Inför varje bokmässa hålls möten med Svenska Mässans egen säkerhetsavdelning och polisen. Incidenterna under bokmässan har inte varit många, men enligt Bertil Falck är “hotbilder inte heller ovanligt.”
    I år är det Lars Vilks närvaro som ställer yttrandefriheten på prov.
    – Jag är inte orolig, säger Bertil Falck, men han är ingen drömgäst. Han utsätter andra för obehag genom sin närvaro. Det hade varit bättre om han hade hållit sig hemma och snickrat på sina konstverk i stället. Så länge han springer här och på andra ställen kommer debatten bara att fortsätta. I princip kan vi säga nej till honom, av säkerhetsskäl. Men vi drar oss för det i det längsta – just i yttrandefrihetens namn.

  27. anna skriver:

    och till sist visades det rätt fram, du är bara en liten barnslig gubbe.

  28. Fröken Sverige skriver:

    Dødstrusler mod ytringsfriheden

    Trykkefrihedsselskabet holder møde i Solidaritet med Lars Vilks og Nerike AllehandaDødstrusler mod ytringsfriheden

    Det er på tide, at Europa rejser sig til forsvar for den frihed, der er forudsætningen for alle andre friheder: ytringsfriheden.

    Sted: Dansk Forfatterforening, Strandgade 6, 1401 København K

    Tid: Tirsdag den 2. oktober, kl. 19.30

    http://www.trykkefrihed.dk/moede2okt2007.htm

    /FS

  29. Lennart skriver:

    Till anna:

    Ta av dej slöjan och inse att även en liten barnslig gubbe kan vara rätt intelligent. Det är många som är avundsjuka och du verka vara en av dem.

  30. Fredrikzon skriver:

    YSTADSPOLISEN BER POLISSKOLAN I STOCKHOLM ATT INTE BARA UPPMUNTRA NYA POLISASPIRANTERNA TILL STUDIER I KRIMINOLOGI OCH JURIDIK UTAN ÄVEN TEOLOGI, ISLAMOLOGI SAMT KONSTVETENSKAP.

    http://www.expressen.se/1.560805

  31. Mirage skriver:

    I wish I could read some of your writings, but i understand only arabic and english

  32. anna skriver:

    Till Lennart, som Luleåbo uppväxt på skurholmen använder jag ingen slöja. Är lika äckligt fetsvensk som du! Är avunsjuk på dej och din bimboblonda inställning till världen.

  33. Emma skriver:

    Bara att hålla med Anna.

    Det är så skönt att veta att töntarna alltid avslöjar sig själva. I detta fallet så är det en hel klubb, Sverige Demokraterna. Nidvisor, hatsånger, ja vad mer ska komma, för att trycka ner muslimerna? Något måste det ju bli om projektet ska överleva. Någon provokation, vad kan det bli? Väntar med spänning.

    Provokationen gav Sverige demokraterna ett eget forum, det är ju bra för dem, även om det säkert finns fler. Generöst av Vilks att erbjuda plats för dem, men så blev han också hjälte på kuppen, om än i en liten krets. Men guld värt för en liten människa.

  34. Håkan W skriver:

    Jag vill informera er om det danska Tryckkefrihedsselskabets solidaritetsmöte med Lars Vils och Nerikes Allehanda i Köpenhamn den 2 oktober. Se nedan!
    Håkan W

    | FORSIDEN | TRYKKEFRIHEDSSELSKABET | PRESSEMEDDELELSER | KALENDER | KONTAKT | BLIV MEDLEM |

    Dødstrusler mod ytringsfriheden

    Trykkefrihedsselskabet holder møde i

    Solidaritet med Lars Vilks og Nerike Allehanda

    Mændene bag dødstruslerne efter offentliggørelsen af Lars Vilks’ tegninger af en “ukendt profet for en uddød religion” udtrykker deres mål med beundringsværdig klarhed: “Vi muslimer kan og bør tvinge Sverige, og det religionsfremmede Europa i det hele taget, til at vedtage nye love, som giver mulighed for at fængsle enhver skribent, redaktør, statsmand eller kunstner, som prøver at fornærme andre menneskers religion.”

    Det er på tide, at Europa rejser sig til forsvar for den frihed, der er forudsætningen for alle andre friheder: ytringsfriheden.
    Sted: Dansk Forfatterforening, Strandgade 6, 1401 København K

    Tid: Tirsdag den 2. oktober, kl. 19.30

    Velkomst: Lars Hedegaard, formand for Trykkefrihedsselskabet

    Talere:
    Kåre Bluitgen
    Helle Merete Brix
    Uwe Max Jensen
    Naser Khader
    Lisbeth Knudsen
    Nasim Rahnama
    Flemming Rose
    Tøger Seidenfaden
    Kurt Westergaard

    Entre: 100 kr.

    Tilmelding nødvendig: hbrix@worldonline.dk eller telefon 22927046
    TILBAGE

  35. Rasmus West skriver:

    På tonen här inne låter det som att islam är det globalt rådande och att striden är oundviklig – radikala åtgärder måste tas, att alla muslimer är ansvariga för bilden utav dem själva. Alternativt att lars är en barnrumpa och bara är ute efter uppmärksamhet. Kanske tål att påminna om att vi lever i en kapitalistisk världsmaktordning där västvärlden är den ekonomiska och politiska tongivaren. Av religionerna är kristendomen den överlägset största. Lars har en poäng med att det finns islamska maktcentrum som (liksom västvärlden) bör kritiseras och yttrandefriheten i det ljuset försvaras. Det är utgående ifrån världsmaktordningen vi får se på saker och ting. Minoriteter har alltid möjlighet att påverka men det är majoriteten som bestämmer och därmed har största delen av ansvaret för utvecklingen.

  36. Pelle skriver:

    Det religiösa förtrycket har skildrats otaliga gånger i svensk kultur. De etablerade prästernas förtryck av folket i Utvandrarna och biskopen i Fanny och Alexander är bara ett par exempel av många. Vi har idag i Sverige frigjort från det mesta av denna typ av förtryck genom den kamp för ett friare samhälle som de som kom före oss har bedrivit. Yttrandefrihet och religionsfrihet är två av frukterna av denna kamp.

    Men kampen måste gå vidare och landvinningarna måste försvaras. Genom religionsfriheten kommer också nya religioner in i landet. Detta innebär att nya fronter för försvar av vår frihet från religiöst förtryck öppnas. Initiativ som Humanisterna, Muslimer mot Sharia och Exmuslimerna är ett tecken på detta.

    Religiöst förtryck kan ta olika former. Det som jag ser som mest aktuellt för oss just nu är religionernas försök att utvidga sina regler för de troende till att gälla även i stort i det demokratiska samhället. På detta sätt försöker man med olika medel begränsa den frihet som vi har tillkämpat oss. I det aktuella fallet vill religionerna utvidga sina regler för vilka motiv som en teckning får innehålla till att gälla även för de icke troende.

    Lars Vilks har genom sitt projekt på ett mycket handfast sätt synliggjort en viktig front i denna frihetskamp. Han har också synliggjort att det är en djupgående och viktig konflikt mellan religionerna och det demokratiska samhället som vi här har att göra med. Lars Vilks teckning visar en människa med djurkropp (alltså en sfinx) och har förknippat den med ett visst namn. Detta är inte acceptabelt inomreligöst men sett i stort i det demokratiska samhället och med dess lagar är teckningen inte kränkande. Utomreligiöst är den är varken hetsande mot folkgrupp eller nedsättande mot person.

    Vi bör alltså inte tillåta religionerna att överträda denna gräns, nämligen att lägga sig i konstens uttrycksformer.

    Vi måste kräva att religionerna håller sina regler inom samfunden och inte genom utomparalamentariska metoder försöker pracka på dem på oss andra.

  37. Rationell skriver:

    Emma:
    >Nidvisor, hatsånger, ja vad mer ska komma, för att trycka ner muslimerna?

    Hur förblindad får man vara? Det är ju muslimerna som trycker ner, utövar våld och hot och
    tvingar sina egna att leva kvar i primitivt medeltidstänk.

    Dessutom: Oavsett de stora sociala problem som bl.a. muslimsk invandring för med sig
    (statistisken skulle chockera den oinitierade!), är det verkligen så att man liksom *måste* applådera
    storskalig invandring från helt främmande kulturer, annars är man en ond människa?
    Det känns ju lite så.

    Om jag bara känner så här, att jag tycker om att se Sverige präglat av den kultur och det folk som av tradition bott här, är det en förbjuden känsla då?! En europeisk invandring från kulturländer, det tror jag kan vara berikande. Men om jag inte känner mig berikad av invandring från Afrika och muslimska länder och andra ställen där folk har en bildningsnivå och kultur som helt enkelt inte matchar vår – har jag inte rätt att känna så? Är inte det en rätt naturlig känsla? Jag tycker det är intressant
    att läsa om dessa länder, folk och kulturer och att besöka dem som turist. Men nu pratar
    vi ju om 100,000-tals som skall bo här under ständigt och växande hullaballo…
    Det påstås att det är “integrationen” det är fel på, men vi har ju bara haft det här projektet
    i några decennier och “integrationen” funkar ju bannemej ingenstans. Det kanske är
    grundidén som är naiv och farlig? Förbjuden fråga igen??

  38. Joanna skriver:

    Anna och Emma, en del inlägg här är fientliga, men de flesta resonerande och inriktade på förståelse och hur vi ska kunnna leva tillsammans. I det sammahanget borde ni istället anstränga er för att tillföra något. Just nu bygger ni med ert etiketterande bara murar, och presenterar inte ens ett nollalternativ.

  39. js skriver:

    Pelle!

    Jag håller fullständigt med dig i din analys.

    Vi kan inte ta yttrandefriheten för given. Den utsätts ständigt för hot och måste försvaras.
    Ett av de största hoten är vi själva, genom att inte våga kritisera och att ta så mycket hänsyn att
    vi nåsta utplånar oss själva.

    Tänk också på att de invandrare som kommer från länder där det inte finns någon demokratisk
    tradition kan till en början ha svårt att förstå hur vi kan uttrycka oss på så olika sätt.
    Jag tänker då på att debattera, argumentera, satir och skämt. Vi kan göra detta utan att riskera våra liv. Det betyder att vi måste tåla kritik, satir och skämt och samtidigt kunna se varandra i ögonen.

  40. mellis skriver:

    Rationell,
    Klart att grundidén är naiv och farlig. Bevisas bland annat av att hit invandrande muslimska kvinnor som inte burit slöja i sina hemländer börjar bära slöja här. Ett fritt samhälle väljer segregation och inte integration.

    http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17158515.asp
    Skulle bara hälften av alla svenskar vara för ett förbud mot muslimsk slöja? How stupid can one be. Om någon okänd nisse ringer mig och ställer frågor där ett ärligt svar stämplar mig som politiskt inkorrekt kommer han inte få något svar alls. Inte heller kommer jag berätta att jag alltid röstat på M – men att det antagligen blir SD nästa gång. Min favoritsite numera är förresten http://www.motpol.nu/

  41. Eckerö skriver:

    Men, människa du har ju luft där hjärnan skulle suttit
    🙂

  42. Rationell skriver:

    Hej Mellis,
    Ja, efter att i ett par år har tittat på vad fakta (siffror!) egentligen säger, har jag själv
    gått igenom ett rätt obehagligt uppvaknande från de politiskt korrekta åsikter vi s.a.s.
    inandas med luften utan hållbara argument här i Sverige.
    Bara en sådan sak som skillnader i brottsfrekvens för olika folkgrupper
    *över hela världen*, inklusive gruppernas hemländer. Skrämmande.
    Få människor känner till den här statistiken och vad den innebär.

    För övrigt har ju ett annat stort “experiment” påbörjats. Här i väst har vi multikulturer
    som ämnar fortsätta en massiv tredje-världen-invandring. I ostasien har vi ett antal
    högkompetenta monokulturer (Japan, Korea, Kina…) som stenhårt satsar på kvalitet.
    Så är det verkligen sant att multikulturalismen har sådana fördelar, och att t.ex.
    all energi, tid och pengar vi lägger på att diskutera problemet “muslimsk integrering”
    är värt notan…? Vi lär väl få veta svaret i sinom tid, möjligen “the hard way”.

  43. Valgeir skriver:

    Hvorfor kan man ikke poste bilder her? Det hadde blitt så fint om du hadde gjort det mulig.

  44. Imam Islam skriver:

    Ashraf Hamdi
    Please visit http://imamislam.blogspot.com to see some holy images of muhammed.
    i have mohammed and the dog.
    Mohammed and the pig.
    Mohammed as hitler
    and the favorite two illustrations from the holy quaran of Mohammed and Aisha 6 years old.
    i have also a pig dreaming of Hajj!
    Allahu Akbar

  45. mellis skriver:

    Eckerö,
    Att du ser luft på min hjärnas plats beror på att jag utelämnat sådana länkar i tankekedjan som intelligenta läsare inte behöver någon anvisning till. 🙂

  46. Eckerö skriver:

    Mellis mitt inlägg var egentligen inte menat för dig, utan för js.

  47. gerd skriver:

    danpark
    Vilks i dansk TV: Deadline 26 sept kl 22.30
    http://www.dr.dk/DR2/deadline2230/Deadlineindslag.htm

    Håkan W Ved du, hvem det er, der i invitationen bliver citeret for ordene: “Vi muslimer kan og bør tvinge Sverige, og det religionsfremmede Europa i det hele taget, til at vedtage nye love, som giver mulighed for at fængsle enhver skribent, redaktør, statsmand eller kunstner, som prøver at fornærme andre menneskers religion.”

    Jeg ville meget gerne, jeg havde kunnet give link til denne artikel i avisen Information 26 sep. – kan desværre ikke: Tanker under ramadanen. Hvorfor er vi muslimer så selvdestruktive? Af Yasmin Alibhai Brown.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.