Del 367: När Det Absoluta kommer tillbaka

Det Absoluta hade sin sista storhetstid under den tyska idealismen. Alltså tankar om vad som kan vara den yttersta grunden för tillvaron. Till exempel tänkte sig Fichte att Det Absoluta var den skapande aktiviteten. Den moderna konsten tar sin början i ett sådant klimat. Med det romantiska geniet skapas föreställningen om att världens harmoniska helhet kan förmedlas genom geniets verk och den estetik som springer ur detta. Såväl filosofins som konstens Absoluta är ändå relativt tilltalande tankegångar. De blir aldrig statiska eftersom ingen systembyggare eller konstnär kan fixera något allmängiltigt. Inga påbud om filosofi och konst kan på allvar föras fram. Det är en kritisk verksamhet, lika uppbyggande som nedrivande. Ett ständigt uppbrott. Motsatsen är religionerna som inte bara förutsätter Det Absoluta utan dessutom specificerar det, ofta in i minsta detalj och med påföljande intolerans.

I konsten finns det numera varken geniets verk eller ens en storslagen estetik. Och långt mindre Det Absoluta. Ett fragment finns kvar i det anspråk som konsten visar och förväntas visa: Konsten behöver inte väja för något, den kan i sitt suveräna universum av idel fiktioner utmana varje anspråk på Det Absoluta. Syftet är välmenande om man kan acceptera en sekulariserad och kritisk världsbild: allting är i rörelse och kan ifrågasättas. Dock inte just denna grund: friheten till den kritiska granskningen som kan bedrivas med alla medel.

Så länge bildkonsten hade estetiken som identitet och till ständig omdisposition och förnyelse var dess uppgift oproblematisk. När estetiken försvann bokstavligen ut ur bilden blev det värre. Idag har vi all anledning att fråga oss vad konsten skall tjäna till.

En storstilad vision steg fram när konsten lämnade estetiken: Konsten in i det sociala med angelägna frågor om samhället och dess missförhållande. På sitt sätt var det en konsekvens av uppfattningen att konsten inte längre ägde några gränser som kunde överskridas.

Slutsatsen var förhastad och jag menar att jag på det enklaste sätt lyckats visa att konstens gränser finns på samma sätt som tidigare fast de inte längre handlar om estetiska gränser. Vad som helst kan vara konst men det säger fortfarande inte något om den konst som påvisar en gräns i konstvärlden. Vi skall komma ihåg att mötet med sådana gränser alltid kommer att framstå som klumpigt, onödigt, vulgärt och felaktigt.

Idag fick jag tre påminnelser från dem som menar sig besitta och följa Det Absoluta. Först en gammal bekanting som jag flitigt blir påmind om:

We, the Moslems around the world, object the insulting pictures of our Prophet Mohammed. We strongly demand removing these pictures from your website and publishing a formal apology to all Moslems around the world

Så ser den ut. Sedan har vi den ettriga övertygelsen (klicka en extra gång för förstoring):

http://i14.tinypic.com/6ahz9lw.jpg

Och slutligen ett telefonsamtal: ”Du skall nog få uppmärksamhet…”

Till våra tidigare kända kategorier av människan, Homo Sapiens, Homo Ludens och Homo Faber bör nog tilläggas Homo Absolutum.

Minnens mitt lilla valspråk: Allvar är den enfaldiges sköld.

trelle-eldharjad-juli-07.jpg
Det Absoluta som rondellhund

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Muhammedsaken. Bokmärk permalänken.

19 svar på Del 367: När Det Absoluta kommer tillbaka

  1. Nobility Top Man skriver:

    Hej Lars,
    Det är lite svårt att se på bilden, bär Den Absoluta rondellhunden träturban?
    NTM

  2. Antog att det var dax att titta in på din sida då en sådan där verifieringskod jag nyss fyllde i lydde “ARXS”. Så, det är hundar som är über alles nu. Jag anar fortsättningen; youtube.

  3. P skriver:

    Hej Lars!

    Du har tagit upp flera gånger om allvarliga hot du fått ta emot den sista tiden. Du har länkat till sidor där hot framförts, citerat hot från mejl och telefonsamtal, alltså väldigt konkreta hot. Jag har bett olika stora dagstidningar att skriva inte bara om turerna runt en kommande utställning, men även om hoten du får ta emot. Tidningarna ville inte skriva om det var svaret jag fick.

  4. Stygge Sigge skriver:

    Påminner mer om den “Trojanska hästen”. Kanske en bra illustration till massimporten av muslimska jihadister!?

  5. jacob skriver:

    jag gillar att dom är två. påminner lite om gävlebocken (+symbolik)

  6. Hans-Christian Karlsborn skriver:

    Allvarligt talat så borde kulturetablissemanget ställa sig upp och skratta ut det absoluta så att deras bekymrade veck i pannan rätades ut. Dessa veck utgör fina gömställen för allehanda totalitaristiska småkryp.

  7. Tom skriver:

    Kära muslimer:

    Vi går med på era krav om ni bara kan stava dem riktigt.

    Hälsningar, västvärlden.

  8. Mattias skriver:

    För kännedom:

    Sverigedemokraterna skriver idag på sin hemsida att man lämnat in en så kalla “Enkel fråga” till kommunfullmäktige där man begär att det kommunalråd som ansvarar för demokratifrågor skall erbjuda Lars Vilks att ställa ut sina Muhammed-teckningar i Malmö Rådhus eller på någon av de kommunägda kulturinstitutionerna. Detta som en paralell till Ecce homo där politikerna ville visa sitt stöd för yttrandefriheten genom att erbjuda plats åt utställningen i riksdagshuset.

  9. Fredrik skriver:

    Att bliva given en utställning och vara SD tacken skyldig låter som en pyrrhusseger. Det kan liknas med att bli kramad av en nazist, vara uppskattad av danskar, ta en dusch i svett eller bli hyllad av alla de drabbade av galopperande dyslexi på den här sidan de senaste veckorna. De formidabla felstavarna är fördelade på båda läger, och nu syftar jag givetvis inte på de som vill halalslakta Lars.
    Men jag tror Lars vet bättre än att hänga med the wong crowd.

  10. TJ skriver:

    “Men jag tror Lars vet bättre än att hänga med the wong crowd.”
    På tal om dyslektiker.

    Nu har väl SD inte mer med yttrandefrihetens gränsdragningar och konstvärldens blockeringar att skaffa än alla andra grupperingar har. Guilt by association igen tror jag. Att bli kramad av eller inte kramad av… det är inte avgörande för sakfrågan tror jag också, alldeles bestämt.

  11. Fredrik skriver:

    Ojojojojdå. It’s all gone Pete Tong. Wong. Min tillfälliga dyslexi möts av dyspepsi. Lysande.

    Sammanhanget ger konsten värde. SD är förstås inte kosher. Det ska vara rätt slags urartad konst för att ArtFacts ska klicka till.

  12. TJ skriver:

    Bra konst görs inte av konstnärer som är ängsliga för att missuppfattas eller ängsliga för att bli associerade med fel människor. Det är därför jag kommit att intressera mig för det här Vilksprojektet.

  13. Gote skriver:

    Citat från TJ:

    “Bra konst görs inte av konstnärer som är ängsliga för att missuppfattas eller ängsliga för att bli associerade med fel människor.”

    Den texten sammanfattar väl ganska bra ett av de viktigaste påståendena i denna saga.
    Tack för den!

  14. Nobility Top Man skriver:

    Hej! I dagens Studio Ett i P1 (timme nr 2, dvs 17.00-17.45) så kan man höra representanten från SEMUS prata om kommande utställningen av teckningarna. Repris 22.12 i kväll eller via webb.
    NTM

    Instruktion för webb:
    Gå in på http://www.sr.se och navigera fram till P1, eller ta länken nedan och välj uppe till höger i orangea rutan att lyssna på senaste sändningen. Och då efter att man ställt in sin dator enligt instruktionen så startar FÖRSTA timmen (dvs 16.00-16.45), jag fattar inte hur man hoppar till andra timmen, men man kan då föra markören precis till slutet och låt det rulla klart, då rullar andra timmen igång, sedan kommer reportaget någonstans i mitten på andra timmen, dra markören dit.

    http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programid=1637

  15. Nobility Top Man skriver:

    Det här kanske är gammal skåpmat för en del, men jag har nog trott om det är så tyst i tv så är det nog tyst i radio. Men mer radio, denna gång Medierna i P1 från lördag 18 augusti, om bilderna ur ett publicistiskt perspektiv. Inget nytt dock. Utom ett roligt uttalande i stil med “att vi inte hade tillgång till bilderna just då, ett tekniskt problem, ska kolla upp det nu”. Dra markören till ungefär i mitten så kommer reportaget.
    NTM

    http://www.sr.se/cgi-bin/p1/kanalarkiv.asp?ProgramId=2795&NrOfDaysInArchive=30

  16. Fröken Sverige skriver:

    TJ: ” Bra konst görs inte av konstnärer som är ängsliga för att missuppfattas eller ängsliga för att bli associerade med fel människor. Det är därför jag kommit att intressera mig för det här Vilksprojektet.”

    Där tror jag minsann att du sammanfattade det hela PERFEKT! 🙂

    Dessutom har väl inte sd sagt, att önskan är att Lars Vilks ska göra en utställning IHOP med sd?

    “..om att Malmö stad bör sända ut en kraftfull signal om att demokratin alltid står över religiösa dogmer genom att bjuda in konstnären, Lars Vilks, att ställa ut sina kontroversiella teckningar av Muhammed i Malmös rådhus..”

    /FS

  17. Ekrem TOS; lawyer-interpreter skriver:

    etiketterar du dig “KONSTNÄR”?? då etiketterar jag min penxs Israel’s konstitution

  18. B S skriver:

    Ekrem TOS:
    Hur känns det att ha ett utkast till penxs? Det finns än så länge ingen konstitution i Israel, bara ett utkast. Läs mer här:
    http://www.knesset.gov.il/huka/
    Jag antar att du kan hebreiska.
    Lycka till med att få en fastslagen penxs. 🙂

    Lars Vilks:
    Tack för stimulansen.

  19. aff skriver:

    THIS CARICATURE IS AGAINST THE HUMAN RIGHTS

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.