Om vi nu tänker oss att konsten skall bjuda på lite mer estetik och upplevelse och som en del skribenter antytt: mer av det existentiella, finns det något problem med det? Ja, det finns det. Omkring oss spirar och frodas nyliberalismens kapitalistiska konsumtionskultur. Visserligen lever konsten gott av den, men att huvudsakligen göra piruetter och framföra existentiella frågor kan nog inte kännas helt rätt. Hur skall konsten undvika att bli en del av denna signifikanta rörelse eller sitter den redan fastgjuten?
Kunstverein i Hamburg har axlat detta spörsmål och man kan sträcka sig så långt som att säga att saken alltså är under uppsikt. Bland annat har man Yael Bartana (912) från Israel (arbetar i Holland) på banan. Saken är hur som helst värd en smula eftertanke.
En av vår tids mera framgångsrika målare är John Currin (352). Nyheten här är något senkommen, men nog tillräckligt ny för den här delen av världen. Hans utställning på Gagosian i New York för några månader sedan väckte en viss uppmärksamhet. Currin har på allvar gett sig in i porren. Man kan också roa sig med att begrunda ett yttrande av Currin, ett sådant som näppeligen kan uttalas i Sverige:
“I’m gonna have a fucking fatwa on me for saying this, but I had a kind of cockamamie political idea that this is what we’re fighting the Islamists with: They’ve got the Koran, and we’ve got the best porn ever made! I mean that as a joke but also as something that’s literally true….‘Who’s going to win? Allah or porn?’ Personally, I hope we win. I hope porn wins.”
Inte precis inlindat, men med åtskilliga bottnar.
Vad gör en teoretiker till en lika nödvändig som intressant företeelse? Man kan nog säga att utstrålning, intensitet och förmågan att fånga intresset är det huvudsakliga. Självfallet är innehållet inget man kan bortse ifrån, men det är många som kan klara av det. Gamle Zizek kanske räknas som överanvänd men för dem som aldrig sett honom agera rekommenderar jag att ägna ett par minuter åt att följa en ”Zizek-show”. Han vet hur man gör – se här.
Nykapitalismen i Arabländerna går även i kulturens tecken. Några gånger har jag varit inne om Sharjah-biennalen, ni vet den om ekologi. Mest handlar det om att skapa ett överdimensionerat kulturbyggande och biennalens uppgift är närmast att utgöra ett litet symbolvärde för en öppenhet som knappast existerar. Läs mer. Mycket bygg och mindre kultur, ett fenomen som man kan följa i en liten video av konstnären Han op de Beeck (1335) från Belgien.
Konstens frammarsch sker just nu i en högst kuperad terräng.
hopp hopp hopp
performance-movie, performance-film, performative… institutional.. institutionally? time-specific (site-specific känns pasé..) re-presentation, representation (representation känns också pasé)… sexual QUALITIES.. ni vet när saker å ting är nästan, men inte riktigt… som tex. om något är nästan landart, vad är det då? och egentligen, är inte allt bara performance?
landly? land-artly? with land-artly qualities? är det någon som förstår mej? eller konst bara. allt är bara konst.
eftertanke? förtanke?
Jodå, jag förstår dig Karin. Det verkar komplicerat men allt beror på att man bestämt sig för att ta ett litet steg tillbaka. Då är man inte längre där men vill ändå.
*Skrattar fortfarande åt Currins drastiska ställningstagande.*
Ordet ”nyliberalism” är i dagens debatt vad ”bourgeois” var i gårdagens, kommunistiska språkbruk. ”Alla” har en ”klar bild” av vad ”nyliberaler” är, en bild inga egentliga nyliberaler ställer upp på. En (då) uttalad nyliberal jag känner till var snubben som för några år sedan försökte spränga Milles staty i protest mot OS-ansökan.
”Nyspråk” kallade Orwell taktiken att förvrida språket till att gagna den dominerande politiken.
För min del blir konsten bättre ju mer person och ju mindre politik det handlar om. Att sitta fyra timmar i ett politikermöte inspirerar mig mer till att efteråt bege mig till systemet än till ateljén.
systemet
Gôtt! Nu får enna se lite naket!
Max Magnus, det är lätt att försöka spela dum. Nyliberalism/nykapitalism är det segrande konceptet i dagens värld och handlar inte minst om konsumtion och kapitalansamling. I konsten märker man det på den svindlande priser köparna (sådana som lärt sig att det är inne) är beredda att betala för konst. Inga bombare och EU-motståndare här.
Om det nu var så att konsten skulle enbart vara en underhållningsverksamhet utan kritisk ådra hade det inte varit något problem. Men att utan vidare fungera som maktens roande lakejer är något olustigt för konstnärerna. Tydligen är det så att du vill ha okritisk konst, glaserad och nyliberal.
högst politiskt att mena att man är oploitisk..
opolitisk.. eller kritisk-okritisk med kanske
Tack för klappen på huvudet. Du har Tydligen inte en aning om vad för slags konst jag vurmar för, ej heller t.ex. att jag är vice ordförande i Konsensusgruppen, en samling konstnärer kulturpolitikerna i Norrland är högst besvärade av. Jag är själv inte nyliberal, socialliberal kanske, men jag vet vad begreppet ”nyliberal” står för – det gör inte du – och lydelsen ligger närmare ”anarkist” än den nyspråkliga lydelse dagens makthavare försöker få det till.
Ren och skär kapitalism är det knappast heller frågan om, då skulle konstutbudet vara betydligt flashigare, gallerierna skulle mer likna leksaksaffärer än dagens, typ, gråzoner. Orden för dagen är i stället nepotism och kompispolitik; den som har festat och knullat till sig flest och rätt polare får ställa ut på fina gatan, säljer gör det vad det än är för prylar på den marknaden.
F.ö. var det rätt underhållande att klättra omkring i Nimis.
Jag förstår, Max, att vår schism måhända handlar mest om hur ”nyliberalism” skall uppfattas. en användning är den kapitalistvänliga strömningen från 80-talet.
Det du säger om att det inte är ren och skär kapitalism då i så fall gallerierna skulle likna leksaksaffärer. Det är nog fel. Konsten en VISS typ av vara som skall bära ett statusvärde. Detta måste säkras. Vi kan se hur måleriet därför får en finansiell storhetstid i nuet. Målningarna ser ut som Fine Art. Men även andra produkter blir populära, men vi talar om stora pengar och sådant som Terence Koh och Jeff Koons kan leverera.
Nepotism och kompispolitik är väl sådant som förekommer alltid och överallt, inte värre i konsten än på andra håll.
Tackar för din glädje av klättring!
Jag blir lite rädd för den här ”Konsensusgruppen”. Finns den bara i Norrland eller kommer den att spridas ner till de södra delarna av Sverige?
Har skrivit en liten grej om konsensus gruppen om någon är nyfiken: http://squallerblogg.blogspot.com/2007/04/konstsensus.html
Fridens/ Jocke
Några halvtaskiga konsthantverkare i Sundsvall går ihop och trycker lite affischer… Ursäkta, men vad, mer exakt, skulle de norrländska kulturpolitikerna vara så ”besvärade” av?
Jo, det handlade mer om ordval än innehåll, innehållet har jag inte något att invända mot, tror dock att det finns ett större spelrum att göra vad man vill på den kommersiella konstmarknaden än vad många tror – eller vågar utforska. Jag tycker mig ana att man kan göra i stort sett vadsomhelst, ha hur stor publik som helst, utan att det behöver ge några ringar på vattnet i den situation vi har i dag. ”Skandaler”, som det där med chokladjesus t.ex, måste nog iscensättas med medverkande skådespelare för att gå igång. Det om något torde frustrera mången konstnär som inte funnit meningen med sitt skapande enbart i poesis.
Staffan: Om Konsensusgruppen drar söderut? Tja, kallar du dig själv ”yrkesverksam konstnär” och åtminstone överlever på det så kan du bli medlem (gratis) och hjälpa att sprida eländet till dina trakter.
När jag gick på Fria Målarskolan i Halmstad i början av 90-talet (under Olle Waller) åkte vi på utflykt till Nimis en gång, då tog Johan Svensson ett schysst foto när jag står på toppen av Nimis med solen bakom, postar det på bloggen så småningom om jag hittar igen det.
Många nya grejor man inte kände till som tarvar förklaring: Vem är Choklad Jesus? och vad är den här ”Fria Målarskolan i Halmstad” för något? Har den måntro anknytning till Cobra-gruppen? Men det låter spännande alltihop! Rädsla kan i vissa fall vara den bästa grogrunden för nya idéer. Det brukar börja med det; rädsla.
Tyvärr är jag inte yrkesverksam konstnär. Frilansar väl lite med webdesign brevid lärarjobbet, så tyvärr är nog inte jag personligen kvalificerad. Men ni andra borde ju gå med omedelbart, kan väl inte finnas något att förlora på det? Eller vad säger du Lars Vilks?
Dave: Just det, det blandas högt som lågt, och det skrämmer dig lite eller hur? Det finns inga kriterier (förutom ett självutnämnt konstnärsskap) eller i (grund och botten) godtyckliga intagningsregler för att bli medlem. Jag personligen skiter i kvalitén bakom medlemmarnas grejer eller göranden, whatever, vid behov kan vi curera vad som helst till att se ut som värsta världskonsten.
Vad som oroar maktfolket? Att ”bli omplacerade” t.ex: http://maxmagnusnorman.com/artist_blog/art_day_237.shtml
Ojdå, jag förstår verkligen att ni formerar grupper där uppe i norr, det verkar vara rena slagfältet på Sundsvalls konstscen! Men jag förstår inte din ovilja mot att åka runt och fixa utställningar? Hur skall annars människor se dina grejor och då i förlängningen ha möjlighet att fälla sitt omdöme. Jag menar, i slutändan är det ointressant vad De Wahl tycker. Om det visar sig att dina grejor funkar så kommer han bli tvungen att ge dig pengar och ta upp dig bland Sundsvallskonstnärerna. Det spelar ingen roll om det ligger en nepotistisk konspiration bakom eller inte.
Följande avsnitt tyckte jag också var lite obehagligt:
”Nej, jag har ingen lust att slösa bensin på att åka runt och krusa utställningsansvariga runt om i landet. Jag har nog många gånger stått där med mössan i hand och fått min konst, vilken högst troligen är skyhögt över deras huvuden, hastigt bedömd av kulturbossar som antagligen varken kan stava till ord som ”transavantgardism” eller ”postkonceptualism”, än mindre förklara vad det är. Jag har för några år sedan även visat min konst personligen för de Wahl himself, vilken mumlandes uttryckte att den inte var något av intresse. En av målningarna jag visade honom sålde jag f.ö. senare till Hylte kommun.”
Om folk inte förstår dina målningar hur kan du i så fall tro att du skall få ekonomiska medel att finansiera ditt konstnärskap? Det spelar ju ingen roll om man 30 år senare upptäcker att du var ett geni, samtiden måste ju också få ut något av vad den betalar för.
Vad jag skulle göra om jag var du är att sluta vara förbannad på kulturpolitikerna och istället försöka kommunicera med min konst, hitta teorier och intressanta förklaringar runt den och placera den i en samtidskontext. Istället för att säga att andra människor är för dumma för att förtså dig.
Men det är ju jag…
Men målningen var det ju absolut inget fel på! Bara att gratulera Hylte kommun.
http://maxmagnusnorman.com/cgi-bin/tavlor.cgi?oldspop&9999&32
att vara svinförbannad å slå i blindo är lite sådär… osexigt… apropå dagens text…
Konstnären bakom chokladjesus är Cosimo Cavallaro, en helt marginell figur från USA. Hans jesusfigur i choklad väckte anstöt på den kristna högerflygeln. Sådana händelser har ingen betydelse i konstvärlden. Man skall inte underskatta den del av konstvärlden so är insatt i samtidskonsten. Det är mycket lätt för en hemmafrustrerad konstnär att spy sin galla. Men saken är att ingen kommer undan. Man kan säkert ha lite kul i periferierna men mer blir det inte eftersom man då aldrig kommer till skott. Att vara med kräver kunskap och kännedom om vad som pågår. Och det är en lång resa.
jag får en känsla utav att max magnus norman är uppfunnen utav jocke.. alltså en ny karaktär som spelas utav jocke.. eller är jag kanske bara allt för fragmenterande?.. och i vilket fall kanske det inte spelar någon roll.. hoppas ingen tar illa upp..
Jag tar lite illa upp karin, men det är ok.
Ha det!/ J
Att jag bara skulle vara en tanke i Jockes huvud… 34 eller vad det nu är år som blott en illusion, förklarar dock en hel del omöjligheter jag åstadkommit och varit med om.
Var bara lugna angående utställningar o.dyl, ökenvandringen är över och jag sitter just nu och grubblar över en hel ketchupeffekt av grejer att pyssla med i fortsättningen.
Pingback: adult channel free tv
Pingback: adult cam web
Pingback: cams naked girls
Pingback: adult internet station tv
Pingback: adult live tv
Pingback: adult cable tv
Pingback: adult channel internet tv
Pingback: adult free internet tv
Pingback: adult direct tv
Pingback: adult free satellite tv
Pingback: adult hardcore tv
Pingback: adult japan tv
Pingback: adult online tv
Pingback: adult movie tv
Pingback: casey cam pussy
Pingback: asian cam nude
Pingback: asian live cams
Pingback: adult spice tv
Pingback: candid pussy cam
Pingback: adult chat line
Konsensusgruppen Lever!!!!
poletten trillade ned precis, det är ju för fan en levande kultur!? som inte är styrd av den moderna planekonomin och intygskraven som AF-kultur babblar om…jag undrar kan min kära mor få vara med där ?hon älskar konst och sen har jag en bror som är psyk sjuk ,nu vet , som sigird hjerten och Hill och van gogh, de hadde ju aldrig klarat av kriterierna till AF-kultur?..Puss
Pingback: casey cam nude