Del 218 Svensktoppen januari 2007

Medan vi väntar på den spännande fortsättningen av Rikards intervju med Vilks om den institutionella konstteorin är det dags att se över hur det utvecklat sig för svenskarna.

Ann-Sofie Sidén är suverän ledare, Annika Larsson och Henrik Håkansson tampas om andraplatsen. Och Jonas Dahlberg fortsätter att knappa in på avståndet till tätgruppen. Månadens klättrare är Annika Eriksson. Annars är det inga stora förändringar. En enkel regel säger att den som lyckats komma in i konstvärldens mera avancerade korridorer har relativt lätt att stanna kvar där.

Ja, skall man sammanfatta denna grupps framgångar kan man peka på några faktorer. 7 av de 15 bor utomlands, 6 i Stockholm. 7 har utbildats sig på Mejan eller Konstfack, 2 på Valand och 1 i Malmö. Hamnar man i utlandet för att man är en bra konstnär eller blir man en bra konstnär genom att flytta?

1. Ann-Sofie Sidén 502 503
2. Annika Larsson 700 756
3. Henrik Håkansson 768 735
4. Clay Ketter 1030 1084
5. Jonas Dahlberg 1157 1206
6. Annika Eriksson 1232 1425
7. Miriam Bäckström 1265 1252
8. Tobias Bernstrup 1325 1394
9. Carl Michael von Hausswolff 1338 1281
10. Johanna Billing 1453 1436
11. Magnus Wallin 1467 1432
12. Matts Leiderstam 1563 1506
13. Maria Friberg 1610 1612
14. Année Olofsson 1635 1743
15. Annika von Hausswolff 1655 1658

annikaberlin.jpg
Annika Eriksson, månadens värsting, har placerat sig i Berlin

berlinNYmedbernstrup kopiera.jpg
och Tobias Bernstrup har intagit New York.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Samtidskonst. Bokmärk permalänken.

31 svar på Del 218 Svensktoppen januari 2007

  1. haha…..Tobias Bernstrup…återkommer om ett par dagar i ärendet…kopia och orginal.

  2. I utlandet kan ingen se att du har snott andra svenskars idéer

  3. Lars skriver:

    Per, i konsten stjäl alla hela tiden och de mera kända konstnärerna har naturligtvis tagit för sig av de mindre kända. Så är det bara och ingen bryr sig om det. Det behöver man inte åka till utlandet för.

  4. Dorinel Marc skriver:

    Hej Per!
    Glöm inte att man kan ju sno idéer från rumäner också.

  5. Efter som jag knyckt och nått en viss uppskattning med stölderna av kända konstnärer så är jag väl inte den som skall gläfsa….men när en kändare snor från en mindre känd blir det lite….kan inte formulera vad jag känner.

    Rumäner snor alla redan av och kallar det för äkta svenskt, eller var det ur senaste numret av art forum….

  6. Tröstar mig med att vi (ArtLab) på fem dagar har haft 640 besök på Myspace och redan många vänner.

  7. Dorinel Marc skriver:

    Hej Per!

    Jag kommer ihåg att det gjordes en utställning som hette Cyberia på Konstfack några år innan jag började där. Jag har inte sett den men minns att det lätt väldigt spännande i pressen, typ: Cyberia i Vita havet på Konstfack. Var du med på den?

  8. Det var min ide, jag var regissör, curator , föreläsare whatever för hela skiten….
    nummer åtta på herr Vilks lista kunde väl bemödat sig om att inte nästan bokstavstroende kopirat våra utstyrslar, känslan rubbet..

  9. Läs om den tiden här.

    http://www.myspace.com/cyberiacityartgroup

    nu är det nga bilder just här som visar vad jag menar…men ge mig ett par dagar så skall jag gräva i arkivet.

  10. Rasmus West skriver:

    Bernstrup har nog mer kopierat/hämtat inspireration till utstyrseln utav spelena Doom/Quake, ser det ut som ivf. Jag åtminstone kopplar direkt till det.

  11. Ulf Hedetoft skriver:

    Att komma in på listan beror ju naturligtvis på mängder av variabler. Många av dom har inte med konsten direkt att göra, men skall ju passa in i ett större perspektiv.
    Var man verkar och inte minst var man syns är av betydelse. Sedan kan man å andra sidan tycka att en lus i Hallstahammar är samma lus i New York. Förutom då kanske att lusen som flyttat till New York stjäler lite renomé och tar immatriellt värde ur kakan New York.

    Det har ju blivit en “NEW YORK LUS”!
    Smaka på den och säg det högt för dig själv.

    Själv skjuter jag mina raketer från Malmö – just nu.

  12. Rasmus West skriver:

    Tycker nog man med fog kan säga att bernstrup åsyftar first-person-actionspelen i hans kostymval och props…

  13. Lars skriver:

    Ulf. Man skall nog inte utan vidare göra sig lustig över New York eller Berlin. Varför konstnärer håller till där hänger naturligtvis samman med att där finns kontakterna och möjligheterna. Från Hallstahammar är det svårt att ta sig ut. Och varför skall en konstnär stanna kvar i Hallstahammar? Förmodligen för att denne är och förblir en lokal konstnär med begränsade behov av att kommunicera och att delta i de samtida konstaktiviteterna. Stora städer har också en stor publik för mer avancerad och experimentell konst. Det kan man inte begära av Hallstahmmar.

  14. Ulf Hedetoft skriver:

    Lars. Du missförstår. Jag gör mig inte alls lustig över New York eller Berlin. Jag har själv arbetat med projekt i bl a New York, så visst är det så med träffpunkt och smältdegel. Det är där processer verkar – kanske med högsta temperatur och oväntade reaktioner.
    Jag gör bara en betraktelser och reflektion. Det är ju också så som du själv nämner “Från Hallstahammar är svårt att ta sig ut”. Jag skulle vilja tillägga “ur”.
    Vi kommer åter till det faktum att visst kan du klättra högre upp på listan om du verkar och syns på rätt ställe.
    Det är ingen kritik eller lustighet utan ett faktum.

    Så som svar på din fråga:
    Hamnar man i utlandet för att man är en bra konstnär eller blir man en bra konstnär genom att flytta?

    Ja.
    Men vad har bra med listan att göra?

  15. Dorinel Marc skriver:

    Hej Per!

    Efter titeln att döma så kretsade din utställning Cyberia kring en redan existerade fenomen. Och då kan någon anan i sin tur göra anspråk att du har snott hans/hennes koncept. Tobias verkar vara intresserad av rollspel och dataspel och den världen är riktigt stor.
    Tänk om någon annan konstnär som har gjort om sin hemsida till blogg, dök upp och anklagade Vilks för idéstöld!

  16. Cyberia handlade om roll spel, Live roll spel, och det som idag kallas cos-play, datorspel, VR, alternativ världar, inhyrd konst, musik, gatumode, containermode, avatars, internet, onlinevärldar, transhumanism, manga, gummiclubs fetishism, punk i alla dess former, skateboard……whatever…
    vi hade både utländska och inhemska föreläsare.
    Projektet fick en mängd spin off effekter vilket i grunden förändrade hela Konstfack,
    En del fick jag kredd för annat fick jag en slant för.

    Speciellt hatade man oss/mig för att jag tog in sponsorer vilket var förbjudet då, Två år senare var sponsorer en förutsättning för större projekt på Konstfack. ex vårutställningen.

    Att jag drog in Sega och sådanna företag i vitahavet var många jävligt upprörda över…
    Utom dåvarande rektorn Inez Svensson som belönade mig med en kram. ….

    Två gånger fick jag erbjudande från New York, vilket jag har svårt att bedömma storleken på. Båda gångerna var jag över och tittade och lät det bero. Dumt kanske…men så var det då.
    På den tiden kunde inte konstvärlden hantera oss.

    Återkommer när jag har grävt fram mitt gamla material.

  17. Speciellt kul var det att Max Book lånade ut sina gigantiska målningar till oss.

    Eller at Samsungs kulturavdelning ( 17 personer som bara jobbar med kulturfrågor) på Sverigebesök överlämnade en gåva som sin uppskattning, haha = kändes Bisarrt.

  18. Rasmus F skriver:

    Rolig diskussion det här…

    Per: Det verkar ha varit ett kul projekt trots svårigheterna du pekar på; och att du fick både kredd och slant är ju bara att gratulera till, liksom till att du nu har har fått besökare till en Myspace-sida vilket du uppenbarligen lägger vikt vid. Förstår faktiskt inte vad du gnäller över, vilken slags orätt som Tobias skulle ha begått mot dig.

    Om nu Tobias “nästan bokstavstroende kopirat våra utstyrslar, känslan rubbet” (vilket låter lite konstigt, eftersom ni väl t.ex. inte jobbade med datorspelsmodifikationer), vad är då problemet? Kan känslor kopieras? Kan känslor inte kopieras? Vill du inte ha dina känslor kopierade?

    Särskilt roligt blir det hela eftersom Tobias Bernstrup framstår en av den svenska konstens utpräglade kopimister och medvetet spelar på pirat-temat:
    http://www.bernstrup.com/images/news/s_pirate.jpg

    Förresten, fler konstpirater på svenska topplistan: http://www.annikalarsson.com/pirate.html

  19. Precis som att Green Day uppfann Punken.

  20. Rasmus F skriver:

    Per:
    Helt visst uppfann inte Green Day punken. Men den relevanta frågan i sammanhanget är snarare: Menar du alltså på fullt allvar att någon enskild artist “uppfann” punken?

  21. Dorinel Marc skriver:

    Hej Per!

    Varför inte göra Cyberia2.0 till vilken du bjuder in även Tobias Bernstrup? Jag tror att det finns både pengar och cred för ett sånt projekt. En annan intressant konstnär till en sån utställning skulle vara Valeria Montti Colque och The tranzformers. De gör trash-cyber performances. Jag tror de har en plats på My Space.
    Även jag har ett projekt som skulle passa in men av förklarliga skäl måste jag hålla det hemligt.

  22. Tack för din mogna infallsvinkel Dorinel Marc, uppskattar ditt förslag.

    men
    ….2.0 upp till en elva-tolv punkt noll fanns liksom t.o.m. MKIII och nu har gubben tröttnat på det hela.
    Kan fanimig skriva en hel bok om eländet. Men kanske skall man tänka om?

    Hade tänkt att ignorera det men när en av de gamla Cyberianerna sa att han fick ont i magen när han såg vad Tobbe gjort gick det inte att ignorera längre. Egentligen är jag inte sur på Tobias utan på ett jävla skitsystem i Sverige som inte creddar folk för det de gör utan för vilka de är. Likt en Adelskalender.

    Tack för myspace tipset….har du något där?

    Valeria Monttii, gör hon cybertrash nu…minns henne som en överjävligt duktig målare som kom in på Mejan. Bland det bästa jag sett.
    Inte lika imponerad av det som sedan har producerats av henne, men begåvad det är hon. Och hon är kompromisslös med sin väg vilket jag uppskattar. Tror inte att hon vill ha med gubben att göra idag…haha.
    (Ps vi har tränat Tae Kwon doo ihop) haha.
    Däremot en vän till Familjen Montti finns det ett visst samarbete med.

    Här D Marc lite pedagogiskt material som visar att jag inte gav mig så lätt, dock ej de bilder som jag kommer visa senare. Men diskuterar gärna ev framtida projekt om det finns någon mening med det.
    Håll hårt i dina idéer, haha.

    Från katalogen som såldes vid första spektaklet. 1993
    http://a450.ac-images.myspacecdn.com/images01/39/l_f32fd8dc2e2d788fe598fcf3727a1dc9.jpg

    1993 Fotografen Zaba blev senare heminredare med programmet äntligen hemma.
    http://a598.ac-images.myspacecdn.com/images01/35/l_825c5fa279d9cb7b7c3a7458d5c0cd7d.jpg

    1994-95
    http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?fuseaction=viewImage&friendID=103178120&imageID=1686299897

    En konstvideo som klipptes om och visades i en vängd olika variationer och som senare blev omslag på på Chilli. 1993-96
    http://www.geocities.com/pcb_eriksson/cybbio2.jpg
    http://a818.ac-images.myspacecdn.com/images01/43/l_261756b9164d8a361f80680848e33c39.jpg

    Cyberia som “förband” till Laibach 2003
    http://www.geocities.com/pcb_eriksson/cyberiaatlaibach.JPG

    Nu för tiden är det andra Imperier som lockar 2005
    http://www.geocities.com/pcb_eriksson/egyptphoto03.jpg

    Sista cyberiabilden 2006 en bild utan mening då innehållet tog slut.
    http://myspace-865.vo.llnwd.net/01082/56/86/1082176865_l.jpg

  23. Dorinel Marc skriver:

    Tack för länkarna! Jag tror att likheterna beror på att du och Tobias gillar samma saker. Han är född i Kräftan. Vad är du för tecken? Jag frågade dig på vårutställningen men glömde tyvärr vad du svarade. Det ända jag vet är att du inte är Skytten och inte Vågen heller. Är du född i närheten av Kräftan?
    Jag har inte någonting på My Space .
    Det är kul att du gillar Valeria. Hon är verkligen alternativ och hon är snäll och ställer upp när man behöver henne. Jag har bra kontakt med henne och jag är ganska säker på att hon skulle vilja vara med på en Cyberia utställning. (med eller utan den titeln). Jag har bra kontakt med Tobias också och jag tror att han skulle också vara intresserad.
    Mitt råd till dig är att gå vidare och göra nåt i ännu större skala. Varför inte samarbeta med Färgfabriken som du gillar så mycket. Hälsa dem från mig.

    Ibland när man klättrar uppför en brant bergsvägg utan livlina och man blir utmattad och vill ge upp, händer det att det inte går att klättra ner samma väg utan man är tvungen att fortsätta att klättra upp tills man kommer på bergskammen. Hoppas att du hänger med…

  24. Färgfabriken är snälla och artiga men svåra att komma in på livet och verkar jämt bizzi.

    Nä nu är det Egypten som gäller. En gammal barndomsdröm.
    Det behöver inte vara stort bara det blir kärnfullt och känns äkta.

    Nu har jag ett eget space…på Artlab som jag samarbetar med. Du är välkommen att titta förbi som alla andra här. Karin har redan accepterat friend add på Myspace.

    http://www.myspace.com/artlabsthlm

    Jo jag är skytt och enligt de som säger sig veta har jag mycket stenbock i mig.
    Uppskattar att du försöker att lindra konflikten….men du vet hur det är. Fan.

    Jag hittade inte valeria men hennes samarbetspartners på My space.
    Deras robotar såg kul ut…

  25. Dorinel Marc skriver:

    Hej Per!

    Tack för att du lämnar ut ditt stjärntecken! Vilks vågade inte göra det. Han är troligtviss rädd för att någon skulle missbruka den information som tecknet avslöjar. Men jag misstänker att han är född i eller nära Tvillingarna/Kräftan. Fast jag tror att en tvilling inte skulle ha tålamod att inte avslöja tecknet. Jag kan även föreställa mig att han är Våg. Och nu i skrivande stund fick jag en känsla att han kunde även vara Vädur som Ulf Linde eller Stenbock precis som Danto.

    Vad tror du att Vilks är för tecken?

    Dan Wolgers, vars verk du kommenterade på avgångsutställningen är född i Skytten. Jag minns att jag frågade dig då om ditt Stjärntecken för att veta hur långt från Dan Wolgers (Skytten) du var född. Det kan vara så att du svarade då att du var Stenbock.
    Min privata forskning på området visar att Stenbockarna haft det tufft ett tag men att nu håller på att vända.

    Kul att du gillar tranzformers-robotarna. De är verkligen trashiga. Det är Valeria (Jungfru) och hennes kompisar som gör robotarna. Hon samarbetar med flera under namnet The Tranzformers. I gruppen finns bland andra Markus Mårtenson (Stenbock). Tveka inte att kontakta dem. Hälsa gärna från mig.
    Färgfabriken har många järn i elden men om du har ett projekt som du tror på, då är det bara att kontakta dem.
    Egypten låter spännande, vad skall du göra där?

  26. Dorinel M

    Jag lämnar över detta till min kära sambo, proffisionell spåkärring under nio år (vattuman), det är hennes område…
    På få grejer att gå på antyder hon att det kan var något lufttecken…..hon brukar ha rätt.
    Dessutom avskyr hon allt vad Konstfack och Konstvärlden heter….där med inte sagt att hon hatar konst.

    Hurvida jag var skytt eller inte frågade du nog på vernissagen när alkoholen hade börjat göra sitt va.

    Den kliniska Konstvärlden är lite rädd för detta med de gamla vetenskaperna, är min erfarenhet….i alla fall idag. Bauhaus var nog ett undantag.
    På konstfack frågade de om jag hade tagit med mig djävulen när jag visade hur snillrikt en tarotkortlek kunde lagra information. haha.

    Nja jag skall inte åka till Egypten…Jag filtrerar dagens värld via de forna egyptiernas sätt att beskriva världen i sitt bildspråk.
    Min första utgångspunkt var att de är coola.
    Och jag har hållt på ett par år nu…men Cyberia stod i vägen.

    Min andra utgångspunkt var att jag ville se om det skulle väcka ont blod i och med att det är religiösa symboler. Med tanke på Piss Christ, Ecce Homo och Mohammed karikatyrerna gjorde så.
    Det gjorde det inte ända tills idag då en Muslimsk kvinna vägrade ha den i sin gästbok. Den Israeliskt judiska hade inget problem med det.

    På ett sätt är de döda som religiösa symboler men de blir väl laddade på ett annat…..det där kan säkert Lars mer om…

    Hårdrock, heavy metal ala pyramidmålning.
    http://myspace-275.vo.llnwd.net/01439/57/20/1439580275_l.jpg

  27. Joaquim skriver:

    Det här är en verkligen intressant diskussion om kopia/original! Jag har också tyckt att jag har blivit kopierad många gånger, men man får för det mesta ge upp… Ingen bryr sig…

    Men jag undrar Per ( Ej längre i framtiden, nu mer i forntiden), om du tycker man kan ta patent på vissa saker kan man isåfall också säga att Andy Warhol härmade Mao och Marilyn Monroe? Och i allra högsta grad Elektriska stolens uppfinnare och kanske ännu mer Campbells soppfabrik?

    Tycka vad man vill om det så är det ju vanligt att konstnärer snor från det som inte är konst.
    Eran grej verkar ju mer vara något sånt som gymnasiesynthare höll på med på på 80-talet, groddräkter, rollspel etc. Egyptien verkar ännu värre. Men vem vet om 10 år kanske din Egyptien idé ha snappats upp av någon känd konstnär och blivit konst!

    Men tack annars för en intressant debatt!

  28. karin skriver:

    Hamnar man i utlandet för att man är en bra konstnär eller blir man en bra konstnär genom att flytta? … tror man blir bra utav att vara mobil. att inte se så mycket till olika länder utan snarare männsikor och institutioner. att förstå att man har hela världen som spelplan. och utnyttja alltihopa strategiskt. (och tack gode gud för att man har ett svenskt pass! förstå att det verkligen är en lyx!) för att inse detta e det nog ett måste att flytta sej utanför sveriges gränser. i minst 10 år.

    och till debatten om original; att göra en bra kopia som tar en upp på svensktoppen kan minsann också vara en bedrift. och ibalnd e kopian bättre än originalet. (detta är inget påstående direkt kopplat till cyberia utan rent allmänt menat)

    och god jul å gott nytt år föresten. lite sent..

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.