Friggebodens relationella öde

År 2000 firades 20-årsjubileum av Friggeboden på Jönköping läns museum. I det stora uppbådet av modeller som visades på museigården tillkom en konstversion av konstnär Vilks. I motsats till de andra blev denna stående. Under motstånd eftersom somliga menade att den störde museets arkitektur (läs mer här – klicka på museet och sedan på museiparken).

Hur som helst fick den vid flera tillfällen relationell användning som pissoar. Men efter 6 år har den fått en okänd inflyttad. Museipersonalen meddelar att man vid upprepade tillfällen sett spår av persedlar vilket gör det troligt att någon funnit en mer eller mindre tillfällig bostad i konstverket.

Konstvärlden brukar uppskatta när någon som befinner sig utanför konstvärlden flyttar in i konstverk som tillhör konstvärlden. Minnesgoda utställningsbesökare kan erinra sig Documenta IX 1992. Tadashi Kawamata (1369 på artfacts) lät uppföra enkla baracker vid Fulda i Aueparken. Det gick genast rykten om att några okända hade flyttat in, men det visade sig vara ett konstprojekt.

Men det sker alltså på riktigt i Jönköping.

friggebVilksLIT.JPG
Vilks framför sin friggebod år 2000

friggeboLIT.JPG
Birgit Friggebod var landshövding i Jönköpings län 2000 och fick slå sista spiken.

friggebod jonkop00.jpg
Idag: bostad

Det här inlägget postades i Projekt. Bokmärk permalänken.

1 svar på Friggebodens relationella öde

  1. David 27 Malmö skriver:

    Nog har konsten hamnat i buskisen när “Friggebod” slår i sista spiken. Subtil humor. Stefan å Christer where are you? kom tillbaka, allt är förlåtet….

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.