Del 73: Om standard just nu

Om standard just nu

Det är nästan alltid läge för standard. Igenkännbart och bra. Konsten sitter lite illa klämd just nu och vi har bara biennalerna och rankinglistan på artfacts. Jag är inte emot biennalerna, tvärtom tror jag att konsten stannar utan biennalerna. Men drivkraften är mera uppehållande än en direkt framdrift. Detta vet man om på biennalerna. Läs de fyra texterna om biennaler under 2006 nedan. Den första, i Bukarest, är fortfarande lite gammalmodig, formuleringarna där visar att man inte riktigt hänger med i den senaste svängen. De andra (Singapore, Berlin och Busan) talar om för oss att konsten skall flytta ut, nå runt, intervenera. Där har vi det, Överallt är standard just nu.

Bucharest Biennale promote awareness and dissemination of the culture, particularly in the fields of the arts, by means of exchanges and cultural cooperation within Europe and beyond and is looking for strategies that would develop mutual understanding and offer insights from different perspectives.
We are interested in the link between creative practice and social development, in the links between the local, European and global contexts.

BELIEF is the theme for Singapore Biennale 2006. In an era of social, political, and even environment uncertainties, our beliefs are often questioned. SB2006 attempts to address the complexities that surround the formation of our beliefs in relation to society, history and humankind. Over 70 artists from all over the world will converge on our island, showcasing their works in a myriad of venues from busy commuter spaces, shopping malls to religious sites throughout the city.

(Berlin) Choosing one street as both an example and an archetype, Of Mice and Men leads its viewers across a variety of environments and experiences, opening doors onto forgotten buildings and hidden sites, dispersing art in the spaces where we usually work, eat, pray and play. The artists in “Of Mice and Men” were asked to intervene or present their works in places that represent the every day that is our common ground: private apartments, offices, schools, galleries, trailers, and former factories.

Busan Biennale 2006 is dedicated to moving beyond the functions and roles of the large-scale international contemporary art exhibitions. By opening, widening, and breaking artistic frames, Busan Biennale 2006 is giving innovative artists the unique opportunity to escape the constraints of the traditional gallery and fixed art institution, letting them express their creative powers as never before.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

4 svar på Del 73: Om standard just nu

  1. kommerhem skriver:

    ”everywhere we go – behind madness”. Helt underbart. Det är ju så det ska vara, men även in madness tycks lockande, i alla fall för mig.

    Konsten, även om den är lokal, finns överallt – om den är tillräckligt framåtblickande och äkta. Fråga mig inte hur man ska veta det. Det får di lärde avgöra och jag så där lite i smyg.

  2. Lars skriver:

    Jadu ”kommerhem” (det var ett namn det), konsten finns där konstvärlden ser den. Någon annanstans finns den inte. Om du har svårt att hitta den, ring konstvärlden.

  3. kommerhem skriver:

    Vem är konstvärlden? Jag bara skämtar. Jag tror att jag förstår vad du menar. Men är det så illa att det bara är konstvärlden som vet var konsten befinner sig? Om det är så, ligger jag ju riktigt risigt till.

  4. Lars skriver:

    Låt mig säga så här: Konsten äger rum i konstvärlden. Om du inte skall ligga risigt till får du ta dig in i den. Ju längre in du kommer, desto större blir dina möjligheter – både att lyckas göra det du verkligen önskar (om du har något sådant) och att anpassa dig (rekommenderas av praktiska skäl).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.