Vilks.net

Lars Vilks konstnären konceptualisten målaren skulptören

Del 1028: Handikappad kränkning

66 kommentarer

Under gårdagen var butiken stängd sedan hackaren hade slagit till med sin fredagshacking. Vanligtvis kommer min sida upp igen nästan omedelbart men igår var webmaster på resande fot.

För en tid sedan fick jag ett brev från en person som är verksam i handikappsrörelsen. Han berättade att kränkningar mot handikappade är vanliga men att DO ytterst sällan tar upp sådana ärenden. Kränkningsintresset från DO:s sida söker sig andra föremål.

Skribenten undrade om jag kunde göra en teckning av profeten som handikappad. Jag har funderat på detta och efter hand funnit att det är en intressant idé. En framställning av profeten som funktionshindrad är inte kränkande eftersom det inte är någon skam att vara invalidiserad. Om någon skulle tycka det får man lära sig och uppfostras till att så är inte fallet. Brevskrivaren hoppas att det skulle kunna uppstå en debatt som kunde väcka uppmärksamhet för de handikappades situation.

Samtidigt är det en konfrontation av svag grupp mot annan svag grupp. De funktionshindrade är en svag och ointressant grupp som står mot en stark svag och intressant grupp.

Vidare kan en sådan teckning uppfattas enligt Elisabets Ohlson Wallin-modell. De handikappades profet att identifiera sig med.

På tal om Ohlson Wallin har jag också gjort en parafras på Ecce Homo. Den gjordes för det finska tv-programmet A-studio som ett svar på en fråga från en i programmet medverkande imam: ”The UN Declaration of Human Rights has confirmed everyone equal rights to practice religion without disturbances. Do you think your cartoon is against the declaration?” TV-programmet finns i sin helhet HÄR. Det är huvudsakligen på engelska.

 

Rullstolsbunden profet konfronterad med ett hinder.

Publicerat av Lars Vilks

2010, 10 juli kl 18:44

66 kommentarer till 'Del 1028: Handikappad kränkning'

Prenumenera på kommentarerna via RSS eller kopiera TrackBack-adressen till 'Del 1028: Handikappad kränkning'.

  1. En fantastisk bild!

      (Citera)  (Svara)

    imse

    2010, 10 juli kl 19:37

  2. Dessa bilder kommer gå till historien.

      (Citera)  (Svara)

    A-non e-mouse

    2010, 10 juli kl 20:08

  3. Din konst blir allt bättre. Det handlar ju om att få debatt om vad konsten representerar, och så måste konsten ligga i tiden, och här prickas den in fullständigt.

    Efter en massa svårigheter och palaver kommer du en dag att hyllas som den konstnär som leder in svenska folket i en demokratisk framtid.

    Den här konsten betyder så oerhört mycket för demokratin, såsom världen ter sig idag.

    Tack!

      (Citera)  (Svara)

    Demokratbloggen

    2010, 10 juli kl 22:21

  4. Tack för denna bild, som jag tolkar symboliskt. Profeten stöter på hinder, nämligen en trappa, och trappan är en symbol för den moderna världen som vi lever i idag här i Sverige och i västvärlden.

    Eftersom profeten lever kvar i en tidsålder som utvecklingsmässigt är nära nog att jämföra med att sitta i rullstol i jämförelse med dagens moderna samhälle, så är profeten inte kapabel att ta sig upp för denna trappa, dvs. att ta sig in i ett modernt samhälle. Han passar inte in där med sina ålderdomliga läror. Hindret blir för stort och oöverkomligt för honom. Han får helt sonika sitta kvar i sin retarderade värld. Han hör inte hemma här.

    Nu får de rullstolsbundna absolut inte ta illa upp, för detta är ingen anklagelse mot dem att de på något sätt skulle vara retarderade. Inte alls. Däremot blir rullstolen och (den icke handikappanpassade) trappan symboler för att profetens tidsålder är förbi. Numera tar vi trappan även gärna med två steg i taget, till skillnad mot profetens oförmåga att överhuvudtaget ta sig upp.

    Denna bild säger alltså mer än tusen ord i en pajkastningsdebatt, som ofta blir fallet när islam ska debatteras. Tack för den!

      (Citera)  (Svara)

    Cavatus

    2010, 10 juli kl 22:36

  5. Muhammed som handikappad säger allt om den handikappade religion som han en gång startade. Lars, du är en hjälte!

      (Citera)  (Svara)

    Kenneth Karlsson

    2010, 10 juli kl 23:01

  6. En intressant bild med många lager av förståelse.

    Kan ses som en bild ur en dröm som profeten själv drömmer.
    På samma sätt som arabernas stamfader Ismael’s brorson Jacob drömmer här profeten att han ser en stege/trappa som leder från jorden ända upp till himlen.
    En symbolisk stege/trappa som förbinder Gud och människan. I profetens dröm har dock tillkommit en komplikation. Profeten ser sig själv sittande i en rullstol oförmögen att röra benen och är därmed förhindrad att bestiga trappan och förena sig med guds änglar.

    Lars. Jag tror att du har skapat ett konstverk med långtgående teologiska komplikationer som vi ännu bara kan ana början på. :) gg

      (Citera)  (Svara)

    Göran Gustafsson

    2010, 10 juli kl 23:21

  7. Helt ratt!!!!!

      (Citera)  (Svara)

    Anders

    2010, 10 juli kl 23:21

  8. Tryck upp en dynamitgubbe i ändalykten och tänd på så lär nog den falska profeten komma upp för trappan i ett huj.

      (Citera)  (Svara)

    Göran

    2010, 10 juli kl 23:43

  9. An interesting image with many layers of understanding.

    It can be seen as an image from a dream that the Prophet himself is dreaming.
    Just as the Arabs’ ancestor Ismael’s nephew Jacob once dreamt the Prophet dreams of a ladder / staircase leading from the earth up to heaven.
    A symbolic ladder / stairway connecting God and man. But the prophet’s dream has a complication. The prophet sees himself sitting in a wheelchair, unable to move his legs and is thus unable to climb the stairs and unite with God’s angels.

    Lars. I think you have created a work of art with far-reaching theological complications that we at this moment in time only can see the beginning. gg

      (Citera)  (Svara)

    Göran Gustafsson

    2010, 11 juli kl 00:38

  10. Göran Gustafsson: Thank you for the translation.

    AC

      (Citera)  (Svara)

    Aerialcat

    2010, 11 juli kl 01:21

  11. Jag gillar den verkligen!

      (Citera)  (Svara)

    John Schütte

    2010, 11 juli kl 01:30

  12. Tur att han inte blandade in hundar den här gången. En blind mohammed hade nog blivit för mycket för världens allah krängkta mussar.

      (Citera)  (Svara)

    Robin Shadowes

    2010, 11 juli kl 04:23

  13. Brilliant!

      (Citera)  (Svara)

    Gary Rumain

    2010, 11 juli kl 05:00

  14. Bra bild. Tankeväckande. Tack.

      (Citera)  (Svara)

    bombardina

    2010, 11 juli kl 05:59

  15. Tack för denna bild, som jag tolkar symboliskt. Profeten stöter på hinder, nämligen en trappa, och trappan är en symbol för den moderna världen som vi lever i idag här i Sverige och i västvärlden.

    Eftersom profeten lever kvar i en tidsålder som utvecklingsmässigt är nära nog att jämföra med att sitta i rullstol i jämförelse med dagens moderna samhälle, så är profeten inte kapabel att ta sig upp för denna trappa, dvs. att ta sig in i ett modernt samhälle. Han passar inte in där med sina ålderdomliga läror. Hindret blir för stort och oöverkomligt för honom.

    Rullstolen kontra trappan blir symboler för att profetens tidsålder är förbi. Denna bild säger alltså mer än tusen ord i en pajkastningsdebatt, som ofta blir fallet när islam ska debatteras. Tack för den!

      (Citera)  (Svara)

    Cavatus

    2010, 11 juli kl 08:08

  16. Robin. Den här bilden kan i förstone te sig som betydligt oförargligare än Vilks första bild i denna serie ”Profeten M. som rondellhund”. Men så endast vid ett ytligt betraktande. Den senaste bilden berör enligt min mening betydligt djupare lager i profetens och den troendes egen självbild. :) gg

      (Citera)  (Svara)

    Göran Gustafsson

    2010, 11 juli kl 09:19

  17. Hur JÄVLA BRA ÄR DENNA TECKNING den är SKITBRA all
    heder åt Lars Vilks som inte är som många andra SVENSKAR RYGGRADSLÖSA MESAR UTAN STAKE dvs JÄVLA KÄRRINGAR.

      (Citera)  (Svara)

    Hans Nilsson

    2010, 11 juli kl 09:19

  18. A truly interesting piece of art.

    You apprehend disappointment and anguish in Mohammeds face and gaze when he arrives to an impass, difficult to overcome with his kind of handicap – now he needs help. The picture has multidimensionell
    hermeneutic aspects. Does this mean that as Mohammed arrives to this impass so is islam in confrontating the Western World? The only way for Mohammed to proceed might be to blow the whole damn staircase up and into pieces. Or will he choose another why e.g. a more peaceful adaptation and ask his fellows human beings for help to overcome his difficulties instead of blowing his antagonists into pieces?

    This piece of art by Vilks might not at all be as insulting to muslims as Vilks previous productions. I hope. Here mohammed is Christ-like, he is suffering, he is not tied to a cross but to a wheelchair.
    Lars Viks creativity and personal psyche is here probably the projection screen for archetypal complexes and sources for modern mankinds collective persona – both conscious and unconscious persona.
    Formed by dealing with the immense pressure of threats from muslims that he is under.
    A picture that like true art can be interpreted in almost endless different ways.

    Faktiskt riktigt intressant. Man ser besvikelsen och våndan i Mohammeds ansikte och ögon när han ställs inför ett absolut fullbordat faktum – här kommer han inte upp utan hjälp. Bilden har mångdimensionell hermeneutik. Är det så att Islam, för tillfället i alla fal kommer inte vidare in i Västvärlden – utom möjligtvis genom att spränga trappan. De behöver hjälp, utlämnade enbart till sig själva klarar de inte detta. Lars Vilks verk har djup arketypisk resonans i den moderna kulturella och politiska världens kollektiva persona, eller varför helt enkelt inte samhällsstrukturen.

    Gustaf

      (Citera)  (Svara)

    Gustaf

    2010, 11 juli kl 09:33

  19. En lysande visuell beskrivning av en problemställning som jagar över en miljard människor. Hur kan en sådan man någonsin kunna leda andra?

      (Citera)  (Svara)

    Fallaci

    2010, 11 juli kl 10:05

  20. En sinnebild över klankulturens vanligaste konsekvenser. Ack så vanlig i stadsbilden, med en kanin som helbrägdagörare och bilden hade fått ännu en dimension.

      (Citera)  (Svara)

    Naivtive

    2010, 11 juli kl 11:27

  21. Men hallå!

    Bildtext: ”Rullstolsbunden profet konfronterad med ett hinder.”

    Var står det att Vilks profet heter Muhammed?

    Bilden föreställer EN profet i rullstol … och nämns som ”profeten” i texten. Alla profeter heter väl inte Muhammed?! Jag vet en som heter … och en annan som heter …

    Dessutom tycker jag att den tecknade profeten mer påminner om en tärd Kapten Haddock – förlåt, Kapten! – iklädd afghansk huvudbonad. En afghansk profet?

    Kapten Haddock har jag sett många bilder på i Tintin-albumen, men profeten Muhammed har jag aldrig någonsin sett avbildad någonstans, så jag kan ju faktiskt inte heller veta något om likheten mellan honom och den trevlige kaptenen. Å andra sidan verkar det finnas så många andra som har det och känner sanningen.

    Men tänk, häromdagen fick jag veta att det Gud/Allah sa till Muhammed skedde genom ombud – en gudsängel berättade vidare till honom vad Allah tyckte och tänkte. Och Muhammed vidareförde allt till sin skrivkunnige tjänare som nedtecknade.

    Tänk, jag mindes plötsligt den roliga viskningsleken som vi sysslade med som barn …

      (Citera)  (Svara)

    Maja Dacke

    2010, 11 juli kl 13:52

  22. Hej Lars! Jag kollade den finska länken/tv-programmet. jag förstod till en början inte varför åsynen av ditt hus ackompanjerades av skräckfilmsmusik! Allt föll på plats när det uppdagades att du höll på att hugga foten av repotern med en yxa, längre fram i programmet!

      (Citera)  (Svara)

    david 31 malmö

    2010, 11 juli kl 15:21

  23. En intressant bild, Lars! Är det bara jag som kommer att tänka på en annan ledargestalt, nämligen Sheik Yassin (http://en.wikipedia.org/wiki/Ahmed_Yassin)? Han var förlamad sedan 12 års ålder, satt i rullstol och var nästan blind. Trots detta handikap i ockuperade Gaza så blev han lärare i arabiska och sedan en ledargestalt i Hamas. Helt otroligt! Jag vet inte om man skulle stöta på en ensam man i rullstol i något arabland.

      (Citera)  (Svara)

    Jonas

    2010, 11 juli kl 15:30

  24. En intressant bild, Lars! Är det bara jag som kommer att tänka på en annan ledargestalt, nämligen Sheik Yassin (http://en.wikipedia.org/wiki/Ahmed_Yassin)? Han var förlamad sedan 12 års ålder, satt i rullstol och var nästan blind. Trots detta handikap i ockuperade Gaza så blev han lärare i arabiska och sedan en ledargestalt i Hamas (och gifte sig med en släkting och blev pappa dessutom). Helt otroligt!

    Jag vet inte om man skulle stöta på en ensam man i rullstol i något arabland. Kanske skulle den rullstolsbundne (som Yassin) få hjälp från andra. Om nu Mohammed satt i rullstol skulle han onekligen bli rullad vart han önskade av sina många villiga föjeslagare.

    Kort sagt, muslimer kommer nog inte att höja sina ögonbryn över det här. De kommer kanske istället att tänka på Yassin. Här är en länk till en bild på hans rullstol efter att den sprängts av israeliska flygvapnet på öppen gata i Gaza, 2004 (martyrskap direkt, med andra ord):
    http://www.palestinehistory.com/issues/images/yasin005.jpg
    (Hamas-Netanyahu: 1-0)

      (Citera)  (Svara)

    Jonas

    2010, 11 juli kl 15:46

  25. Göran, håller fullständigt med dig. Efter lite reflekterande så kan denna bild t o m vara bra mycket starkare än rondellhunden. Jag skall motivera mig. I den mohammedanska kulturen premieras styrka, det är en macho-kultur in absurdum. Handikappade familjemedlemmar kan rent av kasta skam över familjen, så att man gömmer undan dem eller i värsta fall överger dem. Lars bild av mohammed i rullstol kan därför tolkas av mohammedaner att deras pedofet var en svag man. Dom rent av ser hon som en rollmodell för alla tider att följa, ja rent av anses han vara den perfekte mannen. Att då porträttera honom i rullstol måste ju tolkas att han var en imperfekt man istället. Sett ur detta perspektiv har denna teckning stora möjligheter att reta upp mohammedanerna än mer än vad rondellhunden gjorde.

      (Citera)  (Svara)

    Robin Shadowes

    2010, 11 juli kl 18:34

  26. En del muslimofober här kanske skulle tolka den så att Muhammed är svag och religionen handikappad. Men ni som ser Muhammed och teckningen så kanske borde fundera över hur ni ser på funktionshindrade och handikapp överhuvudtaget! SKÄMS PÅ ER!

    Det finns en annan tradition inom t.ex. kristendomen som gärna betonar att Jesus, som 100% gud och 100% människa, var något så paradoxalt som en ”lytt gud”. Dvs att gud i sin kärlek till människan steg ner till människan och genomlevde allt som de genomlever.

    I denna tradition blir handikapp inte nåt fult och smutsigt utan ett tecken på DELAKTIGHET och STYRKA!

    Samma sorts tradition finns i andra religioner, inkl. islam.

    En profet som är så stark och säker på sig och sin mission att han genomlever samma saker som alla andra människor, det är ett tecken på styrka!

    Som Kristus på korset som man kan identifiera sig med i djupaste sorg (om man är troende kristen). En profet man kan identifiera sig med när man är sjuk och ledsen. En som i denna målning beskrivs som handikappad men som trots handikappet kunde förändra historien!

    Men SKÄMS alla ni som vill baktala Muhammed genom att kalla handikappade svaga och ofärdiga! Skäms och se er i spegeln! Håller ni på att bli de monster ni säger er vilja bekämpa?

    /Torbjörn (Jag skrev en sak om en lytt gud för några år sen på min blogg, kika gärna på den!)

    http://ligator.wordpress.com/2010/06/16/en-lytt-gud/

      (Citera)  (Svara)

    Torbjörn

    2010, 11 juli kl 18:58

  27. I övrigt håller jag med om att det är en utmaning som heter duga för många religiösa islamska fundamentalister att överge sin machokultur och faktiskt kunna se poängen i att Muhammed kan ha varit kroppsligt svag, och funktionshindrad, men ändå STARK!

    Fundamentalister av alla slag ser gärna på sina profeter som en slags övermänniskor!

      (Citera)  (Svara)

    Torbjörn

    2010, 11 juli kl 19:00

  28. Excuse me, I have made some amendments, this is how it should be:

    A truly interesting piece of art.

    You might apprehend disappointment and anguish in Mohammeds face and gaze when he arrives to an impass, difficult to overcome with this kind of handicap – now he needs help. The picture has multidimensionell
    hermeneutic aspects. Does this mean that as Mohammed arrives to this impass so is islam in confronting the Western World? The only way for Mohammed to proceed might be to blow the whole damn staircase up and into pieces. Or will he choose another way e.g. a more peaceful adaptation and ask his fellow human beings for help to overcome his difficulties instead of blowing his antagonists into pieces?

    This piece of art by Vilks might not be insulting to muslims as Vilks previous productions unfortunately might have been. I hope. Here mohammed is Christ-like, he is suffering, he is not tied to a cross but to a wheelchair.
    Lars Viks creativity and personal psyche is here probably the projection screen for archetypal complexes and sources from modern mankinds collective persona – both conscious and unconscious persona.
    Formed by dealing with the immense pressure of threats from muslims that he is under.

    A picture like this, like true art, can be interpreted in almost endless different ways.

    Faktiskt riktigt intressant. Man ser besvikelsen och våndan i Mohammeds ansikte och ögon när han ställs inför ett absolut fullbordat faktum – här kommer han inte upp utan hjälp. Bilden har mångdimensionell hermeneutik. Är det så att Islam, för tillfället i alla fal, kommer inte vidare in i Västvärlden – utom möjligtvis genom att spränga trappan. De behöver hjälp, utlämnade enbart till sig själva klarar de inte detta. Lars Vilks verk har djup arketypisk resonans i den moderna kulturella och politiska världens kollektiva persona, eller varför helt enkelt inte i vår nuvarande samhällsstruktur.

    Gustaf

      (Citera)  (Svara)

    Gustaf

    2010, 11 juli kl 19:18

  29. Torbjörn
    Diskussionen kring den handikappade Profeten har ingenting med synen på funktionshindrade människor här och nu att göra utan är en symbolisk bild för ett själstillstånd. En typ av bilder (språk) som det undermedvetna använder sig av i bland annat drömmar för att förmedla budskap ägnade att bidra till vår sjävkännedeom.

    Att Vilks bild innehåller en profet tyder på att vi här sannolikt inte bara ser en personlig problemställning utan att vi även rör oss i den kollektiva sfären.

    Discussion of the disabled Prophet has nothing to do with the perception of disabled people here and now, but is a symbolic picture of a state of mind. A type of images (languages) that the subconscious uses in dreams, to convey messages that would contribute to our self-knowledge.

    That the image contains a prophet indicates that we are unlikely to see only a personal problem but that we are also moving in the collective sphere.

      (Citera)  (Svara)

    Göran Gustafsson

    2010, 11 juli kl 20:19

  30. Tilläggas bör att teckningen knappast kommer att skapa något ståhej. Publicerad här på bloggen kommer den sannolikt inte att få något symbolvärde.

      (Citera)  (Svara)

    Lars Vilks

    2010, 11 juli kl 20:27

  31. Han står inför ett stort dilemma denna exotiska mörka främling.

    Kan du inte rita profeten vid han giftermål med den 6-åriga Aisha?

      (Citera)  (Svara)

    Micke

    2010, 12 juli kl 09:26

  32. hahahahahah de inte mohammad ingen vet hur han ser ut och jag tror pa han att han ar profeten ingen kan andra det jag alskar mohammad

      (Citera)  (Svara)

    fadi

    2010, 12 juli kl 19:24

  33. Fantastisk bild!

      (Citera)  (Svara)

    markus

    2010, 13 juli kl 12:21

  34. Jag har vid ett tidigare inlägg här ovan föreslagit att bilden med profeten sittande i en rullstol skulle kunna tolkas ur ett drömperspektiv. Jag blev därför intresserad hur man ser på drömmar inom Islam. På en web-sida svarar experten Abo Muhammed Samir Faid följande på frågan ”I want to know if dreams mean anything?”

    True/Good Dreams
    We can see true dreams are from Allah Ta’aala as Muhammad (S) said, ”True dreams are from Allah, and bad dreams are from Shaitan.” (Sahih Al-Bukhari) True believers are more likely to happen to those who are truthful in their lives as Muhammad (S) said, ”Those of you with the truest dreams will be those who are most truthful in speech” (Sahih Muslim)

    Bad Dreams
    As stated above bad dreams are from Shaitan. Muhammad (S) told us what to do upon seeing a bad dream. ”So when one of you sees a dream which he does not like, he should spit on his left side three times, seek refuge with Allah from Shaitan thrice, and change the side which he was lying (Sahih Muslim) and in another narration in Muslim, Muhammad (S) told us if we spit three times and seek refuge from Allah then it (the dream) will not harm them.” (Sahih Muslim)
    Muhammad (S) also told us that if we saw a bad dream to ”stand up and offer prayer.” (Sahih Muslim)

    Bad Dreams Should Not Be Disclosed
    Muhammad (S) said, …If he has a dream that he dislikes, then it is from Shaitan. He should seek refuge with Allah from its evil, and he SHOULD NOT MENTION IT TO ANYBODY, then it will not harm him.” (Sahih Al-Bukhari) If one does tell somebody about the bad dream then there could be the chance that some harm will come out of it.

    Lying About Dreams
    Prophet Muhammad (S) said, ”Indeed the worst of lies is that of a person who falsely claims to have dream.” (Sahih Al-Bukhari) also ‘Whoever claims to have dream which he did not have, will be ordered to tie two barley grains together, which he will never be able to do; and if somebody eavesdrop on some people’s conversation which they didn’t want him to hear or they tried to keep away from him, then molten lead will be poured into his ears on the Day of Resurrection; and whosoever makes a picture (of a being with a soul) will be punished on the Day of Resurrection and (will) be ordered to put a soul in it, which he will not be able to do.” (Sahih Al-Bukhari)

      (Citera)  (Svara)

    Göran Gustafsson

    2010, 13 juli kl 13:54

  35. Fadi, ni mohammedaner verkar älska alla som ni inte vet hur dom ser ut. Tänker även på era burka-kvinnor…

      (Citera)  (Svara)

    Robin Shadowes

    2010, 13 juli kl 23:28

  36. Funktionshindrade brukar inte använda ordet rullstolsbunden utan rullstolsburen.

      (Citera)  (Svara)

    Magnus Johnsson

    2010, 14 juli kl 09:30

  37. Lars,

    Kunde du inte också göra någon intressant teckning med koppling till burqan? Kanske kvinnliga djur iklädda burqa i sällskap med andra djur, i en alldaglig miljö.

    Exempelvis kunde man illustrera en svensk sommaräng, med ett antal kossor iklädda burqa (exempelvis så att endast juvern syns för att tydliggöra att det är just en ko) och även kalvar och en tjur (så klart utan burqa, då detta förtryck inte gäller barn eller män). Detta motiv skulle säkerligen påvisa en skarp kontrast och synliggöra hur udda och malplacerad ett sådant (symboliskt mycket starkt) klädesplagg är.

      (Citera)  (Svara)

    Donnie Darko

    2010, 15 juli kl 20:04

  38. jag knullar er allihopa jävla kristna horsvenskar .. vafan vadå helt rätt .. rasist även mot religion ,, lars din dag kommer

      (Citera)  (Svara)

    safi

    2010, 15 juli kl 23:49

  39. Korrigering text från Safi 15 juli kl 23.49 ;

    jag knu**ar er allihopa jävla lättkränkta muslimer .. vafan vadå helt rätt .. ni rasar även mot åsiktsfrihet ,, förtryckare er dag kommer

      (Citera)  (Svara)

    Anna Karlsson

    2010, 18 juli kl 10:29

  40. safi, är du på riktigt? :D
    För det första kan man ju fråga sig vad du gör på den här sidan när du uppenbarligen är så pass lättstött att en skäggnisse i rullstol verkar förstöra hela din värld. För det andra så bör du veta att i stort sett alla svenskar ger blanka fan i Jesus, vi har helt enkelt vuxit ifrån sånt.
    Vill också passa på att tacka för en underbar bild! :)

    Ps. en religion är ingen ras.

      (Citera)  (Svara)

    Meral Tasbas

    2010, 18 juli kl 11:32

  41. Citerat safi ”jag knullar er allihopa jävla kristna horsvenskar .. vafan vadå helt rätt .. rasist även mot religion ,, lars din dag kommer”

    Men ändå har du tagit dig tiden, eller rättare sagt fått möjligheten att lära dig vårt språk. Ta del av vår mat och tak över huvudet. För jag bara antar att du kommer från ett krigsdrabbatland i mellanöstern som har extraminister att tacka för våldet. Det är precis sådan som dig som har fått den högerextrimisten i europa att eskalera. Du är trångsynt oc ser inte mer en vad en vad korenan tillåter dig att se. Er tid är kommen min kära vän, det är dags för lite modernisering.

      (Citera)  (Svara)

    David f

    2010, 18 juli kl 13:46

  42. ”Och du Safi innan du föddes knullades din mamma av en gris. Sedan föddes du du son av gris. Din halvbrorsa föddes sedan som son av hund. Ibn Kelb Ibn Shanssir”

    Gå in på http://www.muhammedbilder.se på lite fina bilder på din profet!

    Annars kanske det är dags att flytta ifrån Sverige för din del för vi börjar tröttna på blattar som du!

      (Citera)  (Svara)

    Omar Hund

    2010, 18 juli kl 14:40

  43. Jag har väntat länge på detta. Bra jobbat, Vilks!

      (Citera)  (Svara)

    John

    2010, 18 juli kl 16:39

  44. Muhammed säger : SMART ARAB Baklänges

      (Citera)  (Svara)

    Muhammed

    2010, 18 juli kl 17:08

  45. Jaha du Lars, tycker du att det skrivs för lite om dig nu igen? bästa att fiska lite mediabevakning igen eftersom att ingen köper ditt kludd annars.

    Jag är för övrigt en riktig konstnär ingen medial hora.

      (Citera)  (Svara)

    Ralf Gustavsson

    2010, 18 juli kl 18:52

  46. Safi:

    Om du är på riktigt så ska du få lite upplysning.

    Det är förhållandevis få svenskar som är troende kristna om man jämfört med hur många som officiellt räknas som kristna. Exempelvis är många medlemmar i Svenska kyrkan av tradition eller bara för att stödja den sociala verksamheten, utan att på något sätt tro på Bibeln.

    Rasism har inget med religion att göra. Religion har nämligen ingenting med etnicitet att göra.

    Omar Hund:

    Kontraproduktiv skit.

    Lars Vilks. Det är starkt att du vågar stå upp för yttrandefriheten. Och jag tycker det är bra att göra det genom en bild som denna. Den kan väcka diskussion, men kan inte (enligt mig) med rimliga godtagbara argument ses som varken rasistisk eller islamofobisk.

      (Citera)  (Svara)

    King

    2010, 18 juli kl 19:34

  47. Ju mer jag funderar över det, desto mer genial tycker jag att denna teckningen är. Sett i ljuset av att DO inte längre bekymrar sig om de verkligt svaga (handsikappade t ex) utan ägnar all sin tid åt uppblåsta lättkränkta ”minoriteter”, så är denna utmaningen helt rätt.

    Skulle det muslimska kollektivet reagera på sitt vanliga sätt mot den här teckningen så hade starkt påvisat den ohållbara och självmotsägande PK-hållningen.

      (Citera)  (Svara)

    Skåning

    2010, 18 juli kl 20:51

  48. Fin bild, Lars du visar att man ska INTE BACKA bara för man kan möta motstånd!
    Visa sig stark stå på dig!

      (Citera)  (Svara)

    Israel

    2010, 18 juli kl 22:52

  49. Väldigt bra och tankeberikande bild.

    Tack gode vetenskap att det finns människor som dig själv

    Jobba på och låt inte grottmänniskor skrämma dig.

      (Citera)  (Svara)

    västvärldslover

    2010, 18 juli kl 23:25

  50. Vår tids da Vinci. Hvilket pennestrøk.

      (Citera)  (Svara)

    Steinar

    2010, 19 juli kl 00:19

  51. som jag ser det hela så har bilden flera funktioner , dels för att belysa att dagens
    Svenska DO inte fungerar på ett bra sätt.
    Som exempel! De ärenden som DO huvudsakligen driver ang kränkningar mot funktionshindrade
    är små lätta ärenden , där DO inte behöver lägga ner så stora resurser osv , Dvs ärenden mot
    någon enskild firma eller något kommunalt bostad bolag osv, alltså ärenden mot sådana som
    inte har en möjlighet att säga mot en statlig myndighet som DO.

    Nu är det inget fel i att DO även driver sådana ärenden , men som sagt var , även statliga
    myndigheter kränker funktionshindrade .

    Då DO får in sådana ärenden då är DO mycket ivrig att slingra sig undan , med hänvisningar
    som tex det finns inga lagar som förbjuder att olika myndigheter kränker funktionshindrade osv.

    lite märkligt att DO har den atetyden , samtidigt som Sveriges regering skriver under FN deklarationer
    ang de funktionshindrades rättigheter i samhället , dvs bl.a att funktionshindrade är lika mycket värda
    osv..

    Dvs Sveriges regering Skryter utåt ang bl.a hur bra Sverige behandlar funktionshindrade osv , samtidigt
    som DO inte är opartisk och använder sina resurser till att driva , typ skit ärenden.

    Dvs att få DO att driva ärenden mot tex AF då AF kränker funktionshindrade är omöjligt ” det finns ingen
    lags som förbjuder kränkningar mot funktionshindrade ” enligt DO.

    Men att driva ärenden på sandlåde nivå , då har plötsligt DO hur mycket resurser som helst .

    Som exempel så finns det inget i Islam som förbjuder en man att skaka hand med en kvinnlig chef,
    och dels så är det även en kränkning mot kvinnor att vägra skaka hand pgr av att det är en kvinna.

    Det är ju rätt märkligt att DO i bara driver ärenden mot AF osv i sådana fall,
    och genom att DO bara driver ärenden av liknande art och inte då tex funktionshindrade kränks av
    tex AF , så bevisar även detta att DO inte är proffessionell och opartisk , dvs DO driver bara ärenden där
    DO har eget intresse!

    Bilden är intressant ur flera synvinklar , om nu tex DO skulle Driva ett ärende mot Vilks pgr av att Vilks
    har ritat profeten i en rullstol , Då skulle DO fälla sig själv , dvs DO skulle då förmedla till samhället att
    det är ok att kränka funktionshindrade , men inte Muslimer.

    Dvs bilden belyser att DO inte agerar rätt och att DO inte är opartisk , dvs i DO ögon så är vi med
    funktionshinder mindre värda .

    Vi som har olika former av funktionshinder , får tacka å ta emot kränkningar varje dag , vi tar inte till hot
    och våld , vi eldar inte upp andras hus , vi spränger inga andra i bitar och vi springer inte å Gömmer oss
    bakom DO eller våran religion.

      (Citera)  (Svara)

    funktionshindrad

    2010, 19 juli kl 16:17

  52. @KING

    Man måste få prata på arga muslimers egna sätt.

      (Citera)  (Svara)

    Omar Hund

    2010, 20 juli kl 10:07

  53. HOW DISRESPECTUOUS

    I AM CALLING THE POLICE

    YOU WONT GET AWAY WITH THIS

    FILTHY FREE SPEECH ABUSERS

      (Citera)  (Svara)

    Ahmadinejad

    2010, 22 juli kl 23:38

  54. Intressant tema och diskussion i kommentarerna.

    DO intresserar sig inte mycket för diskrimineringen av sjuka och handikappade eftersom de värsta kränkningarna har att göra med politiska beslut. Och politiker kan man inte anmäla till DO.

      (Citera)  (Svara)

    Hannelore

    2010, 25 juli kl 00:59

  55. allla ni som skriver massa elaka saker om islam och muslimer ni har snubblat fel,,
    det intressanta med svenska folket asså dom som ni det är det att ni påstår att ni älskar ett land så himla mycket men i andra sidan så bryter ni mot era egna regler hmmm,,,, det är religionsfrihet i Sverige jag som är så kallad blatte kan dessa regler 30 gånger bättre en dig som påstår att vår religion är handikappat… säg mig i vilka länder händer det mest våldtäkter ??? jo jag vet efter som jag är har skola,, som ni inte värkar ha !!!jo du kan kolla i Saudiarabien när hörde vi senast att det blev någon våldtagen där ??? nä juste !! men här i Sverige händer det 24/7 exakt jo, det jag vill komma fram med att lars cp barnet bryr sig inte om sitt liv varför ?? jo för hans liv suger varför jo för han har djävulen backorm sig hela tiden och han mår piss jag tycker synd om dig lars men livet är ju inte som man har tänkt,,, Det är lite lustigt varför ni är så trångsynta och inte se att islam är inte så ni ritar den,,,,,, men snälla om du nu är kristen och skriver sånt skit läs deta och känn dig knäckt

    vad det islam som döödade folk för det sa att jorden var rund ?
    NEJ vem vad det det var era präster som alla är pedofiler;;; hur vet jag det man får ju inte bra säga så ,,, var ända dag hör man minst en nyhet runt välden att en präst eller en biskop eller vad ni kallar dom har våldtagit små flickor.. när hörde vi senast att det var en imam som gjorde det ne exakt

    jo som sakt så döddades ler hundra tal människor för att det sa att joden var rund va sa islam före en man ens kunde se att man hade en rymden vi sa att solen var i centrum att jorden var rund vad sa vi mer att det finns 9 planeter nära osss !!!!! knäkt så hål er käft och börja lässa för fannnnnnn

      (Citera)  (Svara)

    EN MUSLIM

    2010, 25 oktober kl 19:49

  56. EN MUSLIM,

    jag är svensk sj ok jag tycket att du har helt rätt

    Redigerat av Site Admin:

    Detta är samma person som ”En muslim” som stryker sig själv medhårs.

      (Citera)  (Svara)

    elle

    2010, 25 oktober kl 19:56

  57. Göran,

    du är fals cp barn och akta dig för man brukar skuta björnar

      (Citera)  (Svara)

    EN MUSLIM

    2010, 25 oktober kl 20:31

  58. fadi,

    bra sagt där fadi

      (Citera)  (Svara)

    EN MUSLIM

    2010, 25 oktober kl 20:32

  59. Israel,

    nämen tror du att lars gillar dig ?? nej för du är ingen svene utan jude,,,, eller vad du nu är efter som du hetter israel!!!!!!!!!

      (Citera)  (Svara)

    EN MUSLIM

    2010, 25 oktober kl 20:34

  60. EN MUSLIM,

    Salam,

    Jag tror att Israel är mer sionist.

    Vårda språket kompis och tagga ner, kasta inte pärlor åt islamofober och muslimkränkare.

    Det kommer ju en tid då de blir tvungna att underkasta sig…hehe!

      (Citera)  (Svara)

    mohammad

    2010, 26 oktober kl 03:34

Skriv en kommentar

Konst bloggar