Del 914: Problem med samtidskonsten

Som sagt, Hal Foster har funderat över samtidskonsten och gjort en enkät i E-flux. Verkligen intressant läsning eftersom det som framkommer är att samtidsteoretikerna när en besatthet av det postkoloniala. Genombrottet för postkolonialismen var en gång (i det tidiga 00-talet) en högst radikal förändring av konsten och konstscenen men har nu blivit en veritabel stoppkloss.

Förvirringen i de olika bidragsgivarnas texter hänger i vanlig ordning samman med de två hötapparnas konstteori. Å ena sidan nafsar man på det antropologiska konstbegreppet (konst har funnits alltid överallt och är detsamma som bild och formgivning) och å den andra det institutionella (konst är inte bild och formgivning).

Vad man då inte heller klarar av är att konstbegreppet är en europeisk uppfinning av sent datum. Den har exporterats till övriga världen men det är först under det senaste decenniet som denna exportprodukt har fått ett verkligt globalt genombrott. I samma takt försöker konstvärlden tona ner sin västerländska tradition och påstå att allt annat är minst lika intressant.

Det är det inte. Trots att man i svepande ordalag kan tala om en global konstscen är det fortfarande en närmast total västerländsk dominans. USA, Europa, lite Sydamerika. I Asien har Kina växt sig stort. Men det är värt att komma ihåg att det var en sensation när Szeeman lanserade kinesiska konstnärer på Venedigbiennalen 1999. Kina har numera en imponerande konstmarknad och hyser flera biennaler men är ändå inte särskilt inflytelserikt. Det konstvärlden kräver av de kinesiska konstnärerna är att de – i god postkolonial ordning – skall behandla Kina: kravet på den autentiska exotismen. Mot detta hjälper inte de allra senaste rösternas överbud om att det postkoloniala tillståndet skulle vara över i så måtto att allting är likställt och utjämnat genom att konstvärlden skulle ha brutit ned alla sådana hierarkier.

Samtidskonst, den samtidskonst som räknas, har under de senaste 10 -15 åren beskrivits i termer av social kritik, en skrivning som konstvärlden genomför gemensamt.

En annan skribent i samma tidskrift, den mexikanske curatorn Cuauhtémoc Medina ser samtidskonsten som en plats där utopins drömmar kan fortsätta att drömmas:

”Unlike theorists who lament the apparent co-opting of radicalism and critique by the official sphere of art, we would need to consider the possibility that our task may consist, in large part, of protecting utopia—seen as the necessary collusion of the past with what lies ahead—from its demise at the hands of the ideology of present time. This is, to be sure, an uncomfortable inheritance. At the end of the day, it involves the memory of failure and a necessary infatuation with the powers of history.”

Om något har framkommit under 00-talet är det att konsten inte förmår att förverkliga något av det politiska program som den ständigt berör. Den befinner sig väl avskild från verkligheten och är en visserligen högintressant men dock intern affär. Utmaningen under de kommande åren handlar i första hand om hur den skall kunna skapa en tillräckligt övertygande intern förnyelse.

kwan-will-flame-test-2009.jpg
Will Kwam Flame Test 2009

Det här inlägget postades i aktuellt i konstvärlden, konstteori. Bokmärk permalänken.

33 svar på Del 914: Problem med samtidskonsten

  1. Hej Lars – hoppas allt är väl med dig!

    Här kommer lite info om vår nästa utställning på Röda Sten:
    Jag tror att ni kan vara lite släkt, du och Sislej – mycket mod, insikt, svärta och humor.
    Välkommen tillbaka till Röda Sten den 6/2!

    Vänliga hälsningar
    Isebell (vän till Jila Mossaed)

    2 705 BACI…*
    6 februari – 18 april

    Vernissage 6 februari kl 12-17
    Invigning kl 13
    Konstnärssamtal 7 februari kl 13

    *2 705 kyssar…

    I vårens program presenterar Röda Sten för första gången i Sverige ett nyproducerat verk och en separatutställning av den internationellt uppmärksammade konstnären Sislej Xhafa, född i Kosovo 1970 och verksam i New York.
    Xhafas konstnärskap baseras på en ständig friktion mellan kulturer, stilar och språk och han använder sig av fotografi, video, objekt och performance i sina komplexa och ofta gigantiska installationer.
    Xhafa har en omfattande internationell utställningsverksamhet och har deltagit i flera stora biennaler, bland annat i Venedig.
    Utställningen med Sislej Xhafa är den första i en ny och spännande serie av unika produktioner som Röda Sten kommer att erbjuda sin publik.

    Allmäna visningar ges varje lördag kl 14 utom vernissagedagen.
    Familjeverkstan: visning & workshop av Sislej Xhafa, lördagar med start kl 12 och 15.30.

    Utställningen är skapad i samarbete med Magazzino d´Arte Moderna, Rom, Italien

  2. Lars skriver:

    Tack för det Isebell. Xhafa var väl med i Göteborgsbiennalen för några år sedan? Skall hålla ett öga på ert projekt.

  3. Hej Lars!

    Hoppas allt allt är väl med dig och att du kan komma och hälsa på oss snart igen! jag bjuder gärna på lunch i vår nya fina restaurang och slår en signal till Jila Mossaed så att hon kan äta med oss.

    Här kommer en uppdatering av vårt program på Röda Sten:

    KONSTRUNDAN I MAJORNA – SAMLINGSUTSTÄLLNING

    Lördag 24 april & söndag 25 april kl 12–17
    Måndag 26 april kl 16–20 & Tisdag 27 april kl 12-18
    Under Konstrundan i Majorna öppnar 41 konstnärer och konsthantverkare sina ateljéer och verkstäder i Majorna på lördag, söndag och måndag. I Galleri tredjevåningen på Röda Sten visas en samlingsutställning med måleri, grafik, skulptur, keramik, glas, textil och silver.

    SKRÄP I VERKSTAN!

    24 april & 25 april kl 12–17
    Drop-in för familjer med barn från 4 år och uppåt
    Kan skräp vara något mer än just skräp? Kan det till och med vara konst? Välkommen att delta i en familjeworkshop där deltagarna tillsammans med konstnären Zehra Ay förvandlar skräp och återvinningsmaterial från att vara något fult och oanvändbart till vackra och magiska skulpturer.

    KULTURSAMTAL: VARFÖR KOLLEKTIV?

    Tisdag 27 april kl 18–21
    Se utställningen Konstrundan i Majorna – samlingsutställningen innan samtalet, öppet kl 12 – 18.
    Kultursamtalet Varför kollektiv? syftar till att belysa kollektivets plats i Göteborg och i samhället och Röda Sten bjuder därför in till en kväll med presentationer, panelsamtal och mingel, där möten, diskussion och inspiration står i fokus. (Mer info: http://www.rodasten.com)

    CLOUDS OF WITNESS

    8 maj – 30 maj
    En utställning av studenterna vid masterprogrammet C:Art:Media, Konsthögskolan Valand, och kandidatprogrammet på Högskolan för fotografi, Göteborgs Universitet.
    C:Art:Media-studenter
    Anastasia Melekou, Diana Riesco Lind, Georgios Chloros, Josefina Posch, Karen Niemczyk, Katrin Caspar, Lars Olsson, Malina Cailean, Martinka Bobrikova, Melissa Ortega, Mårten Bergkvist, Oscar de Carmen, Simon Morris, Steven Ladouceur, Xavier Villafranca, Özgür Demirci
    HFF-studenter
    Ida Andersson, Simon Berg, Nicola Bergström Hansen, Erik Betshammar, Ida Borg, Ina Devik, Erika Hedman, Martin Jacobsson, Frida Klingberg, Anne Schwartz Melby, Agnes Thor, Jesper Ulvelius, Rebecca Miana Olsson
    Curator: Frida Cornell

    SKAPANDE VERKSTAD

    Lördagar kl 12–17 / Drop in
    Skapa skulpturer, mobiler och tittskåp med utgångspunkt i fotografier och bilder. För familjer med barn från 4 år. Materialkostnad: 20 kr/barn.

    JUAN-PEDRO FABRA GUEMBERENA

    Vernissage 12 juni
    Sommaren 2010 presenterar Röda Sten den första omfattande separatutställningen av Juan-Pedro Fabra Guemberena. Fabra Guemberenas fixering vid krig, naturen och historia färgar hans verk, vilka sänker ner betraktaren i en oändlig värld av insamlade och tillverkade föremål. En överväldigande installation kommer att förvandla Katedralen på Röda Sten till ett gigantiskt kuriosakabinett.
    Med hjälp av en stort antal olika medier, såsom video, ljud, funna och skapade skulpturala objekt, installation samt ett oändligt arkiv av diabilder, undersöker Fabra Guemberena vår märkliga fascination för mystik och modern skräck, samt de olika sätt vi försöker identifiera oss med eller tillämpa naturen.

    Välkommen!

    RÖDA STEN
    Röda Sten 1
    414 51 Göteborg
    http://www.rodasten.com
    info@rodasten.com

  4. KAN KONST VARA DISKRIMINERANDE?

    Ett resonemang om tillämpningen av diskrimineringslagstiftningen på kulturområdet

    Tisdag 22 juni kl 18.00 – 19.30

    Naiti del Sante håller en föreläsning på Röda Sten om dagens diskrimineringslagstiftning med utgångspunkt i Föreningen JA!s arbete med att utforma ett jämlikhetsavtal i samarbete med Röda Sten. Föreläsningen är öppen för alla intresserade.

    Naiti del Sante är jurist och verksam som lärare i EG-rätt och diskrimineringsrätt vid Södertörns Högskola. Hon arbetar även som utredare på diskrimineringsombudsmannen.

    Fri entré
    Välkommen!

  5. NY UTSTÄLLNING PÅ RÖDA STEN – VÄLKOMMEN!

    JUAN-PEDRO FABRA GUEMBERENA:
    THE SOUTH WILL RISE AGAIN
    12 juni – 15 augusti

    Röda Sten presenterar årets andra storskaliga utställningsproduktion, The South Will Rise Again, som också är den första omfattande separatutställningen i Göteborg av Juan-Pedro Fabra Guemberena (född 1971 i Montevideo i Uruguay, bor och verkar i Stockholm).

    Fabra Guemberena är mest känd för sina video- och fotografiska verk, men har på senare år utvecklat ett mångfacetterat konstnärskap som omfattar en mängd olika tekniker såsom ljud, performance, skulptur och collage.

    I en installation producerad för utställningsrummet Katedralen på Röda Sten, undersöker konstnären den mänskliga fascinationen för mystik och moderna fasor. Utställningen består av ett otal föremål, bilder, collage av pressklipp, militära attiraljer, kamouflageklädda figurer, museala vitrinskåp, pornografiska bilder och uppstoppade djur. Tillsammans utgör dessa ett brokigt och kaotiskt kuriosakabinett.

    Besökaren konfronteras med ett visuellt överflöd där Fabra Guemberena systematiskt undviker semantiska förklaringar och istället tycks vilja skaka om relationen mellan varseblivning och språk.

    Juan-Pedro Fabra Guemberena gick ut från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2002 och har sedan dess medverkat i ett flertal separat- och grupputställningar, bland annat i Venedigbiennalen 2003, Pragbiennalen 2005 och Modernautställningen 2006.

    Utställningen är curerad av Röda Stens intendent Edi Muka

    – – –

    Föreläsningar Onsdagar i juli kl 17.30
    Visning Lördagar kl 16
    Visning & Verkstad kring utställningen
    Söndagar kl 13, minimiålder 13 år

    Familjeverkstan
    Lördagar kl 12–16. Drop-in för familjer med barn från 4 år
    Sommaröppen ateljé för dig mellan 13 och 20 år
    Drop-in tisdag–fredag kl 13-16.30

  6. Här är RÖDA STENS program under hösten 2010:

    ŠEJLA KAMERIC: NO MORE DRAMA
    9 oktober – 21 november

    I höstens stora utställning undersöker den bosniska konstnären Šejla Kameric sitt hemlands historia. Verken skapar Kameric med material som traditionellt förknippats med kvinnligt hantverk, såsom virkning och broderi. Utställningen visar även fotografi och film som konstnären använder sig av för att gestalta myter, minnen, krigets outtalade, undangömda historier och fasor.

    Visning av utställningen lördagar kl 16
    Familjeverkstan drop in lördagar kl 12–15.30

    KULTURVOLONTÄRER
    Måndag 18 oktober kl 13 – 17.15
    Välkommen till ett seminarium om Kulturvolontärer

    UNGAS SKAPANDE – EN DEL AV RÖDA STEN?
    Torsdag 21 okober kl 17.30 – 20.30
    Välkommen till ett seminarium om Ung & Skapande

    KURA SKYMNING
    med visning, scones & te
    Torsdag 28 oktober kl 19.45
    Röda Sten välkomnar höstmörkret genom att bjuda in till visning, samtal och kvällsfika.
    Angelica Olsson, konstnär och konstpedagog, visar Šelja Kamerics utställning No More Drama där vi bland annat får se stora spindelnätsliknande virkningar breda ut sig.
    Därefter bjuder vi på scones och té, då det finns möjlighet att samtala vidare för den som vill.
    Kostnad: 60 kr (inkl entréavgift, visning, scones och té)
    Kostnad för Röda Stens medlemmar: 40 kr
    Föranmäl dig gärna! info@rodasten.com / 031-12 08 16

    RÖSTVERKET
    Söndag 14 november kl 14-16
    Kom och delta i ett arrangemang i sann syjunteanda.
    Ventilera, lyssna, virka eller bara fika.
    På plats blandas musik med berättelser i en kreativ miljö.
    Dagen arrangeras av elever från Kulturverkstan i samarbete med Röda Sten. Välkommen!

    OCH ÄNDÅ TALAR HON
    Tisdag 16 november kl 18.30
    Föreläsning med Lisbeth Larsson
    Det finns ett antal väl beprövade sätt att tysta en kvinna. Ett av de mer drastiska står kung Tereus i den antika myten om Philomela för. Efter det att han våldtagit henne skar han helt enkelt av hennes tunga och låste in henne bland väverskorna. Genom att väva in sin berättelse i ett tyg kunde hon emellertid berätta vad som hänt henne.
    ”I mitt arbete med kvinnors självbiografier har jag gång på gång sett hur det som tystats ändå, någon gång och på ett eller annat sätt, kan berättas. Frågan är sedan om någon lyssnar och förstår.
    För kvällen har jag valt att tala om Henriette Sophie Widerbergs berättelse om männen i sitt liv; en gång en berömd operasångerska och höljd i juveler, född i Göteborg, den första som sjöng Susanna i Figaros bröllop och tillika den första svenska kvinna som lät trycka sin självbiografi.”
    Lisbeth Larsson är professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.
    Föreläsningen ges i samband med Šelja Kamerics utställning No More Drama.
    Fri entré

    UNG & SKAPANDE: UTSTÄLLNING
    25 – 28 november

    Röda Stens ungdomskurs Ung & Skapande presenterar sina arbeten. Under helgen finns också workshops of prova-på för dig som är mellan 13 och 20 år!

    Vänliga hälsningar
    Isebell Andersson
    RÖDA STEN
    031 – 12 08 16

  7. OPEN CALL – FLERDAGARSWORKSHOP (9 juni – 12 juni)

    När Röda Sten konsthall i sommar tar formen av ett byggvaruhus bjuds du in att ta utformandet av stadsbilden i dina egna händer.
    Den interaktiva utställningen (De)monterat (11 juni-21 augusti) är utvecklad specifikt för platsen runt Röda Sten, med syftet att utforska skapande och medskapande i staden.

    Initiativtagare till projektet är arkitektduon STEALTH.unlimited.

    Inför vernissagen rivstartar vi med en intensiv och spännande flerdagarsworkshop, där du vid detta unika tillfälle får arbeta tillsammans med Marc Neelan och Ana Dzokic från STEALTH.unlimited.

    INBJUDAN

    Som en del av sommarens stora utställning på Röda Sten konsthall, bjuder vi alla invånare i Göteborg att ge förslag på hur området kring Röda Sten och stadsrummet skulle kunna användas…
    …och bäst av allt: De förslag som formuleras kommer också att utföras, av ingen mindre än DIG!

    Området som omger Röda Sten konsthall är en oplanerad del av Göteborg, men det är också en plats som många har tagit till sitt hjärta, och som har blivit en viktig mötesplats.

    Röda Sten konsthall vill stärka möjligheten för Göteborgs invånare att involveras i samtalet om hur det offentliga rummet används, och erbjuda möjlighet att i praktiken arbeta mot just detta! Därför kommer sommarens utställning (De)monterat på Röda Stens konsthall bli ett exempel på hur Göteborgs invånare tillsammans kan skapa idéer och praktiska förslag kring hur staden kan utvecklas!

    I samband med utställningens öppningshelg arrangerar Röda Sten konsthall tillsammans med STEALTH.unlimited en workshop. Den kommer spännande, högintensiv och framför allt ett startskott inför allt som kan tänkas hända under den fortsatta sommaren! Du kommer få borra, gräva, stapla, plantera, såga och bygga – och i full skala uppfnna bilden kring hur staden omkring oss kan utformas.

    (De)monterat är initierat av arkitektbyrån STEALTH.unlimited. Projektet produceras och möjliggörs av Röda Sten konsthall tillsammans med visioner och aktioner från alla som deltar.

    KOM OCH BYGG MED OSS PÅ RÖDA STEN KONSTHALL!

    FRÅGOR OCH SVAR:

    Vad kommer att hända?
    Vi arbetar tillsammans i högt tempo mot att skapa en spännande början till vad som kommer fortgå under hela sommaren. Att delta är kostnadsfritt.

    Torsdag 9 juni kl 18.00bjuds du på fika och en introduktion fylld med inspirerade exempel gjorda av olika internationella grupper.

    Fredag 10 juni kl 12.30 välkomnar vi dig på lunch där vi diskuterar möjligheterna för Röda Stenområdet.

    Lördag 11 juni börjar vi konstruera efter gruppens gemensamma förslag och idéer – som en del av öppningen av (De)monterat och söndag 12 juni, slutför vi denna första intervention. Under byggdagarna bjuder vi på lunch och fika.

    Hur ansöker jag?
    Du kan ansöka om att delta individuellt eller tillsammans med en grupp. Vi söker som mest 20 deltagare.
    Berätta kort om varför du vill delta, och skriv en kort presentation om dig själv (namn, ålder, var du bor, sysselsättning).

    Ansökan skickar du via mail till Sara Lorentzon, konstpedagog Röda Sten konsthall,
    senast den 2 juni. E-post: sara.lorentzon@rodasten.com

    Arbetar vi i team?
    Ja, ett eller flera team kommer forma en intensiv 4-dagars workshop för att tillsammans diskutera och formulera idéer och visioner som ni därefter utför.
    Processen handleds av STEALTH.unlimited tillsammans med konstpedagoger från Röda Sten konsthall.

    Vilka krav finns för att medverka?
    Allra viktigast är att du har en brinnande passion för att reflektera och diskutera stadsbyggnad, vill konstruera och bygga och gillar att arbeta i ett team. Ta med arbetskläder!

    Det är bra om du kan prata och förstå engelska eftersom Ana och Marc från STEALTH.unlimited inte pratar svenska. Konstpedagogerna gör det däremot.

    Du måste också kunna delta under alla fyra tillfällen.
    Ungefärliga tider för helgen är 11.30–17.30.

    Var äger planeringsstadiet rum?
    På Röda Sten konsthall, där även allt byggmaterial finns tillgängligt.

    Var bygger vi?
    Utomhus, utanför Röda Sten konsthall.

    ANSÖK SENAST 2 JUNI!

  8. Välkommen till Röda Sten!

    STEALTH.UNLIMITED »(DE)MONTERAT«
    Planera, bygg, borra, plantera….tillsammans skapar vi en ny stadsbild!
    11 juni – 21 augusti

    »(De)monterat« – ett projekt som utvecklats för Röda Sten konsthall och dess omgivning – utforskar skapande och medskapande i staden. Projektet undersöker möjligheten att ta utformandet av platsen i våra egna händer. Publiken inbjuds till en miljö av borrande, byggande, staplande, planterande, sågande och sträckande – en gemensam ansträngning för att återta bilden kring hur staden omkring oss bör utformas.

    STEALTH.unlimited är en verksamhet baserad i Rotterdam och Belgrad och som drivs av arkitekterna Ana Dzokic och Marc Neelen. Genom sina aktiviteter ger STEALTH utrymme för samtal kring stadens olika framtidsscenarier, ofta genom att engagera ett större antal deltagare och experter i täta samarbeten.

    (De)monterat är initierat av STEALTH.unlimited i dialog med Röda Sten konsthall och curator Edi Muka. Utställningen visar exempel på inspirerande aktioner och videoverk av Johanna Billing, Chto Delat, Latifa Echakhch, Mario Rizzi, Stefano Romano, och Paola Yacoub.

    Byggcoacher finns på plats varje dag för att handleda skapandet av alla idéer!
    Utomhuslounge & bygghäng för unga. Grävskopslek för de allra minsta.

    Frivillig kostnad för utställnings- och byggbiljett!

    Under utställningen anordnas ett program med ”gästarbetare” som på olika sätt kommer att interagera med usttällningen. Håll utkik på hemsidan:
    http://www.rodasten.com

  9. CeDe skriver:

    Pust!

  10. Emilia Troys skriver:

    “…och bäst av allt: De förslag som formuleras kommer också att utföras, av ingen mindre än DIG!”

    Yippie! Bara JAG får synas.

  11. Emilia Troys skriver:

    Läste Svante Tidholms artikel i dagens Aftonbladet, “Från gata till finrum”. Familjen Tidholm är synnerligen en klipsk familj och här utmärker sig i synnerhet den yngre sonen. “Ett av problemen med gatukonstens upphöjande är svårigheterna att verifiera upphovsmannen.” Så sant som det är sagt. Men varför är upphovsmannen plötsligt så intressant. Klara Lidéns utveckling som konstnär är anmärkningsvärd, vilket Tidholm också påpekar, eftersom den till stora delar har kontrollerats av konstvärldens girighet.

  12. Lars Vilks skriver:

    Emilia, vad är det nu du syftar på?

  13. Lars Vilks skriver:

    Emilia. Hur verifierar du ditt påstående om att Lidéns utveckling har kontrollerats av k-världens girighet? Eller gäller det alla? Djurberg, Billing, Sidén etc etc?

  14. Emilia Troys skriver:

    Gatukonst, anser du att Djurberg, Billing och Sidén verkar i denna kategori? Jag förstår inte. Vad är det som är oklart?

  15. Emilia Troys skriver:

    Som jag har sagt i tidigare inlägg måste den kända konstnärens framgång idag kontrasteras mot den okända konstnärens förfall. Läs vidare den okända konstnärens manifest: http://okandkonstnar.tumblr.com/
    Är det inte anmärkningsvärt hur BUS idag har ca. 1800 st katalogiserade konstnärer som saknar utbetalningsadress. Och vidare ett oräkneligt antal försäljningar av “okända konstnärer”. Pengarna puttas in i en fond, vilka sedan används för att främja de redan kända konstnärerna. De kända stjäl från de okända.

  16. Lars Vilks skriver:

    Om du menar att konstvärlden alltid är girig. Om en gatukonstnär ger sig in i konstvärlden är det då per definition en girighet av konstvärlden? Eller också av konstnären? Finns det inga andra motiv?

  17. Emilia Troys skriver:

    Girig, äregirig…det finns få sanningar i konstvärlden. Men alltför ofta påverkas konsten och konstnären av just dessa. Vilket tillslut blir normbildande estetik.

  18. Emilia Troys skriver:

    Girig, äregirig…det finns få sanningar i konstvärlden. Men alltför ofta påverkas konsten och konstnären av just dessa. Vilket tillslut blir till en normbildande estetik.

  19. Lars Vilks skriver:

    Totalt sett är det ytterst få konstnärerna som tjänar några klöver. Konstnärsproletariatet är i det närmaste oöverblickbart. Som det brukar vara när du diskuterar håller du dig på en abstrakt nivå. Om vi går genom en skara samtidskonstnärer kommer du att få svårt att påstå att det handlar om girighet som normbildande estetik. Tror du att Emily Jacir är girig t ex? Eller att hon är manipulerad av den giriga konstvärlden. Och för övrigt har vi också ett curatorproletariat, ett kritikerproletariat…

  20. Emilia Troys skriver:

    En teoribildning för mig handlar inte nödvändigtvis om att ge konkreta exempel. Det vet du. Vidare finns det alltid undantag som bekräftar regeln. Och återigen började diskussionen i ditt inlägg om gatukonstnärer som hamnar i konceptuella finrum. Vilket kanske inte riktigt håller för Emily Jacir.

  21. Lars Vilks skriver:

    Men nu blir det underligt. Det verkar endast som om girigheten enbart gäller för konstnärer som tidigare har varit gatukonstnärer. Lidén kan ha haft andra skäl. Möjligheter att förverkliga projekt och att arbeta under bättre omständigheter (det kan inte vara girighet att önska sig en normal levnadsstandard).
    Men om du menar vad du skriver är det inte så många giriga konstnärer vi kan finna. Keith Haring och en del andra grafittisvikare.
    Förstår hur du får ihop det.

  22. CeDe skriver:

    Tycks inte som Emilia har varken intresse för eller kunskap om det hon skriver.
    Fokus verkar istället ligga på att finna inkörsportar
    för diffusa och kverulerande teorier.

  23. Emilia Troys skriver:

    @Cede, du har säkert rätt. Jag är otvivelaktigt lika kunnig som du när det gäller problemen inom samtidskonsten. Gott så. @Lars, jag håller med dig. Men vad jag förstår är problemen med de okända konstnärerna inte först och främst girighet, utan handlar snarare om hur vi läser dessa konstnärer, till skillnad mot hur vi läser de kända. För övrigt gillar jag din text i 1251 och i synnerhet din rubriksättning “Den obegriplige aktivisten”.

  24. Emilia skriver:

    @Cede. Jag menar givetvis att jag otvivelaktig INTE besitter samma kunskap som dig. Förlåt om jag verkar högmodig.

  25. Lars Vilks skriver:

    Emilia. De okända konstnärerna kan ju inte alla framträda på samma sätt. Vill man inte vara en pseudonym blir det ändå svårt att undvika identitet av något slag. För det blir en rad problem. Vad vill man uppnå? Vilken relation har man till samtidskonsten och konsthistorien? Vem är publiken?
    Konst är alltid avancerat eftersom det är en språkform som man inte lär sig i en handvändning. Även okända konstnärer kommer därför att ha referenser till konsten. Och att åberopa en diskurs, förmodligen med ungefär samma teoretiker som i övriga samtidskonsten. Du har redan nämnt Zizek och säkert går både Agamben, Rancière och Hanna Arndt också för sig.

  26. CeDe skriver:

    Emilia, tack för omdömena beträffande mina kunskaper om
    samtidskonsten, men där finns nog mycket att bättra på.
    Jag har i dagarna lånat upp Schibli&Vilks bok “Hur man blir samtidskonstnär på tre dagar”. Fick direkt positiva
    vibbar av textsättning och färg på omslaget, och har nu
    kommit in några kapitel. Lars sätt att skriva, visst han
    kan ämnet, men där finns något mer. Man formligen gungas
    fram som på en våg, av språkbruk och elegans, humor och
    kunskap. Och jag ser inte bara fram emot resten av denna bok utan också den kommande utgåvan.

  27. CeDe skriver:

    mohammad. Thank You for the musik….

  28. CeDe skriver:

    ………………………………………………………………………………………………… For giving it to me.

  29. Hej Lars!
    Lite uppdatering från Röda Sten konsthall:
    Nu satsar vi lite extra på de unga och:
    försök komma hit på Göteborgs internationella konstbiennal – start den 10 september.
    Hoppas allt är bra med dig. Tänker ofta på dig.

    Nummer 1:
    Bygg- och grillhäng med Ung & Skapande!

    Kom och förverkliga dina idéer och bygg utanför Röda Sten konsthall!
    Onsdag 3 augusti kl 16 – 19
    Onsdag 10 augusti kl 16 – 19
    Onsdag 17 augusti kl 16 – 19
    När Röda Sten under sommarens utställning (De)monterat förvandlas till ett byggvaruhus bjuds du in att ta utformandet av staden i dina egna händer.
    På onsdagar kl 16-19 tänder vi grillen och bjuder dig mellan 13-19 år på korv!

    Nummer 2:
    Prova på Ung & Skapande!
    Ung & Skapande finns till för dig som är intresserad av konst och vill prova på nya tekniker och idéer. Du ges ett unikt tillfälle att träffa andra skaparsugna samtidigt som du får hjälp av konstpedagoger och konstnärer. Dina tankar och hur du väljer att uttrycka dig är grunden till allt du gör! Till hösten drar vi igång med nya grupper och aktiviteter, men redan nu vill vi bjuda in dig till…

    Ung & Skapande – din mötesplats på Röda Sten konsthall
    Uppstarten!
    Prova på Ung & Skapande! Från 12 år, du behöver inte föranmäla dig. Vi håller till i Verkstan. Fri entré!
    Onsdag 3 augusti kl 13-16, drop in
    Planera och bygg – Är det något du vill se på platsen runt Röda Sten? Bygg!
    Torsdag 4 augusti kl 13-16, drop in
    Tecka & måla – Tecka, måla i jätteformat eller var med i en Battlefield.
    Fredag 5 augusti kl 13-16, drop in
    Workshop Va-du-vill – prova på olika tekniker och material, experimentera fritt i Verkstan!
    Varmt välkomna!
    ————-
    »GÖTEBORGS INTERNATIONELLA KONSTBIENNAL«
    Pandemonium: Art in a Time of ’Creativity Fever’
    10 september – 13 november

    Utifrån temat Pandemonium: Art in a Time of ’Creativity Fever’ presenterar curator Sarat Maharaj, tillsammans med ett curatoriskt team bestående av Dorothee Albrecht, Stina Edblom och Gertrud Sandqvist, Göteborgs 6e Internationella Konstbiennal. Utgångspunkten är ett genuint intresse för Göteborg som stad och därmed stadens specifika historia och sammanhang, likväl som frågor vilka diskuterar biennalen som utställningsformat och konst som kunskapsproduktion.

    Vid sidan av huvudarenan Röda Sten kan du också uppleva konstbiennalen på bland annat Göteborgs Konsthall, Göteborgs konstmuseum och i stadens offentliga rum.

    Konstbiennalen presenterar ett gediget program med workshops, seminarier och visningar. Redan under våren startar ett seminarieprogram som tar dig med mot öppningen av Göteborgs Internationella Konstbiennal 2011.

    Göteborgs Internationella Konstbiennal arrangeras vartannat år sedan 2001.
    Sedan 2006 är Röda Sten kulturförening arrangör av konstbiennalen på uppdrag av Göteborgs Stads kulturnämnd.

    För mer information, besök http://goteborg.biennal.org

  30. Maggie skriver:

    mohammad,

    Muhammed jag gillar din humor!

  31. mohammad skriver:

    Maggie:
    mohammad,

    Muhammed jag gillar din humor!

    Tack Maggie!

    Jag tänkte att lite särartsfeministisk romantik ville ge den rätta inramningen.

    Och någon måste ju knyta slipsknuten…

    😉

    ps jag gillar dina kommentarer

  32. Hej! Hoppas allt är bra med dig!

    Här kommer lite information om det kommande programmet på Röda Sten Konsthall
    Välkommen hit!

    Julmarknad för Konst och Design
    29/11 – 1/12

    PREMIÄR – För första året bjuder Röda Sten Konsthall in till julmarknad!

    Här hittar du unika, vackra och roliga föremål – julklappar till dig själv och andra. Tryck, konsthantverk, designföremål, inredning och mycket mer, skapade av samtida kreatörer från hela Sverige! 80 konstnärer, formgivare och designer på 3 våningar med 800m2.
    Borås Textilhögskolas marknad flyttar in.
    Dessutom finns café, restaurang, musik, skapande verkstad och utställningen “Vi finns alltså syns vi” av Ung & Skapande.

    ÖPPETTIDER:
    Fredag 29 november kl.17-20
    Lördag 30 november kl.12-17
    Söndag 1 december kl.12-17

    Börja julen på Röda Sten Konsthall!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.