Del 899: Borgarbarnen kontra working class hero

Den 17 december debatteras det i Kulturhuset med Tensta Konsthall som arrangör. Ämnet är inte okänt: ”Varför söker sällan unga från arbetarhem och med utländsk bakgrund till arkitektur-, design-, konst-, teater och dansutbildningar?”

Den här saken brukar dyka upp då och då och alltid med anmärkningen att de ansvariga inte gör tillräckligt. Men frågan är nog inte så komplicerad. De konstnärliga verksamheterna har alltid varit borgarna och borgarbarnens arenor. Ve den som kommer från underklassen!

Inte så att borgerligheten medvetet skulle ägna sig åt någon mobbning. Tvärtom är den principiellt välvilligt inställd. Dock är det så att stackarna som kommer utifrån är långt sämre rustade vad anbelangar bildning, språk, kontakter och beter sig inkorrekt i sociala sammanhang.

I inbjudningen till debatten finns ett typiskt borgerligt inslag. Man skall göra sig lite folklig i stilen, när man ställer frågan om orsaken som en liten 1X2-tävling:

”1.Unga från arbetarklassen och med utländsk bakgrund är mer intresserade
av fotboll än konst, så ingen ändring behövs.
X. Den mediala bilden av konstnärsyrket är skev och behöver revideras.
2. Utbildningspolitiken på grundskolan möter inte satsningens syfte med
breddad rekrytering och behöver en reform i samma takt som högskolans
antagningssystem reformeras.”

Kan man göra något åt saken? Det enda jag kan tänka mig är att utbilda underklasskandidater i borgerlig livsstil och förse dem med den språk- och kulturbildning som borgarbarnen får med sig gratis från sin miljö.

Det här inlägget postades i debatt, Kommentarer nästan varje dag. Bokmärk permalänken.

7 svar på Del 899: Borgarbarnen kontra working class hero

  1. Rasmus skriver:

    Jag undrar jag, är det verkligen så att det inte är några “arbetarbarn” eller människor med utländsk härkomst som går på de konstnärliga utbildningarna? Kanske inte, om man ser på de som nu utgör den verkliga arbetarklassen – d.v.s. den grupp av befolkningen som tar upp majoriteten av de sämst betalda jobben. Samtidigt utgör medelklassen en ofantligt stor del av befolkningen i Sverige och torde även vara i klar majoritet på de konstnärliga utbildningarna, och i den gruppen finns det antagligen rätt många människor med utländsk härkomst och människor vars föräldrar tidigare har hört till den verkliga arbetarklassen.

  2. Lars skriver:

    De undersökningar som har gjorts har gång på gång visat att snedvridningen är överväldigande. Inte bara inom de konstnärliga utbildningarna utan även på universiteten.

    Utländsk härkomst med borgerlig bakgrund är förstås inget hinder men den kategorin är nog för liten att spela någon roll.

  3. Pontus Raud skriver:

    Ge den globala kommunikationen några år på nacken så kommer den borgerliga stereotypen blandas upp med mångkulturella inslag och blatten kommer matcha josef fares…

    God Jul

  4. TJ skriver:

    “den verkliga arbetarklassen – d.v.s. den grupp av befolkningen som tar upp majoriteten av de sämst betalda jobben”

    Imponerande tänkt, ja kanske är det så att gruvarbetarbarnen nuförtiden har det lättare att göra sig bemärkta på konsthögskolorna, medan städarbarnen fortfarande har det svårt.

  5. Per Grunditz skriver:

    Är inte konstnärer i genomsnitt Sveriges sämst betalda arbetsgrupp via yrke?

  6. Lars skriver:

    Minst av allt finns det mångkultur i konsten. Och man kan nog räkna med att den värjer sig väl – i all välvilja med sin öppenhet mot mångkultur.

    Vad jag tror är svårt att få grepp om är den borgerliga miljön med dess traditioner som överlämnas till nästa generation och som kommer att fortsätta att vara rekryteringsbasen för konstnärer.

    Några gruvarbetare är det inte tal om. De finns i fel miljö.

    Att konstnärerna har låg inkomst spelar ingen roll. De får sin status genom det kulturella kapitalet och brukar få stöd av sin familj.

  7. Borgerlig konstelev med utländsk bakgrund skriver:

    Halva konstfack utgörs av personer med utländsk bakgrund. Vilket inte är någonting som jag förväntar mig att människor som fördriver mestadels av sin tid åt listor ska veta.

    Din status är för övrigt, moraliskt sett, vatten värt så som du snubblar över dig själv i jakten på uppmärksamhet, för att inte nämna hur du blir till dig över alla dessa listor som du ständigt skriver om, och att någon enstaka gång ha blivit kallad för “internationell konstnär”.

    Det är inte konstigt att du inte tror på någon stor skönhet då du är allt annat än ett kärl för storheten och skönheten att genomstråla. Det kräver sundhet.

    Det är liksom med dig som med fulhet, det rör sig om negativ energi. Det är nog därför du ofta ser så bitter ut som du gör.

    Anledningen till att jag hittade hit var på grund av att du omnämns i artikeln “00-talets största svenska konstskandaler” i DN, bland “konstnärer” som vissa “mår fystiskt illa av att se”, samt de som har strippat och onanerat inför djur etc. Inte direkt värdigt sällskap. Bilden på dig på DN:s förstasida är föresten inget vidare, det är den där energin igen. Det kan inte vara sådana gener som dina i synnerhet främlingsfientliga läsare eftersträvar.

    Gott Nytt År!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.