Del 786: Frontlinjen i sommarvärmen

Med Venedigbiennalen fick vi en bekräftelse på att det inte längre finns några frontlinjer i den internationella samtidskonsten. Åtminstone inte i dess reguljära verksamhet. Med stigande frustrering söker konstvärlden efter ett alternativ till biennalerna men hittills har man inte funnit något som är bättre.

Curatorns arbete, som blir alltmer smart, är att finna de utmanande nyheterna (eller något ditåt) för att därefter curatera dem, dvs. se till att de anpassas till de etiska riktlinjer och den agenda av överenskommen relevans som utmärker konsten idag.

Det verkar som om konstvärlden är rätt nöjd med den ordningen. I Venedig saknade man naturligtvis något som rörde vid gränsdragningarna. Någon tröst stod att finna i den kvardröjande socialkritiken, t ex i Mexikos paviljong (Teresa Margolles, 558 stigande) där man tvättade golvet med blod i vattnet. Underhållning för konstvärlden.

Nå, en och annan student i Norden, har inte lärt sig hur konstvärldens agenda skall te sig. I Norge är Konsthögskolan i Bergen i gång med att fastlägga etiska riktlinjer för studenterna. De har tagit lärdom om de fasor som uppstod i Sverige. Som ett litet exempel på den omsorg man lägger på detta dokument är här ett utdrag om hur studenterna skall hantera yttrandefriheten:

“Kunsthøgskolens studenter og ansatte skal forholde seg til de grenser som norsk lovgivning setter for ytringsfrihet, og fokusere på dette underveis når det er relevant i prosjektarbeid. Spenningsfelt mellom egen ytringsfrihet og andres integritet og faglige eller ideologiske posisjon skal vises høy oppmerksomhet.”

Kvalitetssäkrad överskridande konst tycks vara den produkt som är inom räckhåll. Alla är inte nöjda vilket framgår av den debatt som förs i Norge, en orientering finns på Kunstkritikk.

Blott smystra man kan.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag. Bokmärk permalänken.

6 svar på Del 786: Frontlinjen i sommarvärmen

  1. BA AB skriver:

    Hej lars!

    Befinner sig konsten ute i ett krig? Mot vad, i sådana fall! Frågan jag ställer mig, beror på ditt språkbruk i ditt senaste blogginlägg med inlindade militäriska termer i texten – Kanske bara tillspetsad retorik från din sida? är konst i allmänhet förknippad med kamp i en samhällelig kontext?

  2. BA AB skriver:

    Varför så svårt att få in bloggkommentarer på din sida, vill du inte ha…

  3. Lars skriver:

    BA AB. Att det kan vara svårt att få in kommentarer beror säkert på spamfiltret. Det är praktiskt taget omöjligt att göra något åt det. Spamfiltret plockar bort ca 500 spam per dygn.

    Konsten befinner sig alltid i krig eftersom den definierar sig som överskridande. Alternativet är att vara bekräftande och den aspekten blir i ständigt uppfylld. Att förändra är en aggressiv handling.

  4. BA AB skriver:

    OK

    Tack för svar. Krig är ett tufft ord för konstnärlig verksamhet i vår tid – Motstånd mot “samhälleliga dumheter” och arbete för förändring av samhället i konstens namn ser jag som mer verksamma beståndsdelar i ett civiliserat samhälle av demokratiska mått mätt. När konstnären är synonym med krigaren, då ska jag byta hobby från konst till pajkastning.

  5. Lars skriver:

    BA AB. Konstnären krigar i konstvärlden och där är det svårt att ställa till någon egentlig skada. Din tanke om att konsten skall agera med demokratiska mått för förändring passar mycket väl in i en kvalitetsäkrad konst som garanterat är ofarlig.

  6. BA AB skriver:

    Ja ja, jo jo, den bästa av världar är konstens värld, konstvärlden. Fejkar vad den vill, hur den vill i konstens namn, för vilket ändamål den “än” behagar sätta i främsta rummet, i stridens hetta! Konstkritikens värld är en parallellvärld till konstvärlden. Den som skrattar sist har krigat bäst…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.