Del 565: Konstimperiet slår tillbaka

Rubriceringen av dagens text är något överdriven men inte fullständigt. Det rör sig om den kommande utställningen på Malmö konsthall (från 15 maj) Hamsterwheel. Om denna säger man i konsthallen: ”The Hamsterwheel ställer frågan om konstens syfte och mening på prov. I motsats till grupputställningar samlar vanligen musikkonserter verk av skilda upphovsmän och ursprung utan att hävda någon speciell mening. Bildkonsten däremot utsätts i allt högre grad för tolkningsterrorism.”

Ja, anmärkningen har förekommit länge. De rysliga curatorerna och kritikerna belamrar konsten med argument, tolkningar och entydiga socialkritiska ändamål för en bättre värld. Under det senaste året har vi också kunnat skymta tendensen att de mindre kända konstnärerna får ta plats på framträdande biennaler (Documenta 12, Whitneybiennalen, Berlinbiennalen, den kommande Santa Fe biennalen). Mindre profilerade konstnärer kan styras i högre grad och behöver extra förklaringar eftersom de är inte är allmänt bekanta.

Hamsterwheel skapades för fjolårets Venedigbiennal av bland andra högoddsarna Franz West (52) och Jean-Marc Bustamente (280). Så långt är det i takt med tiden: ett praktfullt facebook-koncept. Men man vill bort från det programmatiska standardflödet av förklarande diskurs. Som en av deltagarna, Rudolf Polsanszky, uttrycker det:

“Rational understanding regressively trivializes creative autonomy. The anarchist destructive strategy of creative procedures implies a transformative shift on the semantic level, their references and interpretive hierarchies resting with something that is yet to be invented. The creative act, therefore, is antisocial and self-inventive.”

Eftersom West och en del andra är lite äldre konstnärer har de erfarenhet av en konst före socialkritiken. På så sätt kan man se evenemanget som ett återtåg. Men det finns många yngre konstnärer som gärna kastar sig in i en postproduktion i denna avdelning; det fria skapandet utan klart mål och där åskådarens associationer inte blir pinsamma missförstånd.

Vi har i varje fall ytterligare ett bidrag som vetter mot mera fantasi och fri kreativitet. Emellertid går det ändå inte utan teori. I skriften Hamsterwheel plockas det fram en hel del. Inte bara Deleuze, situationister och Fluxus, även renässansförfattaren Vasari får spela en viktig roll. Det handlar om konstnären som speciell individ, en sådan som ger upphov till många anekdoter.

Någon opposition mot det rådande klimatet är det ändå inte fråga om, snarare ett för konstvärlden värdefullt komplement enligt den kringdrivande tesen ”allting är möjligt”.

Jag rekommenderar en intervju med Franz West från sommarens Venedig. I den får man inte ut så mycket av vad konstnären eventuellt har att säga. Men sevärd är han.

Utställningsidén sätter alltså de stora konstnärspersonligheterna i centrum. Jeff Koons spelar en avsevärd roll i den teoretiska uppbackningen. Även Koons är en anslående gestalt. Just nu ställer han ut på taket i Metropolitan Museum. Här finns en video som visar både hans skulpturer och konstnären själv. Lägg märke till hur han besvarar frågan om hur han ser på dagens dominerande konstmarknad.

hw-bustamentegel-lit.JPG
Träkonstruktion av gelitin (547), skulptur av Bustamente

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, om utställningar m m, Tillståndet i konsten 2008. Bokmärk permalänken.

39 svar på Del 565: Konstimperiet slår tillbaka

  1. Skämt åsido skriver:

    Christer Eriksson: “Skämt Åsido glömmer visst att varken Bengt Westerberg eller John Bouvin inte längre verkar på den politiska arenan”!

    – Jag har ingen aning om var John Bouvin håller hus ikväll (kanske på någon bastuklubb, vad vet jag!) men Bengt Westerberg är fortfarande politiskt aktiv i allra högsta grad som ordförande på Röda Korset. Senast ikväll faktiskt var han på tapeten! Och precis som 1991 så propagerar han fortfarande för ökad import av Mus-Lim till Sverige:

    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1127578&lid=is_search527895&lpos=0&queryArt527895=bengt+westerberg&sortOrder527895=3&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0

    Det otäcka med Bengt Westerbergs skälmstycke 1991 var att han med det lyckades sätta en NORM som snabbt anammades av resten av det svenska etablissemanget; nämligen att vissa frågor inte lämpar sig för en demokratisk fri och öppen debatt. Bengt Westerberg bär därför en stor del av skulden för den situation som Sverige idag hamnat i med okontrollerad och besinnigslöst extrem import av Mus-Lim, censur mot kritik av “viss religion” och hot och terror mot alla som vågar kritisera “denna religion”!

  2. Skämt åsido skriver:

    Christer Eriksson: “Skämt Åsido glömmer visst att varken Bengt Westerberg eller John Bouvin inte längre verkar på den politiska arenan”!

    – Jag har ingen aning om var John Bouvin håller hus ikväll (kanske på någon bastuklubb, vad vet jag!) men Bengt Westerberg är fortfarande politiskt aktiv i allra högsta grad som ordförande på Röda Korset. Senast ikväll faktiskt var han på tapeten! Och precis som 1991 så propagerar han fortfarande för ökad import av Mus-Lim till Sverige:

    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1127578&lid=is_search527895&lpos=0&queryArt527895=bengt+westerberg&sortOrder527895=3&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0

    Det otäcka med Bengt Westerbergs skälmstycke 1991 var att han med det lyckades sätta en NORM som snabbt anammades av resten av det svenska etablissemanget; nämligen att vissa frågor inte lämpar sig för en demokratisk fri och öppen debatt. Bengt Westerberg och hans parti; Folkpartiet bär därför en stor del av skulden för den situation som Sverige idag hamnat i med okontrollerad och besinnigslöst extrem import av Mus-Lim, censur mot kritik av en viss “religion” och hot och terror mot alla som vågar kritisera denna “religion”!

  3. kalle sändare skriver:

    Lars,
    vad tycker du om Koons svar på frågan.

  4. Lars skriver:

    kalle sändare. Koons svarar helt korrekt. En konstnär befattar sig inte med ekonomin. Han tänker inte på sådant i sitt skapande. Sedan är det en annan sak att det blir problematiskt när en konstnärs verk når orimliga prisnivåer. Hur påverkar detta konsten?

  5. Skämt åsido skriver:

    Låt oss ponera att Christer Erikssons fromma förhoppning slår in om två år; Kd åker ur Riksdagen och Folkpartiet får 100% av svenska folkets röster!
    Vad kommer att hända då?
    Kommer införseln av Mus-Lim till Sverige att stoppas eller kommer det att fortsätta öka?!

  6. Leonardo skriver:

    Kunstcensur:

    “Menneskekroppens guddommelighet

    Et stående og slående sitat for ytringsfrihet har vært Heinrich Heines ord om at der hvor man brenner bøker ender man opp med å brenne mennesker. Man kunne nå vri på sitatet og si at der hvor man overmaler Leonardos Den vitruvianske mannen, begår man kulturelt selvmord.

    Renessansens gjenoppdagelse av menneskekroppen kan ikke overvurderes. Den vestlige kultur gjenfant forbindelsen til antikken. Uten denne ingen kunst, ingen moderne litteratur, ingen film, ingen representasjon, heller ikke politisk!

    At Mennesket ble satt i sentrum er selve fundamentet for vestlig kultur. Også med de fristelser og farer det innebærer. Mennesket, som alle tings målestokk. Men dette kan virke som en konstant provokasjon for en kultur som har Allah som øverste prinsipp. Overmalingen av Leonardo på Ekenäs læresenter i Motala sier noe om hva man ikke tåler: Renessansemennesket, oppdageren, det kosmiske mennesket. Det sier også noe om hvor svakt det svenske forsvaret er, både det mentale og det fysiske. Men verst er det mentale. I den globale verden foregår de viktigste kampene inne i hodet på folk.”

    http://www.document.no/2008/04/menneskekroppens_guddommelighe.html

  7. Leonardo skriver:

    Kunstcensur (pas på stødende billede på siden):

    “Lenge siden Rushdie

    Det kunne vært et stykke absurd teater, eller en illustrasjon på islamismens fremmarsj i Algerie: En verdensberømt tegning av Leonardo da Vinci blir for sterk for studentene, som slutter å gå på forelesninger. Men det er ikke Algerie eller et stykke av Ionesco. Det er på Ekenäs læresenter i Motala i Sverige.

    Det hører med til historien at viserektor selvsagt gir elevene rett, for hvem ønsker å se en naken mann når man kommer til undervisningen om morgenen, spør Eva Gustafsson. Men den som ser en naken mann i Leonardos berømte Den vitruvianske mannen, er blottet for kultur, og ser bare natur, kjønn.

    Denne lille hverdagshistorien fra Svealand sier mye. Man har forkastet den vestlige målestokken og aksepterer en helt annen, for hvem Leonardo ikke betyr noenting.

    Svenske medier klarer ikke ta det som skjer inn over seg. De har havnet i bakleksa. Når Expressen omtaler saken, skriver de at Den vitruvianske mannen ble skapt i 1492, året da Amerika ble oppdaget. Idag – 500 år senere – skaper den “fortfarande” reaksjoner, skriver Expressen. Men dette er en tilsnikelse: Det gir inntrykk av at den alltid har skapt reaksjoner. Det er feil. Leonardos tegning er blitt et universelt ikon, det brukes som firma-logo for Manpower og er brukt i helsides avisannonser.

    De som reagerer introduserer noe helt nytt, helt andre verdier, noe Leonardo ikke har vært utsatt for. Man aksepterer og bøyer seg for muslimers nevrotiske forhold til menneskekroppen. Det er å forråde ikke bare Leonardo, men vestlig kultur.

    Det er lenge siden Rushdie-saken. Nå bøyer svenske rektorer frivillig nakken.”

    http://www.document.no/2008/04/post_29.html

  8. stefan peterson skriver:

    Leonardo
    Hur skall de stackars Upprörda och känsliga, eleverna i Motala göra om dom reser till Italen ??
    Tänk att behöva gå omkring och släpa på den nakne gubben i sin ficka
    och sedan behöva ta den i sind hand om man vill köpa något ???

    http://leonardodavinci.stanford.edu/submissions/clabaugh/today/italy.html

    Tur för dom att det finns VISA och MasterCard,
    dom får hoppas att inte the Vitruvian man även kommer på betal korten.

    för känsliga muslimer The vitruvian woman – att placeras på motsatta väggen i Motala ?
    http://leonardodavinci.stanford.edu/submissions/clabaugh/today/art.html
    http://www.art-3000.com/picture/?iid=1603
    http://www.boundlessgallery.com/art-piece/70756,Vitruvian-Woman.art
    http://www.youtube.com/watch?v=B4Ko4Y52Y8o&feature=related

  9. stefan peterson skriver:

    Leonardo
    Detta är nog en Vitruvian ? som passar Muslimer och andra känsliga personer

    http://www.gettyimages.com/Search/Detail.aspx?id=57192168

    dess utom redan på väg bort från jordens yta

  10. stefan peterson skriver:

    eller varför inte bara klä på honom “The Wallstreet Virtuvian” ?

    http://farm1.static.flickr.com/146/389080074_2c7df0b03f.jpg

  11. RURIK skriver:

    Leonardo :
    Din analys av det svenska kulturklimatet är korrekt men du har kanske inte tänkt på att förståelsen för den europeiska kulturens betydelse har gått förlorad i det svenska samhället under över 70 år av socialdemokratisk hegemoni.
    Vi står därför mentalt försvarslösa inför de muslimska kraven på anpassning.
    Den svenska kulturen är dessutom upplöst och ersatt med ett kollektivt dåligt samvete som hänsynslöst utnyttjas av våra cyniska politiker.

  12. Christer Eriksson skriver:

    Skämt åsido

    Med ett väljarstöd på 3 % så finns det ett visst hopp om att Kd kan åka ur riksdagen vid nästa val. Men det finns nog ingen realism i ditt påstående att Fp skulle få 100 % av rösterna. Även om det på flera punkter kanske är ett förträffligt parti så kommer jag att tänka på uttrycket: “Absolut makt korrumperar absolut”. Och det finns inte många belägg för att enpartistater skulle utgöra det bästa styreskicket.

  13. Leonardo skriver:

    Leonardo da Vincis Den vitruvianske mannen findes også i en spiselig, kommerciel udgave, hvor mannen har bukser på. Den kan indvandrere sikkert (endnu) tolerere, selvom selve korsposituren på sigt vil blive opfattet som et problem af tilvandrede islamister.

  14. Christer Eriksson skriver:

    Leonardo:”De som reagerer introduserer noe helt nytt, helt andre verdier, noe Leonardo ikke har vært utsatt for.”

    Jag beundrar det frihetsbegrepp som ni danskar äger. Det är exempelvis många svenskar som har åkt över sundet för att köpa billig sprit. Jag instämmer också i att dem som reagerar ibland introducerar något helt nytt, men du bör vara medveten om att Motala också ligger i Norra Småland med en stark kristen tradition. Dessutom har jag svårt att tro att det inte fanns en förföljelse av det som Leonardo Vinci stod för både med tanke på hans sexuella läggning och hans dissekering av människolik under 1500-talets kristna hegemoni. Däremot håller jag med dig om att hans teckningar har en given plats i vårat sekulära samhälle.

  15. Cecilia skriver:

    Skämt åsido skrev:
    — Det otäcka med Bengt Westerbergs skälmstycke 1991 var att han med det lyckades sätta en NORM som snabbt anammades av resten av det svenska etablissemanget; nämligen att vissa frågor inte lämpar sig för en demokratisk fri och öppen debatt. Bengt Westerberg bär därför en stor del av skulden för den situation som Sverige idag hamnat i med okontrollerad och besinnigslöst extrem import av Mus-Lim, censur mot kritik av “viss religion” och hot och terror mot alla som vågar kritisera “denna religion”!—

    Jag är inte folkpartist. Men tycker ändå att du överdriver lite…
    Visst fick han väl gå och skita i att debattera, om nu det var vad han ville. Och att han därmed skulle satt en norm – äh, kom igen!!!

    Jag önskar inte heller några partier ur riksdagen – är väl ingen vits med det.
    Däremot ser jag fram emot en större insikt rent allmänt. Dvs, lite mindre självupptagenhet och mer klokhet, rent allmänt. Men det är väl på G, eller hur? Som alltid.

  16. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: Motala ligger i Östergötland och är inte en del av det småländska s k
    “bibelbältet”.
    Det är viktigt att inte slarva med fakta när man framför egna teorier om man önskar att uppnå respekt som en autonom tänkare med ett eget koncept.

  17. kalle sändare skriver:

    Lars,
    tycker du inte att ekonomin spelar en viss motsvarande roll, precis som antal utställningar som Artfacts presenterar gör när det kommer till att försöka fastställa konstnärlig kvalité. Kvalitén måste väl ändå fastställas med viss basis i vad betraktaren är villig att ge för en Koon’s?

  18. Arn skriver:

    Faktofobi eller veritofobi hos nogle svenskere gransket nærmere her:

    http://snaphanen.dk/2008/04/26/svenske-journalisters-veritofobi/#more-2704

  19. Christer Eriksson skriver:

    RURIK

    Jag har bara varit i Motala en gång själv och det var inte mycket att hurra för. däremot såg jag ofta ljusen därifrån från Karlsborgs fästning när jag grorde värnplikten där, Huruvida det är religiöst eller inte vet jag inte men tror inte det skiljer sig så mycket från Småland.

  20. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: Sök på “bibelbältet” (det svenska) på Wikipedia så ser du att du har fel ! ( Inte ens Småland är homogent i religiöst avseende)

  21. Christer Eriksson skriver:

    RURIK

    Du har visserligen rätt i “bibelbältet” men hela mellansverige har en tradition av kristendom. Både Alf Svensson och nydemokraten Bert Karlsson är födda i Tidan, Mellan Vänern och Vättern. Inte i Småland.

  22. Lars skriver:

    Kalle Sändare: Förhållandet är snarare det omvända. Konstnärlig kvalitet ger upphov till en gynnsam prisbildning.

  23. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: Fakta är fakta!
    Om du inte har respekt för fakta finns risken att andra inte respekterar dig!

  24. Christer Eriksson skriver:

    RURIK

    Jag förstår vad du menar, Men Motala kan inte ligga många kilometer från Småland.

  25. kalle sändare skriver:

    Lars,
    konstnärlig kvalitet ger upphov till prisbildning och “antal utställningar” (som man snabbt och enkelt kan se på Artfacts) ger upphov till kvalitetbildning. Stämmer det?

  26. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: Den mycket kultiverade skribenten “Leonardo” delger oss sina tankar om europeisk kulturhistoria när väggen i Motala övermålas.
    Det finns ingen anledning att anta att frireligiösa krafter har något med denna saken att göra.
    Därför är det oacceptabelt att framföra hypoteser som inte grundar sig på fakta när man kommunicerar med en person som inte kan förväntas ha kännedom om lokala svenska förhållanden.
    (Motala ligger ca 40 km från gränsen till Småland)

  27. Christer Eriksson skriver:

    RURIK

    Är det inte mer fel när han i så fall påstår att dissekering av lik och hans egen påstådda homosexualitet vore ett acceptabelt beteende under 1400-1500-talet i ett homogent kristet europa?

  28. Lars skriver:

    Kalle Sändare: Kvalitet finns inte förrän det finns en bekräftelse på den. Denna bekräftelse är utställningar. Inte antalet utan vilka platser som faktiskt har bekräftat. Ju bättre platser desto starkare bekräftelse och högre kvalitet. Detta skapar i sin tur förutsättningar för kommersiella gångbarhet.

  29. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: Den delen har jag inte uttalat mig om och enligt min uppfattning är det din tolkning du nu talar om.
    Under inga omständigheter tänker jag inte blanda mig in i en eventuell debatt om dessa frågor.
    Ditt anseende är emellertid mera avhängigt av att du har rätt än att din motpart har fel.
    Kålsuparteorin är endast ägnad till att ge bägge parter dåligt anseende.

  30. kalle sändare skriver:

    Lars,
    “…ju bättre(?) platser desto starkare bekräftelse och högre kvalitet.” Då är ju nästa frågetecken vad som gör en “bra plats”. Det är väl ganska uppenbart att ett stor erkännt galleri med kommersiella intressen ser till hur bra konsten säljer, vi lever ju i en kapitalism. Detta påverkar ju i sin tur de musséer och institutioner vi har, trots att de i sig inte har kommersiella intressen. Det resulterar i en rundgång.

  31. Christer Eriksson skriver:

    RURIK

    “Ditt anseende är emellertid mera avhängigt av att du har rätt än att din motpart har fel.
    Kålsuparteorin är endast ägnad till att ge bägge parter dåligt anseende.”

    Jag har inte det minsta intresse av att ge dig ett dåligt anseende. Vi har bägge två lite olika syn på saker och ting, men vi fungerar bägge två i den virtuella världen, med respekt för varandra. Jag respekterar dig för att du har visat respek för mig. Låt oss fortsätta med det. Med ömsesidig respekt.

  32. Lars skriver:

    kalle sändare. I en konstnärlig karriär är vanligtvis strukturen som du beskriver den. Den etablerade konstnären brukar kunna få kommersiella framgångar. Men det går inte på en gång. Se t ex på den pågående Berlinbiennalen. Där myllrar det inte precis av kommersiellt framgångsrika konstnärer. Gallerierna har dessutom flera skäl att samla konstnärer. Ett är att visa upp att de har ett verkligt kulturellt kapital och det andra att verka för att deras utvalda konstnärer skall bli lönsamma. Men det sker inte omedelbart. Därför är det möjligt att tala om konstnärer som inte är särskilt kommersiella men som har goda positoner på artfacts.

  33. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: Mitt uttalande skall förstås i förhållande till din argumentation gentemot signaturen “Leonardo”.
    Ser inga problem av denna typ i våra meningsutbyten.

  34. RURIK skriver:

    Christer Eriksson: Min kommentar gäller din argumentation gentemot signaturen “Leonardo”.
    Ser inga problem i våra meningsutbyten.

  35. Christer Eriksson skriver:

    RURIK: “Ser inga problem i våra meningsutbyten.”

    Inte jag heller. Du är en av få på den här bloggen som jag lyckas föra en vettig dialog med!

  36. Christer Eriksson skriver:

    RURIK

    Ok, trodde först att du relaterade till oss när du nämnde kålsuparteorin. Tack ändå att för du påpekade att Motala låg strax utanför Småland. Trodde själv att allt söder om Vättern tillhörde Småland.

  37. Pingback: Vilks.net » Blog Archive » Del 575: Art Power

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.