Del 498: Prisvinnare men inte i svensktoppen

Tack till Elisabet och Mellis för uppdateringen av min status som kontroversiell deltagare i debatten om islam!

Jag är nu mycket kontroversiell eftersom Fomi Awards har tilldelat mig förstapriset som Anti-Dhimmi men även placerat mig på tredje plats som Halal-Hippie. Med andra ord är jag vorden en både det ena och det andra-man. Eftersom jag har en förstaplats klar blir min nästa uppgift att avancera uppåt från tredjeplatsen som Halal-Hippie. Med lite energi kan jag kanske passera Mona Sahlin även om jag att hon både är svårslagen och har förmågan att komma igen ur hopplösa underlägen.

Men nu är det dags för svensktoppen! Säkert undrar alla läsare nyfiket hur det går för våra svenska internationella samtidskonstnärer. Så här ser tabellen ut:

1 (1) Ann-Sofie Sidén 444 466
2 (2) Henrik Håkansson 545 564
3 (4) Johanna Billing 619 675
4 (3) Nathalie Djurberg 626 619
5 (6) Carl Michael von Hausswolff 748 749
6 (5) Annika Larsson 755 731
7 (7) Annika von Hausswolff 773 842
8 (8) Annika Eriksson 835 889
9 (10)Miriam Bäckström 941 929
10 (12) Magnus Wallin 945 969
11 (9) Jonas Dahlberg 946 927
12 (11) J. Tobias Anderson 1038 981
13 (-) Matts Leiderstam 1055
14 (16) Karin Mamma Andersson 1138 1183
15 (14) Anneè Olofsson 1179 1136
16 (13) Tobias Bernstrup 1184 1105
17 (15) Felix Gmelin 1209 1175
18 (20) Cecilia Edefalk 1333 1555
19 (17) Maria Friberg 1359 1342
20 (-) Clay Ketter 1526

Sverige har spottat upp sig och kan ståta med att ha 11 samtidskonstnärer bland de 1 000 främsta i världen. Siffran innebär 1,1 %. Ann-Sofie Sidén visar en enorm stabilitet och kan glädja sig åt att vara överlägsen segrare i svensklägret. Men hon borde plocka åtminstone hundra platser till för att vi skall ha en självklar storhet. Dit har Sverige ännu inte kommit. Men det går framåt. Månadens raket är Matts Leiderstam (som snöpligt åkte ut förra gången). Nu är han tillbaka genom ett mäktigt ryck.

Allt genom förträffliga artfacts. De började sina mätningar av konstnärliga prestationer 2004 och det bygger som de själva säger på graden av uppmärksamhet och på den varaktighet som en viss konstnär får från konstvärldens kvalificerade institutioner.
Vill ni veta mer om artfacts, använd länk 1 och länk 2.

Råd om hur man tar sig fram i konstvärlden kan ni finna här. Tipset kom från den danske konstnären Uwe Max Jensen. Råden är framställda som lustiga och lite för absurda för att tas på fullt allvar. Skribenterna kan tyvärr inte hålla sig. Eller snarare: Konstvärlden har svårt för att acceptera att nätverksarbete, branding och produktplacering gäller även i konsten.

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag, Muhammedsaken, Samtidskonst. Bokmärk permalänken.

11 svar på Del 498: Prisvinnare men inte i svensktoppen

  1. Kurdisk Flykting från Qanaquin skriver:

    Fred Torssander försöker avleda uppmärksamheten från den centrala frågan om hans “favoritterrorgrupp” i Irak, som han ännu vägrar avslöja namnet på!
    Panelen väntar fortfarande på svar! En fortsatt diskussion med Fred Torssander är poänglös så länga man inte vet vilken politisk agenda han står för!

    Fred Torssander skriver:”Vi kräver ett omedelbart tillbakadragande av trupperna”!

    – Vilka är NI?!
    – Och vilken “religiös” rätt har ni att att kräva något sådant när mer än 97% av kurderna välkomnar befriarna och vill ha dem kvar som skydd mot de mordiska barbaraberna?!

  2. A War of Ideas skriver:

    Introduction
    The Wikipedia Muhammad Cartoons Debate: A War of Ideas is a 2-volume reference work that shows how Wikipedia
    (en.wikipedia.org), the world’s largest encyclopedia on the Internet, reached the decision to permanently display and
    distribute copies of 12 satirical drawings of Muhammad first published by the Danish newspaper Jyllands-Posten.
    The main articles, or edited encyclopedia entries, are shown first (and for this publication the cartoons themselves have been
    deleted). Then, included here are the full current Wikipedia archives of the discussions about how these articles were written
    and edited. Much of this transcript addresses the issue of actually displaying the cartoons within the primary article. Finally,
    the official Wikipedia guidelines for editor discussions are reprinted here.
    I submit that this transcript is valuable in revealing exactly how a war of ideas is waged. Wikipedia uses an online
    collaboration technology that allows its articles to be freely edited by any Wikipedia user. As the primary article about the
    Muhammad cartoons evolved, there also arose behind the scenes a fierce debate over whether or not the cartoons themselves
    should be included and how they should be displayed.
    The transcript of the debate captures not only the ideas expressed by the many contributors and readers, but also the tenor of
    the debate, the pleas, the acts of vandalism, the argumentative styles, strategies, tactics and gambits. In other words, the
    transcript reveals how some contributors won the debate, how the others lost, and how each side treated the other.
    This transcript reveals the mechanics of the clash of civilizations.
    Please note that every Wikipedia article is a “living document” that may be further edited in the future. This publication is a
    “snapshot” of only today’s Wikipedia archive, and is subject to revision at any time, particularly as the Muhammad cartoons
    controversy unfolds worldwide.
    John Simmons
    Iraq Museum International
    http://www.BaghdadMuseum.org
    February 10, 2006

    http://www.baghdadmuseum.org/wikipedia/wmcd01_060210.pdf

  3. Stop desecrating our prophet skriver:

    “Lars Vilks: Sluta skända vår profet

    I had hoped to avoid blogging about this tiresome subject, but the protests against Swedish artist Lars Vilks’ drawings of the prophet Muhammad as a dog just marched, literally, past my café:

    The art project was originally conceived of by two Muslim cultural groups who have since stepped away from Vilks, ironically enough after Vilks published cartoons regarded as anti-Semitic (in the Jewish sense of the term) on his web page. Since then, the furor has grown, with pressure from Arab countries’ ambassadors and death threats adding up to a seeming repeat of the 2005 Danish cartoon controversy.”

    http://www.thegogglesdonothing.com/archives/2007/09/lars_vilks_sluta_skamta_var_pr.shtml

  4. Rikard skriver:

    Jag följer fascinerat din bevakning av Artfacts. Men vore det inte nästan ännu intressantare med en motsvarande lista fast för “konstvärldsaktörerna”, dvs för de som mer direkt avgör vilka konstnärer som får ställa ut på Tate Modern och vilkas objekt som köps av den och den? För onekligen är det dessa aktörer, enligt den konstvärldsmodell du själv propagerar för, som avgör vad som är konst och vad som är bra konst.

    Varför inte en svensk lista presenterad av Lars Vilks?

  5. Lars skriver:

    Rikard. Visst vore en genuint genomarbetad aktörlista mycket intressant. För aktörlistan finns redan. Den presenterade jag här i våras eller när det var. Jag minns på rak arm inte vem som stod bakom den, det var nog någon tidskrift. Den listan var översiktlig och ungefärlig

    Ett ingående arbete måste dels rangordna ett stort urval av betydande institutioner och sedan koppla samman detta med dem som befinner sig i positioner på dessa platser. Jag antar att man skulle kunna göra det utifrån artfacts som har listat otroligt många platser och där de olika platserna är poängrankade. Och dels måste man snoka runt i institutionerna för att se vilka som egentligen bestämmer. Ett stort museum har ett antal curatorer och det är ingen enkel sak att få fram vilka som betyder mer och mest.

    Och uppdraget är stort, vi har t ex alla frifräsande curatorer som dyker ut och in på biennaler och annat. Därtill andra som finns med och ger rekommendationer.

    En svensk lista skulle därför te sig som ett rimligare arbete men den som gör den måste ha tillgång till mycket inside information. Själv sitter jag för långt ifrån Stockholm för att kunna lirka fram allt som behövs.

  6. . f d Kurdisk Flykting . skriver:

    Lysande Fred Torssander!

    Tack för insikten!

    Du har lyckats övertyga mig om att:
    Allt är USA´s fel!
    Gasningen av Halabja 1988 var USA´s fel, liksom kriget i Rwanda 1994, Det pågående Folkmordet i Darfur; sammaledes, Digerdöden på 1300-t, Massförynglingen i Gaza, Tsunamikatastrofen och Gudrun Schymans alkoholproblem!
    Allt är USA´s fel!
    Om USA inte fanns så skulle det inte finnas några orättvisor, förtryck, konflikter eller krig! Allt skulle vara frid och fröjd!
    Det är en befriande underbar insikt som gör det så enkelt att förklara hela världsalltet och allt skeende i denna världen!

    Fred Torssander
    Du har också lyckats övertyga mig om att Saddam var en snäll ängel och att Irak var ett paradis under hans tid! Ävenså hans kusin som helt oförskyllt kallas för öknamnet “kemiske Ali”!

    Du har lyckats; Fred Torssander!
    Lysande; Fred Torssander!

    Nu kan du sluta klottra dina kurdfientliga åsikter på denna blogg, och istället kan du fortsätta göra det någon annanstans, för det säkerligen finns fler än jag som behöver väckas till den rätta insikten!

    Ps Jag vill med detta inlägg erbjuda dig segern i vår duell!
    Du har nu chansen att dra dig ur duellen med ansiktet i behåll! Så ta vara på det!
    Och kom ihåg att pusta ut, lugnt och metodiskt andas in, andas ut och
    Slappna AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAV!

  7. Fem-i-tolv skriver:

    Se her hvordan et parallelsamfund udvikler sig til noget regeringer ikke længere kan styre. I filmen er der en imam der råber til Storbritanniens indenrigsminister under et besøg i et overvejende muslimsk område: “Hvordan kan du tillade dig at komme til et muslimsk område.” Dette område er blot den østlige del af London! som muslimerne åbenbart ikke mener at “vantro” skal betræde….!!!

    Videoen skitserer tydeligt at situationen er løbet englænderne af hænde. Det er blot et spørgsmål om tid før situationen er den samme i Danmark. Derfor: Støt op om SIAD!

    http://siad.wordpress.com/

  8. B.H. skriver:

    The Wilks Code: “1946-2007”
    Detta är ett matematiskt problem. -61(inte 61 som Lars försöker få oss att tro), har jag upptäckt, är ett meddelande till Ali Babas ättlingar: “ni ligger 61% under snittet!”. Alltså, ni måste öka från 1,98 till 5,1. Jag är något på spåren och har gått undercover jagad av Muhammedhundar. Men först: kurvorna ovan visar att om de ökar till 5,1 kommer förvirringen i konstvärlden att öka med 12% vilket är förklarar alla hot.
    Jobbar vidare och återkommer.

  9. Cecilia skriver:

    😀

  10. Sonja skriver:

    Hej Lars,

    ….. long time no see! För några månader sedan tänkte jag skicka dig några uppmuntrande
    och tröstande rader, men det blev tyvärr inte av.

    Men nu såg jag av en tillfällighet en artikel i Expressen att ett av dina konstverk har hamnat
    på listan över världens 20 mest utskällda kontroversiella konstverk det senaste århundrandet.
    Och i vilket sällskap …. med bl a Monty Pythons “Life of Brian”…. GRATTIS !

    http://www.expressen.se/nyheter/1.907647/har-ar-varldens-20-mest-utskallda-konstverk

    (Hoppas länken fungerar)

    Mvh Sonja

    PS. Är det fortfarande 7 tums spik som gäller till Nimis? DS

  11. Lars skriver:

    Tack Sonja. Med virke som tröst. 7 tummare är mest skryt. I den praktiska hanteringen går jag sällan över 6 tum. Men det kommer att bli stora spik under den kommande säsongen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.