Konstteori
Bra konst: kvalitet i konsten 2001
- av Lars Vilks

Inledning
Kapitel 1
- Konstvärdet
- Hur man känner igen konsten
- Den generella sköna konsten
- Det specifikt konstsköna
- Kants avsikter
- Sublimiteten
- Grunden för identitet och kvalitet
- Det moderna konstbegreppet
- Estetikens elände
- Den stora oredan
- Konsten identitet och värde
- Degradering av det estetiska värdet
 
 
Kapitel 2
 
Kapitel 3
line
 
Kapitel 1
Konstvärdet
Kjell S. Johannessen skriver i en introduktion till konferensen "Estetisk erfaring. Begrep og eksempel" 3:

"Et ubestridlig kriterium på dålig kunst er at den lar oss forbli fullstendig uberört. Dersom et kunstverk ikke gir oss noe, ikke taler til os på noen som helst måte, så har det forfeilet sin hensikt og framstår som den komplette likgyldighet /…/ En slik minirefleksjon over det mislykke kunstverk forteller oss at vi har forventinger til kunstverk, forventninger som skal innfris i det konkrete mötet med det enkelte verk. For kunstverk er tilvirket for å bli opplevd. Og deres overordnede mål er å bevege oss på ulike måter. De kan glede og behage oss (den klassiske skjönnhetsopplevelsen); de kan forarge oss (overskride tabuer av forskjellige slag); de kan tilskynde oss till handling (politisk kunst); de kan gi stoff til ettertanke (sette problemer under debatt - Ibsen); de kan (muligens) gi oss ny erkjennelse ved å 'holde et slags speil opp for naturen, å vise dydens dens egne trekk, dårskapens dens eget bilde, og samtiden dens preg og skikkelse' (Hamlet), etc.,etc."

Det ligger något underförstått i Johannessens text. Den kunde egentligen gälla för tex. tv-program i allmänhet. Det är detta med att bli "berörd". Naturprogram, debattprogram, samhällsreportage och tevesåpor kan åstadkomma allt det som nämns. Men det är något som inte stämmer och som märks i texten. Det är formuleringarna och referenserna. Det är någonting med djupet och ambitionsnivån. Och vad Johannessen frågar efter är om denna särskilda erfarenhet, den estetiska, kan skiljas ut, kännas igen och att den inte liknar något annat. Vi har här ett av de grundläggande problemen i diskussionen om vad som ger ett konstverk dess kvalitet.

3 I utskick till medlemmarna i Nordiska Sällskapet för Estetik inför konferens i Bergen 7-10 juni 2001.



   Nästa sida