Konstteori
Bra konst: kvalitet i konsten 2001
- av Lars Vilks

Inledning
Kapitel 1
- Konstvärdet
- Hur man känner igen konsten
- Den generella sköna konsten
- Det specifikt konstsköna
- Kants avsikter
- Sublimiteten
- Grunden för identitet och kvalitet
- Det moderna konstbegreppet
- Estetikens elände
- Den stora oredan
- Konsten identitet och värde
- Degradering av det estetiska värdet
 
 
Kapitel 2
 
Kapitel 3
line
 
Det specifikt konstsköna
Det ovan omtalade generellt (konst)sköna är inte identiskt med vad vi i modern (alltså traditionell) mening avser med konstens identitet. Upprättandet av det specifika konstsköna sker först under sent 1700-tal. Det är ingen tvekan om att Kant kom att spela en avgörande roll i denna process. Kant betonar och motiverar det specifikt konstsköna. Saken kompliceras något av att Kant ger ett visst företräde åt naturskönheten. Den synpunkten skulle inte ha framtiden för sig men var aktuell när han författade Kritik der Urteilskraft (1790). Det betonas emellertid att konstnären (och nu handlar det om geniet, dvs. konstnären med stort K) kan skapa sådant som betraktaren uppfattar som om det var natur, dvs. utan andra avsikter än att vara skönhet för dess egen skull. Här tillkommer inplaceringen av konstnärsgeniet i en progressiv bemärkelse: det konstnärliga geniet är överskridande och skapar sina egna regler.



   Nästa sida