Konstteori
vilks.net / konstteori / bra konst: kvalitet i konsten 2001 / grunden för identitet och kvalitet
Bra konst: kvalitet i konsten 2001
- av Lars Vilks

Inledning
Kapitel 1
- Konstvärdet
- Hur man känner igen konsten
- Den generella sköna konsten
- Det specifikt konstsköna
- Kants avsikter
- Sublimiteten
- Grunden för identitet och kvalitet
- Det moderna konstbegreppet
- Estetikens elände
- Den stora oredan
- Konsten identitet och värde
- Degradering av det estetiska värdet
 
 
Kapitel 2
 
Kapitel 3
line
 
Grunden för identitet och kvalitet
Utan att äga ett direkt intresse för konst upprättar Kant grunden för konstens identitet och kvalitet. Och egentligen kan han inte heller ha något intresse för Konst dvs. det som vi avser eftersom något sådant då endast existerade i embryonisk form. Det fanns vid 1700-talets slut idéer om ett slags verksamhet som med utgångspunkt i geniet ville understryka vikten av ett fritt estetiskt skapande. Kants bidrag är begynnelsen till dess systematisering och framför allt en bestämning av på vilken nivå det utspelades. Det estetiska fick genom Kants auktoritet och inflytande en position som framöver skulle fortsätta att expandera.

Kants estetik är både komplicerad och spekulativ. Det är ingen enkel uppgift att reda ut exakt vad Kant menar i den snåriga texten i Kritik der Urteilskraft. Det som dock fick den allra största betydelse är att hans kritik aldrig avvisades. Istället blev den, och är det alltjämt, föremål för tolkning och diskussion. Den kom också att omedelbart påverka utvecklingen av konsttänkandet och bestämningen av det moderna konstbegreppet.


   Nästa sida





vilks.net / konstteori / bra konst: kvalitet i konsten 2001 / grunden för identitet och kvalitet