Konstteori
Bra konst: kvalitet i konsten 2001
- av Lars Vilks

Inledning
Kapitel 1
- Konstvärdet
- Hur man känner igen konsten
- Den generella sköna konsten
- Kants avsikter
- Sublimiteten
- Grunden för identitet och kvalitet
- Det moderna konstbegreppet
- Estetikens elände
- Den stora oredan
- Konsten identitet och värde
- Degradering av det estetiska värdet
 
 
Kapitel 2
 
Kapitel 3
line
 
Den stora oredan
Den estetik som Kant utvecklade förändrades på ett omfattande sätt under de följande decennierna 4. En väsentlig förändring är tillägget om konstens översinnliga kommunikation som sker genom konstverket och genom det konstnärliga geniet - en trossats om konstens verkan. Konsten, som uppfattas som något högt och väsentligt, har en andlig egenskap som kan uppfattas och förmedlas. Bekräftelsen av att konsten föreligger hamnar helt i en subjektiv förståelse: Konstens finns som kvalitativ storhet genom en subjektiv åskådning. För att ge denna föreställning någon som helst bärighet tvingas konsten in i en formalisering av det estetiska: konstens identitet och värde ligger i konstverkens formala egenskaper. Mästerverken skall vara generella paradigmexempel på detta. Det är utomordentligt svårt att kritisera det moderna konstbegreppet eftersom det är uppbyggt av en rad ingrepp och tillägg i en översinnlig trosatmosfär. Konsten invecklar sig i något ogripbart som dock emanerar från en lång rad rimligt tillförlitliga och inflytelserika auktoriteter. Konsten kommer därför att fungera som en kombination av något som kan analyseras men som hela tiden besitter en oåtkomlighet som bara kan uppnås genom intuitivt skådande. Till slut skulle det förlora sin trovärdighet. Men det höll i mer än tvåhundra år.

4 Den snabbt förändrade estetiken under decennierna efter Kant kan följas i Filosofisk Æstetik, 1996 av Sverre Raffsnøe.


   Nästa sida