Konstteori
vilks.net / konstteori / bra konst: kvalitet i konsten 2001 / den generella sköna konsten
Bra konst: kvalitet i konsten 2001
- av Lars Vilks

Inledning
Kapitel 1
- Konstvärdet
- Hur man känner igen konsten
- Den generella sköna konsten
- Det specifikt konstsköna
- Kants avsikter
- Sublimiteten
- Grunden för identitet och kvalitet
- Det moderna konstbegreppet
- Estetikens elände
- Den stora oredan
- Konsten identitet och värde
- Degradering av det estetiska värdet
 
 
Kapitel 2
 
Kapitel 3
line
 
Den generella sköna konsten
Traditionen har naturligtvis ett slags logik. Det som är gemensamt för konstarterna är skönheten. När denna skönhet kan spåras genom historien tycks följa att det därmed också existerar en konst på samma sätt. Problemet är att skönheten inte är ett enhetligt begrepp. "De sköna konsterna" utgör en förlängning av "de fria konsterna". Det kan sägas att dessa nådde sin höjdpunkt under det tidiga 1700-talet eller kanske t o m senare. Det handlade då om ett kännarskap inom den högre samhällsklassen, ett slags intresse eller livsstil. Skönheten kunde inom en sådan ram uppträda i många former. Den kunde återfinnas i antika objekt, inom samtida och äldre måleri, litteratur och musik. Men den kunde också uppträda inom t ex optik och mekanik, i naturen vare sig det gällde trädgårdsanläggningar eller observationer av orörd natur.



   Nästa sida





vilks.net / konstteori / bra konst: kvalitet i konsten 2001 / den generella sköna konsten