Konstteori
En osannolik historia: konsten 1975-2005
- av Lars Vilks

Inledning
 
Avdelning 4: socialkritiken 1993-
- USA:Whitney 1993
- Europa: Biennalen 1993
- 1994 - relativt stillsamt
- 1995 - osäker kursriktning
- Tendenser i mitten av 1990-talet
- Utbredning
- Interaktivitet och undersökning
- Förändring: Det nya paradigmet
- 1996 - Mycket och etablering
- 1997 - Ännu ett mäktigt utställningsår - efter etableringen
- 1998 - väntan, sociala undersökningsprojekt och den begynnande globaliseringsvågen
- 1999 - Globalt och Standardisering
- 2000 - Centrum överallt och utställningar hela tiden I
- 2000 - Centrum överallt och utställningar hela tiden II
- Standard pool position with global quality
- Hur kunde det ske?
- 2001-2005 prognos - den allvarliga kvasiforskningen
 
 
Avdelning 1: Konstens uppkomst
 
Avdelning 2: in i det postmoderna 1975-85
 
Avdelning 3: en ny syn på konsten 1985-1993 
line
 
Avdelning 4: socialkritiken 1993-

Utbredning
Den USA-dominans som förelegat under hela efterkrigstid mildrades påtagligt under 90-talet. Först ut var som redan framgått YBA men de skulle följas av betydande konstnärskontingenter från många länder. Det förelåg ett aktivt intresse för konstnärer från skilda delar av världen. Många av dessa var visserligen New York-baserade, men trenden skulle utvecklas vidare. Många europeiska länder skulle komma att få internationellt erkända representanter. Inte bara de stora konststaterna som Storbritannien, Tyskland, Frankrike utan även Norden och Östeuropa.



   Nästa sida