Konstteori
En osannolik historia: konsten 1975-2005
- av Lars Vilks

Inledning
 
Avdelning 1: konstens uppkomst
- Kant
- Klyftan mellan realitet och ideal
- Schiller
- Hegel och Schlegel
- Språket
- Ironin och distansen
- Det stora smörgåsbordet
- Friedrich Schlegel
- Den genuina orten
- Konsternas familj
- Den nya mytologin
- Det sköna och det sublima
- Verkligheten
- Det politiska
- Provokationen
- Modern praxis
- Modernismens konstparadigm
- Kontext
- Kristid
 
 
Avdelning 3: en ny syn på konsten 1985-1993
 
Avdelning 4: socialkritiken 1993-
line
 
Avdelning 1: konstens uppkomst

Hegel och Schlegel

Hos Kant framläggs idén om estetiken (konsten) som det förmedlande mellan det översinnliga och realiteten. Schiller tar parti för det översinnliga och placerar konsten som ett aktivt område inom denna. Hegel menar att poesins språk kan kombineras med det filosofiska tänkandet, men i övrigt har konsten haft sin bästa tid under antiken. Den kan dock fortfarande komplettera filosofin.

Ett stycke in på 1800-talet är det tydligt att konsten lyckats erhålla en plats i de avancerade diskurserna och att den aktas som ett eget område. Konsten har blivit autonom och erhållit en estetisk identitet. Den har vidare med sig uppgiften att harmonisera världen eller att, som Schlegel skriver, att ge uttryck för den mänskliga naturens kaos, fantasins förvirring och upphäva förnuftets lagar; att skapa en ny mytologi.



   Nästa sida