2577: Kritikernas fasa

Några dagar har förflutit utan bloggtexter. Det beror på att jag har varit i Stockholm. Något hemligt, något trevligt, något överraskande. Jag var lite nyfiken på Waldemarsuddes utställning av Alexander Klingspors målningar. Sällan ser man konstkritikerna gå i taket men Klingspor har lyckats. Både Dan Backman (SvD) och Jessica Kempe (DN) har tagit i ordentligt. Särskilt är Kempe orolig som hon alltid brukar vara när det nyakademiska måleriet dyker upp. På sitt sätt har detta måleri en tämligen stor utbredning med många intressenter. Men det har utomordentligt svårt att hävda sig mot modernismen och den internationella samtidskonsten, de två helt dominerande inslagen i konstvärlden. I det sammanhanget är nyakademismen en kuriositet. Kempe menar att Waldemarsudde inte har förklarat vilket sammanhang som nyakadameismen uppträder i. Det kan vara riktigt men pekar i så fall på ett långt större problem. Vilka sammanhang uppträder konsten i allmänhet i? Vad representerar den? Vilka kvalitetsnivåer kan man tala om? Om detta får man sällan höra något som helst. Men det skulle vara betydligt intressantare än särskilt uppmärksamma nyakademismen.

Klingspors utställning är inte något som övertygar. Dekadans och surrealism är dominerande inslag i figurrika målningar. Han gillar krokodiler och det är sant att det är ett surrealistiskt djur. Under en tid hade Patafysiska sällskapet en krokodil som ordförande. Det kommer sent, Dalis har redan avverkat giraffer, noshörningar och humrar på den tiden det fungerade väl. Kitschfaktorn blir lite väl dominerande men utan någon distans. Det hindrar inte att det finns ett och annat i ett lägre register som man kan glädja sig åt. Det är inte nödvändigt att ta i för kung och fosterland med alla effekter på en gång. I vattenmålningarna är han mer återhållsam vilket får sägas vara gynnsamt.

Det här inlägget postades i om utställningar m m. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till 2577: Kritikernas fasa

  1. Från Graven skriver:

    Inte lika surrealistiskt som Stefan Löfvens LAS-svar om våldtäkterna

    😀

  2. sl skriver:

    Eftersom jag aldrig sett begreppet “nyakademism”, googlade jag, och erhöll tre träffar. Tydligen betyder det klassiskt, föreställande måleri utan politiska kedjor i dagens Ryssland. Själv tycker jag pk-konsten är fullständigt akademisk, samt oskön. Det hette “de skönakonsterna” på tiden. Lägger du ytterligare betydelser i begreppet?

    Vad menas med hävda sig gentemot modernism och internationell samtidskonst? Bland kritiker, konsthandlare, konstköpare, eller är det problemsformuleringsprästerna som bestämt det?

    Ser ut som riktigt måleri, men han som bär fisken inför vågen trotsar naturlagarna.

  3. sl skriver:

    Det är ett tidens tecken att konstkritikerna ogillar målarkonsten.

  4. Per skriver:

    Ytlig effektsökande/bombastisk kitsch!
    Ur askan av ett postmodernistiskt och vänterpropagandistiskt konstnärligt haveri hamnar man här i värsta pekoralet.
    Tacka vet jag klassisk modernism och dess efterföljare!

  5. porfavor skriver:

    Lustigt hur klyftan kan vara. Detta är precis sånt måleri som “vanligt folk” älskar. Innehåller precis alla ingredienser. Klassiska tonhöjningar som i melodifestivalen…

  6. Per skriver:

    Det är kanske dags att måla Malevitj’ svarta kvadrat igen och återställa måleriet till den modernistiska nollpunkten.

  7. Lars Vilks skriver:

    Nyakademismen eller retrogardismen eller vad man vill kalla det (det finns inget vedertaget namn) har inget större anseende i konstvärlden. De allra flesta är överens om vad som gäller. Modernismen har fått en position igen efter att ha blivit manglad genom postmodernismen. Men självklart är det fortfarande det kontemporära som dominerar de stora scenerna. Problemformuleringen är en del av saken.

  8. Ludvig K skriver:

    Brunsmetning all over again?

  9. Per skriver:

    Den “svenske” konstnären Caspar David Friedrich verkar vara en favorit för Klingspor.

  10. Från Graven skriver:

    Begränsad invandring är det nya politiskt korrekta

  11. mohammad skriver:

    Det förra politiskt inkorrekta är numera det politiskt korrekta – vilket jag påpekat tidigare.

    Har du (absolut) inget eget att komma med “copy cat” Greven…

  12. mohammad skriver:

    Ännu en stringent analys av Per – bra där!

    Instämmer…

  13. Från Graven skriver:

    mohammad

    Var inte orolig, din relativisering av SS kommer jag aldrig att kopiera.

  14. sl skriver:

    Begränsad invandring är inte det nya pk, utan valfläsk inför september. Så fort valet är över kommer de att tala om alla nödvändiga skattehöjningar istället.

    Frågan är om det finns något enda sätt att rösta som driver mp ur regering. Mina vänsterfånar påstår att Buschen lämnat lillfinger till Jimmie…

  15. mohammad skriver:

    Jag har aldrig relativiserat SS von Graven – du fabulerar – däremot har jag upprörts av din vedervärdiga jämförelse mellan Israel och Nazi-Tyskland.

    En jämförelse du delar med andra antisemiter – “copy cat” Greven…;)

  16. mohammad skriver:

    SL har blivit PK…

    Hahaha

  17. Från Graven skriver:

    Jovisst relativiserade du SS’ Handschar-division, mohammad. Men den var ju islamsk så det är väl inte så konstigt att du relativiserade den. Faktum kvarstår. Den enda som lyckats med bedriften att relativisera SS på detta forum är du mohammad.

  18. mohammad skriver:

    Ett påstående utan att ledas i bevis är inget faktum – bäste von Graven.

    Din jämförelse mellan Israel och Nazi-Tyskland är dock som ett faktum en inte alls ovanlig retorik bland antisemiter.

    Alltså även här är du en copy-cat…

  19. Från Graven skriver:

    Aha, det är Ulfs gamla klipp – klistra -konstruktion du försöker göra till en trådsanning. Tja, det kommer väl att gå lika bra som när ni trasslade in er i Malmös alla bilbränder.

  20. Ulf skriver:

    Här jämställer signaturen “Från Graven” den demokratiska staten Israels lagar med nazisternas Nürnberglagar i ett inlägg från 2016.

    Från Graven skriver:
    2016 1 september kl. 20:20
    Jag upphör aldrig att förundras över hur Ulf alltid missar centrala poänger!

    Demokrati är inte det enda värdet som måste beaktas – Mänskliga Rättigheter kan inte åsidosättas på demokratisk grundval. Om sådana rättigheter sätts ur spel måste situationen problematiseras oavsett orsaken. Att överlämna civilrättsliga aspekter på religiösa samfund är ett rungande brott mot den negativa religionsfriheten – vare sig detta har stöd av en majoritet eller inte.

    Det är som att påstå att Nürnberglagarna var acceptabla därför att de flesta tyskar hade fördragande med dem!!!

    Du är så korkad så änglarna gråter Ulf!

  21. Från Graven skriver:

    1) Israel nämner jag inte i det inlägget och 2) här har du syftningen:

    Demokrati är inte det enda värdet som måste beaktas – Mänskliga Rättigheter kan inte åsidosättas på demokratisk grundval.

    Det är som att påstå att Nürnberglagarna var acceptabla därför att de flesta tyskar hade fördragande med dem!!!

  22. Från Graven skriver:

    Du måste klippa och klistra lite för att få ihop det, Ulf 😆

  23. Mikael Donner skriver:

    Hej!
    Läste Prof Witt Brattströms krönika. Tänkte, vilken hycklare, ingen tvingade henne att gå på de där sammankomsterna på Akademin. Det var nog hon själv som tyckte att det var bra för hennes karriär. Och hon var framgångsrik, hon fick sin ”tant professur”
    Trevligt för henne. Men jag blir upprörd när hon publicerar böcker där hon redovisar sitt äktenskaps gräl med Horace Engdahl . Ganska ointressant. Vilket äktenskap har inte oöverkomliga gräl. De flesta. För att citera Carl-Gustav Lindstedt: ”livet är en strid och äktenskapet är ingen vapenvila”. Det jag tycker är verkligt besvärande är att deras gemensamma barn skall leva med att föräldrarnas konflikt är offentlig. Barn är alltid lojala med respektive förälder. Men att byket skall tvättas offentlig och att de, barnen, ständigt måste försvara endera förälder. Fy fan !! Där missade du något töntprofessorn, och heder åt din förre man som håller käft!,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *