2385: Galgen brinner

Mitt skrivande har haft ett litet uppehåll. Jag kan inte närmare gå in på orsaken men det rör sig om diverse omställningar. Nu skulle det dock vara klart med omorganisationerna.

I konstvärlden har den väletablerade konceptualisten Sam Durant från Seattle väckt en del uppmärksamhet med sin galge, Scaffold, en träskulptur. Detaljerna i dramat kan man fördjupa sig i via Artnet. Skulpturen har alltså en stark politisk innebörd då den anspelar på hängningen av ett antal av ursprungsbefolkningen. Dagens ättlingar uppfattade den som kränkande. Scaffold har tidigare visats på Documenta 2012 men väckte då ingen större uppmärksamhet. Men nu har den blivit Site Specific och gett upphov till ett stycke identitetspolitik. Durants avsikter är helt klart en indignation av den orättfärdiga behandlingen av ursprungsbefolkningen. Men det duger inte eftersom han är en vit man och därför bär på en arvsynd. Detta har närmast blivit en regel som ständigt går i repris. Durant fann lösningen i att avsäga sig konstverket och låta det bli nermonterat och uppeldat. En helt politiskt korrekt lösning. Martin Aagård (Aftonbladet) är mycket nöjd med den utgången och att alla är nöjda. Man kan emellertid ställa frågan om det är särskilt bra för ett konstverk att drabbas av åkomman ”alla är nöjda”. Jag skulle mena att det hade varit intressantare om Durant hade insisterat på att även hans indignation är värd något. Men saken handlar inte så mycket om konstintresse.

Det här inlägget postades i om utställningar m m, politik. Bokmärk permalänken.

104 svar på 2385: Galgen brinner

  1. Från Graven skriver:

    Etnopluralism – de skall ju under inga omständigheter a*simileras.

  2. CeDe skriver:

    Nej, annars bli det ju ingen mångkultur i ett mångkultursamhälle.

  3. Per skriver:

    Allt fler av Sveriges förorter domineras alltmer av mena-/klankultur, islam och fattigdom/kriminalitet. De är på väg bort från nationen Svergie. De håller på att ”avnationaliseras” kanske man säga. Från nogo-zoner till förlorade territorier.
    Sverige håller på att delas upp i en muslimsk del och en svensk del, där den sistnämnda minskar sin befolkningsandel och även geografiska yta. En utveckling som knappast går att vända om nuvarande politik får fortsätta.

  4. Jor-El skriver:

    Etnopluralismen frodas uppenbarligen på många håll i samhället nuförtiden.
    To each, their own…

    http://www.gp.se/nyheter/debatt/behövs-etniska-grindvakter-1.4355390

    En tillfällig trend för att snabbt styra upp några ohållbara situationer, eller dom första stegen mot officiell acceptans för olika ’kulturzoner’, ’klanområden’ eller parallellsamhällen?

  5. Från Graven skriver:

    ”Etniska grindvakter”?

    Var det inte sådana serbiska styrkor använde sig av i Omarska på 90-talet och nazisterna i Polen (bland annat) på 40-talet?

  6. pöbeln skriver:

    Det är intressant att ni endast talar om marginella företeelser i samhället, som verkar ha fått orimliga negativa proportioner i era medvetanden. Ungefär såhär:
    Det finns ett problem med mångkultur och integration DÄRFÖR är all mångkultur förkastlig.

    Det spelar ingen roll för er att 99% av alla möten mellan kulturer fungerar bra eller tom mycket bra.

    Vavra Suk, som det verkar som om ni gillar, är rasist och antisemit. Uttalad etnopluralist, dvs någon som tror att möten mellan kulturer är omöjlig.

    Jag inser att det är kontraproduktivt att stoppa handen i getingboet. Men sociologiskt intressant att se hur lätt det är att göra synligt era ruttna värderingar.

  7. Ludvig K skriver:

    Det har väl förändrats tillräckligt snabbt för att inte viftas bort som marginella företeelser? Det är väl jävligt intressant att ta reda på hur en sömnig avkrok som Vivalla kunde bli en bricka i IS-kalifatet?

    Men du slingrar dig så fort det börjar brännas, pöbeln. Åk hem till Niklas Orrenius och böla med honom över folk som nu ”skickas tillbaka”, när de 1) fick gott om tid att själva ta sig härifrån 2) faktiskt ”skickades” hit till Sverige från början.

    Jag tycker personligen inte att det är rätt att kasta ut folk som väl har kommit hit, men någonstans får man dra gränsen.

  8. Ludvig K skriver:

    Att det finns folk i vissa områden i dagens Sverige som inte vågar gå ut och köpa mjölk (källa:DN) tycker inte jag är en marginell händelse. Det är ett gravt samhällsproblem.

  9. Ludvig K skriver:

    Efter år av havererad invandringspolitik är det nu tyvärr dags för andra tag. Att man börjar med att utvisa en liten del är ett steg i rätt riktning. Tyvärr så bevisar utvisningarna att politiken har varit alldeles usel. Hade man gjort annorlunda förr (t ex haft noggranna kontroller för vilka som kom hit) hade det inte behövt bli på det här sättet. Reglerad invandring alltså. Men eftersom det har varit oreglerat har det nu blivit såhär.

  10. Jor-El skriver:

    Jo, vi ser hela tiden nya härliga möten och influenser uppstå på bibliotek, badhus, musikfestivaler och i andra offentliga miljöer.
    Den som oroas eller misstycker har ruttna värderingar – vänd er till närmsta kommunkontor för uppdatering av er värdegrund!

  11. pöbeln skriver:

    Ludwig
    Det är faktiskt du som slingrar dig. Jag presenterade en uppsjö info som visar dig att Ny Tider och Vavra Suks uppenbara vurm for rasism och förintelseförnekande. Du kan börja städa framför egen dörr innan du kastar skit på andra.

    Sen tycker jag inte att vi ska utvisa mycket unga vuxna till ett av världens farligaste länder, och om vi gör det måste det ske med tydlig uppföljning för att se att den utvisade inte far extremt illa. Vad tror du om det?

  12. Ludvig K skriver:

    SVT kunde inte hitta en enda artikel som vurmar för Förintelseförnekande i NT. Du läser som en kråka.

    Dubbla måttstockar tillämpas – Förintelseförnekare finns i andra communitys också, men de är ointressanta.

    SVT nämner inte med ett ord varför NT lockar folk. Det har inte med Förintelseförnekande kan jag säga. Lite mer självinsikt vore klädsamt.

    Folk är trötta på Orrenius godhetsmärkta grävande. Och Förintelseförnekare (som det finns gott om i landets moskéer).

  13. Ludvig K skriver:

    Jag vidhåller att Suk är en äkta schmuck, men det är långt ifrån hela bilden.

    Jan Helin är också en schmuck. Bra att Anna Hedenmo drog ner brallorna på honom.

  14. Från Graven skriver:

    Vavra Suk = Ulf

  15. Från Graven skriver:

    Båda suger

  16. Ulf skriver:

    ”Från Graven” fortsätter att komma med antisemitiska lögner om Israel, vidrigt!

  17. Från Graven skriver:

    He he… alla vet att du förlorat när du drar den valsen.

  18. CeDe skriver:

    Nu finns det lite hopp i alla fall. Fredrik Reinfeldt är utsedd att leda en kommission som ska bekämpa vardagsbrottsligheten. Pust!

  19. Inge skriver:

    ”pöbeln skriver:
    2017 11 juni kl. 12:38

    Graven
    Precis som jesus, så är mohammad en fiktion…”

    Vi er langt utenfor bloggposten til Lars Vilks her. Men historikerne er enige om at Jesus var en historisk person. Så vidt jeg vet gjelder det samme Muhammed.

    Du svarer ikke på spørsmålene og utfordringene mine i denne tråden, og det er jo opp til deg. På dette punktet skulle jeg likevel likt å bli opplyst om kildene dine.

    Hvis du virkelig tror at Jesus og Muhammed ikke eksisterte gir det en god innsikt i bakgrunnen for dine meninger.

  20. CeDe skriver:

    150.000 kvinnor könsstympade i Sverige. En bagatell eller hur, pöbeln.

  21. Från Graven skriver:

    Eller hur, Lars?

  22. Ulf skriver:

    ”Från Graven” vill göra det till ett brott att leva som jude i Sverige och sprider lögner om Israel.
    Du ”Från Graven” har mer uppenbarligen mer gemensamt med islamister och andra muslimska fanatiker än någon annan debattör här på Vilks.net!

  23. Från Graven skriver:

    Har någon här sett ”Alien: Covenant”?

  24. pöbeln skriver:

    Jaha, joho, kan du länka till dessa forskare. Din enighet finns bara bland troende….

    För du tror väl inte på en Jesus som gick på vatten?

  25. pöbeln skriver:

    CeDe
    Och dem vill du utvisa, grymma människa.

  26. Ulf skriver:

    Ven faan bryr sig om vilka skitfilmer du ser eller inte ser ”Från Graven”!

  27. Från Graven skriver:

    Jag vill utvisa dem som ger sig på dem som är svagare än de är.

  28. Från Graven skriver:

    Se så Ulf, tänk på trådens ”estetik”!

    Eller hur, Lars?

  29. Ulf skriver:

    Då vill alltså du ”Från Graven” som ger dig på den lilla judiska minoriteten i Sverige utvisa dig själv. En tankevurpa värdig tankevurpornas mästare 🙂

  30. Ulf skriver:

    Den estetiken har du redan förstört med dina lögner om Israel ”Från Graven”

  31. Inge skriver:

    pöbeln,

    Jeg er interessert i dine kilder. Du påstår at Jesus og Muhammed er en fiksjon, og jeg spør om kildene dine.

  32. Från Graven skriver:

    Jag menar att den följer originalkonceptet snarare än utvecklar det.

  33. CeDe skriver:

    Pöbeln, kan man inte komma till rätta med dessa främst vuxna somalier som tvingar föräldrar till nyfödda döttrar att könsstympa sina flickor så ska dessa vuxna utvisas. Vad jag vet så är bara en person dömd för könsstympning av dessa 150.000 fallen trots att det är förbjudet i Sverige.
    En flathet inför dessa invandrare som är en skam för mänskligheten.

  34. Från Graven skriver:

    Lugn, Ulf, ”Ulrika Knutsson” kommer snart till din hjälp.

  35. CeDe skriver:

    Det är dessa som tvingar flickor till könsstympning som är förbjudet enligt svensk lag som bör utvisas, pöbeln.

  36. Ulf skriver:

    Du har inte berättat var du varit den senaste tiden ”Från Graven”. Dina alster har ju lyst med sin frånvaro i några veckor. Törs man spekulera i någon slags sluten vård utan internet. 🙂

  37. pöbeln skriver:

    Inge
    Läs valfritt från Richard Dawkins eller Sam Harris.

    Här en artikel tex:
    https://richarddawkins.net/2014/12/did-historical-jesus-really-exist-the-evidence-just-doesnt-add-up/

    Det finns ingen stark vetenskap som pekar mot en historisk Jesus eller Mohammad. Än mindre mot de övernaturliga versionerna.

  38. CeDe skriver:

    All religion är fiktion med eller utan verkliga galjonsfigurer.

  39. Lars Vilks skriver:

    Ulf, nu tar vi det lite lugnt. Dina utfall mot Von Geraven har vi hört alltför många gånger.

  40. pöbeln skriver:

    CeDe
    Tänk att vi håller med varandra på en punkt trors allt…

  41. Ulf skriver:

    När ”Från Graven” påstår att Israel är en rasistisk stat genom att förknippa landet med etnopluralism och sedan jämför mig med Vavra Suk så är det klart att jag reagerar!

  42. Inge skriver:

    pöbeln,

    Takk for svar.

    Richard Dawkins og Sam Harris er dyktige innen sine felt, men de er ikke historikere.

    Historie er ikke en ”hard” vitenskap som fysikk og kjemi. Historikere benytter den samme historisk-kritiske metode i forhold til bøkene i Bibelen som med andre historiske skrifter. De fleste ender opp med å akseptere at Jesus var en historisk person. Det gjelder også historikere som ikke tror på Gud, som Bart D. Ehrman.

    Gjør gjerne søk på ”historical Jesus” for å finne ut mer.

  43. Från Graven skriver:

    Notera, Ulf, att jag ombetts ignorera dig. Skall du överhuvudtaget kommentera vad jag skriver, skall du göra det med hyfs. Pöbeln och jag befann oss i en fullkomligt städad polemik. Sådan klarar du tyvärr inte av då din o.c.d blir dig övermäktig. Ta tio djupa andetag nästa gång du läser något av mina inlägg och besinna dig.

  44. CeDe skriver:

    pöbeln, både Jesus och Mohammed har nog existerat i någon form. Sämre är det väl med gudarna.

  45. Inge skriver:

    Svenska Apologetiksällskapet har oversatt noen av tegnefilmene til reasonablefaith.org til svensk. De omhandler gudsargumentene på en lettfattelig måte:
    https://www.youtube.com/channel/UCVoYdxXwAo26YEk-qF3yAjg/videos?view=0&sort=dd&shelf_id=0

  46. Ulf skriver:

    Du är ett eländigt nättroll ”Från Graven” och uppenbarligen helt i avsaknad av hyfs. Därför får du helt enkelt vänja dig med att andra behandlar dig på samma sätt som du behandlar dem!

  47. Från Graven skriver:

    Spelar inte så stor roll, Ulf.

    Bloggens ägare ber endast om enda sak: en tillstymmelse till decorum, det är allt. Allt du behöver göra är att visa att du förmår detta.

  48. Lars Vilks skriver:

    Jag ser inte Von Graven som något ”eländigt nättroll”. Jag tycker att du skall sluta med dina utbrott.

  49. Ulf skriver:

    Till Lars Vilks.

    För det första. Mina angrepp på ”Från Graven” var inga utbrott utan genomtänkta svar på signaturens provokationer tidigare i tråden.

    Sedan måste sägas att det är mycket nobelt av dig Lars att ha ett öppet kommentatorsfält där alla kan skriva sitt hjärtats mening om både konst och politik. Tyvärr så har din policy att alla röster skall kunna göra sig hörda här lett fram till att samtalstonen på din blogg ibland blivit mycket rå. Den var värre för några månader sedan men fortfarande roar sig visa signaturer med mobbning och provokationer.

    Jag har aldrig klagat på tonen här men kan med viss förvåning notera att du Lars tillåter vissa signaturer att provocera men när jag svarar med samma mynt så reagerar du på mina svar och inte de provokationer som föregick dem.
    Det är din blogg och du bestämmer premisserna och med det har jag inga problem. Jag begär inte mer än att kunna svara på de mobbare som härjar på ditt kommentatorsfält och ge dem svar på tal.

    Jag har kort och gott inga invändningar mot att du inte modererar eller modererar mycket sparsamt men när jag blir mobbad och trakasserad så kommer jag att försvara mig. De åsikter jag för fram i mina inlägg om judars rätt att leva i Sverige enligt sin religions lagar eller om att Israel är en demokratisk stat är knappast några extrema påståenden. Naturligtvis kan de påståendena både diskuteras och kritiseras men att det är onekligen märkligt att de just på din blogg möter en sådant ursinne.

    Till sist så kan jag lugnt konstatera att ”Från Graven” uppfyller alla wikipedias definitioner av vad som kännetecknar ett nättroll.

    Jag vill avsluta med en en mening i wikipediaartikeln om nättroll som jag tycker du Lars skall fundera på, citat: ”Man kan därmed konstatera vikten av att forumets arrangör/moderator tydligt förklarar vad som är diskussionens syfte, om det finns gränser för yttrandefriheten i forumet, och var de i så fall bör dras”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.