1881: Höstkonsten

Höstkonsten nalkas och med stor sannolikhet kommer den att påminna om den redan avverkade vårkonsten. Sannerligen är det svårt att se några större avvikelser. Men den internationella samtidskonsten måste hållas samman. I dagens konstflöde skulle annars allting drunkna i allting annat. Så hur det än är har vi kvar de kära biennalerna där en eller flera curatorer ständigt försöker finna någon fyndig temaformulering. Nästa större biennal är Gwangju i Sydkorea som öppnar den 5 september. Curatorn Jessica Morgan har kommit fram till Burning Down the House. Det blir i alla fall lite nostalgi från 1984 med Talking Heads. Den, som det heter “curatoriella” formuleringen, den kan man klara sig förutan: “explores the process of burning and transformation, a cycle of obliteration and renewal witnessed throughout history. Evident in aesthetics, historical events, and an increasingly rapid course of redundancy and renewal in commercial culture, the Biennale reflects on this process of, often violent, events of destruction or self-destruction?burning the home one occupies?followed by the promise of the new and the hope for change.”

Sammanfattningsvis “Hope for change”.

Artnet har ställt samman en topplista på biennaler och liknande. Så här rankas alltså samtidskonstens annonspelare (med mina kommentarer).

1.Venedig
Självklar etta. Konstvärldens magnifika mötesplats.
2.Documenta
Lika självklar tvåa. Alltid relevant.
3.Whitney
Tveksamt att placera Whitney så högt. Idag mest en amerikansk (New York) affär.
4.Manifesta
Manifesta har anseende och inflytande.
5.Gwangju
Stort och påkostat men utan något större inflytande
6.Carnegie International
Estetiserad samtid, tjusigt.
7.São Paulo
En klassiker, borde vara något pinnhål upp.
8.Sharjah
Den enda kända rasistiska biennalen. Eftersom den är hårt censurerad kan det emellanåt hända ett och annat.
9.Istanbul
Istanbul skall definitivt ligga betydligt högre på listan.
10.Lyon
Välgjord, representativ men tämligne anonym.
11.Havanna
Exotisk och beroende av amerikanska pengar. Även här kan censuren ge upphov till något anmärkningsvärt.
12.Berlin
Berlin är väldigt mycket samtid och skall definitivt räknas in bland de mest inflytelserika.
13.Sydney
Påkostat och alltid i periferin.
14.Dakar
Ett litet vattenhål för afrikansk konst.
15.Liverpool
Ömsom vin, ömsom vatten, men lite högre placering kunde den få.
16.Shanghai
Någon enstaka gång kan det inträffa något där, men liksom de övriga asiatiska biennalerna är inflytandet svagt.
17.Yokohama
Som sagt, på den asiatiska planhalvan men inte helt ointressant
18.Marrakech
En tämligen obetydlig historia.
19.Taipei
Sällan värd att fördjupa sig i.
20.New Orleans
Kul med samtidskonst i New Orleans.

På den här listan kunde utan vidare Moskva- och Athenbiennalen få plats.

Det här inlägget postades i Biennaler. Bokmärk permalänken.

1 svar på 1881: Höstkonsten

  1. *.morr skriver:

    Förenklat kan man alltså säga, att i händelsernas top 20: har vi 3 som bubblar upp, och 6 som rasar ner. Pyramiden tätnar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.